''הכה את המומחה''- מעמדה של המומחיות בתקופת משבר הקורונה | סיכום כנס של תכנית ליפקין שחק במכון למחקרי ביטחון לאומי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרסום מיוחד ''הכה את המומחה''- מעמדה של המומחיות בתקופת משבר הקורונה | סיכום כנס של תכנית ליפקין שחק במכון למחקרי ביטחון לאומי

''הכה את המומחה''- מעמדה של המומחיות בתקופת משבר הקורונה | סיכום כנס של תכנית ליפקין שחק במכון למחקרי ביטחון לאומי

נגיף הקורונה הביא עמו משבר נוסף למשברים הבריאותיים והכלכליים – משבר אמון בין הציבור למומחים. רבים מעדיפים כיום לסמוך על "פרופ' גוגל" ולא להקשיב למדענים, לרופאים ולכלכלנים שמגיעים לאולפני הטלוויזיה ולמושבי הכנסת. מה הסיבות לחוסר האמון – וכיצד ניתן לשפר את המצב? קראו את התובנות מכנס המכון

פרסום מיוחד, 29 בספטמבר 2020

English
דפני ענבר

לצד משבר הקורונה, מחריף משבר נוסף בעל השפעה נרחבת, המהווה אתגר מרכזי בעידן הפייק ניוז והפוסט-אמת – ערעור האמון הציבורי והפוליטי במומחים. ב-8 בספטמבר נערך במסגרת תכנית ליפקין-שחק במכון למחקרי ביטחון לאומי כנס מקוון, שבו נדונה שאלת מעמדם ותפקידם של מומחים, וזאת בשני הקשרים מרכזיים: התפקיד שהם ממלאים בתהליכי קבלת החלטות, ומעמדם בקרב הציבור הרחב. בין הדוברים נמנו חוקרים, מומחים ומקבלי החלטות בכירים, מתחומי הביטחון הלאומי, הכלכלה ובריאות הציבור, נוסף על דוברים מחוגי התקשורת המסורתית ונציגי מדיה חברתית. במאמר זה מסוכמים הרעיונות המרכזיים שעלו במהלך השיח, וכן מענים לשאלות שנדונו בו: אילו שינויים חלו במושג "המומחה" ובתפיסת המומחיות בעת הנוכחית? מהם האתגרים וההזדמנויות הגלומים בשילוב מומחים בתהליך קבלת ההחלטות בסוגיות שונות – ביטחון לאומי ברמה הכללית, או ניהול משבר קונקרטי, דוגמת משבר הקורונה? איזה מקום מוקצה למומחים בשיח הציבורי בידי כלי התקשורת והרשתות החברתיות, וכיצד ייצוג זה מושפע משיקולים שונים, ביניהם נתוני צפייה והעדפות אישיות.


צפו בכנס המלא על מעמדה של המומחיות בשעת משבר

מעמדה השנוי במחלוקת של המומחיות והמשבר ביחס הפוליטי והציבורי למומחים מתבטאים בשלל תופעות בארץ ובעולם, בהן: עליית 'מומחי הגוגל' כמחליפי מקורות מוסמכים מבוססי עובדות בשיח הציבורי והתקשורתי; קיום קמפיינים מתוכננים המערערים על גורמים ממוסדים, הנחשבים "מקצועיים"; קעקוע שיטתי של סמכויות מומחים ומידור דרגים מקצועיים מתהליכי קבלת החלטות וכן שחיקת אמון הציבור במומחים ובקהילת הידע שהם מייצגים.

ב-8 בספטמבר 2020, נערך במסגרת תכנית ליפקין שחק במכון למחקרי ביטחון לאומי כנס מקוון, שבו נדונה שאלת מעמדם ותפקידם של מומחים בשני הקשרים מרכזיים - בתהליכי קבלת החלטות ומול הציבור הרחב. בין הדוברים נמנו חוקרים, מומחים ומקבלי החלטות בכירים מתחומי הביטחון הלאומי, הכלכלה ובריאות הציבור, ובנוסף אנשי תקשורת מסורתית ונציגי מדיה חברתית. משתתפי הכנס: סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, תא"ל (מיל') איתי ברון, שהנחה את השיח; פרופ' גיל אייל מאוניברסיטת קולומביה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר וועדת הקורונה, אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל; פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל; דנה ויס, פרשנית מדינית ומגישת חדשות 12; עמוס הראל, הפרשן הצבאי של "הארץ"; ד"ר ציפי ישראלי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי; וג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות ישראל והתפוצות בפייסבוק.

במאמר זה מסוכמים הרעיונות המרכזיים שעלו במהלך המפגש, וכן המענה שניתן לשאלות המרכזיות שנדונו בו: אילו שינויים חלו במושג "המומחה" ובתפיסת המומחיות בעת הנוכחית? מהם האתגרים וההזדמנויות הגלומים בשילוב מומחים בתהליך קבלת ההחלטות בסוגיות שונות - ביטחון לאומי ברמה הכללית, או ניהול משבר קונקרטי, דוגמת משבר הקורונה? איזה מקום מוקצה למומחים בשיח הציבורי בידי כלי התקשורת והרשתות החברתיות, וכיצד ייצוג זה מושפע משיקולים שונים, ביניהם נתוני צפייה והעדפות אישיות.

