הסדרת משק החשמל בישראל – מודל להגבלת השפעה זרה בתשתיות אסטרטגיות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הסדרת משק החשמל בישראל – מודל להגבלת השפעה זרה בתשתיות אסטרטגיות

הסדרת משק החשמל בישראל – מודל להגבלת השפעה זרה בתשתיות אסטרטגיות

כיצד ניתן להפיג את החששות מפני השקעות זרות בתשתיות אסטרטגיות בישראל? הרפורמה במשק החשמל, למשל, הגבילה השפעה של גורם יחיד על השוק, אך על המדינה לא להסתפק בכך ולפעול כדי לנטרל איומים כלכליים וביטחוניים נוספים לקראת מכרזי התשתיות הבאים

מבט על, גיליון 1348, 12 ביולי 2020

English
גליה לביא

מעורבות של חברות זרות בתשתיות אסטרטגיות בישראל היא סוגיה כלכלית-ביטחונית מורכבת, הנדונה לאחרונה ביתר שאת בין ישראל לארצות הברית. מודל הסדרת משק החשמל הישראלי מדגים כיצד ניתן להגביל השפעה של גורם יחיד, מקומי או זר, על תשתית אסטרטגית של המדינה. ביזור השליטה והפרטת הרכיבים הפריפריאליים והתפעוליים של התשתית, תוך שמירה על ליבת הניהול ויתר הרכיבים האסטרטגיים בידי המדינה, מאפשרים לישראל לאזן בין הגברת התחרותיות במשק ויעילותו, לבין שימור השליטה על נכסיה האסטרטגיים. עם זאת, מודל זה אינו מספק מענה שלם לסיכונים ובמשק החשמל ניתן למנות בו כשלים אפשריים. על ישראל לבצע מספר צעדים, לרבות איסוף מידע שיטתי על כלל האחזקות של חברות זרות במשק, כדי לשמר את התחרות הרצויה בענפי המשק השונים, וזאת תוך צמצום הסיכון להתרחבות השפעה זרה על מדיניות והחלטות הממשלה באמצעות מעורבות בתשתיות חיוניות.


מעורבות חברות זרות בתשתיות אסטרטגיות בישראל היא סוגיה כלכלית-ביטחונית מורכבת, הנדונה לאחרונה ביתר שאת בין ישראל לארצות הברית. מודל הסדרת משק החשמל הישראלי מדגים כיצד ניתן להגביל השפעה של גורם יחיד, מקומי או זר, על תשתית אסטרטגית של המדינה. ביולי 2018 אושרה ההסדרה במשק החשמל ובמסגרתה צומצם המונופול של חברת החשמל, שחויבה להעביר מחצית מאחזקותיה בתחנות הכוח באמצעות תהליך הפרטה מדורג שצפוי להימשך עד לשנת 2026. לאחרונה בוצע חלק חשוב בתהליך ההפרטה כשנמכרו תחנות הכוח אלון תבור ורמת חובב, ובשנים הקרובות יופרטו שלוש תחנות כוח נוספות - רידינג, חגית מזרח ואשכול. כך עתידים לעבור כ-60 אחוזים ממקטע ייצור החשמל לידיים פרטיות, בעוד חברת החשמל תמשיך להחזיק במקטע הולכת החשמל ובשלב זה גם במקטע הספקת החשמל לצרכנים. בדרך זו המדינה תחזיק, באמצעות חברת החשמל, בהולכת החשמל אל הצרכנים וכך תוכל לוודא שליצרני החשמל לא תהיה היכולת לשבש את אספקת החשמל.

חלק מרכזי ברפורמת החשמל הוא העברת ניהול המערכת מידיה של חברת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת - ה"חברה לניהול המערכת" - שתהיה אחראית לקשר בין היצרנים לצרכנים. במסגרת פעולתה תקיים החברה הליך תחרותי בין יצרני החשמל הפרטיים השונים, תקבע את מחיר החשמל בהתאם להצעה הזוכה ותמכור אותו לצרכנים. כדי לאפשר תחרות מקסימלית ולמנוע אפשרות להשפעת גורם יחיד על מחיר החשמל, יש להבטיח ריבוי מתחרים בתהליך, שאף אחד מהם לא ייהנה מדומיננטיות. מסיבה זו, נקבע מטעם רשות התחרות כי "לא יחזיק אדם (לרבות תאגיד וכל אדם הקשור אליו) זכויות בתחנות ליצור חשמל בהיקף העולה על 20 אחוזים מסך ההספק המותקן המתוכנן ביום מכירת כל אתרי הייצור הנמכרים", שהוא גובה הרזרבה הממשלתית. היקף מקסימלי זה, הצפוי לעמוד על 2100 מגה-וואט, נועד להגביל את יכולת היצרנים להשפיע על המחיר מחד גיסא, ולאפשר לשחקנים קיימים להתמודד על הקמת תחנות חדשות, מאידך גיסא.

