מתווה ביסמוט - השלכותיו האסטרטגיות על הביטחון הלאומי של מדינת ישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מתווה ביסמוט - השלכותיו האסטרטגיות על הביטחון הלאומי של מדינת ישראל

מתווה ביסמוט - השלכותיו האסטרטגיות על הביטחון הלאומי של מדינת ישראל

"לא זו בלבד שהמתווה המוצע לא יכול להביא לגיוס חרדים, אלא שהוא עולה לכדי סכנה ממשית לביטחון הלאומי ולריבונות היהודית בארץ ישראל"

מבט על, גיליון 2074, 21 בדצמבר 2025

ראם עמינח

מתווה ביסמוט נבנה כך שדינו לסכל כל סיכוי של צה"ל לגייס לוחמים חרדים, כולל את אלו שכבר מחזיקים בידיהם צו עם תאריך נקוב לגיוס החל מינואר הקרוב. הוא טומן בחובו סעיף מרכזי אחד, הגוזר את משמעותו של המתווה כולו וסיכוייו לגייס:  סעיף "דחיית השירות", המקבע את גיל הפטור על 26, הוכח כמהלך הרסני הדוחק את החרדים לישיבות ומסכל כל סיכוי לגיוס לצה"ל ושילוב בתעסוקה.  מן הטעם הזה לבדו, המתווה המוצע לא זו בלבד שהוא לא יכול להביא לגיוס חרדים, אלא שהוא עולה לכדי סכנה ממשית לביטחון הלאומי ולריבונות היהודית בארץ ישראל.


מתווה ביסמוט הנידון בימים אלו בכנסת מגיע בעיצומו של שינוי המהווה הזדמנות דרמטית לצה"ל: פסיקת בג״ץ מיוני 2024 חייבה את המדינה להתחיל לשלוח צווי גיוס שוויוניים לצעירים חרדים. מאז החל תהליך היסטורי שלא היה כמותו מאז 1977. לראשונה, כ־42 אלף צעירים חרדים מן המניין מחזיקים בידם כעת צווי גיוס שנשלחו על פי החוק הקיים, לכולם מועד התייצבות נקוב במהלך השנתיים הקרובות. 1200 חרדים, כולל בני ישיבות מהמיינסטרים החרדי, בגילים רלוונטיים לתפקידי לוחמה, יכולים להתייצב מדי חודש החל מינואר 2026. על הרקע הזה, מתקיימים בחודשים האחרונים כלל הדיונים הבהולים בכנסת ובחצרות ההנהגה החרדית.

לכן, את המתווה שמונח כעת על סדר היום יש לבחון - לא רק במונחים משפטיים, פוליטיים או ערכיים, אלא בהיבט השלכותיו על הביטחון הלאומי של ישראל: מה יעשה החוק למצבת כוח האדם בצה"ל ובפרט לסד"כ הלוחם, מה יעלה בגורלו של צבא העם בתוך שנים ספורות, מהי המשמעות הנגזרת ביחס לכלכלה והחברה הישראלית, ולבסוף - ביחס לעתידה וקיומה של מדינת ישראל.

מטרות החוק

החל מן השורה הראשונה במתווה, בסעיף הגדרת המטרה, מתחיל להצטייר שורש הבעיה בדיון: "מטרתו של פרק זה לצמצם את אי השוויון....ולקבוע הסדרים שתכליתם להסדיר את מעמדם של תלמידי ישיבות שתורתם אומנותם והכל תוך הכרה בחשיבות לימוד התורה...".

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, במהותה, עוסקת בקודשי הקודשים של ביטחון ישראל. היא חשופה לסקירות הרגישות ביותר בנושאי הביטחון, החוץ והמודיעין. היא מכירה לפני ולפנים את מצבו וצרכיו של צה"ל, את משבר כוח האדם החמור בו הוא שרוי, וגם את האתגרים האסטרטגיים של מדינת ישראל. זו תכליתה, והיא שם לפקח על הממשלה וגופי הביטחון, לאתגר ולוודא שהאינטרסים הביטחוניים העליונים של ישראל נשמרים ונבחנים ביסודיות ובזהירות המתבקשת. אלא שכעת, ועדת החוץ והביטחון מקדישה את מיטב זמנה, מרצה ומשאביה לנושא שכלל אינו שייך להגדרת תפקידה, כמטרה מרכזית. מכאן ואילך - העיסוק בהררי המספרים והסעיפים הופך חסר משמעות כמעט, שכן מראש - החוק לא מתמקד בצרכי צה"ל. דה פקטו, הוא יחמיר משמעותית בהכרח את מצבו של צה"ל וכשירותו, בגלל סעיף מרכזי אחד, שהוא גולת הכותרת של החוק כולו.

