ביידן והמודיעין – החזרה למקורות ומגבלותיה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • מלחמה עם איראן
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • מלחמה עם איראן
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ביידן והמודיעין – החזרה למקורות ומגבלותיה

ביידן והמודיעין – החזרה למקורות ומגבלותיה

אחרי ארבע שנים שבהן הידרדרו היחסים בין הבית הלבן לקהילת המודיעין האמריקאית, נכנס לחדר הסגלגל נשיא חדש שמתכוון "להשיב עטרה ליושנה". אלא שבעידן הפוסט-אמת, חזרה מוחלטת למצב שלפני טראמפ (שטענותיו היו מוצדקות בחלקן) אינה אפשרית. כיצד על ביידן לנהוג?

מבט על, גיליון 1453, 6 באפריל 2021

English
תומר ברנט
איתי ברון

על רקע המשבר העמוק שאפיין את יחסיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עם קהילת המודיעין האמריקאית, תחילת כהונתו של ביידן מצטיירת כמעין "חזרה למקורות" – חיזוק מעמד "מומחי המודיעין", שניסיונם ודפוסי פעולותיהם אמורים להבטיח ניתוח מקצועי וניטרלי ככל שניתן של המציאות; והבהרת החשיבות של הנתונים והמידע ("עובדות") ושל הניתוח שמבוסס עליהם כבסיס לקבלת ההחלטות. האנשים שמונו על ידי ביידן לתפקידים הבכירים ביותר בקהילה ודו"חות המודיעין שפורסמו בשבועות האחרונים על ידם משקפים בבירור מגמה זו. נראה אפוא שכניסתו לתפקיד תעזור לייצב את יסודותיה של העשייה המודיעינית שהתערערו בזמן כהונתו של טראמפ. עם זאת, המסגרת הכללית הרחבה יותר שבתוכה התעצבה תפיסת המודיעין המסורתית התערערה בעידן הפוסט-אמת ועולה השאלה האם ביידן והבכירים שמינה יצליחו לייצר מסגרת עדכנית ומתאימה ליחסי קהילת המודיעין עם הצרכן הבכיר ביותר שלה.


יחסיו של הנשיא דונלד טראמפ עם קהילת המודיעין האמריקאית שיקפו משבר עמוק ביחסים המורכבים ממילא שבין גורמי מודיעין למקבלי החלטות. ניתוח המשבר חשף תמונה מורכבת. הביקורת של טראמפ על גורמי המודיעין, שהייתה מוצדקת בחלקה, אכן שיקפה בעיות יסוד חמורות שמהן סובלים ארגוני המודיעין בארצות הברית (וארגוני מודיעין באופן כללי). אבל, נראה שבבסיס המשבר עמדה תפיסה עקרונית ומטרידה יותר של טראמפ לגבי עצם תפקידם של מנגנוני בירור המציאות בתהליך קבלת ההחלטות, כמו גם לגבי מעמדם של הגורמים המקצועיים העוסקים בעניין זה. טראמפ ערער למעשה, באופן פומבי וקולני, על שני היסודות הבסיסיים של העשייה המודיעינית: הדגש על מומחיות, ניסיון ואימוץ דפוסי פעולה שנועדו לצמצם טעויות ולהבטיח ניתוח מקצועי וניטרלי, ככל שניתן, של המציאות; והמרכזיות של הנתונים והמידע ("העובדות") בתהליך המודיעיני.

לקריאה נוספת על יחסי טראמפ עם קהילת המודיעין האמריקאית:

• לדבר אמת לטראמפ: המשבר בין הנשיא וקהילת המודיעין האמריקאית / נתן ברגר ואיתי ברון

ספקנותו של טראמפ ביחס למומחיות ולעובדות לא התבטאה רק בנושאי מודיעין ומול הדרג המודיעיני המקצועי, אלא גם ביחסו הכללי יותר למקומם של אלו בתהליכי קבלת ההחלטות. מתח זה התבטא גם בהתנהלותו של הנשיא מול מגפת הקורונה. מאז פרוץ המשבר, הנשיא קרא תיגר על המידע והנתונים הברורים שהצביעו על משבר חמור, ועל המומחים שייצגו עובדות אלו. הוא סילף, שיקר, והקטין בחשיבות הנתונים, וכאשר המומחים לא יישרו איתו קו, עבר להתקפות ישירות עליהם.