יתרה מכך, מכיוון שתחנות הכוח כוללות גם קרקעות וזכויות לבניה עתידית, מכירתן דורשת אישור של מנהל מקרקעי ישראל, שלמעט מקרים חריגים אינו מאפשר הקניית זכויות בקרקע לזרים. כדי לצלוח את המכשול הזה, חברות זרות יכולות לשלב כוחות עם חברה ישראלית, אולם בכך מוגבל כוחן. במכרז על תחנת הכוח אלון תבור, למשל, התמודד וזכה תאגיד MRC Alon Tavor שכולל את החברות מבטח שמיר (34.5 אחוזים), רפק אנרגיה (31 אחוזים), ו-(Pan-Mediterranean Engineering Company (PMEC הסינית (34.5 אחוזים). PMEC היא חברה-בת של תאגיד צ'יינה הארבור, הנמצא בבעלות ממשלתית סינית. בימים אלו מקימה החברה את נמל הדרום באשדוד. בהתאם לדרישות המטה לביטחון לאומי הושתו שתי מגבלות על החברה הסינית בתחנת הכוח אלון תבור: ראשית - היא אינה בעלת שליטה בתאגיד הזוכה, ושנית - נשללה ממנה זכות הווטו בהחלטות. וכך, השפעתה של חברה סינית זו במשק החשמל הישראלי מוגבלת לבעלות על שליש מתחנת הכוח אלון תבור, שהיא בעלת יכולת ייצור של 5.5 אחוזים מההספק של המשק כולו, והיא בהחלט לא מהווה סיכון לעצמאות המערכת.

טקס החתימה על החוזה למכירת תחנת הכח רמת חובב, יוני 2020

ניתן לראות אם כן, שמודל ההסדרה של משק החשמל נועד לייעל אותו ולצמצם את יכולת ההשפעה של גורם יחיד עליו בעיקר מסיבות מסחריות, אך שלא במתכוון הוא יעיל גם למניעת השפעה של גורם זר יחיד על משק החשמל. משק החשמל הוא דוגמה למשק בו ננקטה גישה זו. ניתן לזהות גישה דומה גם ברפורמת משק המים, שם עוברים מתקני ההתפלה בהדרגה לידיים פרטיות, בזמן שהספקת המים נותרת בידי החברה הממשלתית מקורות. גם הרפורמה בנמלי הים צועדת בנתיב דומה, למרות הקשיים והעיכובים הרבים. במקרה זה, המדינה ביקשה לשנות את המודל הציבורי שנתן כוח רב בידי הוועדים החזקים של עובדי הנמל, ל"מודל בעל הבית", שלפיו החלקים האסטרטגיים של בעלות על הנמל, הקמת התשתיות - הרציפים, שוברי הגלים ועבודות חפירה ימית - וכן שירותי ליבה, נותרים בידי המדינה, בעוד שחלקים תפעוליים, בפרט פריקה וטעינה, לרבות הציוד הדרוש לשם כך, מופקדים בידי גורם פרטי, לרוב בהסכם זיכיון ארוך שנים.

ביזור השליטה והפרטת המרכיבים הפריפריאליים והתפעוליים של התשתית, תוך שמירה על ליבת הניהול ויתר הרכיבים האסטרטגיים בידי המדינה, מאפשרים לישראל לאזן בין הגברת התחרותיות והיעילות במשק, לבין שמירה על השליטה בנכסיה האסטרטגיים. עם זאת, המודל אינו מספק מענה שלם לסיכונים וניתן למנות בו מספר כשלים אפשריים, הנובעים מכך שבמדינת ישראל אין גורם שעוקב ואוסף מידע מסודר על אודות פעילותן של חברות זרות במשק.

ראשית, למרות שחברה זרה אחת לא תוכל לשלוט על יותר מ-20 אחוזים מסך ההספק הכללי, ולכן לא תוכל להכתיב את מחיר החשמל, המחוקק לא התייחס למצב שבו כמה חברות זרות, שכל אחת מהן מחזיקה בגובה ההספק המותר, קשורות ביניהן. למשל, לחברת PMEC הסינית יש כאמור אחזקות בתחנת הכוח אלון תבור, ובמקביל תאגיד Huawei, המוכר יותר מתחום התקשורת, משתתף בישראל במיזמי חשמל סולארי דרך נציגות שמוכרת ממירי מתח ושירותי תחזוקה לחברות בתחום. שתי החברות הללו, כמו כלל החברות הסיניות, פרטיות או ממשלתיות, קשורות לממשלה בבייג'ינג, ולכן יש להתייחס לסך אחזקותיהן כאילו היו גורם אחד, במשק החשמל ובמשק בכלל. שנית, מכיוון שחסרה לממשלת ישראל תמונה כוללת של ההשקעות הזרות בכלל המשק הישראלי, יתכן מצב שלחברות מסוימות יש אחזקות מוגבלות בכל ענף, אך בראייה כוללת הן מחזיקות במנוף מצרפי ללחץ ולהשפעה על הממשלה. למשל, חברת PMEC בונה את נמל הדרום, בעלת אחזקות בתחנת הכוח אלון תבור, ופורסם כי היא גם תעמיק ותשדרג את רציף 21 בנמל אשדוד הישן. לכן יש לבחון את אחזקותיה של חברת PMEC בכלל המשק ולנתח את יכולתה להשתמש בהן כדי להשפיע על החלטות ממשלת ישראל, לרבות שינויי רגולציה שייטיבו עם החברה.

