חוק הגיוס 2024 - סכנה לביטחון ישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים ניירות מדיניות "חוק הגיוס" – סכנה לביטחון הלאומי של ישראל

"חוק הגיוס" – סכנה לביטחון הלאומי של ישראל

נייר מדיניות, 18 ביוני, 2024

חרדי וברקע שלט

הצעת החוק לתיקון חוק הגיוס במתכונתה הנוכחית היא הצעת חוק פסולה, קל וחומר לאחר ה-7 באוקטובר. חקיקתה מסכנת את מודל צבא העם, אינה עולה בקנה אחד עם צרכי הצבא ומחמירה את אי השוויון. חקיקה זו הינה סכנה לביטחון הלאומי של מדינת ישראל.


יש לקדם חוק גיוס אחר, שונה בתכלית – שעקרונותיו: התאמה לצרכים הביטחוניים של ישראל, שימור מודל צבא העם, ישימות, היקפי גיוס נרחבים לצד שמירה על ערכי הצבא, כריכת מימון ממשלתי בשירות צבאי, עיגון שירות אזרחי ביטחוני, יישום השירות הדיפרנציאלי והקפדה על איזון בין ערכים מתנגשים. אלו הם עקרונות יסוד חשובים אשר נעדרים מהצעת החוק הנוכחית.


העובדות

הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 26) (שילוב תלמידי ישיבות), התשפ"ב-2022 המובאת בימים אלה לדיונים בכנסת הוגשה ידי שר הביטחון לשעבר בני גנץ בזמן ממשלת לפיד - בנט. היא עברה בקריאה ראשונה בכנסת בתאריך 31.1.2022 והיא כוללת את הסעיפים המרכזיים הבאים:

  • הורדת גיל הפטור: על פי הצעת החוק, יורד גיל הפטור משירות צבאי מ-26 (כיום) ל-21 למשך שלוש שנים. לאחר מכן, יעמוד גיל הפטור על 22 שנים למשך שנה, ואז יעלה לגיל 23.
  • יעדי גיוס נמוכים: יעדי הגיוס המפורטים בהצעה עומדים על 1,566 בשנה הראשונה, תוספת של 125 בשנה השנייה ו-136 נוספים בשנה השלישית.
  • ספירה מרחיבה מידי: הצעת החוק מאפשרת ספירה מרחיבה, הן ביחס למתגייסים עצמם, כיוון שהיא כוללת בתוכה גם כאלה שאינם חרדים כיום, והן ביחס למסגרות השירות, שאשר לגביהם היא כוללת גם מסלולי שירות מקוצר שמשכם שלושה שבועות.
  • סנקציות לא אפקטיביות: הסנקציות הקבועות בהצעת החוק יחולו על מוסדות הלימוד ולא יופעלו כסנקציות אישיות, והן יופעלו רק לאחר זמן ממושך. יצוין כי גם את הסנקציות המוזכרות בהצעה יהיה קשה מאוד להחיל באופן משמעותי, וזאת בגין קריטריונים קשיחים להחלתן.

רלוונטיות ותוקפו של נוסח החוק

גם קודם לפרוץ מלחמת חרבות ברזל, לקה נוסח החוק בכשלים לא מבוטלים. מספר המכסות שהוצג בו היה נמוך באופן לא סביר ביחס למכסות שהיו נהוגות עד אז. למעשה, לא היה בהן משום הגדלה, אלא להיפך. הן כללו גם מסלולי שירות מקוצר עד מאוד, בין יתר של שלושה שבועות, ששמו ללעג את ערך השירות, וברור היה אפוא שהחוק לא יהווה קטליזטור לגיוס נרחב יותר של חרדים.

מובן לכל שהמציאות שהייתה רלבנטית לימי ההצבעה על נוסח החוק, בה תוכנן בין היתר קיצור משך שירות החובה - השתנתה מהקצה לקצה במובנים הרלבנטיים לתוקפו הנורמטיבי של החוק המובא לדיון כעת. זאת, הן מבחינת היקף המשימות הביטחוניות, והן מבחינת מצבת כוח האדם והצורך בבניין הכוח לאחר אירועי החודשים האחרונים. מסיבות אלה מתוכננת כידוע הארכת שירות החובה ל-36 חודשים עבור גברים (וכן עבור נשים בתפקידי "דין אישה כדין גבר") תוך וויתור על הדיפרנציאליות שתוכננה קודם למלחמה.

