הסכם סחר חדש באסיה - סין בפנים, ארצות הברית בחוץ - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הסכם סחר חדש באסיה - סין בפנים, ארצות הברית בחוץ

הסכם סחר חדש באסיה - סין בפנים, ארצות הברית בחוץ

כמעט שליש מאוכלוסיית העולם נכנסה החודש להסכם סחר חופשי הכולל מדינות רבות במזרח אסיה ובאוקיאניה – בראשן סין, וללא ארה"ב. האירוע ממחיש את נדידת הכוח הכלכלי ממערב למזרח, וישראל צריכה להשתלב במגמה זו - ויפה שעה אחת קודם

מבט על, גיליון 1408, 26 בנובמבר 2020

English
אייל פרופר
דן קטריבס

ההסכם ל"שותפות אזורית כלכלית מקיפה" (RCEP), שנחתם בחסות ארגון ASEAN יצר את אזור הסחר החופשי הגדול בעולם, אשר כולל כמעט שליש מאוכלוסיית העולם והתל"ג הגלובלי. סין ניצבת לכאורה כמנצחת בין המדינות החברות, בפרט לנוכח היעדר ארצות הברית ממסגרתו והחלטתה של הודו לפרוש מהמשא ומתן. אל מול השינויים במפת העולם, לפחות בהיבט הכלכלי, ונדידת מוקדי הכוח והצמיחה העתידית למרחב האסייתי-פאסיפי, על ישראל לבחון כיצד להתחבר לגוש הסחר המתגבש, בעיקר באמצעות קידום עקבי של הסכמי סחר חופשי עם מדינות מרכזיות בו.


ב-15 בנובמבר נחתמה בטקס מקוון "שותפות אזורית כלכלית מקיפה" (RCEP), בין 15 מדינות, הכוללות את עשר חברות ארגון ASEAN - וייטנאם, סינגפור, מלזיה, אינדונזיה, תאילנד, הפיליפינים, ברוניי, קמבודיה, מיאנמר, לאוס - וכן ניו-זילנד, אוסטרליה, יפן, דרום קוריאה וסין. ההסכם החדש, שנחתם לאחר שמונה שנות משא ומתן בחסות ASEAN, יצר את אזור הסחר החופשי הגדול בעולם, הכולל כמעט שליש מאוכלוסיית העולם והתל"ג הגלובלי. בין המדינות החברות בהסכם ניצבת סין, לכאורה כמנצחת, לאור השפעתה המתרחבת על השוק העולמי בעקבות התאוששותה המהירה בצל מגפת נגיף הקורונה. נוכחותה של סין בולטת במיוחד לנוכח היעדר ארצות הברית ממסגרתו וגם החלטת הודו לפרוש מהמשא ומתן בשנה שעברה, בעיקר מחשש שחברותה בהסכם תגרום להצפת השוק ההודי בסחורות סיניות.

בהודעת הסיכום של ASEAN נאמר כי השותפות החדשה משלימה ומחברת הסכמים קיימים בין מדינות הארגון ושכנותיהן, מאגדת הסכמים נפרדים בין המדינות ל"סל אחד" באופן שיקל על יצואנים, מסדירה כללי מקור אחידים בין השותפים ומרחיבה הסכמים אחרים שנחתמו בחסות ארגון הסחר העולמי (WTO). ההסכם הינו מקיף, כולל 20 פרקים המכסים מגוון רחב של סוגיות שלא כוסו בהסכמים קודמים, ביניהן סחר בשירותים פיננסיים, סחר מקוון, השקעות וזכויות יוצרים. בהודעה נאמר כי ההסכם לוקח בחשבון פערים כלכליים בין המדינות ומעניק יחס מועדף למדינות פחות מפותחות כמו לאוס, קמבודיה, מיאנמר ווייטנאם. ההסכם מחזק מגמה של יצירת גוש סחר מאוחד - "אסיה פלוס" - גדול יותר מ"הגוש האירופאי" וגוש מדינות צפון אמריקה (קנדה, ארצות הברית ומקסיקו).