דחיית השירות: המנגנון שיחסל את צבא העם

על פניו, מתווה ביסמוט מציג יעדי גיוס, מסלולי שירות, סנקציות מדורגות ושאר פרקים וסעיפים, שלכאורה עוסקים בנושא. אולם דה פקטו – בלב החוק ניצב סעיף אחד, שגוזר את דין המתווה כולו והופך את יתר הסעיפים למסיחי דעת חסרי משמעות.

  • דחיית שירות: סעיף 26.ד קובע כי שר הביטחון רשאי, לבקשת מיועד לשירות ביטחון שהוא תלמיד ישיבה, לדחות בצו, את מועד התייצבותו לשירות סדיר עד גיל 26, גיל הפטור.
  • תוצאה ידועה מראש: זהו איננו ניסוי חדש, שבו יש להתבונן בסקרנות ולבחון מה יקרה. המתווה המוצע חוזר להסדר שנרקם ב-1977 ותוצאותיו כבר ידועות: דחיית שירות כתנאי לפטור – זהו מנגנון שכבר הוכיח את האפקטיביות המובהקת שלו בגיוס חרדים לישיבות.
  • כריכת הפטור בהתייצבות בישיבה – יצרה היררכיה בעלת השלכות חברתיות ותרבותיות כבדות משקל ברחוב החרדי: אם יש חרדים נבחרים, "עילויים", הזכאים למעמד, שידוך, מוסדות יוקרתיים, ומנגד אלו שאינם נבחרים – אזי גיוס לצה"ל ממותג כנחלתם של 'נחותים' בלבד. הכתם והסנקציה החברתית הזו על הצעיר החרדי ומשפחתו היא הקשה מכולם, והיא אכן הרחיקה בהצלחה רבה ובמספרים הולכים ועולים את החרדים מצה"ל ומשוק העבודה. לפיכך, המתווה המוצע מסוכן יותר אף ממתן פטור גורף לחרדים.
  • הגדרת החרדי בחוק מרחיבה משמעותית את הזכאים לדחיית שירות. לא רק תלמיד ישיבה פעיל, אלא גם מי שלמד (או דה פקטו היה רשום לישיבה מוכרת) במשך שנתיים - ייספר כחרדי. בחסות סעיף זה, ההנהגה החרדית כמובן כבר יודעת היטב לנתב לצה"ל מתוך מאגר גדול שלרשותה – רק  סוררים משולי השוליים של החברה. מהלך זה יעצים את דחיקתם של יתר החרדים לישיבות.

יעדים, מכסות, טעויות והטעיות נוספות

משהובררה המהות של התמריץ להסתגר בישיבות עד גיל 26, ברור כי אין כל ערך בעצם הדיון ביעדים. כלל המספרים המצוינים במתווה הוא חסר משמעות, והם נשתלו שם כדי לבלבל ולייצר מסכי עשן.

  • אלו שיישלחו לשירות צבאי למלא את אותן "מכסות" (ונתונים לבחירת ההנהגה החרדית) - יהיו מעטים משולי החברה, יוצאים בשאלה וכאלו שעובדים או לומדים.
  • אלו יגיעו לצה"ל בגיל מבוגר כשהם בעלי משפחות ורק יחריפו את הנזק: הם לא יוכלו לשרת בתפקידי לוחמה רלוונטיים שהצבא כה זקוק להם, יעלו ביוקר בלי לספק ערך משמעותי וגם יחזקו את התחושה בצה"ל ובציבור שאין בהם צורך.
  • סנקציות על משתמטים מהישיבות: המבחן היחיד שרלוונטי לשיח על אודות הסנקציות הוא על מי הן יוטלו. אולם על פי מה שמציע המתווה, מתבררת במהרה תכליתן. צעיר שלא יתייצב לא יוכל להוציא רישיון נהיגה או לצאת מהארץ עד שימלאו לו 23, אלא אם יקבל היתר מוועדת החריגים בראשות אלוף משנה במילואים, אשר תכלול גם נציג של הרבנים החרדים. הוא גם לא יהיה זכאי למלגת לימודים לסטודנטים, או להקלות מס. הרעיון ברור: מדובר בסנקציות אפקטיביות במיוחד על המשתמטים מהישיבות, שכמו נלקחו היישר מהתקנון של המחמירות שבישיבות.
    גם במובן זה, המתווה המוצע הורס מענה מצוין שכבר מצוי בחוק הקיים (עם סנקציות פליליות החלות על כל עריק), אשר מספק לצה"ל את כל הדרוש לו לאכיפה אפקטיבית.

