מערכת טרור מרובת חזיתות וכיצד על ישראל לפעול? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מערכת טרור מרובת חזיתות וכיצד על ישראל לפעול?

מערכת טרור מרובת חזיתות וכיצד על ישראל לפעול?

ישנה נטייה לראות את מתקפות הטרור האחרונות כגל, שסופו להיעלם כלעומת שבא. עם זאת, חשוב לאתגר את פרדיגמת הגל בכזו המזהה את האירועים כביטוי של מערכת רב-זירתית המונהגת על ידי חמאס, בתיאום עם הג'יהאד האסלאמי ובתמיכת איראן. כיצד על ישראל לפעול מול המצב הנוכחי?

מבט על, גיליון 1585, 5 באפריל 2022

English
קובי מיכאל
אודי דקל

את אירועי הטרור האחרונים ניתן לבחון בשתי גישות. האחת, כגל טרור המניח משך מוגבל ומשקף הערכה שאין הוא מעיד על שינוי מערכתי יסודי. השנייה, גישה מערכתית – מערכת טרור שמחולל חמאס, בתיאום עם הג'האד האסלאמי ובתמיכת איראן, שתכליתה לאחד בין חזיתות המאבק הפלסטיני נגד ישראל לזירת מערכה כוללת. על ישראל לאמץ אסטרטגיה השוללת מחמאס את יכולת השליטה בגבולות המערכה ובעצימותה ולערער את ההיגיון המנחה את ניסיונות הארגון לאחד בין חלקיה.  


ישראל ניצבת בפני רצף של אלימות ופיגועים רצחניים, כששניים מהם בוצעו על ידי אזרחים ישראלים, שבעבר זיהו עצמם עם דאע"ש. התרחשות הפיגועים בערים מרכזיות עוררה מבוכה ביטחונית וציבורית. כוחות הביטחון פעלו במשנה מרץ נגד תשתיות טרור במרחב ג'נין, שהתפתחו לתקריות שבמהלכן נהרגו פלסטינים. בערב הרמדאן הראשון אף התחדשו התפרעויות של צעירים פלסטיניים בשער שכם בירושלים.

התקשורת, כמו גם נציגי הממסד הביטחוני, מגדירים את ההתרחשויות כגל טרור מחודש, כשעדיין אין כלל ביטחון שאכן מדובר בגל טרור בלבד, ההתייחסות לאירועים כאל גל גם מכתיבה, במידה רבה, את דפוסי התגובה, שכן גל אמור לחלוף ומשכו מוגבל, ואין בו כדי לשנות את המערכת מיסודה. לעומת זאת, כשמדובר בתופעה מערכתית, דפוסי התגובה המתאימים לגל לא יהיו בהכרח רלוונטיים. מכאן חשיבות לבחון את ההתרחשויות בראיה מערכתית, קרי כמערכת טרור שחמאס מנהגה מאחורי הקלעים, בתיאום עם הג'האד האסלאמי ובהשראה ובסיוע איראני. מטרתה היא לשמר את הישגו העיקרי של חמאס ממבצע "שומר החומות": ריבוי זירות פעולה - ירושלים, פנים ישראל, יהודה ושומרון, רצועת עזה ודרום לבנון - והיכולת להצית את כל הזירות במקביל.

האזינו לפודקאסט המיוחד על מתקפות הטרור האחרונות

על פי הפרשנות המערכתית, הפיגועים האחרונים הם מערכת טרור בזירת מערכה הכוללת מספר חזיתות, המשפיעות זו על זו ומושפעות זו מזו:

  • חזית רצועת עזה - בשליטה מוחלטת של חמאס, בתיאום הדוק עם הג'האד האסלאמי.
  • חזית ירושלים - לחמאס השפעה מוגבלת באזור בשל ריבוי שחקנים וגישה מוגבלת. לפיכך הוא מנצל אירועים ותקריות להנעת טרור ואלימות, ומתמקד בקמפיינים של הסתה.
  • חזית הגדה המערבית - משמשת את חמאס לפעילות נגד מתנחלים, צה"ל וגם הרשות הפלסטינית. מאמציו מתמקדים בבניית תשתיות טרור, בפיתוח והפעלת ערוצים של הברחת נשק וכספים בעיקר מירדן, ובהסתה לטרור של יחידים וארגוני טרור אחרים.
  • חזית הנגב - חבירה לאוכלוסיית הבדואים אזרחי ישראל, כדי לשבש את תהליכי החזרתה של המשילות הישראלית לאזור ועל מנת ליצור חיבור טריטוריאלי בין רצועת עזה לגדה המערבית.
  • חזית פנים ישראל - בעיקר הסתה לפעילות טרור של קבוצות רדיקאליות בקרב ערבים אזרחי ישראל, בעלי זיקה אסלאמית קיצונית, דוגמת מתנדבי דאע"ש בעבר, ותמיכה כספית בהם ועידודם לבצע פיגועים בלב ערי ישראל.
  • חזית דרום לבנון - המופעלת בתיאום עם חזבאללה ואיראן, על ידי מגויסי חמאס וגם ארגונים אחרים בלבנון ומהווה נתיב הברחות של נשק וכספי טרור לשטח ישראל לצד חזית לשיגור רקטות לעבר ישראל.

