פעולה בעומק חיונית. מפקדת העומק - לא בהכרח - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על פעולה בעומק חיונית. מפקדת העומק - לא בהכרח

פעולה בעומק חיונית. מפקדת העומק - לא בהכרח

בשנת 2011 הוקמה בצה"ל מפקדת העומק על מנת לשפר את יכולות הצבא בהוצאה לפועל של לחימה בעורף האויב. אלא שעל פי חוקר המכון, הח"כ לשעבר עפר שלח, דווקא קיומה של המפקדה מקטין את הסיכוי שפעולה בעומק אכן תבוצע בעת הצורך

מבט על, גיליון 1670, 12 בדצמבר 2022

English
עפר שלח

במלחמות העבר, ויותר מזה במערכות שהתחוללו בעשורים האחרונים, מיעט צה"ל להשתמש בפעולה מערכתית עמוקה שתשפיע על תוצאות המערכה הצבאית. ואולם דווקא קיומה של מפקדת העומק, שהוקמה לפני כעשור, לכאורה כדי לתקן מצב זה, מחזק את המגמות שבגללן הוא קיים: נטייה מופרזת לשליטה מרכזית ומיקרו-ניהול, החלשת הפיקודים המרחביים ויחידות השטח, תכניות אופרטיביות שאין מאחוריהן בניין כוח מתאים ופגיעה בתחושת העצמאות של המפקדים. (תגובה לפודקאסט המיוחד "בעורף האויב").   


שיחה בין מנהל המכון, אלוף (מיל.) תמיר היימן, למפקד מפקדת העומק האלוף איתי וירוב – בפודקאסט המיוחד "בעורף האויב" - נגעה ברוב האספקטים של התחום: ההיסוס הישראלי המסורתי להשתמש בפעולות עומק בעלות משמעות מערכתית (ובמערכות האחרונות בתמרון היבשתי בכלל), הבעיות המבניות המקשות על יצירת אופציה אמינה לפעולה שכזו, ומעל לכל - הנחיצות של אופציית העומק בתרחיש העיקרי שאליו אמור צה"ל להיערך – עימות רב-זירתי שבו תידרש פעולה במעגל הראשון להשגת הישג משמעותי מול האויבים שעל הגבול. אני מסכים לחלוטין לאמירותיהם בעניינים אלה.

הפודקאסט המיוחד שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי בנושא מפקדת העומק

אלא שפיל אחד נכח בחדר ולא עלה בשיחה כלל: תפקידה של מפקדת העומק עצמה (זה שמה הרשמי, ולא "פיקוד העומק", ועל כך עוד בהמשך), והשאלה האם היא מועילה או מזיקה לסיכוי שאכן כוח לפעולה עמוקה ייבנה כראוי ויופעל בעת הצורך. כדי לרדת לעומקה של השאלה הזו, צריך לחזור לשורשים ההיסטוריים של הקמת המפקדה ולהביט אל העתיד במבט מפוכח.

צריך גם להבחין, לצורך הדיון, בין "פעולות מיוחדות" ל"אופרציה בעומק". המושג הראשון מתייחס לפשיטה נקודתית של כוח מיוחד. השני הוא פעולה של כוח משמעותי בעומק שטח האויב, שנועדה ליצור אפקט מערכתי התורם למיטוטו או להישג נדרש אחר (למשל, קיצור משך המערכה).

תופעה ידועה היא שצה"ל, שהצטיין לא אחת בפעולות מיוחדות בעורף האויב בימים של ביטחון שוטף, ביצע מעט מאוד פעולות שכאלה במערכותיו הגדולות. הדבר נבע בין השאר מתופעות שאותן ניתחו וירוב והיימן בשיחתם, ביניהן מחירה של האחריות להחלטה על פעולה שכזו, להבדיל מהבקעה בחזית שאינה זוכה לביקורת גם אם מחירה בחיי אדם כבד בהרבה. דוגמה כמעט בודדת ממלחמת יום הכיפורים כולה היא הפעולה של סיירת הצנחנים בפיקוד שאול מופז על גבול סוריה–עיראק, שהשיגה הצלחה חלקית בלבד ואלמלא תושייתם של טייסי חיל האוויר הייתה עלולה להיגמר בכי רע.

התסכול מתופעה זו הביא בשעתו להקמתה של יחידת שלדג על ידי בוגרי סיירת מטכ"ל, ולגלגוליה השונים של מפקדת הכוחות המיוחדים (משמ"מ, באחד מכינוייה), במסגרת תכנונים מבצעיים שונים.