משבר כוח אדם לוחם בצה"ל ועתידו של צבא העם

  • משבר כוח אדם חסר תקדים: הדיון במתווה מתרחש בעיצומה של שחיקה עמוקה של כוחות המילואים והסדיר, כשהמוטיבציה להמשיך בשרות קבע של נגדים ושל קצינים, גם בכירים, נמצאת בשפל. הצורך של צה"ל בגיוסי מילואים תכופים נובע ממחסור של כ־12 אלפי חיילים בכל שנתון. במקביל, צרכיו השוטפים של צה"ל גדלו, וביתר שאת בכל הקשור לזרוע היבשה ובהגנה על הגבולות.
  • צרכי הצבא: הצבא לא זקוק לחיילים לתפקידי שוליים בעורף, הוא צריך לוחמים בחזית ותומכי לחימה ונערך בהתאם לקליטתם. צה"ל הבהיר זה מכבר שהחל מ-2026 לא תהיה לו שום מגבלה לגייס את כלל המחזור. כלומר, צה"ל צריך וגם ערוך לקלוט חרדים במספרים גדולים לתפקידי לוחמה.

סכנת קריסה כלכלית

  • הרחקת החרדים משוק העבודה: מעבר להשלכות הקשות על צה"ל, קשירת הפטור בישיבה בישיבות מונעת מהצעיר החרדי לצאת לעבודה או ללימודים אקדמיים עד גיל 26, גם אם הוא רוצה בכך. הגדרה  זו הופכת את השלמתם של פערי ההשכלה והתעסקוה לכמעט בלתי אפשרית וסותמת את הגולל על האפשרות לשילוב משמעותי  בכלכלה ובשוק העבודה.
  • עלויות המלחמה ונטל החוב: עלויות המלחמה נאמדות בכ-400   מיליארד ₪. תוספת הנזקים האזרחיים בעורף והתגמולים שישולמו לנפגעים מתוקף חוק נפגעי פעולות איבה תביא את החוב של ישראל לכדי כ-1.3 טריליון ₪, שבגינו ישולמו כ- 60 מיליארד ₪ שנתי ריבית מדי שנה.
  • התוספת לתקציב הביטחון, לפחות בעשור הקרוב, צפויה להגיע לכ-40 מיליארד ₪  בשנה. בנוסף, תחשיבים שנעשו במערכת הביטחון מעלים כי עלות גיוס מערך המילואים בצווי 8 תכופים ולפרקי זמן ממושכים הסתכמה בשנתיים האחרונות בכ־70 מיליארד ₪ - כרבע מהעלויות הישירות של המלחמה. ללא גיוס חרדים, ייווצר מצב חדש וקבוע של כ-60 ימי מילואים בשנה (במצב "שגרה").
  • נטל המס: בקרוב מאוד יוגש לאזרחי ישראל החשבון, עם עליית מיסים שברור היכן תתחיל וקשה לצפות היכן ומתי תסתיים. המשמעות למשק הישראלי ברורה: המודל שבמסגרתו קבוצה לא יצרנית, ההולכת וגדלה, תלויה במימונה של קבוצה יצרנית ההולכת וקטנה – אינו בר-קיימא ומוביל לקריסה.
  • השילוב שבין אובדן התוצר והפגיעה בפריון כתוצאה מאי-השתתפותם של גברים חרדים בשוק העבודה לבין נטל מימונם ההולך ותופח, בנסיבות והמגמות הדמוגרפיות הקיימות, מתכנס לכדי מתכון לקטסטרופה כלכלית. אי אפשר יהיה  להמשיך לאורך זמן לקיים כלכלה חזקה וצומחת, המסוגלת לממן צבא גדול, חזק וטכנולוגי, העונה על צרכיה של מדינת ישראל.