כתבה על חתימת הסכם RCEP, נובמבר 2020

החתימה על ההסכם החדש, לאחר הבחירות לנשיאות ארצות הברית וטרם כניסתו לתפקיד של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, ממחישה את התנתקותה של ארצות הברית מאסיה בתקופת הנשיא דונלד טראמפ, מול המשך התחזקות מעמדה האזורי של סין. בפברואר 2016, בשנה האחרונה לכהונתו, חתם הנשיא ברק אובמה על הסכם השותפות הטראנס-פאסיפית (TPP), שנועד לחזק את יחסיה הכלכליים והמדיניים של ארצות הברית עם 12 מדינות באזור אסיה ואזור הפאסיפיק, ללא  סין. הנשיא טראמפ הצהיר מייד לאחר כניסתו לתפקיד על נסיגת ארצות הברית מהסכם זה, שעדיין לא נכנס לתוקף. 11 המדינות האחרות, ביניהן אוסטרליה, ניו-זילנד, סינגפור, יפן, מלזיה, וייטנאם וברוניי, החליטו לקדם את ההסכם בלי ארצות הברית, והוא  נכנס לתוקף בדצמבר 2018 בשם CPTPP. בפסגת ראשי מדינות APEC (20 בנובמבר 2020), הביע נשיא סין שי ג'ין-פינג את רצון סין להצטרף גם ל-CPTPP, במטרה לחזק את ההשתלבות הכלכלית האזורית ולגבש מסגרת להסכמי סחר חופשי לאזור אסיה והפאסיפיק. בכך אותת שי כי סין מעוניינת להשתלב באותם גופים מהם ארצות הברית התנתקה.

למרות שההסכם נערך וגובש ביוזמת מדינות ASEAN, מדובר בהישג חשוב לדיפלומטיה הסינית. ההסכם יסייע, בין היתר, להתרחבות הסחר וההשקעות הסיניות במדינות השכנות. לדוגמה, חברות סיניות אשר צמחו מאד בשני העשורים האחרונים בתוך סין, החלו בשנים האחרונות להתרחב ולבנות מפעלים במדינות השכנות, שם כוח העבודה זול יותר. ההסכם החדש יקל את אותם שיתופי פעולה, כולל בהעברת חלק מהייצור התעשייתי מסין לשכנותיה, והתמקדות רבה יותר בסין גופא בתעשיות עתירות ידע.

מעבר לסוגיות הכלכליות, מדובר במגמה גיאופוליטית של התחזקות סין במרחב האסייתי ובשיתופי פעולה מולטילטרליים. ראש ממשלת סין, לי קה-צ'יאנג, הדגיש בנאום שנשא באירוע החתימה כי ההסכם מסמל ניצחון לאלו המאמינים במולטילטרליות ובסחר חופשי. התקשורת הסינית הרעיפה שבחים על ההסכם "שמבהיר כי הגישה הסינית איננה אגרסיבית", כפי שהתקשורת המערבית נוטה להציגה, אלא גישה דיפלומטית שקולה "בתקופה בה מתפתחת עוינות גאופוליטית, פרוטקציוניזם וגישה בדלנית". עורך היומון 'גלובל טיימס', שמשמש שופר קיצוני של המפלגה הקומוניסטית, כתב כי ההסכם מוכיח כי נכשל ניסיונה של ארצות הברית להוביל סנקציות על סין, שיגרמו להתנתקות מדינות ממנה. לדבריו "וושינגטון הביכה מספר מדינות מבעלות בריתה בדרישותיה ביחס לסין, בעת שעבורן סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר. אפילו לאי טאיוואן קשרים כלכליים הדוקים עם היבשת - למרות המתח בין שני צידי המצר".

דברי ראש הממשלה הסיני באירוע החתימה

ההסכם מעלה את השאלה כיצד אוסטרליה וניו-זילנד, לצד מדינות אחרות באסיה, חתמו הסכם כלכלי מקיף עם סין בתקופה של מתח מדיני, במהלכה הוחלפו מהלומות מילוליות בינן לסין, שאף נקטה נגד חלקן צעדי ענישה כלכליים? מדוע הן לא חיכו לכניסתו של הנשיא הנבחר ביידן לתפקיד כדי לנסות ולקדם שוב מול הממשל האמריקאי הסכמים כלכליים משותפים?

