האיחוד האירופי בצל משבר יוון - עוז לתמורה בטרם פורענות? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על האיחוד האירופי בצל משבר יוון - עוז לתמורה בטרם פורענות?

האיחוד האירופי בצל משבר יוון - עוז לתמורה בטרם פורענות?

מבט על, גיליון 183, 13 במאי 2010.

English
שמעון שטיין
המצב משברי בו נמצאת אירופה מהווה הזדמנות לקבלת ההחלטות המכירות – בלשונה של הקנצלרית – "במימד הפוליטי–היסטורי של השעה". לצורך זה דרושה מנהיגות אירופית המוכנה להסתכן בקבלת החלטות לא- פופולאריות, אם אמנם בכוונתה להשלים את בניית הבניין האירופי. האופן שבו טיפלה מנהיגות האיחוד (הן במישור המדינתי והן במישור מוסדות האיחוד) במשבר, אינה מצביעה על כך. דבר אחד הוא לקבל שורת החלטות אותם קיבלו מנהיגי גוש האירו בדבר הצעדים בהם יש לנקוט בכדי למנוע הישנות מקרה יוון (כמו הקמת קרן חירום שאמורה למנוע התפשטות המשבר וגיבוש שורה של צעדי עונשין נגד מדינות שלא יעמדו בהתחייבויות שקיבלו מתוקף חברותם). אולם, דבר אחר הוא לקבל החלטות מרכזיות כמו איחוד פיסיקלי והרחבה נוספת של האינטגראציה הכלכלית, שחשיבותן חורגת מתחום הענקת עזרה ראשונה ומניעת התפשטות המחלה.

בתשעה במאי מלאו ששים שנה לנאומו של שר החוץ הצרפתי רוברט שומאן, במהלכו הוא קרה לאיחוד תעשיות הפחם והפלדה של גרמניה וצרפת. בחלוף שנה, חתמו שתי המדינות על ההסכם. הסכם זה היה לאבן המסד הראשונה בבניין איחוד אירופה, שעל השלמתו עמלות מאז חברות האיחוד האירופי. בבסיס הצעתו ההיסטורית (לה נתן הקנצלר הגרמני אדנאואור את הסכמתו המידית), עמדו ההנחות ולפיהן, בלעדי השותפות הצרפתית גרמנית לא ניתן יהיה להשיג דבר באירופה וכן שהאבן הראשונה חייבת להיות כלכלית ולא פוליטית. מאז, כפי שאנו יודעים, זרמו מים רבים בנהר הריין. בהסתכלות היסטורית, ניתן לקבוע ללא היסוס, כי המדובר בסיפור הצלחה (שאין לו תקדים בתולדות יבשת אירופה העקובות מדם), המהווה מושא להערצה ולחיקוי. ההרחבות הרבות שעבר האיחוד מאז נאום שומאן – משתי מדינות לעשרים ושבע – מעידים על האטרקטיביות של רעיון האינטגראציה האירופית.

למרות שתהליך האינטגראציה ידע עליות ומורדות לא מעטים, "המשבר היווני" הינו מהחמורים ביותר בתולדות האיחוד. גם אם על פניו ננקטו בסוף השבוע החולף הצעדים ההכרחיים, שנועדו לסייע ליוון להתחיל בתהליך הכואב וארוך השנים של בדק בית ייסודי, ובמקביל למנוע, באמצעות אישור החבילה הפיננסית חסרת התקדים בהיסטוריה הפיננסית של אירופה, משברים דומים בעתיד, אי-הוודאות ביחס להצלחת המהלך הנקודתי והאפשרות שבכך ניתן יהיה לאתר את המשבר מלגלוש למדינות חברות נוספות – עדיין קיימת. ספק אם יהיה די בצעדים שננקטו למנוע הישנות משברים דוגמת המשבר היווני או דומים לו.

