הארכת הסיוע ההומניטארי לאזור אדליב בצפון סוריה - ומה עם הדרום? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הארכת הסיוע ההומניטארי לאזור אדליב בצפון סוריה - ומה עם הדרום?

הארכת הסיוע ההומניטארי לאזור אדליב בצפון סוריה - ומה עם הדרום?

האו"ם אישר את המשך מתן הסיוע לצפון סוריה, אך דרום המדינה נותר שטח הפקר הנתון במצב הומניטארי קשה. איראן וחזבאללה כבר מנצלות את קשיי האוכלוסייה המקומית לטובת התבססותן בשטח. לכן, הגיע הזמן שישראל תנקוט צעדים אקטיביים, ותשקול להעניק סיוע הומניטארי למקומיים החיים מול גבולה הצפוני בגולן - למען ביטחונה הלאומי

מבט על, גיליון 1507, 9 באוגוסט 2021

English
כרמית ולנסי

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה בתחילת חודש יולי את הארכתה בשנה נוספת של הפעילות במעבר הגבול באב אל-הווא, היחידי שנותר להעברת סיוע הומניטארי לאזור אדליב שאינו תחת שליטת משטר אסד. הסכמתה החריגה של רוסיה להאריך את פעילות המעבר עשויה להעיד על נכונות חדשה לשיתוף פעולה בינה לבין ממשל ביידן. על ישראל לנצל את הקשב הבינלאומי המועט שנותר לסיוע לסוריה ואת ניצני הדיאלוג האמריקאי-רוסי בנושא, ולכונן מנגנוני סיוע הומניטארי לאזור דרום סוריה, שהפך שטח מופקר, רווי אלימות ובעיקר יעד להשפעה איראנית.


בחודש יולי אושרה הארכתו בשנה נוספת (לאחר חצי שנה יוגש דוח פעילות להארכה בחצי שנה נוספת) של מנדט האו"ם להפעיל את מעבר הגבול שדרכו מועבר סיוע הומניטארי לאזור אדליב שבשליטת המורדים בצפון סוריה ואינו נמצא בשליטת המשטר המרכזי בדמשק. באזור מתגוררים כ-3.4 מיליון סורים, רובם במחנות פליטים, בתנאי רעב ועוני. מאז שמעבר הגבול החל לפעול בשנת 2014, הוא מהווה צינור החמצן המרכזי להגשת סיוע הומניטארי לתושבים ולעקורים. מדי חודש מועברות דרך באב אל-הווא למעלה מ-1,000 משאיות המכילות מזון ותרופות, עבור מיליוני נזקקים.

בין השנים 2020-2014 אישרה מועצת הביטחון של האו"ם – בהחלטה 2533 - את הפעלתם של ארבעה מעברי גבול הומניטאריים לשטחים שאינם בשליטת המשטר בסוריה: בגבול עם טורקיה ועם עיראק – לאזורים שבשליטת הכורדים והצבא הדמוקרטי הסורי (SDF); בגבול הירדני – לאזור דרום סוריה ובעיקר למרחב דרעא. ב-2020 רוסיה וסין הטילו וטו על הפעלת שלושה מתוך ארבעת המעברים, בתואנה שמדובר בפגיעה בריבונות של הממשל המרכזי בסוריה, וכך למעשה הותירו את מעבר באב אל-הווא כמעבר היחיד לסיוע הומניטארי.

בעוד תשומת הלב העולמית המוגבלת שנותרה לסוריה מופנית לאזור אדליב, שנמצא בשליטת ארגון הג'האד "היאת תחריר א-שאם", ניכרת התעלמות מאזורים אחרים במדינה הזקוקים אף הם לסיוע הומניטארי, ובעיקר אזור דרום סוריה. בשאר אל-אסד, השולט רק על כשני שליש משטחי המדינה, נוקט אמנם צעדים הנועדים לייצר חזות של משטר מתפקד כדי לגייס לגיטימציה והכרה בשלטונו ולעודד השקעות במדינה. אלא שבפועל, סוריה מפורקת ומחולקת למספר אזורי שליטה. השלטון המרכזי נעדר יכולת אפקטיבית להחיל משילות ולספק לאוכלוסייה מוצרי בסיס ושירותים ציבוריים באופן רציף ותקין. מעבר לשליטה המוגבלת של המשטר, הסיבה למשילות השברירית היא בעיקר המשבר הכלכלי החריף שפוקד את סוריה מאז 2019.