האזינו לפודקאסטרטגי על יחסי טראמפ עם קהילת המודיעין, מארס 2020

גישתו של ביידן לבירור המציאות, להבנתה, ולמקומם של העובדות והניתוח המקצועי המבוסס עליהן מצטיירת כשונה לגמרי. היא השתקפה כבר בנאום ההשבעה שלו, שבו זיהה היטב את מאפייני התקופה, וחזר והדגיש את חשיבותה של האמת בעת הנוכחית. ביידן הדגיש שיש אמת ויש שקר; שלכולם, ובעיקר למנהיגים, יש אחריות להגן על האמת ולהביס את השקרים; והכריז מלחמה על תרבות הדיסאינפורמציה והמיסאינפורמציה. ביידן מרבה להדגיש קו ברור זה באופן עקבי גם בנאומיו מאז כניסתו לתפקיד. בנאום הטלוויזיוני הראשון שלו, הוא אמר שהדרך היחידה לנצח את משבר הקורונה היא על ידי אמירת אמת, וכמעט בכל נאום או התבטאות אחרת שלו הוא חוזר על כך שלעם האמריקאי דרושים "אמת ועובדות".

גישתו של ביידן משתקפת בבירור גם במינויו לתפקידי המפתח בקהילת המודיעין. אבריל היינס, מינויו לתפקיד ראש המודיעין הלאומי, היא בעלת ניסיון מעשי בעולם המודיעין, ששימשה בעבר סגנית ראש ה-CIA. בשימוע שלה ציינה כי על ה-DNI מוטלת החובה "to speak truth to power", ביטוי שמהווה מעין מוטו של קהילת המודיעין האמריקאית, והוסיפה כי יש חשיבות לעשות זאת במיוחד כאשר המידע הוא קשה או לא נוח עבור מקבלי ההחלטות. מינוי מרכזי נוסף של ביידן הוא של ויליאם ברנס, איש משרד החוץ, לתפקיד ראש ה-CIA. מעבר להיכרות ארוכת השנים ביניהם, נראה שאחת הסיבות למינוי זה היא שברנס ידוע כאדם מקצועי וא-מפלגתי, ששירת תחת ממשלים דמוקרטים ורפובליקנים - תכונה שביידן מעריך ורוצה לקדם בקהיליית המודיעין. ברנס הוא אמנם איש משרד החוץ, ללא ניסיון בסוכנות עצמה, אבל יש לו ניסיון רב שנים בעבודה מודיעינית בעקבות תפקידיו הבכירים במשרד החוץ ובתור שגריר, וכן יחסים מעולים עם אנשי החוץ והביטחון הלאומי הבכירים בממשל. בהצהרה על המינוי, ביידן ציין שהשניים חולקים תפיסת עולם משותפת בנוגע לניטרליות הפוליטית של המודיעין והצורך לכבד את המקצועיות של אנשי המודיעין.

נאום הפתיחה של אבריל היינס בשימוע שנערך עבורה בקונגרס, ינואר 2021

השינוי בהשוואה לתקופתו של טראמפ כבר ניכר בפרסומם של שני דו"חות מודיעין על ידי קהילת המודיעין האמריקאית בשבועות האחרונים – דו"ח ממצאי החקירה של ההתנקשות בעיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, והדו"ח בנוגע למעורבות הזרה בבחירות 2020. שני הדו"חות מבוססים ברובם על מידע שנאסף ומחקר שהתבצע על ידי קהילת המודיעין בתקופת כהונתו של טראמפ, ונגעו לנושאים שהיו שנויים במחלוקת בין קהילת המודיעין לבין הדרג הפוליטי הממונה. הדו"חות עצמם (שפרסומם נמנע בתקופת טראמפ) משקפים במידה רבה את ההבדל בין גישתם של הנשיא לשעבר והנשיא הנוכחי. הדגש הרב על הצגת "עובדות", כפי שהושם בדו"ח על המעורבות הזרה בבחירות ומיעוט בהערכות, מתכתב עם הקו המנחה של ביידן בהתייחסותו לעשייה המודיעינית.

סביר להניח שביידן יצליח לשקם את היחסים בין הבית הלבן לקהילת המודיעין, אך ברעיון של "חזרה למקורות", כלומר לדפוסי הפעילות הקודמים, גלומות גם בעיות לא מעטות. עניין זה קשור בכך שחלק מהביקורת שטראמפ מתח בתקופת כהונתו על קהילת המודיעין היה מוצדק, והתייחס לבעיות יסוד מוכרות שאכן קיימות בקהילת המודיעין האמריקאית וכלל אינן תלויות בנוכחותו של טראמפ בבית הלבן: פערים מתודולוגיים וארגוניים הגורמים לכישלונות הערכתיים; תהליכי עבודה מיושנים, שעוד לא הותאמו לשינויים שחלו בעידן המידע; וגישה מודיעינית מסורתית ובעייתית, שמאפיינת חלקים בקהילה האמריקאית, שבמתכונתה הקיצונית רואה את אנשי המודיעין כמחנכים של מקבלי ההחלטות ומבקשת לעצמה מונופול על בירור המציאות לגבי האויב והסביבה.

