לקראת מכרז דור חמישי בישראל: המאבק העולמי מול תאגיד Huawei מחריף - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על לקראת מכרז דור חמישי בישראל: המאבק העולמי מול תאגיד Huawei מחריף

לקראת מכרז דור חמישי בישראל: המאבק העולמי מול תאגיד Huawei מחריף

טכנולוגיית ה-5G ממשיכה לעורר סערות, ויותר ויותר מדינות בוחרות שלא לשתף פעולה עם חברות סיניות מחשש לפגיעה בביטחון הלאומי. ישראל, שצפויה גם היא לוותר על הטכנולוגיה הסינית, צריכה כעת לנצל את המצב לטובתה ולהשתלב בפיתוח חלופות התקשורת המתקדמות והבטוחות

מבט על, גיליון 1347, 12 ביולי 2020

English
הדי שגב

לחצה של ארצות הברית על בעלות בריתה לא להתקין תשתיות סיניות לתקשורת מדור חמישי (5G) מחריף, ואיתו גם אפשרות לצעדי ענישה נגד אלו שיתעלמו מאזהרותיה. במקביל, תאגיד Huawei נמצא במוקד סערות פוליטיות ברחבי העולם וספקיות סלולר בוחרות לאחרונה בחלופות מערביות במקום להמתין להכרעת ממשלותיהן בעניין השימוש בטכנולוגיה סינית. למרות העדר הצהרות רשמיות של ממשלת ישראל בנושא, הסבירות כי תשתיות ה-5G במדינה יכללו טכנולוגיה סינית נותרה נמוכה עד אפסית. לאור מספר יוזמות אמריקאיות שצוברות תאוצה ולפיהן יש לגבש קואליציות של מדינות מערביות שימנעו משימוש בטכנולוגיות 5G סיניות ויפתחו במקומן חלופות, ישראל יכולה ליטול תפקיד פעיל בקואליציות אלו ולתרום להן בזכות יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות. עבור ישראל מדובר בהזדמנות לחיזוק קשריה המדיניים, הביטחוניים והכלכליים עם מדינות מערביות. 


ארצות הברית ממשיכה להיאבק בתאגידי התקשורת הסיניים, וב-30 ביוני הכריזה רשות התקשורת הפדרלית (FCC) על Huawei ו-ZTE כאיומים על ביטחונה הלאומי. ב-12 ביוני הכריזה מחלקת ההגנה האמריקאית על Huawei כאחת מעשרים חברות סיניות, הפועלות על אדמת ארצות הברית וקשורות לממסד הביטחוני הסיני. זאת, כחלק ממאמץ כולל לסכל מעבר טכנולוגיות אמריקאיות לגופים ביטחוניים בסין באמצעות גורמים אזרחיים ועסקיים. מנגד, לאחר טענות מצד חברות אמריקאיות כלפי הממשל על חוסר בהירות במדיניות האיסורים בנושא, ויותר משנה מאז הכניסה מחלקת הסחר שלה את Huawei לרשימה שחורה האוסרת על חברות אמריקאיות לקיים שיתופי פעולה עם Huawei, החלה ארצות הברית לגבש היתרים לחברות אמריקאיות לשתף פעולה עמו בתחומים מסוימים.

לצד צעדים אלו, פרסמה מחלקת המדינה של ארצות הברית, בשיתוף מכון המחקר האמריקאי CSIS, מסמך המכונה "רשתות נקיות" (Clean Networks) ומונה "מדינות לדוגמא", אשר בחרו בספקיות תקשורת "בטוחות" עבור בניית רשתות ה-5G שלהן, וביניהן לטביה, פולין, צ'כיה ושבדיה. מטרת המסמך לנסות ולקדם קואליציה של מדינות הרואות עין בעין את הצורך לאבטח את תשתיות התקשורת שלהן, ובכלל זאת טכנולוגיות עתידיות שישענו עליהן, "תוך הסתמכות על ספקים אמינים בלבד שאינם נתונים לשליטה של ממשלות אוטוקרטיות, כגון המפלגה הקומוניסטית בסין". הצעה דומה שהועלתה על ידי מכון מחקר אמריקאי נוסף ותפסה תאוצה לאחרונה היא הקמת קבוצה המכונה "10D" ובה עשר "דמוקרטיות מובילות", וביניהן חברות ה-G7 לצד דרום קוריאה, הודו ואוסטרליה, שיקימו ויפתחו יחדיו חלופות לציוד ולטכנולוגיות של החברות הסיניות בתחום ה-5G.

