מבצע שומר החומות: הזווית המשפטית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מבצע שומר החומות: הזווית המשפטית

מבצע שומר החומות: הזווית המשפטית

המערכה הצבאית בין ישראל לחמאס אמנם נגמרה, אך החזית המשפטית עדיין רחוקה מסיום. ישראל מואשמת בפשעי מלחמה, ופעולות צה"ל עשויות להימצא תחת חקירה פלילית בביה"ד הבינ"ל. עם זאת, האשמות אלה מבוססות במקרה הטוב על אי הבנה של החוק, ובמקרה הרע – על עיוות מכוון שלו

מבט על, גיליון 1478, 3 ביוני 2021

English
פנינה שרביט ברוך

עם סיומו של החלק הצבאי של מבצע "שומר החומות" עוברת המערכה לשדה המשפטי ולקרב על הלגיטימציה. הקמת ועדת חקירה על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם בהחלטתה מ-27 במאי, ודברי התובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) כי בית הדין עשוי לחקור פשעי מלחמה פוטנציאליים שביצעו הצדדים במבצע האחרון, הם מרכיבים במערכה זו. מבקריה של ישראל גורסים כי ההרס הקשה בעזה מהווה כשלעצמו הוכחה שישראל הפרה את הדין וביצעה פשעי מלחמה. אולם טענות כאלה מבוססות, במקרה הטוב, על אי הבנה של החוק, ובמקרה הגרוע, על עיוות מכוון שלו.


המערכה הצבאית בת אחד עשר הימים בין ישראל לחמאס השולט בעזה הסתיימה, אולם החזית המשפטית והמערכה על הלגיטימיות בכל הנוגע למבצע האחרון רחוקות מסיום.

אין ספק כי חמאס יזם את הלחימה באמצעות שיגור רקטות לעבר ירושלים, בירת ישראל, ללא כל פעולה קודמת כנגד החמאס מצד ישראל. זאת, וההכרה הרווחת בכך שחמאס הוא ארגון טרור, סיפקו לישראל בשלבים הראשונים תמיכה והבנה רחבות יחסית בזירה הבינלאומית, לגבי הצורך לנקוט פעולה צבאית כדי לעצור את ירי הרקטות של חמאס. עם זאת, ברגע שתמונות הקורבנות האזרחיים וההרס הקשה ברצועת עזה החלו להופיע בתקשורת הבינלאומית, התגברו ההאשמות שישראל משתמשת בכוח מופרז, ושוב ישראל הוצגה כגוליית החזק שמרסק את הפלסטינים החלשים וחסרי ההגנה.

ההאשמות נגד ישראל משתמשות במינוחים משפטיים. נטען שישראל ביצעה פשעי מלחמה, כאשר עצם הפגיעה הקשה בתשתיות אזרחיות בעזה מהווה הוכחה שישראל פעלה שלא כדין. אולם ניתוח כזה מבוסס על אי הבנה של דיני הלחימה, במקרה הטוב, או על עיוות מכוון שלהם, במקרה הרע.

אין ספק כי הירי חסר האבחנה של טילים לעבר האוכלוסייה האזרחית בישראל הוא פשע מלחמה מובהק של חמאס, אולם אין בכך כדי להפחית מחובתה של ישראל לפעול על פי הכללים הבינלאומיים המחייבים, מכיוון שאין עקרון של הדדיות בדיני העימות המזוין (המכונים גם המשפט הבינלאומי ההומניטרי). דיני העימות המזוין כוללים שני עקרונות יסוד רלוונטיים: הבחנה ומידתיות. בנוסף, קיימת חובה לנקוט אמצעי זהירות על מנת למזער את הפגיעה באזרחים. האם ישראל הפרה את העקרונות הללו?

פודקאסט מיוחד על הזווית המשפטית של מבצע שומר החומות

על פי עקרון ההבחנה, מתקפות צבאיות צריכות להיות מכוונות רק כלפי מטרות צבאיות ולוחמי האויב (כולל אזרחים שלוקחים חלק ישיר בלחימה), ולכן חל איסור לפגוע במכוון באזרחים לא מעורבים או באובייקטים אזרחיים. דיני העימות המזוין מכירים בכך שאובייקטים אזרחיים מאבדים את חסינותם והופכים למטרות צבאיות לגיטימיות לפגיעה, אם "מעצם טבעם, מיקומם, מטרתם או שימושם" הם תורמים תרומה יעילה לפעולה צבאית, ואם השמדתם מקנה יתרון צבאי מובהק. כמעט כל התשתית הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי ממוקמת במבנים אזרחיים, ובתוכם בתי מגורים, בתי ספר ומסגדים. מדובר, בין השאר, בעמדות פיקוד ושליטה, מחסני נשק, עמדות ירי ומקומות מסתור לפעילים צבאיים. כך למשל, על פי צה"ל, במגדל אל-ג'לאא בעזה ששימש משכן לסוכנות הידיעות AP ואל-ג'זירה, לצד דירות של אזרחים, חמאס מיקם ציוד צבאי שנועד לשבש את פעולות צה"ל. שימוש כזה מביא לכך שמה שנראה לכאורה כאובייקט אזרחי הוא למעשה מטרה צבאית לגיטימית, ופגיעה בו עולה בקנה אחד עם עקרון ההבחנה.