בכי ברחובות בני ברק לאחר מתקפת הטרור בעיר |

ההיגיון המארגן של המערכת הוא הגיון בסיסי של התנגדות לעצם קיומה של מדינת ישראל, והיגיון מצבי - שנשען על חולשת הרשות הפלסטינית ואובדן דרכה המדינית, ותכליתו לטרפד את תהליכי הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי ואת התחזקות מעמדה האזורי של ישראל, על רקע דחיקת הנושא הפלסטיני לשולי תשומת הלב האזורית והבינלאומית. שני ההגיונות מקודמים באמצעות מאבק מזוין – טרור, כשהמחולל הוא חמאס, הפועל ישירות לביסוס תשתיות טרור לא רק ברצועת עזה אלא גם בגדה המערבית, מול אזרחי ישראל הערבים, וכן בונה מערכי ההסלמה במזרח ירושלים, מתאם פעילות עם ארגונים אחרים, בפרט הג'האד האסלאמי (שהתחזק מאוד לאחרונה בעיקר בצפון השומרון בזכות סיוע כספי איראני), חזית עממית ואף חזבאללה, ומכשיר את האווירה לטרור באמצעות הסתה שיטתית ומתמשכת.

במקביל, חמאס פועל גם באופן עקיף באמצעות מאמץ למנף אירועים אלימים ופיגועים שחוללו גורמים אחרים, או בארגון פיגועים בלי ליטול עליהם אחריות, תוך שימוש בשלוחים וביניהם הג'האד האסלאמי, גדודי חללי אל-אקצא (של הפת"ח) או פעילים המזוהים עם דאע"ש. כל זאת, לשם שליטה בחזיתות המערכה, תוך שלילת העילה מישראל לפעול נגדו ברצועת עזה. לכן, כאשר חמאס מבקש לשמור על מעמדו כ"ראש חץ ההתנגדות" במאבק המזוין נגד ישראל והאינטרס שלו הוא לשמר את הרגיעה ברצועת עזה, הוא חותר במשנה מרץ להפעיל את החזיתות האחרות.

בשיחה שהתקיימה ב-2 באפריל בין זיאד אלנח'אלה, מנהיג הג'האד האסלאמי, שרק בחודש האחרון נפגש מספר פעמים עם ההנהגה האיראנית, לבין אסמאעיל הנייה, מנהיג חמאס, הוצהר המשך התיאום ההדוק ביניהם במישור המדיני והצבאי. היות הג'האד מופעל על ידי איראן מעלה השערה כי איראן היא כוח מניע של הפיגועים שאירעו באחרונה (בהנחיות, בהברחת נשק, בהעברת יידע ליצור עצמי של נשק ובהעברת כספים), כשמטרתה היא לשבש את הברית הנרקמת בין ישראל למדינות ערב. כן סביר שטהרן מטפחת את חמאס והג'האד האסלאמי כשלוחיה, לתגמול על פעולות של ישראל נגד איראן, ובכללן כאלה שבוצעו על אדמתה.

בעת הנוכחית, חמאס מקפיד לשמר את השקט ברצועת עזה במטרה להמשיך ולהרחיב את פרויקטי השיקום המתנהלים בהובלת מצרים וקטר ולאפשר תעסוקת פועלים בשטח ישראל (רק לאחרונה הגדילה ישראל את מספר היתרי התעסוקה ל-20,000). כן מבקש חמאס לנצל את הרגיעה לשם חידוש תשתיות הטרור שנפגעו במבצע "שומר החומות" ואף לשדרגן, כהכנה לסבב העימות הבא  (רק בשבוע האחרון ביצע חמאס שיגור רקטות לעבר הים, איתות לישראל שהוא מוכן למערכה צבאית גם ברצועת עזה). לעומת זאת, במקביל חותר הארגון (בעיקר באמצעות צאלח אלערורי, הממונה על הזרוע הצבאית של חמאס בגדה המערבית הפועל מאיסטנבול, דמשק ובירות) לפתח תשתיות הטרור בגדה המערבית ובדרום לבנון, להדק את התיאום מול הג'האד האסלאמי, לעבות את הערוצים למול אזרחי ישראל הערבים ולהכין תשתיות להסלמה במזרח ירושלים.