אחת מאותן חברות ב-G7, שכבר הכריזה על צעדים מעשיים, הנה בריטניה. ביולי פורסם כי בדו"ח של המרכז לאבטחת סייבר בבריטניה (NCSC), שהוצג בפני ראש ממשלה בוריס ג'ונסון, נטען כי ההגבלות האמריקאיות על Huawei - לפיהן התאגיד מנוע מלרכוש טכנולוגיות אמריקאיות - צפויות לחייב אותו להסתמך על טכנולוגיה "לא אמינה", שעלולה להוות סיכון אבטחת מידע. כעת צופים בבריטניה כי יגובשו צעדים שיורו לבלום את המשך פריסת התשתיות הסיניות ולהסירן לחלוטין מאדמת בריטניה עד סוף השנה הנוכחית. אם אכן התשתיות יוסרו, מדובר בשינוי מדיניות מהחלטה קודמת מינואר, שלפיה חברות תקשורת שהוגדרו ברמת סיכון גבוהה לא יורשו להשתתף בפיתוח חלקי הליבה הרגישים ביותר של רשתות הסלולר במדינה, וכן היקף פריסת התשתיות שלהן תוגבל ל-35 אחוזים בלבד. פניית הפרסה במדיניות הבריטית היא תוצאה של לחצים על ג'ונסון מגורמים פוליטיים מבית וכן של מסרים תקיפים מארצות הברית, שלפיהם התקנה של תשתיות תקשורת סיניות תפגע בשיתופי הפעולה המודיעיניים עם בריטניה.

כתבה על פניית הפרסה של המדיניות הבריטית, סקיי ניוז, 5 ביולי 2020

עם זאת, מכיוון ש-Huawei כבר התקין לאחרונה מספר אנטנות 5G עבור כל ארבע ספקיות הסלולר בבריטניה (Vodafone, EE, Three ו-O2), ודורות סלולר קודמים במדינה כוללים רכיבים מתוצרתה, הסרת כלל התשתיות הסיניות כרוכה במחיר כלכלי כבד לבריטניה. על פי מחקר של חברת Assembly, המחיר של הסרת התשתיות של Huawei מבריטניה עלול להגיע לכ-6.8 מיליארד ליש"ט וספקית הסלולר Vodafone הזהירה כי חסימת Huawei תפגע בתחום ה-5G במדינה. לא זו בלבד, בריטניה ספגה ביקורת מארצות הברית על כוונתה לאפשר ל-Huawei להקים בה מרכז לפיתוח שבבים בעלות של כמיליארד ליש"ט. בנוסף, תחקיר של הטלגרף חשף כיצד מימן Huawei מחקרים רבים במוסדות אקדמיה בבריטניה העוסקים בטכנולוגיות דו-שימושיות. 15 מתוך 17 המחקרים שנחשפו בתחקיר עסקו בטכנולוגיות של נחילי כטב"מים. מומחים בבריטניה טענו כי סין עושה שימוש בפעילות Huawei באקדמיה הבריטית לקידום מיזמים ביטחוניים בסין, זאת על ידי מימון מחקרים משותפים בין מוסדות אקדמיים בבריטניה ובסין. ביוני איים שגריר סין בבריטניה כי חסימה של Huawei תגרור תגובת נגד.

גם בקנדה, חברה נוספת ב-G7, בחרו באחרונה ספקיות הסלולר בחלופות מערביות במקום להמתין להכרעת הממשלה בעניין השימוש בטכנולוגיה סינית. כך למשל, BCE ו-Telos, מספקיות הסלולר המובילות בקנדה, הצטרפו לספקית Bell והודיעו בחודש יוני כי בחרו ב-Ericsson וב-Nokia לתשתיות ה-5G שלהן. Huawei ספג מכה נוספת כאשר בית המשפט בקנדה החליט לאחרונה לא לשחרר ממעצר את מנג ואנג'ואו, לשעבר סמנכ"לית הכספים של התאגיד, בחשד לעקיפת העיצומים האמריקאיים על איראן. מסמכים שהגיעו לידי רויטרס חשפו כיצד הסתיר לכאורה Huawei את קשריו עם חברת Skycom שפעלה מטעמו באיראן והציג אותה כשותפת סחר שלו בלבד. פרשת משפטה של מנג נקשרה למעצרם של שני אזרחים קנדים בסמוך למועד מעצרה של מנג בשלהי 2018, והיא מגבירה את המתח בין סין לקנדה לאחר שבית המשפט הסיני האשימם בריגול. אירועים אלו יכולים להקל על ראש ממשלת קנדה את החלטתו העתידית בנושא השתתפות חברות סיניות בתשתיות ה-5G במדינה.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מתייחס למתיחות עם סין סביב מעצרה של מנג ואנג'ואו