סטטוס עדכני של מעברי הגבול לסיוע הומניטארי בסוריה |

כך, למרות הרגיעה בלחימה ביחס לשנים קודמות, המצב הכלכלי מחמיר: יותר מ-90 אחוזים מהתושבים חיים מתחת לקו העוני, לרבות אלו שנמצאים באזורים שבשליטת אסד. מתוך אוכלוסייה המונה כ-17 מיליון איש, 13.4 מיליון זקוקים לסיוע הומניטארי. מדובר בעלייה של 21 אחוזים בהשוואה לשנת 2020; הלירה הסורית נמצאת בשפל חסר תקדים ואיבדה 78 אחוזים מערכה מאז אוקטובר 2019; מוצרי היסוד התייקרו במעל ל-250 אחוזים ואספקת החשמל מוזרמת בין שעתיים לארבע שעות ביום. נוסף על כך, בחודש יולי העלה המשטר את מחירי הדלק, הלחם, האורז והסוכר, שהפכו מזה זמן לנדירים; מגפת הקורונה אך החריפה את המשבר ההומניטארי - כמחצית ממוסדות הרפואה בסוריה מתפקדים חלקית בלבד או אינם מתפקדים כלל. לבסוף, על פי דו"ח האו"ם, 82 אחוזים ממשקי הבית בסוריה חוו בשנתיים האחרונות הרעה בתנאי החיים וביכולתם להשיג מוצרי יסוד.

אדליב אמנם מהווה את האזור הבעייתי ביותר מבחינה הומניטארית בשל היותו מקלט לפליטים ולעקורים, ברם, המציאות הקשה לא פוסחת גם על אזורים הנמצאים תחת שליטת המשטר, ובפרט אזור דרום סוריה. נוסף על המשבר הכלכלי, הדרום נתון במאבקים אלימים וחוסר יציבות, בין היתר בשל לחצים כלכליים, היעדר משילות ונאמנויות מתנגשות.  להמחשת המצב, בסוף יולי 2021 פרצה לחימה באזור הדרומי של דרעא, לאחר שמשטר אסד ניסה להשתלט על האזור באמצעות כוחות צבא, במטרה לבסס שליטה ולגזול את הסמכויות המקומיות שהוענקו לוועד המרכזי של דרעא במסגרת הסכמי הפיוס משנת 2018, שנחתמו בתיווך רוסי.

דברי שגרירת ארה''ב בתום ההצבעה על המשך העברת הסיוע דרך מעבר באב אל-הווא, יולי 2021

דרום סוריה הפך מרחב כאוטי, שבו ערב רב של פלגים חמושים נלחמים זה בזה ונגד כוחות המשטר - ביניהם גורמי אופוזיציה, גורמים הנתונים להשפעה איראנית או רוסית, וכן גורמים מקומיים הנהנים ממידה מסוימת של אוטונומיה ביחס לממשל המרכזי. מעבר לרעב ולעוני הפושה בדרום, אחת לכמה זמן המשטר מטיל מצור על אזורים מסוימים, כמו דרעא, ומחריף בכך את המשבר ההומניטארי הקיים. מי שמנצל את המשילות הרעועה ואת המשבר הכלכלי במרחב זה הם איראן ושלוחיה, החותרים לבסס השפעה. כדברי סורי מקומי: "... האזרחים שהיו כאן מתו או ברחו. מי שנשאר הם מקומיים חמושים, בעלי תודעה פוליטית עמוקה שאינם מחויבים אלא לעצמם. כיום אין ביטחון כלכלי או ביטחון כלל ומידת הכאוס גבוהה. יש כאן חור שחור ששואב לתוכו השפעה [איראנית]".

סוגיית הסיוע הומניטארי - מסלע מחלוקת בינלאומי להזדמנות - גם עבור ישראל

ראוי שהסוגיה ההומניטארית תעסיק גם את ישראל בשל הגבול המשותף עם סוריה. הדיון הבינלאומי המתנהל לאחרונה לגבי הארכת פעילותו של מעבר באב אל-הווא מייצר חלון הזדמנויות זמני שכדאי לנצלו.

