לא על התקשורת לבדה: כיוונים להמשך המאבק הישראלי בהסבת הרקטות בלבנון לטילים מדויקים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על לא על התקשורת לבדה: כיוונים להמשך המאבק הישראלי בהסבת הרקטות בלבנון לטילים מדויקים

לא על התקשורת לבדה: כיוונים להמשך המאבק הישראלי בהסבת הרקטות בלבנון לטילים מדויקים

מבט על, גיליון 1011, 23 באוקטובר 2018

English
אופק רימר
חייל לבנוני בעת סיור של עתונאים זרים במגרש מועדון אל-עהד, סמוך לשדה התעופה בבירות. 1 באוקטובר 2018.

חשיפת החומר המודיעיני אודות האתרים להסבת טילים בלבנון מעוררת את השאלה השאלה מהי המטרה הסופית במאבק מול ייצור הטילים בלבנון (מניעה מול עיכוב), והאם המדיניות התקשורתית, לרבות חשיפת המודיעין, מסייעת להשגתה? בין אם ישראל תתקוף את האתרים הקיימים בלבנון, שבהם מוסבות רקטות לטילים מונחים מדויקים, ובין אם תצליח להפעיל לחץ עקיף שיגרום לאיראן וחזבאללה להשהות את הפרויקט, לא מן הנמנע ששאיפת איראן לחמש את חזבאללה בנשק מתקדם תישאר בעינה. אין בדפוס הפעולה הישראלי בשלב זה כדי להשיג את המטרה המרכזית ולכפות על הקהילה הבינלאומית ועל לבנון, לא כל שכן על איראן וחזבאללה, לפעול לעצירת הפרויקט. אם אכן מדובר באיום אסטרטגי ממשי על מדינת ישראל המצוי בשלבי פיתוח מתקדמים, ובהתחשב בקושי ההולך וגובר לפעול קינטית בסוריה, ישראל תידרש ליטול סיכונים גבוהים יותר כדי לייצר איום אמין ולאותת על נחישותה להסיר את הסכנה.


בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, התריע ראש הממשלה נתניהו, כי "איראן מדריכה את חזבאללה בבניית אתרים סודיים להסבת רקטות לא-מדויקות לטילים מונחים מדויקים". את דבריו גיבה בהצגת מפה המציינת שלושה אתרים בדרום ביירות, הסמוכים לנמל התעופה הבינלאומי, אשר לטענת המודיעין הישראלי קשורים לפרויקט זה. החשיפה לוותה בסרטון שהפיץ דובר צה"ל בתקשורת וברשתות החברתיות, ובו מידע נוסף על הפרויקט, ובשליחת מסרונים לתושבי ביירות. הנאום, ובכלל זאת חשיפת המידע הרגיש הן של אתרי הסבת הטילים בלבנון והן של מחסן החומרים הגרעיניים באיראן, התקבלו ברגשות מעורבים. מחד גיסא, היו ששיבחו את המהלך המדיני שנועד להגביר את הלחץ על איראן וחזבאללה, ומאידך גיסא, היו שמתחו ביקורת על חשיפת החומר המודיעיני שהושג בעמל רב. לאור זאת, נשאלת השאלה מהי המטרה הסופית במאבק מול ייצור הטילים בלבנון (מניעה מול עיכוב), והאם המדיניות התקשורתית, לרבות חשיפת המודיעין, מסייעת להשגתה?

המידע על אודות פרויקט הסבת הטילים המדויקים בשטח לבנון נחשף בראשונה בעיתון כוויתי במארס 2017, ובעיתונות הישראלית נרמז כבר אז כי ישראל עומדת מאחורי הפרסום. כעבור שלושה חודשים אישר את המידע ראש אמ"ן דאז, אלוף הרצי הלוי, בהרצאה פומבית. בעקבות זאת, ראש הממשלה ובכירי מערכת הביטחון הצהירו שישראל "רואה בחומרה" את הקמת המפעלים לייצור נשק מתקדם בלבנון, אך נמנעו מלאיים בנקיטת פעולה צבאית ישירה לפגיעה בפרויקט בלבנון.