בינתיים ממשיך Huawei לקדם חוזים מסחריים לבניית תשתיות 5G ברחבי העולם. נכון לעתה, Huawei דיווח כי חתם על 91 חוזים מסחריים, מתוכם 47 מול מדינות אירופאיות. בהשוואה, תאגיד Ericsson דיווח לאחרונה על חתימה של 97 חוזים, ואילו Nokia ו-ZTE הסיני חתמו על 74 ו-46 חוזים בהתאמה. אי לכך, לא מן הנמנע כי המתחרים של Huawei צוברים תאוצה על חשבונו כאשר הם נהנים, לכאורה, מהחלטות פוליטיות לרעתן של החברות הסיניות בנושא, וזאת לאחר שבפברואר 2020 הוביל Huawei במספר החוזים.

אשר לישראל: בתחילת חודש יוני הודיע משרד התקשורת על סגירת שלב הגשת ההצעות הבסיסיות למכרז התדרים. למכרז ניגשו שש ספקיות סלולר בישראל בשלוש קבוצות: פרטנר יחד עם הוט מובייל; סלקום יחד עם גולן טלקום ואקספון; ופלאפון. הצפי הוא בספטמבר יוענקו רישיונות לתדרים ולקראת סוף השנה יחל שלב פריסת התשתיות. לצד זאת, דווח כי בישראל פועלות נכון ליוני למעלה מ-25 חברות העוסקות בפיתוח יישומי 5G שונים ואלו יכולות לשמש מרכיב חשוב בחיזוק קשריה הטכנולוגים של ישראל עם מדינות מערביות נוספות.

בחודש מאי נפגש שגריר ארצות הברית בישראל דייויד פרידמן עם שר התקשורת, יועז הנדל, ועם יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר, ודן עימם בין היתר במעורבותן של חברות תקשורת סיניות בתשתיות ה-5G. בתשתיות תקשורת של דורות קודמים בישראל אין רכיבים סיניים, ולמרות העדר הצהרות רשמיות של ממשלת ישראל בנושא, הסבירות כי תשתיות ה-5G יכללו טכנולוגיה סינית נותרה נמוכה עד אפסית. עוד פורסם בתקשורת, שבקשתו של תאגיד האצ'יסון מהונג-קונג לקבל היתר שליטה בספקית הסלולר פרטנר, לאחר שהוחזרו לידיו מניות שליטה שנקנו ממנו בעבר על ידי איש העסקים חיים סבן, נמצאת כיום בבחינת מערכת הביטחון.

