עתיד ''האביב הערבי'': לוב כמשל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על עתיד ''האביב הערבי'': לוב כמשל

עתיד ''האביב הערבי'': לוב כמשל

מבט על, גיליון 344, 13 ביוני 2012

English
אואן אלתרמן
יואל גוז'נסקי
על פי הדיווחים, כמה ממדינות המפרץ סייעו בחימושן ובמימונן של מיליציות וארגונים אסלאמיים בלוב. בעוד המערב העניק את תמיכתו למועצת המעבר הלאומית ולכוחות המייצבים במדינה, נקטו מדינות המפרץ בעמדה הפוכה. במאמציהן לצבור השפעה, נראה כי הן הגיעו למסקנה שהנתיב המהיר ביותר להשגת היעד בלוב עובר דרך הפריפריה ולא דרך המרכז. מצב עניינים זה מבשר רעות ביחס לסיכויי הצלחתה של מועצת המעבר הלאומית.

אירוע רודף אירוע בלוב. ב-12 ביוני 2012 הותקפה מכוניתו של שגריר בריטניה במדינה בפצצות מרגמה ב-בנגזי. התקיפה התרחשה ימים לאחר פיצוץ שכוון נגד נציגות ארצות הברית בעיר המזרחית. מוקדם יותר החודש חתכה מיליציה חמושה את גדר שדה התעופה הבינלאומי בטריפולי והחזיקה בשדה התעופה המרכזי במדינה במשך שעות ללא כל התנגדות משמעותית. אירועים אלו מפנים זרקור לשאלה הרחבה יותר שנשאלה השבוע על ידי פעיל לובי: "היכן המדינה?" החדשות מלוב אינן מגיעות לכותרות הראשיות בישראל. אולם לנו, הישראלים, מומלץ לשמור על עין פקוחה ביחס להתפתחויות בלוב. אלו עשויות לספק תובנות ביחס לאתגרי הביטחון הצפויים למדינת ישראל בעקבות הטלטלה העוברת על המרחב הערבי.

    עם נפילתו של משטר קדאפי, שקעה לוב למצב של תוהו ובוהו מתמשך. באופן פורמאלי, המדינה מנוהלת על ידי מועצת המעבר הלאומית, ה-NTC, גוף שהוקם בזמן המלחמה. מתוקף תפקידה זה, שולטת מועצת המעבר הלאומית בחשבונות הבנקים במדינה, ולה גישה לעתודות מטבע החוץ בסך של כ-180 מיליארד דולרים – קלף פוליטי אפשרי משמעותי מבחינתה. בכל זאת, בפועל, חלקים גדולים של המדינה נפלו לידיהם של ארגוני מיליציה מקומיים, חלקם בעלי אוריינטציה אסלאמיסטית. ארגונים אלה התחמשו בנשק שנשדד ממחסנים צבאיים לובים במהלך המלחמה אך גם בנשק שהגיע מחוץ ללוב. כעת, נשמעים דיווחים חוזרים ונשנים על כך שהמיליציות עושות בחלקים נרחבים של המדינה כבשלהן. לצד מיליציות אלה פועלים ערב רב של ארגונים אסלאמיים, המעוניינים, כביכול, לקחת לידיהם את השליטה למען האסלאם.

    ניתן לומר שמדובר במשא ומתן דה-פקטו בין מועצת המעבר הלאומית לבין ארגוני המיליציה. הראשון מהווה כוח מייצב, והאחר כוח לשם פיצול. האחד שולט בכסף, האחר שולט ברחובות. האחד כולל רשימה של מנהיגים בעלי הכרה בינלאומית, והאחר בלתי מוכר ברובו. נראה כי במסגרת "משא ומתן" זה, ידן של המיליציות היא על העליונה. עם זאת, הסטאטוס המדויק של תהליך "כיפוף הידיים" בין מועצת המעבר למורדים הוא אולי חשוב פחות מאשר העובדה הבסיסית שלפחות בטווח הקצר, חסרה בלוב מנהיגות פוליטית לגיטימית, השולטת באופן אפקטיבי בשטחה של המדינה. אי יציבות זו, הובילה בין השאר להברחות נשק לשטח סיני ולרצועת עזה. אך הברחות הנשק הינן רק סימפטום של הכישלון המדינתי. האירועים בלוב מספקים סימנים מעידים להתפתחויות שליליות אפשריות במדינות אחרות, הנמצאות גם הן בטלטלה פוליטית. גם במקומות אחרים במרחב הערבי המדינה נחלשת באופן משמעותי כתוצאה מקונפליקט בין ממשל מרכזי לבין כוחות מקומיים, המבקשים להחלישה. להלן שלושה לקחים אפשריים מהנעשה בלוב:

     תפקידן של מדינות המפרץ: על פי הדיווחים, כמה ממדינות המפרץ סייעו בחימושן ובמימונן של מיליציות וארגונים אסלאמיים בלוב. בעוד המערב העניק את תמיכתו למועצת המעבר הלאומית ולכוחות המייצבים במדינה, נקטו מדינות המפרץ בעמדה הפוכה. במאמציהן לצבור השפעה, נראה כי הן הגיעו למסקנה שהנתיב המהיר ביותר להשגת היעד בלוב עובר דרך הפריפריה ולא דרך המרכז. מצב עניינים זה מבשר רעות ביחס לסיכויי הצלחתה של מועצת המעבר הלאומית. חשוב מכך, מצב זה עשוי לאותת על תוכניותיהן של מדינות אלה ביחס למדינות אחרות באזור – ואולי גם ביחס לסוריה – שבה ההתכתשות בין ייצוב לבין פיצול עשויה להגיע להכרעה. עבור שחקנים אזוריים אחרים (לרבות ישראל), השאלה שתישאל תהיה האם לעודד מהלכים אלו, או לשאת ולתת עם ממשלות המפרץ בניסיון לשנות מדיניות זו? לחילופין, בהנחה כי הפיצול הוא בלתי נמנע, השפעתם של שחקנים אלו בכל זאת עדיפה על זו של איראן.