פעולה בעומק היא סיפור אחר. בצה"ל לא חסרו במהלך השנים תכנונים לפעולה שכזו. כדוגמה אחת, במלחמת לבנון הראשונה (1982) תוכננה הטסת כוחות שישתלטו על קטעים שונים בכביש ביירות-דמשק ויחסמו בריחה אפשרית של אנשי אש"פ מביירות, עד שצה"ל כולו ישלים את משימתו ויגיע אל הכביש. ואולם פעולה זו לא בוצעה, מהסיבות הרגילות וגם בגלל ההטעיה המכונה "40 קילומטרים". כמוה גם מבצעי עומק שתוכננו במערכות אחרות.

המהלכים המשמעותיים היחידים במלחמות ה"גדולות" היו הצנחת חטיבת הצנחנים במיתלה במבצע קדש, מהלך שלא הייתה בו שום תרומה למערכה של צה"ל אלא מילוי חלקה של ישראל בהבנות בינה לבין בריטניה וצרפת, והקרב העקוב מדם שהתפתח ממנו היה הסתבכות לא מתוכננת; הפשיטה של כוח צנחני המילואים על מתחם התותחים באום כתף בששת הימים, כחלק מהקרב המופתי של אוגדת שרון במתחמי אבו עגילה, שהיא בגדר איגוף אנכי כחלק מתמרון חזיתי; והנחתת כוח הצנחנים באוואלי ב-1982.

צנחנים מפלוגה ה' של גדוד 890 מחופרים ומנקים את נשקם לקראת המשך הלחימה מול הצבא המיצרי, מעל מעבר המיתלה. מבצע קדש, סיני |

מפקדת העומק הוקמה ב-2011. הקמתה יוחסה בתקשורת לרמזים לתקיפה באיראן, אלא שזה לא היה תפקידה. שורשיה במה שבא לידי ביטוי במלחמת לבנון השנייה (2006), ובעיקר במבצע "חד וחלק" בבעל בק. מה שהחל ברעיון בעל משמעות מערכתית – הטסת כוח גדול לעומק שטח לבנון, כדי ליצור מרכז כובד שיאלץ את חיזבאללה לחשוף את עצמו ויקל על פגיעה באויב – צומצם בהדרגה, והגיע בסופו של דבר לפעולה מוגבלת בעל אפקט דל, שכונתה על ידי מפקד בכיר "סיבוב דאווין".

"חד וחלק", צריך להזכיר, היה מבצע מטכ"לי. הרעיון הועלה במסגרת צוות אד-הוק של קצינים בוגרי יחידות מיוחדות שהתכנס בקריה; היחידות המבצעות היו סיירת מטכ"ל ושלדג, והשליטה הייתה של מפקד חיל האוויר אליעזר שקדי, ששלדג הייתה יחידה "שלו". תשומת הלב המטכ"לית הזו לא שינתה את העובדה שהמבצע איבד גובה ודולל מהרעיון הראשון עד לביצוע, עד כדי חוסר משמעות.

כדרכן של מפקדות, גם מפקדת העומק התנפחה במהירות וכבר ב-2013 נכתב שהיא מונה מאות אנשים, רובם במילואים. מוזגו בה שני אלמנטים: מפקדה שתהיה ממונה על בניין הכוח לפעולה בעומק והפעלתו, ומפקדה של כוחות מיוחדים, שתפעיל במבצעים בעת מלחמה את היחידות המיוחדות של צה"ל.

ההיבט הראשון הפך במהרה להשקפה, לפיה – כפי שנכתב על ידי ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח של הכנסת, בדו"ח מיוחד שעסק בתר"ש "גדעון" של צה"ל – "בניגוד למפקדות המרחביות, הנשאבות בדרך הטבע אל השוטף, מפע"מ מקדישה מאה אחוז מתשומת הלב שלה להכרעה במלחמה". כמי שעמד בראשות הוועדה באותה עת, אעיד שזו הייתה גם רוח הדברים של קציני צה"ל בדיונים שנגעו למפקדה.

וכאן טמונה הבעיה העיקרית: למרות שצה"ל נזהר שלא לכנות אותה "פיקוד", ובכך להעמידה  בשורה אחת עם הפיקודים המרחביים, מפקדת העומק הפכה למעשה לסוג של פיקוד מרחבי המקבל לאחריותו פעולה במרחק מסוים מן הגבול, ומותיר בידי הפיקוד הרלבנטי – בעיקר פיקוד הצפון, שהרי ברצועת עזה "העומק" כולו הוא מספר קילומטרים בלבד – גזרה צרה של פעולה חזיתית. גישה זו משתלבת עם תפיסה-בפועל בעייתית הניכרת בצה"ל בעשורים האחרונים: החלשת הפיקודים המרחביים, וצנטרליזציה של הפיקוד והשליטה בידי המטה הכללי ושל הביצוע בידי הגופים הנשלטים מרכזית מעצם טבעם, כמו חיל האוויר.