גורמים בניו-זילנד הגיבו להחלטה להיכנס להסכם באמרם שהאינטרסים שלה, כמדינה קטנה, יישמרו ויקודמו טוב יותר אם תהיה במסגרת ההסכם ותוכל להגן עליהם ישירות מול סין או יפן. החלטת ASEAN ב-2019 להמשיך את תהליך המשא ומתן ולחתום על ההסכם למרות עזיבתה של הודו, הבהירה למדינות השונות כי גם אם תחלטנה לעזוב, התהליך יימשך בלעדיהן. ייתכן שזו גם הסיבה שהובילה את אוסטרליה לחתום על ההסכם, גם בעוד המתח בינה לבין סין מחריף. לאחר חתימת ההסכם טענו דיפלומטים סינים בקנברה כי אוסטרליה אשמה במצב שאליו הגיעו שתי המדינות, והציגו רשימה של 14 סוגיות, שבהן נדרשת אוסטרליה "להשתפר". בין היתר, דורשים הסינים כי הממשל האוסטרלי יפסיק לממן מכוני מחקר אנטי-סיניים, לא יתערב בסוגיות פנים-סיניות ויפסיק לגנות את התנהלות סין בהונג-קונג וטאיוואן, ימנע מלהחרים את חואה-וויי בתשתית התקשורתית החדשה של ה–G5, ויפסיק לחסום השקעות סיניות בתחומי תשתית וחקלאות. אוסטרליה טענה בתגובה כי ראוי שיהיה קשר ישיר בין ההנהגות לפתרון המחלוקות. כחלק מהמתח המתגבר, ביקר ראש ממשלת אוסטרליה בטוקיו וסיכם עקרונית עם מקבילו היפני לקדם הסכם בילטרלי לשיתוף פעולה צבאי, שיכלול אימונים משותפים.

שר המסחר של ניו זילנד מתייחס להחלטה להצטרף ל-RCEP

נראה כי חלק ממדינות אסיה מעריכות כי לצד הקשיים המהותיים שנתגלעו ביחסיהן עם סין, עליהן לפעול בהתאם לאימרה: "אם אינך יכול להביסו, תצטרף אליו", ולנסות לקדם עם סין שיתופי פעולה כלכליים, לצד חיזוק יחסיהן האסטרטגיים והצבאיים עם מדינות אחרות במרחב. עם זאת קיימת ציפייה אצל חלק ניכר ממדינות אסיה שממשל ביידן יחזור לזירה האסייתית באופן עקבי ומסודר, ובין היתר ישתלב מחדש בהסכם הכלכלי שאותו נטש הנשיא טראמפ.

משמעויות לישראל

בשנים האחרונות ישראל הרחיבה באופן עקבי ומשמעותי את קשריה הכלכליים עם מדינות אסיה. על פי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הייצוא לאסיה (2018) הגיע ל-24.7 אחוזים מכלל הייצוא הישראלי, עלייה של 2.5 אחוזים מ-2017. ובסה"כ עלה ב-12.6 אחוזים מהשנה הקודמת (6.1 מיליארד ₪). הייבוא הישראלי מאסיה הגיע ל-24.5 אחוזים מכלל הייבוא, ובסה"כ עלה ב-11 אחוזים (7.1 מיליארד ₪). באותה שנה, הייצוא לאירופה קטן ב-3.9 אחוזים (2.5 מיליארד ₪) והייצוא לארצות הברית קטן ב-1.6 אחוזים (מיליארד ₪). ההתאוששות המהירה של כלכלות מזרח אסיה בצל מגפת הקורונה מחזקת מגמה זו, כמו גם את הצורך של ישראל ללמוד על אותם הסכמים כלכליים מתפתחים בין מדינות אסיה ולנסות להשתלב באמצעותם בסחר מקיף יותר עם מדינות האזור.