היות סוריה בעת הנוכחית מדינה מפורקת ומחולקת לאזורי השפעה מגלמת יתרונות פוטנציאליים עבור ישראל, שניתן יהיה לממשם על ידי אימוץ מדיניות דיפרנציאלית, מותאמת למרחבים שונים במדינה זו. אשר לדרום, ישראל מעוניינת להשפיע על המתרחש בגולן הסורי על מנת למנוע התבססות של שלוחי איראן במרחב ולצמצם את האיום הביטחוני הנשקף לה משם. לצד האפקטיביות של התקיפות הצבאיות נגד יעדים איראנים בסוריה, ישראל יכולה להרחיב את מגוון האמצעים שהיא נוקטת ולהוסיף לו שיח (ישיר או עקיף) עם הקהילות המקומיות, המתנגדות למשטר אסד ולהשפעה איראנית, בעיקר מול גורמים סונים ודרוזים הכמהים לשיח עם ישראל ולתמיכה ממנה. חיזוק הקשר עם המקומיים יכול להתבטא גם בסיוע הומניטארי – אספקת מזון, דלק, שירותי בריאות. מהלך כזה יגביר את השפעתה של ישראל במרחב, ובעיקר יפחית את תלותם של מקומיים בחזבאללה ובאיראן, המנצלות היטב את המצוקה האזרחית. במילים אחרות, כשמדובר בזירת עימות סבוכה ומורכבת הכוללת מאמצים צבאים, כלכליים ואזרחיים, שמפעיל הצד השני כדי לייצר יתרון בשטח, ראוי שגם ישראל תעשה שימוש בכלים מגוונים - צבאיים ואזרחיים - על מנת לא להותיר את הזירה בידי איראן ושלוחיה. מהלך כזה עשוי בהמשך להתברר כבסיס לשיתופי פעולה אזוריים, אפשר שתוך רתימת מדינות ערביות, בפרט מדינות המפרץ, להשקעה ולסיוע כלכלי לשיקום האזור. זאת, כתחליף לנוכחות האיראנית.

ברמת המעצמות, ממשל ביידן ממקם את הסוגייה ההומניטארית בראש סדר העדיפויות המדיני שלו בסוריה. יתר על כן, הממשל מבקש לבחון דרך דיון זה את הרצון הרוסי להתפשר ולשתף פעולה גם בסוגיות אחרות. בראייתו, הנכונות הרוסית להאריך את הסיוע עשויה להוות צעד ראשון לקראת חידוש והרחבה של תהליכים בילטראליים בין השתיים בנוגע לסוריה, לצד צעדים חיוביים נוספים.

כתבה על המצב בדרום סוריה, יולי 2021

לקראת חשיבה מחודשת

המלחמה בסוריה מתנהלת מעל עשור וממשיכה לייצר אתגרים ביטחוניים, משברים הומניטאריים וחוסר יציבות שגולש לזירה הבינלאומית, בלי שאף אחד מהצדדים הרלוונטיים מצליח למנוע את ההידרדרות. מהלך נקודתי, בדמות סיוע הומניטארי לאוכלוסיות מקומיות, עשוי להיות בבחינת צעד ראשון לקראת לשיתופי פעולה מקומיים ואזוריים, ואף להוות מקפצה לשיח בינלאומי רחב (כעת, כשרוסיה ריככה את עמדתה בנושא) לגבי עתידה של סוריה במתווה החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2254 ("מפת דרכים" להסדר בסוריה, דצמבר 2015). שיתופי פעולה אלו עשויים להתגלות כאפקטיביים בייצוב הזירה, גם תוך הבטחת האינטרסים הביטחוניים של ישראל.

