המערכה בעזה והמערכת הפלסטינית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

עדכן אסטרטגי

דף הבית עדכן אסטרטגי המערכה בעזה והמערכת הפלסטינית

המערכה בעזה והמערכת הפלסטינית

במה מחקרית | ינואר 2009
שלמה ברום

אחד ההיבטים המעניינים של הלחימה בעזה היה התנהגותה של האוכלוסייה הפלסטינית באיו"ש. אמנם היו ביטויי מחאה ציבוריים, אבל היקפם היה קטן יחסית, גם לעומת ביטויים מקבילים במערב ובעולם הערבי וגם כאשר נותנים את הדעת לעָצמת מראות ההרג וההרס כפי שהשתקפו בערוצי הטלוויזיה הערביים. כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית תרמו לשיכוך המחאות בכך שכיוונו את ביטויי המחאה למקומות שנמנע בהם חיכוך עם גורמי הביטחון הישראליים, אבל מלכתחילה לא היה היקף ההשתתפות במחאה גדול.


אחד ההיבטים המעניינים של הלחימה בעזה היה התנהגותה של האוכלוסייה הפלסטינית באיו"ש. אמנם היו ביטויי מחאה ציבוריים, אבל היקפם היה קטן יחסית, גם לעומת ביטויים מקבילים במערב ובעולם הערבי וגם כאשר נותנים את הדעת לעָצמת מראות ההרג וההרס כפי שהשתקפו בערוצי הטלוויזיה הערביים. כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית תרמו לשיכוך המחאות בכך שכיוונו את ביטויי המחאה למקומות שנמנע בהם חיכוך עם גורמי הביטחון הישראליים, אבל מלכתחילה לא היה היקף ההשתתפות במחאה גדול. נראה כי היו לכך שתי סיבות עיקריות; האחת - ההשתתפות הדלה יחסית שיקפה את מצב הרוח של הפלסטינים, שעייפו מהמאבק המתמשך חסר התוחלת והבינו שנגרם נזק נורא לעם הפלסטיני בעקבות מעשי איוולת של חמאס, שהעריך לא נכון את תגובתה של ישראל; האחרת - היא שיקפה את הפגיעה הקשה בתשתית הפוליטית של חמאס באזור זה. פגיעה זו נבעה מירידה מסוימת שחלה בתמיכה בחמאס בשל השתלטותו בכוח על רצועת עזה וכישלונו בשיפור חייהם של התושבים בעזה, ובעיקר מהאפקטיביות של הפעולות של הרשות הפלסטינית ושל ישראל נגד התשתית הפוליטית והכלכלית של חמאס באיו"ש. כך, בין השאר, מספר לא מבוטל של פעילים פוליטיים של חמאס נמצא במעצר, הרשות הפלסטינית הצליחה להשתלט על חלק גדול מהמסגדים שפעל בהם חמאס ונכסים כלכליים שלו הוחרמו. בהיעדר תשתית פוליטית מתפקדת היה קשה לחמאס להניע המונים לפעולות מחאה.

ביטוי נוסף של חולשת חמאס באיו"ש היה כישלונו במימוש איומיו להוציא לפועל פיגועים קשים מהגדה לישראל. חמאס לא הצליח לממש אפילו פיגוע משמעותי אחד במהלך הלחימה, והפיגועים המעטים שהיו בתקופה זו היו פיגועים ספונטניים של פלסטינים שהחליטו על דעת עצמם לפגע באמצעים מאולתרים (סכינים, הצתה וכדומה). לאחר הפסקת הלחימה היה פיגוע ירי אחד שלא ברור אם הוא פיגוע של חמאס. אפשר להסיק מכך שגם תשתית הפיגועים של חמאס רוסקה בפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון של ישראל בשנים האחרונות, ולאחרונה גם בפעולות של כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית. אין משמעות הדבר שלא פועלים עדיין תאים אחדים של חמאס, אך יכולתם מוגבלת.

