עסקת ה-S-400 - הצלחה רוסית לתקוע טריז נוסף בין טורקיה ובעלות בריתה בנאט''ו - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על עסקת ה-S-400 - הצלחה רוסית לתקוע טריז נוסף בין טורקיה ובעלות בריתה בנאט''ו

עסקת ה-S-400 - הצלחה רוסית לתקוע טריז נוסף בין טורקיה ובעלות בריתה בנאט''ו

מבט על, גיליון 982, 18 באוקטובר 2017

English
גליה לינדנשטראוס
צבי מגן
רג'פ טאיפ ארדואן וולדימיר פוטין לאחר פגישתם באנקרה, 28 בספטמבר 2017

רכישת שתי סוללות S-400 מרוסיה היא התפתחות משמעותית המוסיפה לסימני השאלה לגבי עתידה של טורקיה בנאט"ו. התפתחות זו אף תורמת לחיזוק מעמדה של רוסיה במזרח התיכון, שכן היא מהווה ביטוי נוסף להתקרבות בין אנקרה למוסקבה. את העסקה בין רוסיה לטורקיה יש לבחון הן בהקשר של חולשה טורקית הדורשת מענה, והן בהקשר הרחב יותר של יחסי טורקיה עם המערב.  כך או כך, נראה שהעסקה, במיוחד אם תמומש, היא זרז לחשיבה על האופן שבו ניתן לשפר את יחסי טורקיה עם המערב, או לפחות לעצור את ההתדרדרות ביחסים.


הצהרתו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מה-10 בספטמבר, שלפיה אנקרה העבירה לרוסיה מקדמה על חשבון רכישתן של שתי סוללות הגנה אווירית מדגם S-400, והאישור מהצד הרוסי לידיעה זו, מהווים התפתחות משמעותית המוסיפה לסימני השאלה לגבי עתידה של טורקיה בנאט"ו. כן תורמת התפתחות זו לחיזוק מעמדה של רוסיה במזרח התיכון, שכן היא מהווה ביטוי נוסף להתקרבות בין אנקרה למוסקבה. העובדה ששולם תשלום ראשוני בגין העסקה וההצהרה על כך מפי נשיא טורקיה עצמו יקשו על אנקרה לסגת ממנה, אם כי לא ניתן לשלול תרחיש כזה מכל וכל. לטורקיה אין מערכות הגנה אווירית משל עצמה מסוג זה, ובפעמים שהייתה זקוקה להן (מלחמת המפרץ הראשונה, מלחמת המפרץ השנייה ומלחמת האזרחים בסוריה), חברות נאט"ו אחרות הציבו סוללות פטריוט בשטחה. רצונה של טורקיה לרכוש ולתפעל מערכות כאלו באופן עצמאי התחזק בעשור האחרון והעסקה עם רוסיה, אם תתממש, היא צעד נוסף לקראת מימוש שאיפה זו.

לאורך השנים טענו דוברים טורקיים כי לקח זמן רב מדי עד שחברות נאט"ו הגיעו להחלטה להציב סוללות פטריוט בשטח טורקיה. עוד נטען כי המגבלות שהיו קשורות להצבתן של מערכות אלה היו בעייתיות מבחינת טורקיה.  מעבר לכך, ההחלטה לרכוש את המערכות הללו מרוסיה משקפת את הרצון הגובר באנקרה לקדם מדיניות חוץ עצמאית ולפתח מנגנון ביטחוני משמעותי יותר מזה העומד לרשותה כיום, אשר יתבסס גם על יכולות יצור עצמיות מתקדמות. הצד הרוסי והצד הטורקי לא סיפקו פרטים על אופן שיתוף הידע המיועד בהקשר למערכות, עם זאת, יוזכר  שבעבר, כאשר פרסמו הטורקים מכרז (שלאחר מכן בוטל בלחץ אמריקאי) לרכישת מערכות להגנה אווירית, סוגיית שיתוף הידע הייתה עקרונית מבחינת אנקרה. שווי העסקה הנוכחית הוא כ-2.5 מיליארד דולר - סכום נמוך מזה שהקצתה טורקיה ב-2013 למכרז - אז דובר על כ-4 מיליארד דולר. חברה סינית ממשלתית הציגה באותו זמן הצעה נמוכה ממחיר זה וזכתה במכרז, אך ארצות הברית הפעילה לחץ על אנקרה לא להתקדם במגעים עם סין.  ככל הנראה ההיקף הנמוך יותר של העסקה הנוכחית משקף רצון טורקי להגיע ליכולת להגיע לייצור עצמי של המערכות הבאות מסוג זה, הגם שלשם כך דרוש שיתוף ידע.

