בין הפטיש לסדן - ראש ממשלת עיראק מתמרן בין וושינגטון לטהראן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על בין הפטיש לסדן - ראש ממשלת עיראק מתמרן בין וושינגטון לטהראן

בין הפטיש לסדן - ראש ממשלת עיראק מתמרן בין וושינגטון לטהראן

האם מסע הדילוגים של ראש ממשלת עיראק לאיראן ולארה"ב יוביל את המדינה לעצמאות אנרגטית והאם האינטרסים הסותרים של טהראן ווושינגטון יפגעו ביציבות השברירית? מדוע המתח דווקא יכול להועיל לאינטרסים של ישראל במפרץ, ואף ליצירת ערוץ חשאי מול עיראק?

מבט על, גיליון 1382, 9 בספטמבר 2020

English
אלדד שביט
יוגב אלבז
סימה שיין

ראש ממשלת עיראק, מצטפא אל כאזמי, מנסה לבלום את האפשרות להידרדרות פנימית וכלכלית, תוך תמרון בין איראן לבין ארצות הברית, שהפכו את שטחה של עיראק לזירת התגוששות ביניהן. החודש קיים כאזמי מסע מדיני בטהראן ובוושינגטון, כשבמוקד השיחות ניסיונותיה של ארצות הברית לאפשר לעיראק עצמאות אנרגטית. שורת הסכמים כלכליים שחתם כאזמי בביקורים אלה, בצירוף מהלכים נוספים שביצע, לרבות בזירה האזורית, מסמנים כי הוא חותר להפחתת ההשפעה האיראנית במדינתו. אולם, לפניו מסע קשה שנראה בעל סיכויי הצלחה מועטים. טוב תעשה ישראל אם תנסה למנף את הקשרים בינה לבין מדינות במפרץ להרחבת ההשקעות הכלכליות שלהן בעיראק, ויתכן גם כדי לקדם ערוץ קשר חשאי ישיר בין ירושלים לבגדאד.


עיראק משמשת בשנים האחרונות זירת מאבק מרכזית בעימות בין ארצות הברית לבין איראן. כל ראשי הממשלה בעיראק מאז הפלת צדאם חסין נאלצו לתמרן בין טהראן לוושינגטון, אך נדמה כי כעת המצב רגיש מבעבר: העימות האיראני-אמריקאי בשיאו, עקב מדיניות "הלחץ המירבי" שארצות הברית מנהיגה; השאיפה של הנשיא דונלד טראמפ להסיג כוחות מעיראק, המשתלבת בחוסר שביעות רצון עיראקי מהנוכחות האמריקאית בשטח המדינה וברצון המיליציות הפרו-איראניות לזנב בהם; וכן המתח הפנימי הנפיץ בעיראק והנחישות של איראן לשמר את השפעתה במדינה.

המאבק הנוכחי בין איראן לארצות הברית נסוב, בין היתר, סביב רצון שתיהן להבטיח את השפעתן על כלכלת עיראק, ובייחוד בשוק האנרגיה. ברקע, האינפלציה במדינה דוהרת והחוב הלאומי עומד על 120 מיליארד דולר, שהם כ-43 אחוזים מהתמ"ג. מעבר לכך, וירוס הקורונה - שממשיך להתפשט ולהעמיס נטל על מערכת הבריאות - 7,500 מתים מדווחים עד כה, וכ-3,500 נדבקים ביום – פגע קשות גם בכלכלה השברירית. הירידה החדה בביקוש העולמי לנפט חתכה בחצי את מתח הרווחים העיראקיים מתעשיית הנפט (עיראק היא מפיקת הנפט השנייה בגודלה בעולם, עם כ-5 מיליון חביות נפט ליום). יודגש כי למרות מצבורי הנפט והגז העצומים הנמצאים בשטחה, לעיראק אין עצמאות אנרגטית, ואיראן מספקת 45 אחוזים מתצרוכת החשמל של המדינה. לאחרונה עלתה התלות האנרגטית לכותרות, עת אלפי מפגינים יצאו לרחובות הערים, בין היתר בשל קריסות תכופות של מערכת החשמל בקיץ העיראקי הלוהט.

לאור המצב הרגיש הסכימה וושינגטון להחריג את בגדאד מהסנקציות נגד הסחר עם המשטר האיראני – בעיקר בכל הקשור לייבוא גז וחשמל. ההחרגה ניתנה ב"כתב היתר" ל-90 או 120 ימים, שהתחדש בתום התקופה. אך באפריל האחרון הובן בחוגי הממשל האמריקאי כי איראן משתמשת בסחר העיראקי כערוץ הברחה של נפט לעולם, וההיתר קוצץ ל-30 יום בלבד, תוך איום מפורש לביטולו המוחלט לאחר מכן. במקביל, הושתו סנקציות על חברות עיראקיות שנחשדו כחברות-קש להלבנת כספים של משמרות המהפכה. ארצות הברית התנתה את חידוש ההיתר לסחר עם איראן ביציאה עיראקית לעצמאות אנרגטית. הלחץ עשה את שלו, הממשל העיראקי נכנע לתנאי ארצות הברית ובמאי ניתן לה שוב "כתב היתר" ל-120 ימים. בינתיים חידשה עיראק גם את חוזה אספקת החשמל בינה לאיראן לשנתיים קדימה (במקום לשנה, כמקובל עד אותה העת), ושילמה לטהראן 400 מיליון דולר כמקדמה.