בשלב זה קשה להעריך כיצד ישפיע הסיבוב האחרון של עימות בעזה בין ישראל ובין חמאס על כוחם הפוליטי היחסי של חמאס ושל פת"ח בראשות מחמוד עבאס. מצד אחד סביר כי הפלסטינים בעזה ומחוצה לה מבינים את הנזק שגרם להם חמאס, ומבינים שמצבם של הפלסטינים באיו"ש תחת שלטונו של עבאס – טוב יותר, וגם הסיכויים לשיפור נוסף בעתיד טובים יותר. הבנה זו יכולה להביא לירידה בתמיכה בחמאס ולעלייה בכוחם של עבאס ופת"ח. מצד אחר, במהלך הלחימה הצטיירו עבאס והרשות הפלסטינים כמשת"פים של ישראל וכלא רלוונטיים, ואילו חמאס הפגין שוב שהוא הגורם היחיד שמוכן להתמודד עם ישראל ולא להיכנע, למרות הקרבנות הרבים. תדמית זו של חמאס אולי נפגעה במידת מה משום שהוא לא הצליח לממש את איומיו הרבים והסב נזק קטן בלבד לישראל, אולם עדיין היא חזקה. מאז סיום המבצע חמאס גם מנסה לחזק את התדמית הזאת וליצור פרספציה שהוא ניצח בסיבוב הזה משום שלא נכנע ונשאר עומד על רגליו, ובכך "אילץ" את ישראל להפסיק את הלחימה. אם לא יגביר חמאס את מאמציו להפסיק את הפעילות האלימה מהרצועה, תהיה בכך אינדיקציה שייתכן כי אנשי חמאס אפילו מאמינים שזוהי תמונת המצב האמתית. עדיין לא ברור מה יהיה המאזן בין שני האלמנטים האלה, המושכים לכיוונים מנוגדים. על כל פנים, גם אם תהיה ירידה נוספת בהיקף התמיכה בחמאס, סביר כי הוא עוד ייהנה מתמיכה של חלק משמעותי מהאוכלוסייה גם ברצועת עזה וגם באיו"ש. סביר גם להניח כי גם אם תימתח בעזה ביקורת חריפה על חמאס בשל המבצע, לא יפגע הדבר בשליטת חמאס ברצועה, והמבקרים יחששו לתת ביטוי לביקורת שלהם, ובוודאי לא יתקוממו נגד חמאס.

הלחימה בעזה סייעה לעבאס לעבור בשלום את התאריך 9 בינואר, שלפי פרשנות חמאס ופרשנות גורמים משפטיים פלסטיניים רבים, הגיעה בו לקִצהּ תקופת כהונתו כנשיא הרשות הפלסטינית. סביר כי לאחר שיתאושש חמאס מההלם של הלחימה בעזה הוא יחדש את התקפותיו המילוליות על עבאס בנושא הזה, אבל ספק אם יהיה לכך אפקט ממשי שיערער את שלטונו של עבאס.

שאלה נוספת היא מה תהיה ההשפעה של ההתפתחויות בעזה על התפתחות הדיאלוג שבין הפתח ובין חמאס. ערב הלחימה היה הדיאלוג תקוע בשל היעדר עניין אמתי של שני הצדדים בהתקדמותו. מצרים מנסה, כחלק מההסדרים בסיום הלחימה, להביא לחידוש הדיאלוג, אולם ספק אם בחודשים הקרובים יתקיים דיאלוג אמתי כזה. חמאס לא היה מעוניין בדיאלוג לפני הלחימה משום שהעדיף לקיים אותו מתוך עמדה של כוח והעריך שלאחר סיום כהונת עבאס ב-9 בינואר הוא יימצא בעמדה כזאת. עתה, משהתבדו תקוותיו והוא מוצא את עצמו בעמדה של חולשה, ספק אם יהיה מעוניין בדיאלוג.