בשנים הקרובות מתכננת מדינת ישראל מספר מכרזי תשתית בעלת חשיבות אסטרטגית, ביניהם רכישת תחנות הכוח רידינג, חגית מזרח ואשכול; מכירת חברת נמל חיפה; הקמת קווי רכבת קלה באזור תל אביב ובחיפה; ורכישה והקמה של מתקני התפלה באשדוד, בעכו וברמת השרון. לפיכך, על ממשלת ישראל לבחון שיקולי ביטחון ולגבש מענה לאיומים קלאסיים, כמו ריגול והשגת מידע סודי - מסחרי או פרטי. יש לערב את גורמי הביטחון כבר בשלבים המוקדמים של כל מכרז, כדי להימנע מפסילה מאוחרת שתפגע כלכלית במתחרים, ואפשר שתוביל לצמצום התחרות במכרזים עתידיים. בנוסף, על הממשלה להקים מרכז מידע לאומי שיאסוף וירכז באופן שיטתי מידע על כלל האחזקות והפעילות של חברות זרות במשק. המידע יאפשר לזהות את פוטנציאל ההשפעה המצרפי של כל חברה וכל מדינה זרה הפועלת בישראל. במקביל, על הממשלה להנחות את הרגולטורים השונים לשלב מגבלות נוספות להשקעות זרות בתשתיות אסטרטגיות במדינה, כך שתכלולנה התייחסות לאחזקות הצולבות שמרכז המידע יאסוף ויצביע עליהן. בדרך זו, ישראל תוכל לשמר את התחרות הרצויה בענפי המשק השונים תוך צמצום הסיכונים הכרוכים במעורבות זרה בתשתיות אסטרטגיות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומיהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזרכלכלה וביטחון לאומיאקלים, תשתיות ואנרגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Wolfgang Schwan / Anadolu Agency
מהפכת רחפני FPV ומשמעויותיה בלוחמת היבשה ובממדים נוספים
מהפכת רחפני FPV משנה בצורה עמוקה את לוחמת היבשה – זה לא רק אמצעי לחימה חדש בתפוצה רחבה אלא שינוי משמעותי בטכניקות הלחימה, בהתארגנות הכוח ובאופן ניהול הקרב הטקטי (מהות התחבולה). הניסיון של אוקראינה לבצע מתקפת נגד מערכתית בקיץ 2023 באמצעות כוחותיה הצבאיים, שהתבססו על דוקטרינת נאט"ו (מבנה וארגון לקרב, אמל"ח ותו"ל), נכשל כישלון חרוץ. ספק אם הגנרלים בברית נאט"ו הבינו את עומק השינוי בשדה הקרב. הדרך להבין את מהות השינוי מתחילה בהבנת ייחודיות האמל"ח, אבל חייבת להמשיך בשינויים הנגזרים מדרך הפעולה של הכוח היבשתי המשולב – לא ניתן לנתח את הקרבות באוקראינה בעיניים המקובעות על תפיסות טרום מהפכת ה-FPV (טקטיקות של המלחמה הקרה ועידן המבצעים נגד טרור). צבאות רוסיה ואוקראינה נלחמים בשנתיים האחרונות בשדה הקרב המשתנה החדש – מה שהם כבר הספיקו לשכוח אנחנו עדיין לא למדנו. מי שייכנס לקרב במלחמה הבאה ללא הטמעת מהפכת ה-FPV יפסיד בנוקאאוט ולא בנקודות.
21/05/25
Shutterstock
פיתוי הבינה המלאכותית הסינית: אל לה לישראל להסתכן בשיכרון מעמקים בעקבות DeepSeek
עד כמה חזק ויעיל מודל הבינה המלאכותית הסיני – ומה המסקנות שצריך להסיק בישראל?
18/02/25
יירוט טילים בליסטיים בשלב ההאצה
יירוט טילים ורקטות בשלב המוקדם ביותר של המראתם הינה פעולה התקפית בעלת אופי הגנתי מובהק, שמטרתה מניעת נזק ממשי או אגבי במדינה המותקפת, תוך הסבת נזק מרבי לגוף התוקף. במקרה של מדינת ישראל לשיטת יירוט זו יתרון כפול ומכופל עקב שטחה הקטן, האיומים מצד איראן ושלוחיה ב"מעגל האש" הקרוב והרחוק, ופוטנציאל הנזק הרב כתוצאה מפגיעה בתשתיות אזרחיות וצבאיות. במאמר זה נסקרים האתגרים והפיתוחים הטכנולוגיים שביירוט טילים ורקטות, היבטים גיאו-פוליטיים רלוונטיים וכן לקחים למדינת ישראל.
13/02/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.