סיכום

  • מתווה ביסמוט אינו עוסק בגיוס לצה"ל, אלא בעצירה מיידית של תהליך היסטורי בעל סיכויי הצלחה טובים, והחלפתו בהסדר ישן שתוצאותיו מוכרות וידועות מראש.
  • סעיף דחיית הגיוס והעלאת גיל הפטור ל-26 יסכל כל אפשרות לגיוס עתידי לצה"ל ושילוב בכלכלה ובחברה. החוק ידחק צעירים חרדים להסתגר בישיבות.
  • הסנקציה החברתית הנלווית להשתמטות מהישיבה הופכת את הגיוס לצה"ל או את היציאה לעבודה לאופציה בלתי מתקבלת על הדעת ברחוב החרדי.
  • מתי המעט שייבחרו בקפידה בכדי למלא את מכסות היעדים הדלילות - במקום לצמצם את המחסור בלוחמים, חרדים מבוגרים יפנו לתפקידי שוליים בצבא או בשירות אזרחי, בעלות יקרה שתשחק את העניין והמוטיבציה של כלל הגורמים בהמשך התהליך.
  • המתווה מרחיב מאוד את הגדרת החרדים, מסיר סנקציות אישיות אפקטיביות שקיימות בחוק ומחליפן בסנקציות על אלו שיצאו מהישיבות, מייצר סעיפי מילוט מעמידה בזמנים ובמכסות, וגם מפקיד בידי ההנהגה החרדית את הפיקוח והבקרה על ההחלטה מי יתגייס, מתי ולאן.
  • המחסור של צה"ל בלוחמים ותומכי לחימה קדמיים לא יקבל מענה: תהליך השחיקה  במוטיביציה של קצינים ונגדים בתפקידי מפתח צפוי להחריף ולהכביד אף יותר את הנטל על משרתי המילואים. תהליכים אלו עשויים להביא לבסוף לפגיעה ממשית בכשירותו של צה"ל ומוכנותו למלחמה.
  • המודל הכלכלי של ישראל תחת מגמות אלו אינו בר-קיימא: ניתוק החרדים משוק העבודה על פי המתווה המוצע יכביד עוד יותר את הנטל הכבד ממילא על קבוצה קטנה הנושאת בעיקר נטל המס ואחראית לעיקר התוצר. ללא שינוי כיוון משמעותי - השילוב של עלויות הביטחון שיגדלו בהתמדה בשנים הקרובות, החוב הלאומי ותשלומי הריבית הכבדים, לצד המגמות הדמוגרפיות, צפויים להביא את הכלכלה הישראלית אל סף קריסה.
  • התפוררות הלכידות והיציבות החברתית:  ההתעלמות מזעקתם של משרתי הסדיר, המילואים ומשפחותיהם לאורך השנתיים האחרונות, העצימה יותר מתמיד את תחושת השבר והניכור בין הקבוצות בחברה. אין להתעלם מהשלכותיו של מתווה זה גם על המרקם החברתי השברירי גם כך.

גיוס תלמידי הישיבות הוא מפתח לחיזוק הצבא ולריפוי החברה והכלכלה הישראלית בשנים שאחרי המלחמה. הצעירים החרדים, בלי צל של ספק, יכולים להיות ויהיו חיילים מצוינים אם המחוקק לא ימנע זאת, כפי שצפוי לקרות על פי המתווה המוצע, ואם נשכיל לייצר את התנאים המלאים, שיבטיחו שהמיועד לשירות ביטחון - מלש"ב - החרדי נכנס בשערי הבקו"ם כחרדי, ויוצא ממנו כחרדי. זה אפשרי, וזה בידינו.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על

אירועים

לכל האירועים
המאבק המתמשך של ישראל על מעמדה הבינלאומי
11 בדצמבר, 2025
16:30 - 13:30