הרושם הוא כי הסיבה לכך שההנהגה הישראלית סירבה להתחייב לפעולה צבאית ישירה להסרת האיום היא הצלחתו של חזבאללה לבסס משוואת הרתעה מול ישראל, שלפיה תקיפות בלבנון הן מבחינתו "קו אדום". יוזכר כי במסגרת המערכה שמנהלת ישראל ברציפות מאז ראשית 2013 נגד התחמשות חזבאללה בנשק מתקדם, תקפו כוחות צה"ל בפברואר 2014 משלוח נשק מצדו המערבי של גבול סוריה-לבנון. בפיגוע שביצע נגד כוחות צה"ל בהר-דב בתגובה לתקיפה, חזבאללה פעל לראשונה מאז תחילת המערכה לאכוף את "הקו האדום" שהציב. מאז, צה"ל נמנע מלתקוף בשטח לבנון. לפיכך, בהקימם את מפעלי הייצור בלבנון, איראן וחזבאללה מניחות כי ישראל לא תתקוף אותם מחשש לתגובה מצד חזבאללה ואפשרות להסלמה בלבנון.

בנסיבות אלו, ישראל המשיכה לפעול נגד הפרויקט באמצעות תקיפות חיל האוויר בשטח סוריה--דרכה מועברים טילים מתקדמים וציוד ההסבה ללבנון; וככל הנראה גם במבצעים חשאיים בלבנון עצמה. ביולי 2017, טען הרמטכ"ל איזנקוט כי בצה"ל "פועלים מול זה [פרויקט הסבת הטילים בלבנון] בכלים שקטים כדי לא להביא להידרדרות". כעבור כחודשיים הצהיר שצה"ל פעל למנוע את ההגעה של חזבאללה ליכולת לשגר טילים מדויקים לשטח ישראל, ועשה זאת בהצלחה. אולם, המאמצים הישראליים, כך נראה, לא הצליחו לעכב את הפרויקט לזמן רב, ולכן חזרה ישראל בשנת 2018 להשתמש בתקשורת לחשיפת מידע נוסף על הפרויקט ולהעברת איומים, שיעדם הוא בעיקר הצד הלבנוני, כמו במאמר שפרסם דובר צה"ל בתחילת השנה.

השימוש החוזר בתקשורת מעיד על כך שישראל לא השיגה ככל הנראה את יעדיה בלבנון באמצעים אחרים. יתרה מזאת, בהיעדר איום אמין בנקיטת פעולות צבאיות, מהשימוש בתקשורת משתמע שישראל מורתעת מפעולה בלבנון ובכך היא בפועל מאותתת לאיראן ולחזבאללה שהם חופשיים להמשיך במימוש תכניותיהם ללא חשש. נראה, אם כן, שהמדיניות הישראלית של שימוש בתקשורת כדי לחשוף את פעולות חזבאללה אינה מכוונת לאחראים הישירים, כי אם מיועדת בעיקרה להפעלת לחץ על הקהילה הבינלאומית ועל השלטונות והציבור בלבנון. לחץ זה מיועד להגביר את חששם מפני מלחמה בין ישראל לחזבאללה, אשר "תמיט חורבן" על המדינה הלבנונית, תשתיותיה וצבאה, ותחריף את אי-היציבות באזור, באופן שיגרום להם להתערב ולהביא לעצירת הפרויקט.

אף על פי כן, נראה שגם המאמצים הללו מעלים חרס. בפועל, גם לאחר נאום ראש הממשלה באו"ם, הקהילה הבינלאומית נותרת אדישה לסוגיה וממאנת לעשות שימוש במנופי הלחץ שלה על לבנון. הממשל האמריקאי טרוד בענייני פנים ובבעיות בוערות אחרות במדיניות החוץ (הגרעין הקוריאני והאיראני, יחסי ארצות הברית-נאט"ו והסחר עם סין) ומותיר את המרחב הסורי לטיפול רוסיה, שעושה מאמצים להרחיב את השפעתה גם בלבנון. כפי שמעידים בין היתר התהליכים הדיפלומטיים בהובלה רוסית להסדרה בסוריה ולהשבת הפליטים, ההסכמים הכלכליים והביטחוניים הנרקמים בין רוסיה ללבנון והסגת סוללות הפטריוט האמריקאיות מירדן. גם הסנקציות המוטלות על חזבאללה, לרבות אלה שאושרו באחרונה בבית המחוקקים האמריקאי, אינן מצליחות ללחוץ על הארגון בסוגיה זו. אירופה, מצדה, רואה בחזבאללה גורם התורם לשמירת היציבות הפנימית בלבנון וממשיכה להעניק סיוע כספי וצבאי למדינה ללא תנאי. הממשל הלבנוני, המשותק ממילא בהיעדר ממשלה בחלוף למעלה מחמישה חודשים מהבחירות, מובל על ידי בעלי הברית של חזבאללה, אשר מסייעים לחפות עליו, כפי שבא לידי ביטוי בסיור המבוים לשגרירים זרים שערך שר החוץ וחברו של חזבאללה למחנה "ה-8 במארס". גם הציבור הלבנוני, ובפרט תושבי דרום בירות, החיים בסמיכות לאתרי הייצור, נמנעים מהשמעת ביקורת על הארגון.