רוסיה היא שחקן המפתח בסוריה בכלל ובדרום המדינה בפרט, ולכן סיוע הומניטארי לאוכלוסייה המקומית חייב להיות מתואם עם מוסקבה (ביידוע אמריקאי). למרות שרוסיה התנגדה עד כה לכל מאמץ הומניטארי עוקף משטר אסד, יתכן כי בעת הנוכחית, הסיוע יישרת מספר יעדים רוסיים: השבת היציבות ושיכוך הלחימה בגזרת הדרום; צמצום ההשפעה והנוכחות האיראנית בדרום; שיקום תדמיתה של רוסיה ויצירת דימוי של שחקן אחראי, שפועל גם במישור ההומניטארי. זאת ועוד, מהלך הסיוע עשוי להעניק לרוסיה נקודות זכות מול וושינגטון ולהעמיק את מרחבי שיתוף הפעולה בין המעצמות, אפשר שגם בנושאים שחורגים מהזירה הסורית. סביר כי רוסיה תדרוש בתמורה מישראל לעצור או לכל הפחות להגביל את התקיפות נגד יעדים של משטר אסד בסוריה וכי הסיוע יועבר בחסות ארגונים הומניטאריים, ללא טביעת אצבע ישראלית. לשם כך, נדרש לגייס למאמץ את ירדן, שאף לה אינטרסים במרחב – צמצום ההברחות, הרחקת ההשפעה האיראנית וייצוב. אם יוסכם על מסדרון סיוע מישראל דרך ירדן יגדל הסיכוי להסכמה רוסית לכינונו ולרתימת גורמים בינלאומיים נוספים למאמץ.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםסוריה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Shir Torem
מעבר לגבול: ההזדמנות האסטרטגית של ישראל בסוריה
כיצד נראית סוריה חמישה חודשים לאחר נפילתו של בשאר אסד — הן מהעבר הסורי והן מהעבר הישראלי של הגבול — ומהם הסיכונים וההזדמנויות העומדים בפני מקבלי ההחלטות בירושלים?
08/05/25
מנגנון בינלאומי לייצובה ועיצובה של סוריה החדשה
בעקבות עליית המשטר האסלאמיסטי בסוריה, מתהווה במדינה זו מציאות אשר תציב בפני ישראל סכנות והזדמנויות כאחת. איראן נדחקה מסוריה, אך צפויה לפעול לחידוש נוכחותה בה; טורקיה ממלאה תפקיד מרכזי בסוריה, התפתחות העלולה לגרום חיכוך מדיני וצבאי עם ישראל, ובתרחיש קיצון אף עימות צבאי. בה בעת, טורקיה היא כנראה הגורם היחיד, אשר יש לו מוטיבציה ויכולת לשגר לסוריה כוחות קרקעיים. לכן, טורקיה עשויה למלא תפקיד חיובי בייצוב סוריה ובצמצום הסכנה לפריצת מעשי איבה בינה לישראל. שיקומה וייצובה של סוריה יחייבו משאבים רבים ושתוף פעולה בינלאומי. לשם כך, מוצע להציג בפני הממשל האמריקאי יוזמה לכינון מנגנון בינלאומי לשיקום סוריה בראשותו. מבחינת ישראל נועד הרעיון לצמצם את הסכנות לחיכוך צבאי בינה לבין סוריה; להגביל את ידי טורקיה במנגנון הבינלאומי ובכך למקסם את היתרונות שבמעורבותה ולמזער את הסכנות הגלומות בה; וכן לצמצם סיכונים לחידוש השפעתה של איראן בסוריה. מעורבות ישראלית גלויה במנגנון תביא כנראה להכשלתו מראש. לפיכך, מומלץ שהתפקיד הישראלי יצטמצם להעלאת הרעיון בפני הממשל ובפעילות מולו להבטחת האינטרסים שלה.
04/03/25
מפה אינטראקטיבית: הזירה הסורית
ב-8 בדצמבר, עם נפילת משטרו של בשאר אל-אסד, הכריזה ישראל על מבצע חץ הבשן בסוריה. במהלך המבצע, צה"ל פעל באזור החיץ והשתלט על שיא החרמון בצד הסורי. במקביל, התבצעו לפחות 136 תקיפות ישראליות במדינה, 65 אחוזים מהן התבצעו בחלקים המערביים של המדינה (דמשק, דרעא ולטקיה). על פי דובר צה"ל, תקיפות אלו הובילו, תוך 48 שעות בלבד, להשמדה של בין 70 ל-80 אחוזים מהיכולות הצבאיות של משטר אל-אסד. מפה זו מציגה את התקיפות הישראליות בסוריה במהלך מבצע חץ הבשן. בנוסף, המפה מציגה את אזורי השליטה במדינה ואת השחקנים השונים הפועלים בה, לרבות הכוחות הכורדיים, האמריקאיים והטורקיים. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
26/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.