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הוויכוח על ישראל בתוך המפלגה הרפובליקנית
ישראל צריכה להיערך למציאות שבה התמיכה בה היא סוגיה שנויה במחלוקת בשתי המפלגות בקונגרס האמריקני
18/12/25
מטוסים מתחת לרדאר: מנגנוני עקיפת הסנקציות על התעופה האיראנית
חרף אחת ממערכות הסנקציות המחמירות בעולם שהוטלו עליה, הצליחה איראן לייצר מנגנון עוקף חוקים מתוחכם לתעשיית התעופה שלה, המשקף את עקרונות כלכלת הצללים שפיתחה. מאמר זה ממפה את הארכיטקטורה המבצעית של מנגנון זה, שבבסיסו פריסת חברות קש במדינות דלות־שקיפות, שימוש ברישומי בעלות שכבתיים, "פעילות מתפרצת" לביצוע העברות בפרקי זמן קצרים ותכנון מסלולי טיסה עם נחיתות חירום מדומות לשם קליטה שקטה של מטוסים באיראן. במאמר מתואר כיצד ענף התעופה, שנפגע קשות מהסנקציות, הפך מכלי תחבורה אזרחי למרכיב ליבה באסטרטגיה הכלכלית והביטחונית של המשטר – המאפשר לו לשמר תפקוד, לממן את שלוחיו באזור ולהפגין עמידות מול הלחץ הבינלאומי. תעשיית התעופה היא חוליה אחת בלבד במערך עקיפה רחב הרבה יותר, הכולל סחר בנפט, זהב וטכנולוגיות דו-שימושיות, אך היא מדגימה בבירור את השיטה: שילוב מתוחכם בין מדינה, שוק ומחתרת, הפועלים במרחבים רגולטוריים אפורים ומשבש את מאמצי האכיפה הגלובליים של הסנקציות הכלכליות.
17/12/25
אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ממשל טראמפ (2025): משמעויות לישראל
אסטרטגיית הביטחון הלאומי של ממשל טראמפ מעצבת מחדש את דוקטרינת "אמריקה תחילה", באופן שמערער את תפיסת ההגמוניה האמריקנית המסורתית. לא עוד הובלה ערכית של המחנה הדמוקרטי-ליבראלי, אלא חתירה להכרה בלאומיותן של מדינות והימנעות מהתערבות בענייניהן הפנימיים. המזרח התיכון ממוסגר כ"תיק שטופל" – איראן מוחלשת, פרויקט הגרעין "הושמד", המלחמה בעזה הסתיימה והנורמליזציה האזורית מתקדמת. במסגרת זו, ישראל מוגדרת כאינטרס ליבה וכשותפה מרכזית, לצד מדינות נוספות, בארכיטקטורה החדשה במזרח התיכון, שהיא היעד המרכזי של הממשל באזור. בה בעת, ישראל נחשבת כגורם המסוגל לפתוח מחדש חזיתות רחבות ובכך לערער את סיפור ההצלחה שמבקש הממשל לבסס. בכל מקרה, ההדגשים באסטרטגיית הביטחון והמדיניות בפועל שמוביל ממשל טראמפ מציבים את ישראל בפני חלון הזדמנויות קצר וממוקד, שיימשך לכל היותר כשלוש שנים ובפועל ייתכן שפחות, שבמסגרתו וושינגטון מחויבת במיוחד לישראל. עבור ישראל, המשמעות הנגזרת אינה רק “להסתדר” עם הממשל, אלא למצות את פרק הזמן הקצוב הזה לקידום יעדים אסטרטגיים בעלי ערך ארוך טווח מול ארצות הברית ומול האזור, תוך ניהול סיכונים שנובעים מנטיית הממשל להצהיר על “סגירת תיקים”, להעביר נטל לשותפים ולהימנע ממעורבות צבאית ישירה בהיקפים גדולים.   העיגון הפורמלי של ביטחון ישראל כאינטרס אמריקאי מחזק את יכולתה לדרוש את שימור והרחבת מזכר ההבנות (MOU) בין המדינות, הבטחת יתרונה האיכותי וכן העמקת שיתופי פעולה ביטחוניים-טכנולוגיים ומיצובה כליבה מודיעינית צבאית בציר הפרו-אמריקאי, לרבות השתלבות במיזמי אנרגיה, גרעין אזרחי ו-AI. מנגד, הנרטיב שלפיו האיומים מאיראן, מזירת עזה, מסוריה ומלבנון "טופלו" מצמצם את הלגיטימציה לצעדים צבאיים ישראליים רחבי היקף בעתיד; הפער בין החזון האמריקאי למזרח התיכון לבין הצרכים הביטחוניים של ישראל עלול להתרחב; הקשרים המתהדקים בין ממשל טראמפ לבין בעלות הברית במפרץ וטורקיה, וכן ההסתמכות על שותפים אחרים באזור עלולים להיתרגם ללחץ על ישראל לנקוט מהלכים מדיניים וביטחוניים בניגוד לאינטרסים שלה, במיוחד בזירה הפלסטינית.  
16/12/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
לפודקאסט זה אין גרסת שמע