הסכם עם לבנון בסוגיית הגז - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הסכם עם לבנון בסוגיית הגז בים יהיה הישג חשוב לישראל

הסכם עם לבנון בסוגיית הגז בים יהיה הישג חשוב לישראל

גיבוש ההסדר בין ישראל ללבנון נמצא בישורת האחרונה, וככל שחתימתו מתקרבת כך גם מתרבים הקולות היוצאים נגדו בשני הצדדים. ההסדרה משרתת את האינטרסים של ירושלים וביירות, ועבור הראשונה טמונים בו יתרונות בתחומים הכלכלי, הביטחוני והאסטרטגי. נראה כי ניתן גם להתגבר על הקשיים המשפטיים שמעוררים מתנגדיו במערכת הישראלית. לפיכך, מן הראוי שהחתימה תתרחש בהקדם האפשרי – עוד בתקופת ממשלת המעבר

מבט על, גיליון 1650, 6 באוקטובר 2022

אורנה מזרחי
פנינה שרביט ברוך

בחינת עיקריו של ההסכם בין ישראל ללבנון כפי שפורסמו עד כה מצביעה על כי חתימתו תהיה הישג חשוב לישראל. כבכל הסכם, הוא כולל רכיבים של פשרה והתחשבות באינטרסים וברגישויות של הצד הלבנוני ולכן צפוי שחזבאללה ישאף להציגו כ"ניצחון" (כפי שאירע בעבר בכל עימות צבאי עם הארגון). בה בעת, ההסכם, אם ייחתם, ישרת שורת אינטרסים ארוכה של ישראל בתחומים הכלכלי, הביטחוני והאסטרטגי. הסדרת המחלוקת בנושא הגז תהיה מצב של win-win לשני הצדדים. נראה כי רכיבי ההסכם יאפשרו להתגבר על הקשיים המשפטיים שהעלו מתנגדיו במערכת הישראלית. לאור זאת, חשוב שממשלת ישראל תפעל בנחישות לאישורו ולקידום החתימה עליו, עוד טרם תחילת ההפקה משדה כריש, בהנחה שהצד הלבנוני עדיין מעוניין לקדם את החתימה לפני סיום תקופת הנשיאות של מישל עוון בסוף החודש הנוכחי.


ההסכם בין ישראל ללבנון נמצא בישורת האחרונה טרם אישורו הסופי על ידי הצדדים והחתימה עליו. מהדיווחים אודותיו עולה כי הוא כולל את הרכיבים הבאים:

  • אימוצו של קו 23 כסימון הגבול (ולא קביעה סופית), אך לא לכל אורכו. ב-5 הק"מ הראשונים הסמוכים לחוף יישמר הסימון הנוכחי, בהתאם לקו המצופים הישראלי (ראה מפה).

  • במקביל לתחילת הפקתו של הגז מכריש, הנמצא כולו במים הכלכליים של ישראל, יחלו גם החיפושים בשדה הגז הפוטנציאלי בצד הלבנוני, הנקרא "צידון" (בישראל) ו"קאנא" (בלבנון) על ידי קונסורציום בינלאומי, המורכב מהחברותTotal  הצרפתית (40%) ו- Eni האיטלקית (40%). החברה הרוסית שהחזיקה ב- 20% פרשה והחלק הזה נתון עכשיו בידיה של ממשלת לבנון.
  • על חלקה משדה צידון-קאנא (כשליש), החורג מקו 23 לצד הישראלי, תפוצה ישראל (כנראה בהסכמה עם החברות המעורבות), אם וכאשר תחל הפקת הגז משדה זה.