לרוסיה, מצדה, מעבר לעניינה הקבוע בניצול הזדמנויות לקידום יצוא אמצעי לחימה והיתרון התדמיתי והכלכלי הגלום בכך שחברת נאט"ו רוכשת מערכות מסוג זה ממנה, יש שיקולים נלווים הקשורים בעסקה זו - הן עניין לתקוע טריז בשורות נאט"ו במטרה לערער את יציבותו והן חתירה להעמקת הקרע בין טורקיה לארצות הברית. למעשה, ניתן לזהות את העסקה הנדונה כמהלך רוסי אופייני, המוכר גם מהעבר, של ניצול אספקתם של אמצעי לחימה כמנוף לקידום יעדים בזירה הבינלאומית. מגמה זו ניכרת גם במסגרת מאמצי ההתקרבות של רוסיה למדינות נוספות במזרח התיכון ובאפריקה ובאה לידי ביטוי לאחרונה גם בכוונה למכור לערב הסעודית מערכות  S-400.

בניגוד ללחץ שהפעילה ארצות הברית על טורקיה בקשר לעסקה לרכישת מערכת הגנה אווירית מסין, הפעם הביקורת האמריקאית על אנקרה בנושא זה הייתה חלשה יותר ופחות אפקטיבית: ארצות הברית הגיבה להתממשות העסקה באיחור ובאופן רפה. כך, בתגובה להצהרתו של ארדואן בהקשר זה אמרה רק דוברת מחלקת המדינה שאם תתממש העסקה היא תסתור התחייבויות שנתנו חברות נאט"ו בוועידת ורשה ב-2016. המענה האמריקאי משקף ככל הנראה את תפיסת רכישתן של מערכות כאלו מסין כ"סדין אדום", בעוד רכישה מרוסיה נתפסת כפחות בעייתית. מעבר לכך, המגעים עם רוסיה נתפסו בארצות הברית ובאירופה כניסיון טורקי לשפר את יכולת המיקוח במגעים עם ספקיות של מערכות דומות במערב והתעוררה ספקנות ביחס לשאלה האם מגעים אלה יבשילו לכדי עסקה. יצוין שב-8 באוקטובר השהתה ארצות הברית זמנית את הנפקתן של ויזות שלא למטרות הגירה בנציגויות שלה בטורקיה, זאת בתגובה למעצר של עובדי שגרירות מקומיים בחשד לשיתוף פעולה עם תנועת גולן, המוצגת על ידי שלטונות טורקיה כזו שעמדה מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל ביולי 2016. המהלך האמריקאי גרר תגובת נגד טורקית - השהיית הנפקתן של ויזות לאמריקאים, וכך נוצר אחד המשברים החמורים בתולדות היחסים בין שתי המדינות.

ארדואן הגיב לביקורת האמריקאית על העסקה עם רוסיה באמרו: "נאט"ו השתגעו רק בכלל שעשינו את עסקת ה-S-400... מה היינו אמורים לעשות? לחכות? דאגנו לעצמנו." בנוסף, אנקרה הציגה שני נימוקים מרכזיים לכך שהעסקה עם רוסיה שונה מזו שהייתה אמורה להיחתם עם הסינים. האחד - אין לטורקיה כוונה לשלב את המערכות מתוצרת רוסיה במערכות נאט"ו, ולכן אין מקום לחשש מהיווצרות מעין "סוס טרויאני"; השני - קיימים תקדימים של הימצאות מערכות הגנה אוויריות רוסיות ברשות חברות נאט"ו: ברשות יוון מערכות S-300, ולסלובקיה יש מערכת כזו עוד מזמן היותה חלק מברית ורשה. אולם, טיעונים אלו בעייתיים מכמה סיבות. ראשית, אם אכן המערכת הרוסית תפעל ללא שילוב של מערכות הרדאר של נאט"ו או של רוסיה, עולה השאלה האם זו רכישה נבונה מצד טורקיה. ואם לא, מדוע היא משקיעה סכום נכבד ברכישה, שאינה ממצה את הפוטנציאל שיכול להיות גלום בה? מעבר לכך, הרכישה של מערכת מתקדמת מסוג זה מרוסיה מצריכה שיתוף פעולה מתמשך בין המדינות ולכן היא עלולה להמשיך לעורר בקרב שותפותיה של טורקיה בנאט"ו חשש מזליגת מידע ברמות שונות. לגבי הטיעון כי גם ליוון יש מערכת הגנה אווירית מסוג S-300: הייתה זו תוצאה של משבר 1998-1997, אז הרפובליקה של קפריסין, שאינה חברת נאט"ו, רכשה מערכת זו מברית המועצות, אך טורקיה הציבה קו אדום והפשרה הייתה שהמערכת תוצב בכרתים. יש לציין שלאורך השנים נעזרו חברות נאט"ו ומדינות נוספות במערכות אלו המוצבות ביוון ובסלובקיה לצורך אימונים, כך שגם מבחינת רוסיה היה חיסרון בהצבתן שם. חיסרון זה עשוי להסביר פרסום בעיתונות הרוסית, שלפיו לא יינתנו לטורקיה קודים עצמאיים להפעלה של הסוללות. אם פרסום זה יתברר כנכון, אפשר שיעמיד בספק את מימוש העסקה.

