האם צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האם צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם?

האם צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם?

מבט על, גיליון 1758, 30 באוגוסט 2023

English
ד"ר שמואל חרל''פ

ההטפה להפרדה בין צבא לפוליטיקה מתייחסת לצבא כאל מכשיר שלטוני, על כל הסיכונים הכרוכים בשימוש בו, תוך התעלמות ביודעין או שלא ביודעין, מכך שהמשרתים בצה"ל הם לפני ואחרי הכל – אזרחים. התוצאה של 'הפרדת הצבא מהפוליטיקה' היא ביטול תפיסת הצבא כצבא העם, צבא שערכיו שזורים בערכי העם, כולל ההבדל החד בין אי-התנדבות לסרבנות. אין זה מקרה שטייסי המילואים של חיל האוויר היו הראשונים להצהיר על כוונה לסרב להמשיך להתנדב לשירות מילואים, בהינתן התקדמות תהליכי החקיקה שמובילה הממשלה. סירובם קשור קשר הדוק למוסריות של תקיפות חיל האוויר במדיניות 'הקש בגג' וההקפדה, ככל שניתן, על תקיפות 'כירורגיות'.


פרופ' וואצלב סמיל (Vaclav Smil) מאוניברסיטת מניטובה, קנדה, הוא חוקר האנרגיה המוביל בעולם. על שמו רשומים למעלה מארבעים ספרים (ביל גייטס נמנה על מעריציו). ספרו האחרון, "המצאה וחדשנות" (Invention and Innovation) מציע הבחנה חותכת בין המצאה לחדשנות. לשיטתו, המצאה יוצרת יש מאין; חדשנות מיישמת את ה'יש' ומביאה אותו לשווקים המוניים.

סמיל מדגים את ההבדל בין המצאה לחדשנות תוך השוואה בין ברית המועצות לסין. ברית המועצות התברכה בהמצאות. מדענים סובייטיים זכו בשמונה פרסי נובל והמחקר ופיתוח הצבאי הסובייטי אפשר את הקמת ארסנל הגרעין וייצור מטוסי הקרב המתקדמים ביותר. אך משקרסה ברית המועצות התברר שאין לרוסיה תעשייה צרכנית, לדוגמה של מכנסי ג'ינס או מחשבים אישיים. כל ההמצאות נותבו לתעשיית הביטחון והאוכלוסייה האזרחית נשארה עירומה. בניגוד לכישלונות הסובייטיים ביישום המוני של המצאות, ההתפתחות הכלכלית המואצת בסין נשענה על המצאות שיובאו מהמערב ברכישה, שיתופי פעולה ודרכים אחרות. צמיחת הכלכלה פי 11 משנות ה-90 ועד היום לא התבססה על המצאות מקומיות אלא על אימוץ המוני של טכנולוגיות ושיטות ייצור זרות, הקמת מפעלי ענק, ייצור בהיקפים חסרי תקדים והסתערות על שוקי היצוא בכל העולם. זוהי חדשנות ללא המצאה. בעוד שכלכלת ברית המועצות מראה שהמצאה אינה מובילה בהכרח לחדשנות, הכלכלה הסינית מראה שחדשנות אינה מחייבת המצאה.

האבחנה של סמיל מעניינת בהקשר המחאה הציבורית בישראל נגד מה שמכונה 'ההפיכה המשטרית'. האם המחאה היא המצאה או חדשנות?

מחאת ה'בושה' הישראלית אינה המצאה ישראלית. הקריאות 'בושה! בושה!' מנכסות את 'תרבות הבושה' שבמערב לתנועת המחאה המקומית. החוקר אנדי קרוץ' (מארס 2015) אף טען שחזרת ערך "הבושה", ה'שיימינג' ברשתות החברתיות, היא המוטיב המרכזי בתרבות המערב המודרני.

בהמשך לאבחנת סמיל, המחאה עונה על הגדרת החדשנות. עשרות שבועות ברצף של יציאת מאות אלפי מוחים לרחובות, היא תופעה חדשנית, שלא התרחשה בהונגריה או בפולין, למשל, משהתחוללו שם שינויי משטר שהתאפיינו בכרסום בליברליות. המחאה הישראלית מנגישה את תרבות הבושה להמונים, פורצת 'לשווקים' חדשים בישראל ומחדשת לעולם בעוצמתה, התמדתה והיקפיה חסרי התקדים.