הפרסומים על אודות ההסכם המתהווה מעוררים ביקורת בישראל, בעיקר מצד גורמי אופוזיציה במערכת הפוליטית, הן לגבי תוכנו - בטענה כי נעשו בו ויתורים מרחיקי לכת - והן בהתייחס לסוגיית סמכותה של הממשלה לאשרו, במיוחד זמן קצר לפני הבחירות לכנסת (ב-1 בנובמבר). מנגד, בצד הלבנוני נעשה מאמץ להוכיח כי ההנהגה הלבנונית לא התפשרה על עמדתה המקורית ואף ביקשה מספר תיקונים בנוסח המוצע (אם כי הובהר שהם אינן עקרוניים). נסראללה מצדו הנמיך את טון איומיו ובנאומו האחרון, ב-1 באוקטובר, הוא נמנע מלחזור עליהם וטען כי מדובר בהסכם חשוב לעם הלבנוני מבחינה כלכלית, והחתימה עליו היא באחריות ההנהגה הלבנונית. ברי, כי אם בסופו של דבר ייחתם ההסכם נסראללה יזקוף לזכותו את השגתו באמצעות איומיו כי יתקוף את אסדת כריש, ויטען בתוקף כי ההסכם איננו כולל כל רכיבי נורמליזציה עם ישראל ואין בו כדי להצביע על כל שינוי ביחסים בין שתי המדינות.

התייחסות ראש הממשלה לפיד להסכם המתגבש עם לבנון, 2 באוקטובר 2022

עם זאת, בחינת רכיבי ההסכם שפורסמו מלמדת כי גלומים בו יתרונות לישראל וללבנון כאחת והוא מעצב ביניהן מצב של win-win. מה למעשה ישיג כל אחד מהצדדים על פי ההסכם, ועל מה ויתר:

  • עבור לבנון, המתמודדת עם המשבר הכלכלי הקשה ביותר בתולדותיה, הרווח הינו בעיקר כלכלי. ההסכם קובע, כי החיפושים בשדה צידון – קאנא יחלו מיידית, בעוד שעד כה כל החברות נרתעו מלהתקרב לאזור זה. אמנם לא צפוי רווח מיידי מהפקת הגז ומדובר בתחילת החיפושים, ואם יאומתו ההערכות כי יש במקום כמות גז הראויה להפקה היא תחל רק בעוד מספר שנים. עם זאת, ההסכם יאפשר להנהגת לבנון לייצר שביב של תקווה לאוכלוסייה הלבנונית, הניצבת בין היתר בפני פשיטת רגל מוחלטת של מערכת החשמל במדינה. מעבר לכך, ייתכן שהסכמה עם ישראל בנושא זה תייצר מוטיבציה בקרב גורמים במערב (ואולי אף במדינות המפרץ) להיחלץ לעזרתה של לבנון. הוויתורים העיקריים של לבנון הם קבלה מוחלטת של העמדה הישראלית הגורסת שאין ללבנון כל נגיעה לשדה כריש, ובפועל הסכמה לסימון קו גבול עם ישראל, גם אם רק בים ובאופן חלקי - מהלך ממנו נמנעה עד כה. יוזכר כי לבנון, בשונה מישראל, לא אימצה את "הקו הכחול" שסומן לאורך הגבול היבשתי על ידי האו"ם בעקבות נסיגת צה"ל מלבנון.
  • מבחינת ישראל, הוויתור העיקרי הוא הסכמתה לכך שקו 23, שלבנון חזרה לאחוז בו, יהווה הבסיס לסימון הגבול, ובכך ויתרה למעשה על רוב שטח המחלוקת שכלל 860 קמ"ר (בעוד בעבר ישראל הייתה מוכנה לוותר רק על 55% מהשטח). אלא שבפועל, משמעותו של הוויתור מצומצמת משום שרוב השטח נמצא במים הכלכליים (EEZ) ולא במים הטריטוריאליים, המגיעים עד 12 מיל מהחוף. מנגד ניתן מענה מלא לשתי דרישות ישראליות חשובות: האחת - הימנעות מכל שינוי בנקודת המוצא של סימון הגבול ביבשה והותרת המרחב הסמוך לחוף בעומק של 5 ק"מ (קו המצופים הישראלי), שהינו בעל חשיבות ביטחונית גדולה לצה"ל, באחריותה של ישראל (ולא על פי קו 23). השני - ההסכמה, כי ישראל תזכה בפיצוי/תמלוגים מהפקת הגז בשדה צידון-קאנא, החוצה את קו 23 לתחום הישראלי, אם וכאשר ימצאו שם גז ויפיקו אותו. יוזכר כי עד כה, סירובן של כל החברות הבינלאומיות לפעול באזור נבע מהעדר הסכמה בין לבנון לישראל. גם אם הפיצוי לישראל יהיה מצומצם בהיקפו, מצב זה יהיה עדיף על פני זה הקודם, כשלא ישראל ולא לבנון יכולות ליהנות מהגז בשדה זה.