תפיסת מושג "המומחה" ומעמד "המומחיות" בעת הנוכחית

משמעות מושג המומחיות עצמה שנויה במחלוקת - ועל כן בראשית הדיון נשאלה השאלה - מהי מומחיות, והאם התפתח משבר ביחס למומחים או לשיתופם בתהליכי קבלת ההחלטות ובשיח הציבורי?

בספרו "משבר המומחיות", פרופ' גיל אייל הציג את ההקשר החברתי להבנת שאלות אלה. לטענתו, מתרחש בהקשר זה משבר ארוך שנים, שהיה נוכח גם לפני פרוץ מגפת הקורונה אולם החריף בעת הנוכחית. החברה המודרנית תלויה אמנם במידה מוגברת במומחים ומומחיות, אלא שתלות זו מייצרת משבר אמון ציבורי, אשר מצדו מעמיק את התלות בהם וחוזר חלילה. על רקע זה נשמעות זעקות מחאה נגד "פוליטיזציה" של המדע, בעיקר מפי מי שתופס מומחיות כאיכות אובייקטיבית ומעוניין למתוח גבול ברור בין המדע לפוליטיקה. אלא שבפועל, הגבולות האלה מטושטשים יותר מאשר נדמה, היות שהוויכוח נסוב סביב מומחיות המשפיעה על מדיניות, קרי "מדע רגולטורי", שהוא למעשה בן כלאיים מדעי ופוליטי. על כן, משבר המומחיות לא נובע, כפי שיש הסוברים, מפוליטיזציה גרידא, אלא מהשחיקה והערעור לאורך זמן של המנגנונים שהיו אמורים לגייס מדענים למשימות פוליטיות ובו זמנית גם להפריד אותם משיקולים פוליטיים, כגורמים ניטרליים ברי סמכות תוכן מקצועית. במקום זאת, מתקיים תהליך הפוך - מומחים המעורבים בתהליכי מדיניות נתפסים כמוטים "פוליטיים" והתוצאה היא אובדן האמון הציבורי בהם.

אתגר נוסף כרוך בזיהוי תחום המומחיות הרלוונטי, במשבר הקורונה למשל, הנובע מקושי לקבוע את טיב המשבר - בין אם הוא נתפס כמשבר רפואי בעיקרו, או כמשבר לאומי מורכב ורחב יותר, הכולל היבטים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. מורכבות זו מעצימה אי-בהירות לגבי מיהם המומחים שעליהם הציבור והדרג הפוליטי יכולים ואמורים להסתמך, שכן איש אינו מומחה כה רב-תחומי.

מעבר לכך, על רקע אתגר שילובם של מומחים מתאימים לניהול המשבר עלתה תופעת "הקקופוניה של הפרשנים" ו"מומחיות ההדיוטות" ("lay expertise"), שבמסגרתה רבים תובעים לעצמם את זכות הדיבור. בה בעת, נוצרה הזדמנות נוחה לאלה המרוויחים מערעור סמכותם של המומחים, בין שבקמפיינים של דיסאינפורמציה, או בהתבססות על "ד"ר גוגל", להציג את השקפותיהם כחלופה למקורות ידע מוסמכים.

שילוב מומחים בתהליך קבלת ההחלטות

המתח הגובר בין הדרג המקצועי לדרג פוליטי בא לידי ביטוי באחרונה, בין היתר בהתפטרות שאול מרידור מתפקידו כממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, בביקורת הציבורית על הנחיותיו של פרוייקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, או בתהליך קבלת ההחלטות שהיה בלתי עקבי בעליל בנוגע להטלת סגר, חלקי או מלא, בחגי תשרי. הדוברים בכנס נשאלו כיצד ניתן להבין התרחשויות אלה, ומהם האתגרים וההזדמנויות הכרוכים וגלומים בשילוב מומחים בתהליכי קבלת החלטות?

את הכשלים הנצפים בשילוב מומחים בתהליכי קבלת ההחלטות ניתן לקשור לאי-בהירות באשר למעמד היועץ וגבולות השפעתו. כלומר: האם עליו לדחוף לאימוץ מדיניות מסוימת, אחת בלבד, או להציג חלופות ולבחון אותן כך שתגובש המלצה מבוססת ידע שתסייע למקבלי ההחלטות? זאת ועוד, הדוברים בכנס התריעו מפני תופעת "הזחיחות של הבורות", המאפיינת פוליטיקאים ומשתקפת בהמעטת ערך המומחים ועבודת המטה שלהם. מדובר באתגר משמעותי ביותר לתהליך קבלת החלטות תקין, המבוסס על עובדות. לבסוף, קיימות הטיות מובנות בין הדרג הפוליטי, המכוון לטווח הקצר ול'כיבוי שריפות' בעת משבר, לבין הדרג המקצועי, המכוון לחשיבה לטווח ארוך ולהשלכות ארוכות טווח של מדיניות נבחרת.