על רקע מורכב זה יצא ראש ממשלת עיראק החדש, מצטפא אל כאזמי, לביקורים מדיניים בטהראן ובוושינגטון. ב-21 ביולי, לאחר מרתון ביקורים של בכירים איראניים בבגדאד, הוא הגיע לטהראן, שם נפגש עם המנהיג העליון עלי ח'מנאהי. המפגש, שהיה מסע-החוץ הראשון של כאזמי בתפקיד, כמו גם המפגש הראשון של ח'מנאהי עם מנהיג זר מאז פרוץ משבר הקורונה - המחשה לחשיבות העצומה שמייחסת איראן לעיראק, ולהיפך - הוגדר על ידי האיראנים כ"אחת מהפגישות יוצאות הדופן ביותר שקיים המנהיג [מאז ומעולם]". במסיבת עיתונאים משותפת עם הנשיא רוחאני, הודה כאזמי לאיראן על תפקידה המכריע במלחמה נגד דאע"ש בעיראק. כאזמי אף ציין כי "זאת הסיבה שעיראק עומדת לצדה של הרפובליקה האסלאמית בשעה קשה זאת, של משבר כלכלי חריף, והופכת עצמה לשוק מוביל עבור תוצרת איראנית".

סיקור רשת אל-ג'זירה של ביקור כאזמי בטהראן

כחודש לאחר מכן, ב- 18 באוגוסט, יצא ראש ממשלת עיראק לביקור מדיני בארצות הברית, במהלכו נועד עם הנשיא טראמפ, שר-החוץ מייק פומפאו ונציגים מהקונגרס. מסע זה היווה את שיאו של ה"דיאלוג האסטרטגי" המתנהל בין שתי המדינות בחודשים האחרונים. קדם לו, ככל הנראה כתנאי שהציב הממשל, הסכם שנחתם בתחילת יולי בשושבינותו בין בגדאד לבין "המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ" (GCC), אשר לפיו עיראק תחובר לרשת החשמל המפרצית בשנים הקרובות. בנוסף, בעת שהייתו בארצות הברית חתם כאזמי על שורה של הסכמים עם חברות ענק אמריקאיות בתחום האנרגיה, בשווי 8 מיליארד דולר - כאשר המטרה הסופית היא להגיע לעצמאות אנרגטית מוחלטת ב-2025 (תוך הגדלת הפקת הנפט בשתי מיליון חביות נוספות ליום, בניית תחנות כוח בעזרת חברת General Electric ופיתוח שדה הגז העצום ב-ארטאוי, ממערב לבצרה, בעזרת חברת Honeywell).

במקביל הגיע כאזמי להסכמות עם האמריקאים על עתיד הנוכחות האמריקאית הצבאית בעיראק, האמורות בראייתו לסייע לו לייצב את הזירה הפנימית במדינה. טראמפ וכאזמי סיכמו כי תוקם ועדה משותפת בנושא, וכי הנסיגה תתרחש תוך שלוש שנים, כשבנובמבר הקרוב צפויה להתבצע הפעימה הראשונה שבמסגרתה ידוללו הכוחות האמריקאים מ-5,200 ל-3,000 חיילים.

סיקור של רשת WION של ביקור כאזמי בוושינגטון

בד בבד עם הצורך לתמרן בין ארצות הברית לאיראן, ביצע כאזמי גם מספר מהלכים בזירת הפנים, בכוונה לשקם את היציבות הפנימית וכן לחזק את מעמדו: ראשית, הוא הכריז על קיום בחירות לפרלמנט ביוני 2021 (כדרישת המוחים נגד הממשלה), שבהמשכן הוא מקווה לקבל שוב את המנדט להרכבת הממשלה (לכאזמי אין כוח פוליטי עצמאי והוא נשען בעיקר על היותו מועמד פשרה); בנוסף, הוא הקים ועדת חקירה להרג המפגינים, ובאמצע יולי פיטר את מפקד המשטרה בבצרה, לאחר גל התנקשויות נוסף נגד כמה ממנהיגי המחאה; אישר העברה מחודשת של נתח מהתקציב העיראקי למחוז הכורדי האוטונומי בצפון עיראק, לאחר שנתיים של נתק בעקבות ההכרזה הכורדית על עצמאות (שנחלה כישלון חרוץ); ולבסוף, הוא מנסה לייצר פעלתנות מדינית אזורית ולמצב מחדש את ארצו כשחקנית במערכת הבין-ערבית: עם חזרתו מארצות הברית נועד כאזמי לפגישה משולשת בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן ועבד אל-פתאח אל-סיסי, נשיא מצרים, כדי לדון בחיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות. בימים הקרובים הוא אמור להיפגש עם מלך ערב הסעודית, סלמאן, ויורש העצר, מוחמד בן סלמאן (מיותר לציין כי מדינות אלה נמנות על הציר הסוני המתון ועוינות את טהראן). במקביל שלח כאזמי את פאלח אל-פיאד, הממונה על "הגיוס העממי" (ארגון-הגג למיליציות החמושות, שחלקן פרו-איראניות), לפגישה חשאית שמהותה טרם התבררה, בדמשק עם בשאר אל-אסד, בן-הברית של איראן.