בנוסף לתמורות הכלכליות הצפויות לישראל, בהסדרה של סוגיית הגבול הימי עם לבנון טמונים עבורה יתרונות חשובים, שעיקרם:

  • במישור הביטחוני – מעבר להסכמה כי לא יחול כל שינוי באחריות הישראלית ב-5 הק"מ הסמוכים לחוף, ההסכם והתחלת חיפושי הגז בצד הלבנוני בעקבותיו יסייעו להבטיח שקט במרחב הימי ויצמצמו את הצורך באבטחת שדה כריש. אמנם, אין בהסכם כדי למנוע לחלוטין אפשרות כי חזבאללה ימצא עילות לחדש את איומיו, אם יבחר בכך, אבל יש בו כדי לרסן את הארגון נוכח האינטרס הכלכלי הלבנוני להצטרף למפיקות הגז במזרח הים התיכון והמעורבות הבינלאומית בהפקת הגז (צרפת ואיטליה בצד הלבנוני ובריטניה ויוון בצד הישראלי), ובהשגת ההסכם (ארצות הברית). מנגד, אם בסופו של דבר לא ייחתם ההסכם המצב הביטחוני המתוח יוותר על כנו, כולל אפשרות לעימותים עם חזבאללה במרחב הימי.

יו''ר האופוזיציה נתניהו בביקורת על ההסכם המתגבש עם לבנון, 2 באוקטובר 2022

  • ברמה האסטרטגית – הסכם בין ישראל ללבנון יבטא שינוי חיובי יסודי ביחסי שתי המדינות, המצויות עד כה ביחסי עויינות, והוא עשוי לפתוח פתח לשינוי נוסף במערכת היחסים העתידית ביניהן. זאת, על אף שהיבט זה של ההסכם מוכחש על ידי גורמים רשמיים בלבנון ובעיקר על ידי שופריו של חזבאללה ובראשם נסראללה. צפוי כי נסראללה ידאג לצמצם מחשיבותו של ההסכם, השומט למעשה מתחת רגליו את טענותיו בדבר אופייה התוקפני של ישראל ונחיצות שימור נשקו העצמאי של הארגון כ"מגן לבנון". מעבר לכך, ישראל תוכל להצביע על תרומתה לכלכלה הקורסת של לבנון, שייצובה מהווה גם הוא אינטרס ישראלי.

אשר להיבטים המשפטיים, הנוגעים לתהליך אישורו של ההסכם ושעליהם מתבססים מתנגדיו במערכת הישראלית:

  • המסגרת המשפטית -  חוק סדרי השלטון והמשפט, כפי שתוקן ב-2010 וחוק יסוד משאל עם משנת2014 קובעים, כי ויתור בהסכם על שטח ריבוני של המדינה חייב באישור של רוב חברי כנסת ומשאל עם, אלא אם אושר ברוב של שמונים חברי כנסת. כמו כן התגבש בעבר נוהג שלפיו הסכמים בינלאומיים מונחים על שולחן הכנסת לפני אישורם בממשלה, אלא אם ישנם טעמי דחיפות או סודיות. נהוג גם להביא הסכמים מדיניים חשובים לאישור מליאת הכנסת. מנגד, לא ברור האם ההסכם הנדון עולה כדי ״הסכם מדיני חשוב״. ראוי לציין כי הנוהגים הללו אינם מעוגנים בחקיקה ולא ברור אם קיימת חובה משפטית לפעול לפיהם ומה היקפה המדויק. בנוסף, קיימות גם הגבלות על חופש הפעולה של ממשלת מעבר לבצע מהלכים מדיניים –  כאשר המבחן המנחה הוא של חובת איפוק, אלא אם קיים צורך ציבורי חיוני.
  • סוגיית הריבונות בים - על פי המשפט הבינלאומי, 12 המייל הראשונים מהחוף הם המים הטריטוריאליים בריבונות המדינה, והאזור שמעבר למים הטריטוריאליים הוא אזור המים הכלכליים (EEZ). באזור המים הכלכליים יש למדינות זכויות לניצול כלכלי של השטח, אך אין מדובר בשטח ריבוני של המדינה. כך שהסכמה לחלוקה של שטח זה, ובוודאי שהסכמה לחלוקה של משאבים שנמצאים במדף היבשתי שעובר בתחום המים הכלכליים של מספר מדינות, אינו ויתור על שטח ריבוני של המדינה. מכאן שאין צורך במשאל עם כדי לתחם אזור זה. לראייה, כשנחתם ההסכם עם קפריסין ובעקבותיו הכריזה הממשלה על קביעת קו התיחום הצפוני של המים הכלכליים בשנת 2011, הנושא לא הובא למשאל עם ואף לא נדרשה הסכמה לכך של רוב מוחלט של חברי הכנסת.
  • לגבי אזור המים הטריטוריאליים יש מחלוקת על קו הגבול בין ישראל ללבנון, שבא לידי ביטוי במסמכים רשמיים שהועברו על ידי כל מדינה לאו"ם ב-2011 ובהם הוצג הגבול מבחינתה. ככל שההסכם בא לקבוע קו גבול סופי ביניהן שיש בו ויתור לעומת הקו שישראל הגדירה במסמך זה, ניתן יהיה לטעון כי מדובר בוויתור על שטח ריבוני של המדינה. הטיעון הנגדי עשוי להיות כי קו הגבול מעולם לא סוכם ושאת המסמך שהגישה ישראל לאו"ם יש להבין כמתייחס לתביעותיה מול לבנון, אך לא כמשקפות את הגבול הסופי. תימוכין מסוימים לכך ניתן למצוא בכך שישראל בפועל לא נתנה זיכיונות להפקת גז באזור זה.
  • קיימת חשיבות גם לניסוח שייקבע בהסכם, ובעיקר ככל שההסכם ינוסח באופן שיותיר את הקביעה הסופית של קו הגבול להכרעה עתידית, אזי נראה כי אפשר יהיה לטעון כי אין צורך לקיים משאל עם או לדרוש הסכמה של הכנסת להסכם כזה ברוב מיוחד. כמו כן, ככל שהנוסח יהיה גמיש יותר, ולנוכח הדחיפות הביטחונית והמדינית, ובפרט אם ההנחה היא שלא תהיה הזדמנות חוזרת להשגת הסכם כזה, כן יקל על הממשלה לקדם את אישור ההסכם אף בתקופת בחירות ובלי לקיים דיון בכנסת.

לסיכום, ההסכם עם לבנון, אם ייחתם, ישרת שורת אינטרסים ארוכה של ישראל בתחומים הכלכלי, הביטחוני והאסטרטגי. נראה כי רכיבי ההסכם אף יאפשרו להתגבר על הקשיים המשפטיים שהעלו מתנגדיו במערכת הישראלית. על כן, חשוב שממשלת ישראל תפעל בנחישות לאישורו ולקידום החתימה עליו, עוד טרם תחילת ההפקה משדה כריש, המתוכננת לשבועות הקרובים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםלבנון וחזבאללההסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
PA via Reuters
עת לסיום מנדט יוניפי"ל בדרום לבנון?
במהלך המלחמה בצפון התגלה כי כוח שמירת השלום של האו"ם נכשל בתפקידו למנוע את התבססות חזבאללה בדרום לבנון. אם כך, כיצד על ישראל לפעול בדיון על הארכת מנדט הכוח, שייערך בקרוב?
22/05/25
REUTERS
שעת כושר להכבדת הלחץ על חזבאללה
לאחר המערכה של צה"ל בלבנון, וברקע הפגיעה הקשה בציר השיעי והלחצים מבית ומחוץ, חזבאללה חלש מתמיד – ועל ישראל לפעול לניצול ההזדמנויות שהמצב מייצר לה
05/05/25
מפה אינטראקטיבית: החזית הלבנונית
מפה זו כוללת תיעוד של התקיפות הישראליות בלבנון ואת תקיפות חזבאללה בישראל במהלך מלחמת חרבות ברזל, לרבות מבצע "חיצי הצפון". המפה אף מסמנת אזורים בהם נרשמו הפרות של הסכם הפסקת האש, וכן את חמשת מוצבי צה"ל הממוקמים מצפון לקו הכחול. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר, בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
09/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.