אימון ללחימה בשטח האויב |

כל אלה תורמים למגמה של עיקור תחושת העצמאות והמסוגלות של כוחות היבשה בכלל, לדיכוי היוזמה והחופש המבצעי של מפקדי השטח, מאלוף הפיקוד ומטה – ובשורה התחתונה, לרתיעה הנגלית מהפעלת התמרון בכלל, לסוגיו השונים.

וירוב והיימן רמזו בשיחתם לפערים משמעותיים בבניין הכוח לפעולה בעומק, שיש גם בהם כדי לשדר חוסר כוונה למימוש התכניות. הנה פער אחד כזה, שהתפרסם בפומבי: במאי האחרון הודיע צה"ל על רכישת שתי נחתות מארצות הברית. בידיעה נכתב כי בהיעדר נחתות, נאלץ צה"ל לשכור נחתות מצבא יוון וספינה אזרחית מאיטליה לטובת התרגיל הגדול של אוגדה 98 בקפריסין, שאותו הזכיר גם וירוב עצמו.

נחתות הן לא האמצעי היחיד להעברת כוחות לעומק, כמובן, אבל יכולת הנשיאה שלהן גדולה בהרבה מזו של צי המסוקים של צה"ל, למשל. והנה, נדרשו לא פחות מ-11 שנים מהקמת מפקדת העומק ועד להודעה על רכישת אמצעי, שאינו קיים בצה"ל מאז 1993.

קיומה של מפקדת העומק אינו פותר בעיות אלה, אלא דווקא מחמיר אותן. העומק צריך להיות תפיסה, כמוהו ככל מרחב או תווך אחר של המערכה. בתכנון אופרטיבי צריך לשאול "איפה העומק, והאם הוא יועיל לנו?" בדיוק כמו ששואלים זאת על התחבולה, ההונאה או התודעה. אבל חלוקה-למעשה של מרחב הפעולה הצר למדי, שהרי במקרה העמוק ביותר מדובר בעשרות קילומטרים, בין שני אלופים, שכל אחד מהם רואה את עצמו כפוף ישירות לרמטכ"ל, והאחד נתפס בפועל כאלוף פיקוד לביטחון שוטף בעוד השני אמון על ההכרעה במלחמה, חלוקה שכזו היא מתכון לשיתוק.

על צה"ל לפעול בכיוון ההפוך: החזרת תחושת העצמאות, האופק הרחב והדחיפה ליוזמה בכל יחידות השדה, ובראשן הפיקודים המרחביים. ויתור על אשליית השליטה המרכזית, שטובה לבט"ש ומב"מ אבל רק תזיק במקרה של עימות רב-זירתי, שבו יידרשו המפקדים לפעולה במגבלה חמורה של סיוע וקשב של המטכ"ל, וכן פישוט המבנה הפיקודי ככל האפשר, וחיזוק תחושת המסוגלות של הכוח היבשתי, שמרגיש שסומכים עליו.

אלוף פיקוד הצפון צריך, במסגרת הכנת הפיקוד למלחמה, לשקול פעולה בעומק שהיא באחריותו ובפיקודו, ומשולבת בתפיסתו הכוללת את הדרך להשגת ניצחון במערכה. אסור שיראה במה שמתרחש מעבר לקו מסוים עניין של המטכ"ל או מישהו אחר, ואסור שהמטה הכללי ישדר לו ספק בדבר יכולת הפיקוד להתמודד עם מערכה הכוללת פעולה בעומק.

בעיני, כמו בעיני האלופים היימן ווירוב, פעולה בעומק תהיה חיונית להשגת ההישג הנדרש בעימות משמעותי, דווקא משום השינויים באופי האויב ובאופי המלחמה. זהו כלי שחייב להיות בארסנל, להופיע בתכנונים, להיות מצפן בבניין הכוח. עם זאת, מפקדת העומק, בתצורתה הנוכחית ועוד יותר מזה בדרך שבה צה"ל מסתכל עליה ועל יחסה לפיקוד המרחבי, עלולה להיות מכשול בדרך למימוש היעד הזה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.