הסכם ה-RCEP ייכנס לתוקף לאחר שיאושרר על ידי כל המדינות החברות - תהליך הצפוי להימשך כשנתיים. יישומו המלא, על סעיפיו השונים,  אמור להתפרש על פני כ- 20 שנה. להסכם יכולה להיות השפעה שלילית על המשך הסחר עם מדינות מחוץ לאזור, ביניהן ישראל, בשל העדיפות הכלכלית לסחר בין השותפות. עם זאת, היערכות נכונה וממוקדת, בחסות ממשלתית, תוכל לסייע לייצוא הישראלי לסחור עם גוש סחר אחיד, שחיזוק החדירה אליו יפתח הזדמנויות חדשות.

בעבר, ישראל השכילה לחתום בשלב מוקדם על הסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי, ארצות הברית, קנדה ומקסיקו, ולקדם באמצעות הסכמים אלו את הייצוא. בשנים האחרונות מתנהל משא ומתן על הסכמי סחר חופשי עם מספר מדינות באסיה, וישראל צריכה להיערך למציאות החדשה באזור זה ולבחון כיצד תצליח להתחבר באמצעותם לגוש הסחר המתגבש. המשא ומתן עם קוריאה הדרומית הושלם למעשה ושתי המדינות נמצאות בשלבים אחרונים לקראת חתימה סופית. מזה כשלוש שנים מתנהל משא ומתן מול סין, כמו גם עם וייטנאם, ובשנה האחרונה חודש המשא ומתן מול הודו. הגוש האסייתי המתגבש בחסות הסכם ה-RCEP מחייב את ישראל להאיץ את המשא ומתן עם המדינות החברות ולשאוף להרחיבו למדינות נוספות, הכלולות בו. בין היתר, מומלץ לקדם הסכם סחר חופשי עם יפן, שעימה הודק הקשר הכלכלי בשנים האחרונות ואף נחתם הסכם השקעות. גם עם תאילנד, החברה בארגון ASEAN, ראוי לקדם הסכם סחר חופשי. אלו, כמו גם סינגפור, עשויות להוות מדינות "עוגן" שדרכן תתחבר ישראל לגוש הסחר ההולך ומתגבש, תוך מעקב לגבי אפשרויות עתידיות לקדם שותפות כלכלית עם הגוש הכלכלי עצמו. בנוסף, "הסכמי אברהם" עם מדינות המפרץ פותחים אף הם הזדמנויות חדשות מזרחה, שכן האמירויות רואות את עצמן כגשר בין המזרח למערב.

לסיכום, מפת העולם משתנה, לפחות בהיבט הכלכלי, ומוקדי הכוח והצמיחה העתידית נודדים למרחב האסייתי-פאסיפי. מומלץ כי הגופים האמונים בישראל על יחסי החוץ והכלכלה יעבדו בשיתוף פעולה, וימצאו את החיבורים הכלכליים עם אזור מתפתח זה שיסייעו לקדם את הייצוא והכלכלה הישראלית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזרכלכלה וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
משדרים לציבור: מאמצי ההשפעה של סין על דעת הקהל הישראלית
כיצד פועלת סין כדי להשפיע על דעת הקהל הישראלית – ומה ניתן לעשות בנדון?
02/04/25
SOPA Images via REUTERS
ביטחון המזון של סין: אתגרים והזדמנויות לישראל
ברקע האתגרים הרבים לניסיון הסיני להסתמך על ייצור מזון מקומי, על ישראל, כמעצמה בתחום החקלאות והמים, להעמיק את שיתופי הפעולה עם סין בנושא – דבר שעשוי לשפר את היחסים המעורערים בין שתי המדינות
25/03/25
Shutterstock
דרקון בקרח: האינטרסים הגיאו-אסטרטגיים של סין באזור הארקטי
מדוע – וכיצד – פועלת סין כדי לעצב מחדש את הריבונות באזור הארקטי?
24/03/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.