למחאה הישראלית יש פן נוסף, שאינו קשור לתרבות ה'בושה'. מחאת הטייסים ואנשי היחידות המיוחדות, על היקפה ועומקה שאינם מבוטלים, מוסיפה לחדשנות הישראלית של המחאה.

אך מה שמייחד את מחאת הטייסים ואנשי היחידות המיוחדות הוא דווקא היותה המצאה ישראלית ייחודית, חסרת תקדים, של סירוב להתנדבות לשירות מילואים. אין מדובר במרי צבאי או סירוב למלא פקודה, שכן אין מדובר בסירוב לצו מילואים. הסוגיה היחידה היא ערכית: שירות וולונטרי במילואים.

מה שמתברר כטעות, ואף הטעיה, היא הטענה שסירוב להתנדב לשירות שקול לסרבנות, למרי צבאי של סירוב פקודה. זיהוי בין סירוב לסרבנות מבטל את ההבדל בין אי התנדבות לסרבנות. שניהם, כך נטען, משקפים הזרקת תוכן פוליטי לצבא במקום הקפדה על הפרדה מוחלטת בין צבא לפוליטיקה.

לטיעון בדבר 'הפרדת הצבא מפוליטיקה' שני פנים. מחד גיסא, ההטפה להפרדה ביניהם היא דוקטרינרית: הצבא הוא גוף מקצועי, אטום לרעשים מבחוץ. בגרסה שטחית יותר, המתנגדים אינם מנמקים את ההפרדה אלא מסתפקים בסיסמא סתמית, 'הפרדת הצבא מהפוליטיקה', ללא דיון מעמיק. בפן אחר, ההטפה להפרדה בין צבא לפוליטיקה מתייחסת לצבא בערמומיות שלטונית: הצבא אינו אלא מכשיר שלטוני. תפקידו להוציא לפועל מדיניות ממשלתית בהפעלת כוח צבאי. לפיכך, לפי היגיון זה, יש לממשלה נבחרת זכות לקרוא לכל איש מילואים בכל זמן. אין לקצינים ולחיילים זכות להבחין בין הזמנה למילואים על בסיס התנדבותי, לבין זימון למילואים בצו.

אם כצבא בעל זהות אוטואימונית, או כמכשיר שלטוני, ההטפה להפרדה בין צבא לפוליטיקה מתייחסת לצבא כאל ישות אוטונומית, מקצועית, או מסתפקת בסתמיות של 'הפרדת הצבא מהפוליטיקה'.

חמור אף יותר, ההטפה להפרדה בין צבא לפוליטיקה מתייחסת לצבא כאל מכשיר שלטוני, על כל הסיכונים הכרוכים בשימוש בו, תוך התעלמות ביודעין או שלא ביודעין, מכך שהמשרתים בצה"ל הם לפני ואחרי הכל – אזרחים. התוצאה של 'הפרדת הצבא מהפוליטיקה' היא ביטול תפיסת הצבא כצבא העם, צבא שערכיו שזורים בערכי העם, כולל ההבדל החד בין אי-התנדבות לסרבנות.

אין זה מקרה שטייסי המילואים של חיל האוויר היו הראשונים להצהיר על כוונה לסרב להמשיך להתנדב לשירות מילואים, בהינתן התקדמות תהליכי החקיקה שמובילה הממשלה. סירובם קשור קשר הדוק למוסריות של תקיפות חיל האוויר במדיניות 'הקש בגג' וההקפדה, ככל שניתן, על תקיפות 'כירורגיות'.

יש במחנה השמאל שאוהבים לבזות את הביטוי 'צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם'. סירוב ההתנדבות של הטייסים ואנשי היחידות המיוחדות הוא ההוכחה הניצחת שצה"ל הוא אכן הצבא המוסרי בעולם.

אותם טייסי מילואים שמסרבים להתנדב לטוס בנסיבות של שינוי משטר בישראל, הם אלה שמקפידים על אי פגיעה בבלתי מעורבים, על ביטול הפצצות במצבי חשש לפגיעה בבלתי מעורבים. אין לך חיבור מוסרי יותר, המצאה וחדשנות ישראליים חסרי תקדים בתורת המוסר הצבאי, ואין גאווה גדולה מזו שצה"ל בחר דווקא בהם כטייסי הקרב ולוחמי היחידות המיוחדות של צה"ל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיהחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
"צבא הפרשים" הופך "לצבא ההייטק"
המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 2023 הראתה בעליל ש"צבא הפרשים" הופך לחלק מהותי ועיקרי של "צבא ההייטק"
03/06/25
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.