      האם מאלי מהווה תקדים? אחרי נפילתו של קדאפי, הסתננו קבוצות של קיצונים בני שבטי הטוארג שלחמו למען המשטר אל מעבר לגבול, לשטחה של מאלי. שם, חזקו חמושים אלו את שבטי הטוארג והואצה האלימות הבדלנית נגד הממשלה. מצב זה הוביל עד כה להפיכה צבאית ובפועל – לפיצולה של המדינה. מדמוקרטיה אפריקאית שברירית, הפכה מאלי בתוך חודשים, למדינה כושלת. השאלה הנשאלת היא, האם מאלי משמשת דוגמה למה שעלול להתרחש באזורנו? הדינמיקה הפוליטית במצרים ובטוניסיה, שכנותיה של לוב, שונה משמעותית מזו של מאלי. עם זאת, בחלקים אחרים של האזור, פיצול במדינה אחת יכול להוביל לכישלון נוסח מאלי במדינה שכנה. בבואנו לנתח את הבוקה והמבולקה השוררות בעולם הערבי, טוב נעשה אם ניתן את הדעת לתרחישים אלו.

      באיזו מידה משחק הכסף תפקיד? לוב עשויה להימנע מכישלון, וזאת בשל עניין חשוב אחד – 180 מיליארד דולר. כאמור, למועצת המעבר הלאומית גישה לסכום זה בעתודות מטבע חוץ. אם ינוצל בחוכמה, כספים אלה יכולים לתרום רבות לבידודן של המיליציות ולייצוב המדינה. מצד אחר, הכסף עלול להפוך למקור של אי-יעילות או שחיתות. ממשלות ערביות בודדות מחזיקות בסכומי כסף משמעותיים כל כך. עם זאת, בחלקים רבים באזור, כסף עשוי להפוך לגורם המסייע בייצוב משטרים. מדינות המפרץ, סעודיה בראשן, כבר השתמשו בהוצאה ממשלתית נכבדה להשקטת התנגדות פוטנציאלית בתחומן.

      בלוב מתוכננות להתקיים בחירות בחודש הבא. בחירות אלה מספקות הזדמנות נוספת להעריך את הכיוון אליו צועדת מדינה זו. אך המגמות בלוב עשויות ללמד אותנו רבות על האופן שבו הדינמיקה הפוליטית תשפיע על אירועים במקומות אחרים באזור. בחודשים הקרובים, נוכל לראות אם הכסף והלגיטימיות הבינלאומית של מועצת המעבר הלאומית מקרבים את הפריפריה לכיוון המרכז. או שהשילוב בין אקטיביזם עממי לבין מעורבות חיצונית יטו את המאזן לטובת המיליציות של הפריפריה.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהאביב הערבי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
הזירה האזורית: חיכוך ומחנאות לצד דטנט ושיתופי פעולה
המגמה העיקרית בזירה המזרח־תיכונית היא של 'דטנט אזורי'. לאחר שבשנים האחרונות התאפיינה המערכת האזורית במאבקים בין המחנות השונים (השיעי, הסוני־פרגמטי, האחים המוסלמים והג'האדיסטים) על ההגמוניה, במהלך 2021 ניכר שינוי בדפוסי הפעולה במזרח התיכון. בעיקר בלטה דינמיקה שתכליתה קידום של שיתוף פעולה, שלא נראתה כמוה באזור כבר שנים רבות, והיא אינה תואמת את קווי החלוקה בין המחנות. ערב הסעודית ואיראן מנהלות שיח, בין היתר בתיווך עיראק; איחוד האמירויות הערביות סיימה את מעורבותה במלחמות בתימן ובלוב וכן שופרו יחסיה עם איראן, סוריה וטורקיה; לאחר שלוש שנים של חרם הסתיים הסכסוך בין קטר לבין איחוד האמירויות, ערב הסעודית, בחריין ומצרים; ירדן מקיימת דיאלוג עם איראן ועם בשאר אל־אסד נשיא סוריה, ואילו טורקיה מגלה עניין בשיפור יחסיה עם איחוד האמירויות, מצרים, ערב הסעודית וישראל. זאת ועוד, איחוד האמירויות ובחריין פעלו לפיתוח קשריהן הפומביים עם ישראל במסגרת 'הסכמי אברהם', ומצרים הניעה ביוזמתה תהליך להידוק היחסים הכלכליים עם ישראל, וכן פועלת עם ירדן לפתרון משבר האנרגיה בלבנון. על ישראל לעמוד על המשמעויות של הדיאלוגים האזוריים, לנצל את הפתיחות האזורית המסתמנת כדי להרחיב את הקשרים שהתפתחו במסגרת הסכמי אברהם ולפעול ליצירת קשרים נוספים.
24/01/22
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.