על מנת שתקיפה תיחשב לחוקית עליה לעמוד גם בעקרון המידתיות, האוסר על תקיפה שצפויה לגרום נזק אגבי לאזרחים ולאובייקטים אזרחיים, שהוא מופרז בהשוואה ליתרון הצבאי הישיר והקונקרטי הצפוי ממנה. החוק אינו דורש להימנע לחלוטין מפגיעה באזרחים. כדי לעמוד בעקרון המידתיות, יש להעריך את היתרון הצבאי הצפוי מהתקיפה, ומולו לשקול את הפגיעה הצפויה באזרחים ובאובייקטים האזרחיים. כמובן שזהו מבחן תלוי נסיבות, ואין נוסחה מדויקת לקבוע מה ייחשב מידתי. דיני העימות המזוין מציבים את הסטנדרט ככזה שיופעל על ידי "מפקד צבאי סביר". כמו כן, הם מכירים בכך שיש לבחון את המידתיות על בסיס המידע שהיה ברשות המפקד בעת קבלת ההחלטה ותוך התחשבות בחוסר הוודאות השורר בעתות קרב, ולא על סמך התוצאה בפועל.

בנוסף, קיימת חובה לנקוט אמצעי זהירות על מנת למזער פגיעה באזרחים ובאובייקטים אזרחיים, שהם מעשיים בנסיבות העניין. אמצעי מרכזי כזה הוא לתת אזהרה מראש לפני מתקפה. דיני העימות המזוין אינם מחייבים להזהיר מראש כאשר גורם ההפתעה חיוני להצלחת המתקפה, לדוגמה כאשר היעד למתקפה הוא אדם מסוים, כמו איש צבא בכיר. במהלך המבצע נמסר כי צה"ל שיגר אזהרות נרחבות לפני רוב המתקפות. כך למשל, כל הבניינים רבי הקומות שהיו יעד למתקפה קיבלו לפני כן אזהרות ופונו. על פי דיווחי צה"ל, הדבר איפשר לחמאס ולג'יהאד האסלאמי לפנות את הבניינים ולהוציא משם ציוד צבאי ללא פגע. לכן, כפי שציינו מומחים למשפט בינלאומי, נראה כי אזהרה זו חרגה ממה שדיני העימות המזוין מחייבים, מכיוון היא פגעה ביתרון הצבאי שצה"ל רצה להשיג.

אחת הטענות החוזרות היא שהיחס בין הקורבנות שספג כל אחד מן הצדדים מעיד לכאורה כי השימוש בכוח על ידי הצד הישראלי היה לא מידתי, לאור העובדה שיש הרבה יותר קורבנות בעזה לעומת בישראל. אולם על פי דיני העימות המזוין, יישום עקרון המידתיות אינו מתבצע על ידי השוואה בין מספר הנפגעים או רמת ההרס בכל צד. הסטנדרט המשפטי מתייחס לנזק אגבי "מופרז" (excessive"") ולא לנזק אגבי "נרחב" ("extensive"). ישנם תקדימים רבים למבצעים צבאיים שבוצעו על ידי צבאות מערביים, ושבהם רוב הנזק היה בצד אחד של העימות בלבד.

ריאיון עם פנינה שרביט ברוך על הזווית המשפטית של המבצע, I24NEWS

טענה זו משקפת טיעון מורכב יותר, ולפיו בשל העובדה שחמאס מוגבל ביכולת שלו לאיים על חייהם של אזרחים ישראלים, היתרון הצבאי שמשיגה ישראל מכל התקפה נגד החמאס מוגבל גם הוא, ולכן אינו מצדיק רמות גבוהות יותר של נזק אגבי לאזרחים ולאובייקטים אזרחיים בעזה. ההיגיון הזה הוא בעייתי. משמעותו היא לקבוע ששיבוש החיים המוחלט באזורים מסוימים בישראל, ושיבושם הניכר בשאר חלקי המדינה, וכן ההשלכות הכלכליות הקשות וההשפעות הפסיכולוגיות של חיים תחת ירי טילים בלתי פוסק, אינם מהווים יתרון צבאי מספיק, אם לא נגרם אבדן משמעותי של חיים. קבלת טיעון מעין זה פירושה גם שהשקעה של מדינה ביכולות הגנתיות – כמו ההשקעה של ישראל במערכת כיפת ברזל ובאמצעי הגנה אחרים, שרק בזכותם ספגה מספר מועט של קורבנות אזרחיים – משמעותה שלילת זכותה של המדינה להגן על עצמה באמצעות פעולות התקפיות. המשמעות היא גם שמדינה מוגבלת ביכולתה להשתמש בכוח להפסקת ההפרה של ריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית, כל עוד אין מספיק הרוגים בצידה. אין בכך משום פרשנות הגיונית לדיני העימות המזוין, ואין לכך תמיכה בפרקטיקה הקיימת של מדינות העולם.