בנייר שהכין בשעתו (לפני שלושים שנה) ראש הממשלה טינדמאנס על עתיד אירופה טען בין היתר כי "בית שבנייתו מושלמת רק בחלקה, לא יחזיק מעמד". האם אמנם יש בתחזית זו של אחד מהתומכים הנלהבים של אירופה המאוחדת כדי לחזות את הנולד? מה שברור הוא, שהמשבר הנוכחי הינו סימפטום לשורת בעיות במישור הפוליטי–כלכלי ומוסדי, המלוות את האיחוד תקופה ארוכה שבבסיסן משקפות חוסר יכולת (בהיעדר רצון פוליטי) לפתרן. האם הגיע האיחוד במתכונתו הנוכחית לנקודה שבה מתחייבות הכרעות ביחס להמשך הדרך - החלטות, שבלעדיהן תקטן האטרקטיביות שלו, ובמקביל, תפחת הרלוונטיות שלו כשחקן בעל השפעה במאזן הכוחות הגלובאלי? התשובה היא – כן. האם ההחלטות הדרושות יתקבלו בעתיד הנראה לעין - ספק גדול.

ביטוי לתחושה שהימים אינם כתיקונם נתנה הקנצלרית מרקל בנאום אותו נשאה בבונדסטאג (5 במאי 2010) במהלך דיון שנועד להשיג את אישור חברי הבונדסטאג לחבילה הפיננסית שתינתן ליוון. בתארה את המצב היא השתמשה במילים דרמטיות. "..ההחלטה שתתקבל עם גרמניה, תכיר במימד הפוליטי-היסטורי של המצב..". במקום אחר בנאומה ציינה כי "...לעיתים נדירות נקלעים למצבים שאין להם אח ורע היסטורי ואשר יש להם השלכות על הרגע ועל עתיד גרמניה ואירופה...". וכי אירופה נמצאת על פרשת דרכים.

מצב משברי מהווה גם הזדמנות לקבלת ההחלטות המכירות בלשונה של הקנצלרית במימד הפוליטי–היסטורי של השעה. לצורך זה דרושה מנהיגות אירופית המוכנה להסתכן בקבלת החלטות לא- פופולאריות, אם אמנם בכוונתה להשלים את בניית הבניין האירופי. האופן שבו טיפלה מנהיגות האיחוד (הן במישור המדינתי והן במישור מוסדות האיחוד) במשבר, אינה מצביעה על כך. דבר אחד הוא לקבל שורת החלטות אותם קיבלו מנהיגי גוש האירו בדבר הצעדים בהם יש לנקוט בכדי למנוע הישנות מקרה יוון (כמו הקמת קרן חירום שאמורה למנוע התפשטות המשבר וגיבוש שורה של צעדי עונשין נגד מדינות שלא יעמדו בהתחייבויות שקיבלו מתוקף חברותם). אולם, דבר אחר הוא לקבל החלטות מרכזיות כמו איחוד פיסיקלי והרחבה נוספת של האינטגראציה הכלכלית, שחשיבותן חורגת מתחום הענקת עזרה ראשונה ומניעת התפשטות המחלה. על מנת לקבל החלטות אלו דרושה נכונות, שנראית בנסיבות העכשוויות מרחיקת לכת, לנקוט צעדים משמעותיים בכיוון של איחוד פוליטי, שפירושו ויתור משמעותי על מרכיבים נוספים בסוברניות הלאומית של החברות. התנהגותן של החברות הגדולות באיחוד בשנים האחרונות אינה מבשרת על נכונות מרחיקת לכת מהסוג האמור.