בין רוסיה לטורקיה שוררים יחסים מורכבים, הן היסטורית והן בהווה. לשתי המדינות עמדות שונות ואף מנוגדות במגוון נושאים בעלי חשיבות גיאופוליטית ניכרת - הן במרחב הפוסט-סובייטי, לרבות בעניין אוקראינה, והן במזרח התיכון. גם בסוריה, שבהקשר המלחמה בה חלה באחרונה התקרבות בעמדותיהן של אנקרה ומוסקבה, עדיין רב מרחב המחלוקות בין המדינות. ביטויים לכך ניתן למצוא בתמיכתה של רוסיה בכורדים בסוריה ובהצהרה אחרונה של שר החוץ הסורי, ואליד אל-מועלם, כי דמשק פתוחה לדיונים על אודות אוטונומיה לכורדים בתחום גבולותיה של סוריה - התבטאות שיש להניח שהייתה למוסקבה השפעה עליה. מוסקבה מזהה את נקודות התורפה הטורקיות, בראש ובראשונה בהקשר למלחמה בסוריה ולסוגיה הכורדית, ומצליחה להגדיל על רקע זה את מספר המנופים שיש לה ביחס לאנקרה. היא מנצלת היטב גם את החשדנות ההיסטורית של טורקיה כלפי המערב, ובפרט את התגברותם של רגשות אלו בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל שאירע במדינה. עוד קודם להתפתחויות אלו, רוסיה הייתה ספקית הגז המרכזית של טורקיה. עם זאת, לטורקיה יש עניין מובהק לשדרג את היחסים הלא-פשוטים בינה לבין רוסיה, ואף להשתתף בהסדרים בסוריה לצדה של רוסיה, כדי לא להותיר את הזירה לשחקנים מתחרים. שורת פרויקטים משותפים מרכזיים, ביניהם צינור הגז הנבנה מרוסיה לטורקיה - "הזרם הטורקי", תחנת הכוח הגרעינית הראשונה בטורקיה, שבונה ותפעיל החברה הממשלתית הרוסית רוסאטום, וכן הרכישה הנדונה של ה-S-400 - כל אלה מרחיבים את מרחב הקשר בין המדינות.

ההתקרבות הטורקית-רוסית אינה מצמצמת בפני עצמה את המנופים הרבים שיש למערב ביחסים עם טורקיה, ובראש ובראשונה היחסים הביטחוניים במסגרת נאט"ו והסחר הנרחב בין טורקיה לאיחוד האירופי. לאור תוצאות ההפיכה הכושלת ומעצרם של טייסים רבים, טורקיה אף זקוקה באופן דחוף לסיוע אמריקאי באימון טייסי F-16, והיא גם אמורה להיות בין הרוכשות העתידיות של ה-F-35. בעוד רבים עדיין סוברים שטורקיה תישאר חברה בנאט"ו בעתיד הנראה לעין, באותה נשימה הם מציינים שטורקיה היא שותפה בעייתית בברית, שכבר כך סובלת מלא מעט מתחים פנימיים. ההתקרבות הרוסית טורקית, שאף באה לידי ביטוי בביקורו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, באנקרה ב-28 לספטמבר, מסבכת והופכת את טורקיה לשחקנית צפויה פחות מאשר בעבר ביחס לעימות חזיתי - אם ייווצר - בין רוסיה לנאט"ו. את עסקת ה-S-400 יש לבחון הן בהקשר של חולשה טורקית הדורשת מענה, והן בהקשר הרחב יותר של יחסי טורקיה עם המערב. כך או כך, נראה שהעסקה, במיוחד אם תמומש, היא זרז לחשיבה על האופן שבו ניתן לשפר את יחסי טורקיה עם המערב, או לפחות לעצור את ההתדרדרות ביחסים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטורקיהרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS
הניחו את הנשק! קריאתו הדרמטית של מנהיג המחתרת הכורדית והסיכויים להתממשותה
מה עומד מאחורי הקריאה ההיסטורית של עבדוללה אג'לאן לסיום המערכה החמושה של הארגון – וכיצד היא תשפיע על המיעוט הכורדי ועל האזור כולו?
13/03/25
REUTERS/Orhan Qereman
הדילמות הכורדיות של ישראל
הממשל האוטונומי בצפון סוריה, שבו דומיננטיות לכורדים, חווה טלטלה בעקבות נפילת שלטון אסד, ובאנקרה רוצים לנצל את ההזדמנות ולהנחית מכה קשה שתפגע ביכולות הצבאיות של הכורדים. כיצד על ישראל לנהל את מדיניותה מול הכורדים בתקופה רגישה זו?
26/12/24
Rami Alsayed/NurPhoto
מתקפת המורדים בסוריה - תפנית אסטרטגית או אירוע חולף?
מהן המשמעויות של מתקפת הפתע של המורדים הסורים נגד שלטון אסד, מיהם השחקנים המעורבים – ומהן ההשלכות על ישראל?
02/12/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.