לצד זאת, כלל הדוברים הסכימו שיש להישמר מתפיסה דיכוטומית של טובים/רעים, קרי רומנטיזציה והאדרה של הדרג המקצועי ודמוניזציה של הדרג הפוליטי. בעולם אידיאלי, יתקיים איזון בין שיקוף החלופות, הצגת העלויות שלהן ופריסת מרחב אפשרויות רחב על ידי מומחים, לבין תהליך קבלת ההחלטות הפוליטי, ההיררכי, האמור לכלול הקשבה ודיון פתוח בדרך לגיבוש החלטה מדינית. לבסוף, התבססות על מגוון מומחים, בחירת אלה היכולים לדבר מעבר ל"פוזיציה",  לצד שימוש מושכל וביקורתי בנתונים- כל אלה יסייעו למקבלי החלטות לברר את המציאות בעת המשבר הנוכחי, המתאפיין בחוסר ודאות רבה.

תיווך הידע לציבור ומידת אמון הציבור במומחים

אמון הציבור בכלל והקשב למומחים בפרט עוברים שחיקה מתמשכת. ד"ר ציפי ישראלי, ציינה בדבריה שבתחילת משבר הקורונה היה נדמה כי נוצר שינוי לטובה: ערך המומחים עלה והאמון הציבורי בהם היה גבוה. אולם בגל השני, מספרי התחלואה שהמשיכו להתפרסם יום-יום בתקשורת ויצרו "רעש רקע", יצרו ישירות ובעקיפין בעיות מורכבות, שאיש אינו מומחה לכולן, ולכן הציבור החל לדרוש יותר ודאות וסמכותיות מצד הדרג הפוליטי והמקצועי.

>> לחצו כאן לנתונים על מידת האמון הציבורי בגופים שונים

גורמים המשקפים את משבר המומחיות והאמון במומחים, והן מאיצים תופעה זו, הם התקשורת והרשתות החברתיות, המתווכות את דברי המומחים לציבור הרחב. לטענת הדוברים בכנס, משבר הקורונה יצר עניין רב במומחים, אולם השיקולים להבאתם לאולפנים היו פעמים רבות בנאליים וקשורים לביקוש למומחים עם דעה פחות מקובלת, האמורה לרכז קשב (ורייטינג) או ל"מומחי בית", שהציבור התרגל אליהם. כך למשל, הפרשנית והמגישה דנה ויס הדגישה את האחריות החברתית האדירה שיש לעורכים בהבאת מומחים והרכבת פאנלים, וכן את שיקופו של ידע מקצועי מגוון, על מנת להתגבר לפחות על חלק מההטיות.

הרשתות החברתיות אף הן מגיבות לצורך של הציבור בידע של מומחים, ולוקחות אחריות על המידע המועבר באמצעותן. כך למשל, פייסבוק מקיימת פעילות להסרת מידע מסוכן, הפחתת מידע כוזב והנגשת מידע אמין ומקצועי. לשם כך משתפת הרשת פעולה עם צוותים אינטגרטיביים של מומחים ומפנה לגופים ממוסדים מקומיים ועולמיים, דוגמת ארגון הבריאות העולמי. מסקנה חשובה שעלתה בדיון בהקשר זה היא שעל מוסד בדיקת העובדות בארץ ובעולם לעבור תהליכי צמיחה ופיתוח ניכרים, כדי לקדם ידע מושכל, אמין ותקף, מבוסס מומחיות, על פני מידע כוזב.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרסום מיוחד
נושאיםנגיף הקורונה
English

אירועים

לכל האירועים
ועידת הביטחון והשירות של קבוצת "ידיעות אחרונות" וה-INSS
15 ביולי, 2025
15:00 - 10:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
Shutterstock
המערכת הבינלאומית: שתי תפיסות ומחנאות גוברת
המערכת הבינלאומית מצויה בטלטלה מרובת משברים ואתגרים, כשבמוקד נמשכים מאמצי ההתאוששות הכלכלית ממשבר הקורונה לצד ההתמודדות עם המגפה עצמה; התחרות בין ארצות הברית לסין מחריפה את המחנאות הגוברת בדינמיקה הבינלאומית; ומנגד משבר האקלים מהווה רקע לבחינת היכולת לשתף פעולה על אף המחלוקות. הממשל האמריקאי מצמצם את הקשב שלו למזרח התיכון ולאתגריו ומציב מחדש שיקולי זכויות אדם במקום מרכזי במדיניותו, כשברקע בחירות האמצע וקיטוב פוליטי חד בארצות הברית. כל אלה מדגישים את הצורך בעדכון המדיניות הישראלית כלפי הזירה הבינלאומית, ובייחוד הגברת התיאום עם הממשל האמריקאי ועם שחקני המפתח בקהילה הבינלאומית ורתימתם לקידום יעדיה של ישראל, ובראשם מניעת התגרענותה של איראן. זאת במקביל למיצוי יתרונותיה היחסיים של ישראל, בעיקר בתחומי המדע והטכנולוגיה, לקידום יוזמות שיסייעו לייצוב המזרח התיכון ולהתמודדות עם משבר האקלים העולמי.
23/01/22
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.