כאשר רוצים לבחון את ההשפעות האפשריות של ההתמודדות בעזה על התהליך המדיני עם הפלסטינים, יש לתת את הדעת שגורם משפיע עיקרי יהיה המצב בגזרת עזה בתקופה שלאחר העימות הזה. אם אכן נוצר מאזן הרתעה חדש עם חמאס שיקשה עליו לחדש את הירי מעזה, ובוודאי אם גם ההסדרים עם צדדים שלישיים, ובעיקר עם ארצות הברית ומצרים, יקשו על חמאס לשקם את כוחו, אפשר להניח שישררו יציבות ושקט יחסי לתקופה ממושכת למדי בגזרה זו. הצלחה של מצרים בניסיונה לתווך בין ישראל ובין חמאס ולהגיע להסדר שימסד ויחזק את הפסקת האש תוכל לתרום תרומה נוספת ליצירת מצב יציב זה. יציבות זו יכולה לסייע לחידוש התהליך המדיני מול הפלסטינים והאצתו. אמנם עבאס השהה את המגעים עם ישראל בגלל הלחימה, משום שמול הציבור שלו הוא היה מוכרח להפגין מורת רוח על מעשיה של ישראל, אבל סביר שהוא ירצה לחדשם כשישקע העשן. יש להניח שבינתיים תקום ממשלה חדשה בישראל, וגם זה יסייע לו לפתוח דף חדש. לשני הצדדים נוח יותר לקיים תהליך מדיני כשיש שקט ביטחוני. מבחינה זו גם חולשת חמאס באיו"ש תורמת לאפשרות לקדם תהליך מדיני.

אם יתבדו הציפיות ליציבות בגזרת עזה ויימשכו ירי הרקטות הדליל וניסיונות פיגוע לאורך הגדר, סביר כי ישראל תנסה תחילה להביא לרגיעה על ידי תקיפות אוויריות שיגבו תג מחיר גבוה יותר מבעבר. אם גם זה לא יעזור, סביר כי ישראל תיכנס לסדרה מתמשכת של מבצעים צבאיים רחבים יותר ברצועת עזה, שמטרתם תהיה להמשיך להחליש עוד יותר את חמאס ולהשיג חופש פעולה לכוחות הביטחון של ישראל בכל הרצועה. בתרחיש כזה יש סכנה שהתחליף לשליטתו של חמאס בעזה תהיה אנרכיה והיעלמות השלטון המרכזי, כמו שקרה באיו"ש לאחר מבצע "חומת מגן". סביר שעבאס לא יסכים במקרה כזה לחזור לרצועת עזה כשהוא נשען על הכידונים הישראליים. על כל פנים, התמשכות הלחימה תקשה על הצדדים לקיים משא ומתן רציני, ובוודאי לסכמו בהצלחה ולממש את ההסכם, גם אם ירצו בכך. בתרחיש כזה תצטרך ישראל לשקול בין חידוש שלטונה הצבאי ברצועה לאנרכיה.

התהליך המדיני שהחל לאחר פגישת אנאפוליס כולל שני אלמנטים; משא ומתן מדיני, שהוא תהליך "מלמעלה למטה", ותהליך בניית יכולות של הרשות הפלסטינית, ובעיקר יכולות ביטחוניות, שהוא תהליך "מלמטה למעלה". היחלשות חמאס תקשה עליו להפריע לתהליך בניית יכולות הרשות הפלסטינית, אולם הדימוי שנוצר של משת"פים עם ישראל יפגע בלגיטימציה של כוחות הביטחון הפלסטיניים בציבור הפלסטיני. יהיה עליהם לנקוט פעולות שימחישו את תרומתם לאינטרס הפלסטיני ולרווחת האוכלוסייה כדי לשחוק דימוי זה.

שאלה נוספת שיש לה השפעה אפשרית על התפתחות התהליך הישראלי-פלסטיני בטווח הארוך יותר היא מה תהיה השפעת המערכה בעזה על ההתפתחות הפנימית בתוך חמאס; מה יהיו יחסי הכוחות הפנימיים ואם תהיה הקשחת עמדות או שתתממש האפשרות להגמשה ולשינוי עמדות. מצד אחד המחירים ששילם חמאס יכולים להביא לתהליך של התמתנות, שיעלה בו כוחם של הגורמים הפוליטיים של חמאס בעזה ואיו"ש מול הזרוע הצבאית בעזה ומנהיגות החוץ בדמשק, ומצד אחר תחושות הזעם והתסכול של חמאס, בייחוד אם יחושו שתוצאות הלחימה מסייעות להידוק המצור והלחץ עליהם, יכולות להוביל להקצנה ולעליית כוחה של הזרוע הצבאית. צריך גם לתת את הדעת ששליטת המנהיגות בדמשק בכספים ובאמצעים המוזרמים לחמאס תימשך, עם המשמעות שיש לכך על יחסי הכוחות בתוך חמאס.