במקום זאת אנו עדים מזה זמן רב לתהליך של אסרטיביות לאומית במחיר של ויתור על קידום האינטרס האירופי. דוגמא לכך משמשת גרמניה. נקודת מפנה בגישתה לתהליך האינטגראציה האירופית החל עם בחירתו של הקנצלר הסוציאל דמוקרט, שרדר (1998), אשר היה שונה מקודמו, הלמוט קוהל, שנמנה על דור של פוליטיקאים שהפנימו את לקחי מלחמת העולם השנייה ומפלת גרמניה. במקביל לחתירתו לאירופיזציה של גרמניה, קוהל היה נכון לשלם בכסף גרמני במטרה לקדם את רעיון האינטגראציה האירופית. איחוד המטבע היה לימים לאחד מאבני הפינה בקידום משימתו. לעומת זאת, סיום המלחמה הקרה, איחודה של גרמניה והחתירה בעקבות זאת ליתר "נורמאליות" בהתנהלותה במישור האירופי הביאו את שרדר להציב גבולות לגבי נכונות ארצו להמשיך ולשלם במטבע גרמני למען קידום האינטגראציה האירופית. התבטאותו על כך שהאינטרסים הגרמנים יוגדרו בברלין ולא בבריסל מיטיבה לתאר את עליית המרכיב הלאומי במערכת השיקולים המנחים את גרמניה מאז. מבחינה זו, גישתה של הקנצלרית מרקל מבטאת יותר המשכיות מאשר חזרה לגישתו של קוהל. גם הנשיא סרקוזי (כמו קודמו שיראק), במקביל למס השפתיים שהוא משלם להמשך תהליך האינטגראציה, מנהל מדיניות הנותנת העדפה ברורה, במיוחד בזמן משבר כלכלי, לאינטרס הלאומי על פני האינטרס הכלל אירופי. קיצונית עוד יותר בגישתה היא בריטניה שבראייה היסטורית העדיפה את השיקול הלאומי על פני השיקול הכלל אירופי.

המשבר הבליט (ולא בפעם הראשונה), את היעדר התמיכה ברעיון האינטגראציה בקרב אזרחי האיחוד. חוסר העניין שמפגינה האליטה הפוליטית במדינות החברות כלפי מוסדות האיחוד וטיב הפוליטיקאים הנשלחים לייצג את מדינותיהם, יחד עם תחושת הריחוק והיעדר הרלוונטיות שאזרחי אירופה חשים כלפי הבירוקרטים בבריסל, מותירים את רישומם בשיעורי ההצבעה הירודים בבחירות לפרלמנט האירופי. במצב זה לא חשות ההנהגות לחץ כלשהוא לקדם את האינטגראציה כדי להתגבר על המכשולים בדרך. בהיותם קשובים לרחשי הלב של הציבור מתפתות ההנהגות הפוליטיות לאמץ עמדות לאומיות ולא כלל אירופאיות כתגובה למשבר. על כך הן זוכות לתמיכה ציבורית רחבה.

לסיכום, חרדה מפני ערעור יציבות מטבע האירו והחשש מפני ההשלכות שיהיו להיעדר טיפול במשבר היווני על המשקים המובילים (גרמניה וצרפת בראש וראשונה), הן שדחפו את מנהיגיהן של המדינות האלה לאתר את המשבר ולמנוע אפשרות להישנותו. לא האינטרס הקולקטיבי אלא האינטרסים הפרטיקולרים הם שעמדו לנגד עיני מנהיגי המדינות הגדולות בטיפולן בנושא. מאחר והמשבר היווני הינו סימפטום לחולי, הדרך לטיפול בו איננה יכולה להיות קוניוקטורלית אלא סטרוקטורלית. עובדה זו ידועה למנהיגי האיחוד אלא שהרצון הפוליטי איננו בנמצא. וכל עוד זה המצב, צפוי האיחוד לשוב ולהתמודד עם משברים דומים בעתיד שיגרמו להעדפת האינטרסים הלאומיים על פני האינטרסים הכלל- אירופים, על כל מה שמשתמע מכך לגבי אופיו של האיחוד. כלפי חוץ צפוי האיחוד להמשיך ולאבד מחשיבותו כמרכיב רלוונטי במשחק הגלובאלי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהכלכלה וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.