משמעויותיהם המרכזיות של ההתפתחויות בעיראק ומהלכי כאזמי:

  • עיראק: לראשונה מזה שנתיים, מכהן ראש ממשלה שמפגין נחישות לאמץ מהלכים שבראייתו משרתים את האינטרסים הפרטיקולאריים של עיראק, ולא בהכרח תואמים תמיד את האינטרסים של איראן ובעלי בריתה בעיראק. זאת, גם תוך לקיחת סיכונים אישיים (מקורב לראש הממשלה נרצח לאחרונה - יתכן כמסר לכאזמי). הערכה רווחת היא כי סיכויי ההצלחה של כאזמי הם נמוכים, בשל העדר בסיס פוליטי ובעיקר משום שהחוליים הפנימיים בעיראק חמורים והאינטרסים המנוגדים של הגורמים השונים במדינה ימנעו שיפור משמעותי. עם זאת, בשנים האחרונות הוכח כי תחזיות קודרות לגבי עתידה של עיראק לא התממשו ואם יתמיד במהלכיו ויצליח לגייס את אמון הציבור הוא עשוי לקדם חלק ממטרותיו.
  • איראן: עיראק משמשת כ"חצר האחורית" וכעומק האסטרטגי שלה. היסטוריית היחסים המורכבת בין איראן ועיראק, לצד הקהילה השיעית הגדולה החיה בעיראק, התבססות המיליציות הפרו-איראניות בכוחות הביטחון ובפוליטיקה העיראקיים והיקף הקשרים הכלכליים והתרבותיים בין המדינות – יאפשרו לטהראן להעמיק את השפעתה במדינה, למרות קשיים מעת לעת. חשיבותה הגיאו-אסטרטגית של עיראק נובעת גם מהיותה החולייה המקשרת בין איראן לסוריה ולחיזבאללה, ולכן, כפי שטהראן ידעה גם בעבר להתנהל בזהירות ולהכיל מהלכים עצמאיים של ראשי ממשלה בעיראק, כולל צעדים מול ארצות הברית שנראו כסותרים אינטרסים של טהראן, היא תדע גם עתה להתמודד עם אתגרים הנובעים משאיפות עיראקיות למתן את ההשפעה האיראנית.
  • ארצות הברית: בממשל האמריקאי קיימת הבנה לגבי החשיבות האסטרטגית של עיראק, אף במנותק מהמאבק נגד איראן. המטרה בדיאלוג האסטרטגי הנוכחי בין הממשל להנהגה העיראקית היא להבטיח את ההשפעה האמריקאית בעיראק, גם לאחר יציאתם ההדרגתית של כוחותיה מהמדינה. אולם, סדרי העדיפויות של ארצות הברית בשנים הקרובות יקשו עליה להקצות את הקשב והמשאבים הכלכליים הנדרשים כדי לשפר מהותית את יכולתה להתמודד עם ההשפעה האיראנית במדינה.
  • ישראל: לישראל אינטרס ברור בהמשך ההשפעה של ארצות הברית בעיראק, בעיקר לאור האפשרות שנסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק תותיר את איראן ללא מתחרים משמעותיים בזירה זו - שהרי עיראק היא תחנה חשובה בציר ההתנגדות הכולל בתוכו גם את סוריה ואת לבנון. לפיכך, על ישראל לנהוג בזהירות בעיראק ולקחת בחשבון כי פעולות צבאיות בעיראק עלולות לדרבן פעילות אנטי-אמריקאית ולזרז את נסיגת הכוחות האמריקאים. מעבר לשיח בנושא עם הממשל האמריקאי, חשוב לנסות ולמנף את הקשרים עם מדינות המפרץ כדי לדרבן אותן להרחיב את ההשקעות הכלכליות בעיראק, ויתכן גם כדי לקדם דרכן ערוץ קשר חשאי ישיר בין ירושלים לבגדאד.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-ארצות הבריתעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.