חודש הרמדאן, שהחל בימים אלה, עלול להיות רקע להגברת ההסתה. התגובות ופעולות הסיכול של ישראל באו לידי ביטוי במעצרים מקרב ערבים אזרחי ישראל המשתייכים לדאע"ש, לצד פעילות מודיעינית וצבאית רחבת היקף בגדה המערבית, שהובילה לתקריות אש ולהרג מחבלים המזוהים ברובם עם הג'האד האסלאמי ולמעצרים רבים של חשודים בטרור או בסיוע לו. פעולות אלו מלהיטות את הרוחות בקרב פעילי הג'האד האסלאמי וחמאס בגדה המערבית ומעלות את מפלס המתח מול האוכלוסייה האזרחית. על רקע דינמיקת הסלמה זו, אין להוציא מכלל אפשרות שחמאס לא יצליח לרסן את הג'האד האסלאמי מלשגר רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל, וכך להרחיב את המערכה גם לחזית הרצועה ולהתפתחות מערכה צבאית דוגמת מבצע "שומר החומות".

הרשות הפלסטינית מאבדת את הרלוונטיות שלה למתרחש, מיישרת אט אט קו עם הלכי הרוח ברחוב הפלסטיני וההתנגדות לישראל. ראש הממשלה הפלסטיני, מחמד אשתיה, גינה את ההתנקשות בשלושת פעילי הג'האד האסלאמי בסוף השבוע האחרון בג'נין וטען כי "מבצעי פשע זה והפשעים שקדמו לו צריכים לעמוד בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי". ברי כי התפתחות מערכה מרובת חזיתות תעמיד את הרשות ואת מנגנוני הביטחון שלה בפני אתגר, שהמענה לו  עלול לכלול שיבוש של התיאום הביטחוני עם ישראל עד כדי הפסקתו.

זירת הפיגוע בבאר שבע, 22 במארס 2022 |

ממשלת ישראל חותרת לשמר רגיעה בירושלים ובגדה המערבית, לבדל בין פעילי ותשתית הטרור לבין האוכלוסייה האזרחית שאינה מעורבת, לשמור על מרקם החיים ולממש כוונות להעניק הקלות לתקופת הרמדאן. הממשלה אף מציגה יעד של חיזוק הרשות הפלסטינית ושימור התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים, עם זאת, לנוכח השיח המתלהם הן בציבור הישראלי והן בציבור הפלסטיני, היא מתקשה לתרגם את הכוונות למהלכים בשטח.

סיכום והמלצות

אם אכן ישראל מתמודדת עם מערכה מרובת חזיתות, המובלת על ידי חמאס, הרי שעליה לאמץ אסטרטגיה שתכליתה ערעור ההיגיון המאחד ביניהן ושלילת השליטה בגבולות המערכה מידי הארגון. עם זאת ועל אף הרצון להפריד בין החזיתות, ישראל אינה יכולה לשתף פעולה עם האסטרטגיה הדואלית של חמאס, השומר על רגיעה ברצועה ומנסה להבעיר את יתר החזיתות. לכן עליה לשקול הפעלת מאמצים נגד חמאס, לא דווקא צבאיים והם: (1) עצירת העברת הכספים מקטר לחמאס, אלא אם דוחה תרסן את ההסתה ואת המעורבות של חמאס בחזיתות שמעבר לרצועת עזה וכן תחדל מליבוי היצרים באמצעות אל-ג'זירה; (2) רתימת מצרים להפעלת לחץ לריסון חמאס באמצעות עצירת השיקום ברצועה וסגירת המעברים לסיני; (3) חשיבה מחדש על מדיניות הגדלת מספר היתרי העבודה בישראל לפועלים מהרצועה, בעיקר לאחר השתלטות חמאס על המשרד לעניינים אזרחיים ברצועה, כך שהוא קובע את הזכאות להיתרים.

ירושלים היא החזית הנפיצה ביותר, וטמון בה הפוטנציאל לאיחוד בין החזיתות. לפיכך, נדרש להשקיע מאמצים נמרצים להרגיע את המתח בעיר בתקופת הרמדאן ולאפשר עליית מתפללים מוסלמים לאל-אקצא, תוך מניעת חיכוך בינם לבין יהודים העולים להר הבית (הפרדה בזמנים וטיפול מיידי בפרובוקציות הדדיות). במקביל, חשוב לרתום את ירדן, בתמיכת ארצות הברית, להרגעת הרוחות במתחם הר הבית. יש ליישם הבנות שהושגו לגבי הרחבת מספר השומרים במנגנון הווקף, בתמורה להקפדה ירדנית על מניעת התערבות פעילי חמאס והתנועה האסלאמית-הפלג הצפוני בפעילות הווקף.