על כל פנים, גם אם יהיו תוצאות הלחימה נוחות להמשך התהליך המדיני, אין משמעות הדבר שאכן יתקיים תהליך מדיני מואץ בשנה הקרובה משום שהלחימה בעזה הצטלבה עם שתי תקופות מעבר פוליטיות, בארצות הברית ובישראל, ולעמדתם של ממשל אובמה ושל הממשלה החדשה שתהיה בישראל תהיה השפעה מכרעת על התהליך המדיני הישראלי-פלסטיני. בארצות הברית התמונה מתחילה להתבהר. הנשיא החדש אובאמה כבר הודיע כי בכוונתו לתת עדיפות גבוהה למסלול הישראלי-פלסטיני. הוא מינה את הסנטור לשעבר ג'ורג' מיצ'ל לשליח מיוחד למזרח התיכון, וזה כבר בא לביקור ראשון בישראל. לעומת זאת, בצד הישראלי התמונה ברורה פחות. העמדות הישראליות תלויות בתוצאות הבחירות ובקואליציה שתוקם בעקבותיהם. הלחימה בעזה עשויה לחזק את התמיכה בעמדות תקיפות יותר מול הפלסטינים ואת עמדת אלה הטוענים שישראל אינה יכולה להעביר שטחים נוספים לפלסטינים משום שגם הם יהיו בסיס להתקפות על ישראל. אמנם מול זה עומד התפקוד הטוב של הרשות הפלסטינית ברמאללה בזמן המשבר, אך לא ברור עד כמה השאירה עובדה זו את רישומה על הציבור הישראלי ויכולה להתגבר על ההירתעות ממסירת שטחים נוספים לשליטת הפלסטינים.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום במה מחקרית

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
PA via Reuters
עת לסיום מנדט יוניפי"ל בדרום לבנון?
במהלך המלחמה בצפון התגלה כי כוח שמירת השלום של האו"ם נכשל בתפקידו למנוע את התבססות חזבאללה בדרום לבנון. אם כך, כיצד על ישראל לפעול בדיון על הארכת מנדט הכוח, שייערך בקרוב?
22/05/25
Wolfgang Schwan / Anadolu Agency
מהפכת רחפני FPV ומשמעויותיה בלוחמת היבשה ובממדים נוספים
מהפכת רחפני FPV משנה בצורה עמוקה את לוחמת היבשה – זה לא רק אמצעי לחימה חדש בתפוצה רחבה אלא שינוי משמעותי בטכניקות הלחימה, בהתארגנות הכוח ובאופן ניהול הקרב הטקטי (מהות התחבולה). הניסיון של אוקראינה לבצע מתקפת נגד מערכתית בקיץ 2023 באמצעות כוחותיה הצבאיים, שהתבססו על דוקטרינת נאט"ו (מבנה וארגון לקרב, אמל"ח ותו"ל), נכשל כישלון חרוץ. ספק אם הגנרלים בברית נאט"ו הבינו את עומק השינוי בשדה הקרב. הדרך להבין את מהות השינוי מתחילה בהבנת ייחודיות האמל"ח, אבל חייבת להמשיך בשינויים הנגזרים מדרך הפעולה של הכוח היבשתי המשולב – לא ניתן לנתח את הקרבות באוקראינה בעיניים המקובעות על תפיסות טרום מהפכת ה-FPV (טקטיקות של המלחמה הקרה ועידן המבצעים נגד טרור). צבאות רוסיה ואוקראינה נלחמים בשנתיים האחרונות בשדה הקרב המשתנה החדש – מה שהם כבר הספיקו לשכוח אנחנו עדיין לא למדנו. מי שייכנס לקרב במלחמה הבאה ללא הטמעת מהפכת ה-FPV יפסיד בנוקאאוט ולא בנקודות.
21/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.