כמו כן, מתוכננת הכבדה משמעותית של נטל שירות המילואים באופן שכמעט מכפיל את ימי המילואים המעוגנים כיום בחוק ומעלה את גיל הפטור ממילואים מ-41 כיום ל-45. בשל צעדים אלה המביאים את חוסר השוויון לקצה, החוק מהווה סכנה לאתוס השירות ומודל צבא העם גם בקרב הציבור המשרת. זאת ועוד, החוק, כפי שהוא מנוסח כיום, אינו מספק מענה ביחס לצורך להגיע להכרעה בסוגיה שנדחית כבר עשרות שנים. לא ניתן לדחות עוד את ההכרעה, זאת גם על פי פסיקות ונימוקי בג"צ.

משמעויות

בהתאם לכל האמור, הצעת החוק אינה עולה בקנה אחד עם צרכי הצבא. היא מתעלמת מהשינוי הקיצוני בצרכי הביטחון ומחמירה את חוסר השוויון בין הציבור המשרת הנושא בנטל הביטחון לבין הציבור החרדי. עוול זה מתחדד ביתר שאת בעקבות הכוונות להאריך את משך שירות החובה וכן את שירות המילואים.  לפיכך, אנו סבורים שמדובר בחוק פסול, שנוסף על אי הצדק הגלום בו הוא מסכן את צבא העם, כאשר ציבורים נוספים עשויים לדרוש פטור מסוג זה.

נוסף על כך, הוא עלול להגביר את חוסר המוטיבציה לשירות מילואים על רקע העומס האדיר שחיילי המילואים חווים כיום, והוא אינו משפר את מצבת כוח האדם הלוחם הנדרשת לצה״ל אל מול התאגרים הקרובים. זאת, כפי שעולה בין היתר מהתבטאויות הרמטכ״ל בדבר חוסר של עשרות גדודים להשלמת המשימות שעומדות לפתחו.

המלצות – חקיקת תיקון אחר לחוק שירות ביטחון אשר מתבסס על העקרונות המנחים הבאים:

  • התאמה לצרכי הביטחון: על החוק לשקף את צרכי הביטחון ולהיות מותאם להשתנות באלה בעקבות אירועי הלחימה והיתכנות מערכה נוספת בצפון.
  • שימור מודל צבא העם: על החוק לשקף את השינוי בעמדות הציבור לאחר ה-7 באוקטובר ביחס לדרישה לשוויון בנשיאה בנטל השירות.
  • הקפדה על ישימות: על החוק להביא בחשבון הן את צרכי המערכת והן את יכולתה האמיתית ליישמו. עליו לשקף ניסיון כן להביא לתוצאות מעשיות ולא להוביל ל"פיצוץ" המודל.
  • הרחבת היקפי הגיוס לצד שמירה על ערכי הצבא: על החוק לשאוף לגיוס רחב, שיביא בהדרגה לגיוס בשיעור דומה בכל מגזרי האוכלוסייה היהודית. זאת מבלי לסתור ערכים אחרים של הצבא.
  • כריכת תקצוב ומימון ממשלתי בשירות צבאי: על החוק לשקף את העקרון הכורך תקצוב ומימון ממשלתי בשירות צבאי, ושולל תקצוב כזה ממי אינו משרת. זאת, למעט קבוצה קטנה ומובחנת שתוכר כחריגים מצטיינים ("עילויים").
  • עיגון שירות אזרחי ביטחוני: יש לעגן שירות אזרחי ביטחוני במסגרות כמו משטרה, מג״ב וביטחון בעורף, שיוכל לקלוט במהרה מספרים גדולים של חרדים.
  • יישום השירות הדיפרנציאלי והתאמת גיוס החובה הכללי: לצד הארכת השירות הנדרשת מתוקף השעה, יש לעגן את מתווה השירות על פי עקרון הדיפרנציאליות, ולאמץ קריטיריוני מיון על פי התאמה ולא על פי מגדר או מאפיינים שרירותיים אחרים.
  • איזון בין ערכים מתנגשים: יש לוודא כי קליטה במסגרות חרדיות אינה מערערת ערכים אחרים העשויים לבוא במתח עם מאפייני מסגרות אלה. יש לוודא כי הנהלים מוסדרים בפקודה וכי אופן יישומה של הפקודה מובהר למפקדים הרלבנטיים.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום ניירות מדיניות
נושאיםצבא ואסטרטגיהחוסן חברתי והחברה הישראלית

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.