ישראל מתקשה להשלים עם התרומה השלילית של הרשות הפלסטינית להסתה ולליבוי היצרים באמצעות בכיריה, וכן עם ולמדיניותה הלעומתית נגד ישראל מעל כל במה בינלאומית. עם זאת, על ישראל להיזהר מדחיקת הרשות לידי חמאס, להקפיד על שמירת מרקם חיים בשטחי הרשות הפלסטינית כדי להרחיק את האוכלוסייה מטרור, לחזק את התיאום עם מנגנוני הביטחון של הרשות, לאפשר להם להשליט חוק וסדר ולטפל בתשתיות חמאס, ואף להגביר את המאמץ לשיקום הכלכלה הפלסטינית בגדה המערבית.

הג'האד האסלאמי גדל והתחזק משמעותית בצפון השומרון וברצועת עזה בזכות התמיכה האיראנית. התחזקותו הופכת אותו למחולל טרור בהיקפים גדלים, למוקד משיכה גם עבור פעילים שהשתייכו לארגונים אחרים, ולאתגר מחריף ליציבות הרשות הפלסטינית. לפיכך, על ישראל לחשוף את התרומה האיראנית להידרדרות הנוכחית במצב הביטחוני בזירה הישראלית-פלסטינית, בין שמדובר בגל טרור חולף ובין שמדובר בהסלמה מערכתית, ארוכת טווח.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטרור ולוחמה בעצימות נמוכהיחסי ישראל-פלסטיניםרצועת עזה וחמאס
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25
Shutterstock
טרור איראני בזירה הבינלאומית – נקמה אפשרית בישראל
נוכח השהיית התגובה האיראנית להתנקשות בהנייה, עולה האפשרות כי בטהראן מתכננים לגבות מחיר מישראל בזירה הבינלאומית. כיצד יש להיערך לאתגר?
03/09/24
צומת 11/9 - מסע בעקבות הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם
היום הנורא שנצרב בזיכרון האנושי ובדפי ההיסטוריה – ה-11 בספטמבר 2001 – היווה צומת דרכים מרכזי בהתמודדות הבינלאומית עם הטרור של ארגוני הסלפייה-ג'האדייה. הפיגועים המחרידים וחסרי התקדים בניו יורק ובוושינגטון הפכו את "הג'האד העולמי" מתופעה שולית בזירה הבינלאומית לאיום הטרור העיקרי מאז ועד היום. מתקפת הטרור ההיא שינתה את ההתייחסות של ארצות הברית ושל מדינות המערב כלפי האיום הגלובלי המתפתח, והן הפעילו נגדו מגוון אמצעים צבאיים, פוליטיים, משפטיים, דיפלומטיים וכלכליים ואף יצאו לשלוש מלחמות באפגניסטן, בעיראק ובסוריה בשם "המלחמה בטרור העולמי". מדינת ישראל, שצברה ניסיון רב בלחימה בטרור הפלסטיני והשיעי, נדרשה לבצע התאמות במדיניות הביטחון שלה למול הטרור הג'האדיסטי הסוני, שכוון נגד יעדים ישראליים ויהודיים בתוך ישראל, לאורך גבולותיה ומחוצה לה. ספר זה הוא הראשון שנכתב בעברית ובוחן במבט לאחור את פיגוע הטרור החמור ביותר בהיסטוריה ואת תוצאותיו בחלוף יותר משני עשורים. הוא כולל ניתוח נרחב של התפתחות ציר הטרור הסלפי-ג'האדי מהקמת אל-קאעדה ועד ארגון דאע"ש, שבשיאו קמה "המדינה האסלאמית" כישות מדינתית קצרת ימים, ששלטה על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה וגייסה אלפי מתנדבים מרחבי העולם למאבק אל מול ציר בינלאומי שלחם נגדה. הספר מתאר כיצד למרות אובדן הטריטוריה הגיאוגרפית של "המדינה האסלאמית" ועל אף ההצלחות בחיסול מנהיגי אל-קאעדה ודאע"ש, הגחלים של תופעת "הג'האד העולמי" עודן לוחשות במזרח התיכון, בערבות אפריקה ובכרכים הגדולים של אסיה, והעשן העולה מהן מרחף גם מעל מדינות המערב. פעילי הג'האד מצפים להתאוששות ולבואו של דור חדש שיפיח את להבות הטרור הסלפי-ג'האדי בצומת הבא.
29/06/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.