המלצות לישראל

בתחרות בין ארצות הברית לסין מסתמנת היפרדות (Decoupling) בתחום טכנולוגיות ה-5G, שהפך לחזית פעילה, כלכלית-טכנולוגית, ולמבחן נאמנות מדיני-ביטחוני. בתחום זה נמצאת ישראל הלכה למעשה בעמדה הקרובה ביותר לזו של ארצות הברית, ואף שמרנית ממנה, בעוד הצהרתית היא שומרת על פרופיל נמוך ונמנעת מלצאת בפומבי נגד סין, כמנהגה גם בתחומים אחרים. יוזמות בינלאומיות בהובלת ארצות הברית סביב טכנולוגיות 5G פותחות בפני ישראל מרחב לשיתוף פעולה טכנולוגי, כלכלי וביטחוני, עם ארצות הברית ועם מדינות מערביות אחרות, כבסיס לקואליציה טכנולוגית מערבית אשר תוכל לספק לחברותיה חלופות תקשורת מתקדמות ובטוחות. קואליציה כזו תהיה הזדמנות להשתתפות ישראל, על הונה הטכנולוגי, ולחיזוק קשריה המדיניים, הביטחוניים, הטכנולוגיים והכלכליים בעולם. מכיוון שבישראל, בניגוד למדינות מערביות אחרות, לא צפויות תשתיות 5G מתוצרת סין, ראוי לחתור להכרת ארצות הברית בכך, שתאזן מעט את המתחים הגוברים עימה בתחומים אחרים, ביניהם השקעות סיניות בתשתיות ובטכנולוגיה בישראל. בנוסף, ולאור הסימון האמריקאי של גופים סינים הקשורים לממסד הביטחוני בסין, או פעילים באיראן, על ישראל לבחון את פעילותן של חברות אלה בשטחה ולצמצם הסיכונים הגלומים מכך, הן בייצוא ביטחוני בלתי מודע, הן בסיוע עקיף לאיראן והן בחיכוכים נוספים עם הממסד האמריקאי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומייחסי ישראל-ארצות הבריתהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזרכלכלה וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
ענני תחרות – עלייתה של סין בשוק הענן במזרח התיכון
הנוכחות הטכנולוגית של סין במזה"ת הולכת ומתרחבת – והשתלבותה בשוק הענן האזורי היא דוגמה אחת מני רבות. אילו אתגרים מציבים צעדים אלה בפני ישראל?
26/05/25
דוברות משרד הביטחון
לייזר רב עוצמה ליירוט רקטות וטילים בשדה הקרב העתידי – מצב הפיתוח בעולם ובישראל
המאמר סוקר את הפיתוחים השונים במדינות שונות באסיה, כולל ישראל, באירופה וכן בארצות הברית בנושא לייזרים רבי עוצמה ככלי נשק בשדה הקרב העתידי. מטרת המאמר היא העמקת הידע של הציבור ומקבלי החלטות בדבר ההתפתחויות החשובות בתחום אמצעי הלחימה בשדה הקרב העתידי. לקרן הלייזר יש תכונות ייחודיות המאפשרות יישום מגוון של יתרונותיה בשדה הקרב. השדרוג של מערכות הלייזר להספקים גבוהים – קילוואטים (אלפי ואטים) ומגה-וואטים (מיליוני ואטים) – מאפשר השמדת איומים אוויריים כגון רקטות, כטב"מים ורחפנים, ובתנאים מסוימים גם השמדת טילים בליסטיים. מרבית המדינות מפתחות נשק לייזר בהספקים של קילוואטים אחדים עד 100 קילוואט כנגד איומים רקטיים, ארטילריים או כטב"מים. מעצמות כגון ארצות הברית, רוסיה וסין מתכננות גם מערכות לייזר רב עוצמה לטווחים ארוכים, כדי לפגוע ולהשמיד מטרות בחלל. מדינת ישראל נמצאת בחזית פיתוח מערכות נשק לייזר מתקדמות עם פיתוחים ייחודיים, המאפשרים להביא את קרן הלייזר העוצמתית אל המטרה בדיוק מרבי תוך גרימת נזק למטרות עוינות. על מדינת ישראל להמשיך לשדרג את מערכת נשק הלייזר להספקים גבוהים ולפלטפורמות מוטסות כדי ליירט מגוון רחב של איומים, כולל אלה של טילים בליסטיים ארוכי טווח ממדינות 'המעגל השלישי', וזאת כחלק בלתי נפרד ממעטפת ההגנה של מדינת ישראל מפני איום רקטי או טילי.
25/05/25
Wolfgang Schwan / Anadolu Agency
מהפכת רחפני FPV ומשמעויותיה בלוחמת היבשה ובממדים נוספים
מהפכת רחפני FPV משנה בצורה עמוקה את לוחמת היבשה – זה לא רק אמצעי לחימה חדש בתפוצה רחבה אלא שינוי משמעותי בטכניקות הלחימה, בהתארגנות הכוח ובאופן ניהול הקרב הטקטי (מהות התחבולה). הניסיון של אוקראינה לבצע מתקפת נגד מערכתית בקיץ 2023 באמצעות כוחותיה הצבאיים, שהתבססו על דוקטרינת נאט"ו (מבנה וארגון לקרב, אמל"ח ותו"ל), נכשל כישלון חרוץ. ספק אם הגנרלים בברית נאט"ו הבינו את עומק השינוי בשדה הקרב. הדרך להבין את מהות השינוי מתחילה בהבנת ייחודיות האמל"ח, אבל חייבת להמשיך בשינויים הנגזרים מדרך הפעולה של הכוח היבשתי המשולב – לא ניתן לנתח את הקרבות באוקראינה בעיניים המקובעות על תפיסות טרום מהפכת ה-FPV (טקטיקות של המלחמה הקרה ועידן המבצעים נגד טרור). צבאות רוסיה ואוקראינה נלחמים בשנתיים האחרונות בשדה הקרב המשתנה החדש – מה שהם כבר הספיקו לשכוח אנחנו עדיין לא למדנו. מי שייכנס לקרב במלחמה הבאה ללא הטמעת מהפכת ה-FPV יפסיד בנוקאאוט ולא בנקודות.
21/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.