כתבה על דוח המודיעין האמריקאי בנוגע לרצח העיתונאי הסעודי חשוקג'י, BBC, פברואר 2021

לצד התנהלותו המערערת, טראמפ הציב לפיכך גם מראה מאתגרת בפני הקהילה אמריקאית והמתודולוגיה המודיעינית בכלל. לעובדות, למומחיות ולניתוח המקצועי יש, כמובן, מקום מרכזי, אבל היומרה לחנך, על בסיסם, את מקבלי ההחלטות אינה מתאימה למאפייני התקופה (ולא התאימה גם בעבר). הידע המודיעיני הוא לעולם חלקי, שברירי, זמני ותלוי בשורה ארוכה של גורמים. בחלק גדול מהנושאים, הוא לא יותר מאשר מערכת של השערות העומדות למבחן. בחלק אחר, מקבל ההחלטות כלל אינו זקוק למידע, אלא להבנה של כיווני התפתחות אפשריים. גם לספקנות שגילה טראמפ לגבי חלק מהנושאים היה מקום ואפשר שהיא הביאה לבחינה מחדש של קונספציות מודיעיניות וותיקות.

לביידן יש עבר ממושך בענייני מדיניות והוא עסק לא מעט גם בענייני מודיעין. בפרסומים שונים הוא מתואר כדמות מרכזית, המשלבת בתהליך קבלת ההחלטות ממדים נכונים של ספק וויכוח. כך, למשל, במספר אירועים – דוגמת המבצע ללכידתו של בן לאדן, ההחלטה לגבי מעורבות צבאית בלוב ב-2011, והדיונים על אודות היקף המעורבות הצבאית באפגניסטן ב-2009 – תואר ביידן על ידי הנשיא אובמה ובכירים אחרים כבעל תפקיד "פרקליט השטן", גורם שמשמש כ"צוות אדום" לדעה הרווחת בחדר, מתוך רצון לאתגר קונספציות, לרדת לשורש העניין, ולוודא שכל הנתונים והמידע הרלוונטי ידועים ליושביו ונלקחים בחשבון. לעיתים קרובות הוא הופקד על ניהול תהליך קבלת ההחלטות עבור הנשיא, בין שעל ידי יצירת חדר קבלת החלטות חושב, ביקורתי ומטיל ספק שהוויכוח נוכח בו, ובין שעל ידי גיוס דעות של מומחים לטובת מתן חוות דעת.

ניתן לקוות שספקנותו זו של ביידן תשפיע גם על יחסיו כנשיא עם קהילת המודיעין. אבל קהילת המודיעין האמריקאית נמצאת במשבר עמוק יותר, שקשור למאפיינים הרחבים יותר של התקופה, אשר טראמפ ייצג וסייע לעצב. אין מדובר רק בהיצף המידע, המקשה לעיתים על בירור המציאות והבנתה, אלא באתגר עמוק יותר: המסורת הליברלית שבמסגרתה התעצבה תפיסת המודיעין הרווחת כיום חווה משבר גם היא, שבמסגרתו הערכים הבסיסיים ביותר שלה שמשמשים אותה לבירור המציאות – ויכוח, פלורליזם רעיוני ושוק הרעיונות החופשי – לא זו בלבד שאינם מצליחים להתמודד עם אתגרי התקופה, אלא הם גם מכניסים בעצמם את הבעיות החדשות של התקופה הנוכחית לחדר קבלת ההחלטות ועיצוב המדיניות. השאלה היא אפוא האם ביידן וצוותו יצליחו להתמודד עם מאפייני התקופה החדשים ולהתוות דרך חדשה ליחסיה של קהילת המודיעין עם צרכן המודיעין הבכיר ביותר שלה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
"שלום באמצעות עוצמה": דרכה של ארצות הברית נגד האיום העולמי המתהווה
מעצמה אחת מול חמש דיקטטורות: ניתוח יחסי הכוחות העולמיים
24/06/25
Shutterstock
תוכנית הגרעין של איראן: בין אזהרות סבא״א למהלכים לגיבוש הסכם
תמונת מצב עדכנית של שיחות הגרעין עם איראן, ברקע הדוח החמור של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית
08/06/25
Shutterstock
ישראל-ארצות הברית: מ"יחסים מיוחדים" ל"יחסים"?
האם בכל הנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב "מה שהיה הוא שיהיה"? הכרסום הניכר בנדבכים המרכזיים של יחסים אלה אינו מבשר טובות
29/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • מלחמה עם איראן
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.