הניסיונות החוזרים ונשנים לפגוע במאמצים האיראניים לחמש את חזבאללה בנשק מתקדם, אם בתקיפות קינטיות בסוריה ואם בפעילות דיפלומטית ומבצעית-חשאית בסוריה ובלבנון, מעידים על הקושי הכרוך בהרתעת יריבים מפני בניין כוח (בשונה מהפעלת הכוח). החשיפה החוזרת של מודיעין על אודות הפרויקט לייצור טילים מדויקים בלבנון וההצהרות הפומביות בנושא לא הביאו לעצירת הפרויקט ולהסרת האיום מעל ישראל. מנגד, החשיפה לא פוגעת ביכולת של ישראל לפעול צבאית בלבנון נגד האיום, שכן בירושלים סביר להניח שמלכתחילה לא התכוונו לפעול באופן הזה. כמו כן, החשיפה עשויה לתרום להגברת תחושת החדירות המודיעינית בקרב משמרות המהפכה וחזבאללה, ונקודתית אפשר שגם מעכבת את התהליך בשל הצורך להעתיק את האתרים למיקום חלופי. עם זאת, השימוש החוזר בתקשורת פוגע בדימוי ההרתעה הישראלי ומחזק את ההבנה שישראל מורתעת ואינה מעוניינת לפעול צבאית בלבנון.

היות שכך, אין בדפוס הפעולה הישראלי בשלב זה כדי להשיג את המטרה המרכזית ולכפות על הקהילה הבינלאומית ועל לבנון, לא כל שכן על איראן וחזבאללה, לפעול לעצירת הפרויקט. אם אכן מדובר באיום אסטרטגי ממשי על מדינת ישראל המצוי בשלבי פיתוח מתקדמים, ובהתחשב בקושי ההולך וגובר לפעול קינטית בסוריה, ישראל תידרש ליטול סיכונים גבוהים יותר כדי לייצר איום אמין ולאותת על נחישותה להסיר את הסכנה. זאת למשל, בהצבת אולטימטום, הכולל איום מפורש בפעולה צבאית בלבנון; או בתקיפת-מנע של אתרי הייצור המוכרים בלבנון עם הסיכונים של הסלמה לעימות צבאי נרחב.

ואולם, החשיבות שאיראן וחזבאללה מקדישים לטילים המדויקים ליצירת מאזן הרתעה מול ישראל, המוסיפה לתחזק את עליונותה הצבאית; והסיכון הגבוה להידרדרות לאותה מלחמה שישראל רוצה למנוע אגב הפגיעה בבניין הכוח של חזבאללה, מחייבים להמשיך לפתח מענים לטילים המדויקים. בין אם ישראל תתקוף את האתרים הקיימים ובין אם תצליח להפעיל לחץ עקיף שיגרום לאיראן וחזבאללה להשהות את הפרויקט, לא מן הנמנע שהשאיפה לחמש את חזבאללה בנשק מתקדם תישאר בעינה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןלבנון וחזבאללה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
הצורך בבחינה מחודשת של המושג "הציר השיעי"
לאחר נפילת משטר אסד, שחיקת חזבאללה והלחצים על המיליציות השיעיות: האם עדיין קיים "ציר שיעי" מאוחד שנשמע להנחיות טהראן?
27/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
הזדמנות לחסימת ההשפעה האיראנית באמריקה הלטינית
בניגוד להתעלמות של ממשלים אמריקאים קודמים ממהלכיה של איראן באמריקה הדרומית, מדיניות ממשל טראמפ פותחת פתח ייחודי לבניית אסטרטגיה, שלפחות תצמצם את הפעלתנות האיראנית ביבשת
15/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.