כמו במבצעים קודמים, גם הפעם אין ספק שיפורסמו דוחות המבקרים את המערכה הצבאית שניהלה ישראל. כך אין ספק שיתקבל דוח ביקורתי מאוד מאת ועדת החקירה שהקימה מועצת זכויות האדם של האו"ם בהחלטה שקיבלה ב-27 במאי 2021. דוחות כאלה ישמשו בסופו של דבר ככלי נוסף במערכה הפוליטית לשלילת הלגיטימיות של ישראל. בנוסף, דוחות אלו ימצאו את דרכם ללשכת התובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), שכבר אותתה כי במסגרת חקירת המצב ב"פלסטין", שכבר נפתחה על ידי משרדה, ניתן יהיה לבחון פשעי מלחמה פוטנציאליים שבוצעו על ידי הצדדים במבצע האחרון.

הדרך העיקרית של ישראל להתמודד עם האשמות, ובעיקר עם הליכים פליליים פוטנציאליים, היא לבצע חקירות עצמאיות שיהיו יסודיות, יעילות, מהירות ושקופות. גישה כזו תאפשר לישראל להסתמך על עקרון המשלימות (complementarity), ולפיו הליכים בינלאומיים והתערבות שיפוטית זרה אינם ראויים כאשר המדינה מבצעת בעצמה חקירה כנה ויעילה. היא תאפשר לה גם להציג טוב יותר את הצד הישראלי בפורומים וערוצים דיפלומטיים אחרים.

על ישראל להגיע למערכה המשפטית נגדה כשהיא חמושה בחומר עובדתי ומשפטי. חשוב לאפשר שקיפות מרבית, כולל חשיפת חומר מודיעיני רלוונטי במידת האפשר, שכן הדבר יאפשר לישראל להציג את נקודת מבטה ולהדגים את המורכבות והאתגרים של המערכה. המערכה המשפטית היא מאבק סיזיפי, אך תהא זו טעות להתייחס אליו מראש כנדון לכישלון.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמשפט וביטחון לאומימבצע שומר החומות
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הפסקת פעילות אונר"א: מהלך ראוי המחייב הערכות מקדימה
ב-30 בינואר 2025 ייכנסו לתוקף חוקי אונר"א, שנועדו לנתק את הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א במטרה להגביל ולצמצם את פעילות הסוכנות. בעוד האינטרס של ישראל בהפסקת פעילות אונר"א ברור ומוצדק, בוודאי נוכח הגילויים בדבר מעורבות אנשי הסוכנות באירועי ה-7 באוקטובר ובהתחשב בתפקיד שהיא ממלאת בהעמקת הסכסוך והתמשכותו, המהלך החקיקתי אינו משרת את האינטרסים של ישראל. מעבר לכך שהוא משמש תחמושת נוספת במערכה הבינלאומית נגד ישראל, יישום החקיקה עלול לגרור את ישראל להידרש למלא את מקומה של אונר"א. לכן, המלצתנו היא לדחות את כניסת החוקים לתוקף ולגבש תחילה אלטרנטיבה מיידית לאונר"א ברצועת עזה, יהודה ושומרון וירושלים, וכן תכנית חלופית לטווח הארוך על בסיס העקרונות הבאים : (1) מינוי גורם או גוף קבוע שיספק במקום אונר"א שירותים נדרשים לאוכלוסייה בעזה, במסגרת הדיונים על "היום שאחרי שלטון חמאס"; (2) קידום מהלך שיוביל לכך שהרשות הפלסטינית תמלא את ה"וואקום" שייווצר עם הפסקת פעילות אונר"א ביהודה ושומרון; (3) מימוש אחריותה של עיריית ירושלים לאספקת השירותים שמעניקה אונר"א כיום לתושבים הפלסטיניים במזרח העיר.
06/01/25
שאטרסטוק, חיים צח לע''מ
צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החלטה חמורה ומסוכנת – ומה הלאה?
המשמעויות וההשלכות של ההחלטה התקדימית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט
26/11/24
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.