אתגר צמיחת המשק הישראלי ב-2021 - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על אתגר צמיחת המשק הישראלי ב-2021

אתגר צמיחת המשק הישראלי ב-2021

מבצע החיסונים מתנהל במהירות, ומשרד האוצר ובנק ישראל מספקים תחזיות שונות לצמיחה כלכלית. אולם, ממשלת ישראל לא נערכת באופן מספק לשלב ההתאוששות הכלכלית. אילו צעדים יש לנקוט כדי להיחלץ מהמשבר הכלכלי-חברתי מהר ככל האפשר?

מבט על, גיליון 1428, 17 בינואר 2021

English
שמואל אבן

תהליך החיסונים המהיר מעורר תקווה לדעיכת מגפת הקורונה בישראל במהלך החודשים הבאים, ולהתאוששות המשק. ברם, נראה שהכנות לשלב ההתאוששות הן מוגבלות למדי. על אף המצב הפוליטי המעורער, על הממשלה, בשיתוף הגורמים הרלוונטיים במשק, להאיץ את ההכנות לקראת תקופת ההתאוששות הכלכלית, במטרה להביא לצמיחה מהירה של התוצר ובמיוחד לצמצם את האבטלה על השלכותיה החברתיות הקשות.


ישראל פועלת כיום נגד הקורונה בשני מאמצים: חיסון האוכלוסייה ו"סגר כללי שלישי", שעלותו הישירה למשק נאמדת על ידי בנק ישראל ב-3.5-3 מיליארד שקלים לשבוע. תהליך החיסונים, המהיר עד כה, מעורר תקווה לדעיכת המגפה, בטווח של מספר חודשים.

ברם, ניתן להתרשם שההכנות של המדינה, כדי להאיץ את התאוששות הכלכלית הצפויה, הן מוגבלות למדי. על כך מעידה העובדה שגם בראשית שנת 2021 אין לישראל תקציב סדור ותוכנית כלכלית כוללת. פני המדינה לקראת בחירות לכנסת במארס 2021, ולא ברור אם גם לאחריהן תושג יציבות פוליטית לטווח ארוך, החיונית לניהול יעיל של המשק.

תקציב שנת 2021 בסך 419 מיליארד שקל הוא תקציב המשכי (כולל תוספות) לתקציב 2020. הוא קרוב בגודלו לתקציב מדינה סדור (426 מיליארד שקלים), אילו היה מאושר תקציב סדור. עם זאת, תקציב שנת 2021 כפוף לכללים החלים על תקציב המשכי ואינו מבוסס על ראייה כוללת ותכנון של כלל משרדי הממשלה. לפי דיווח של ועדת הכספים של הכנסת, התקציב הזמין לשנת 2021 במסגרת "התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה" עומד על 72.7 מיליארד שקל (52.3 מיליארד שקל תוספת לשנת 2021 ועודף בסך 20.4 מיליארד שקל משנת 2020). יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בסיכום הדיון בוועדה: "המדינה במצב קשה שאני לא זוכר כקדמותו מבחינה כלכלית. המצב שאנשים מאבדים את עבודתם ורעבים ללחם, אנחנו הולכים לבחירות נוספות ללא תקציב [סדור], כמו מדינת עולם שלישי".

למרות החומרה שיש ליחס לאי-יציבות המערכת הפוליטית, הגורם החשוב ביותר ליציאה מהמשבר הוא חיסון האוכלוסייה. כמו כן, בסקטור הציבורי פועלים אנשי מקצוע ולסקטור הפרטי כוחות חזקים משלו. בהנחה של דעיכת המגפה בישראל, צפויה התאוששות, שאמורה לבוא לידי ביטוי לפחות בשני קריטריונים עיקריים, שאותם מודדת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: צמיחת התוצר וירידה בשיעור האבטלה מכוח העבודה.

ריאיון עם שר האוצר ישראל כץ, וואי-נט, 14 בינואר 2021

לפי אומדן בנק ישראל מ-4 ינואר 2021, התוצר (התמ"ג) הישראלי, התכווץ בשנת 2020 ב-3.7 אחוזים בהשוואה לתוצר בשנת 2019. לפי אומדן משרד האוצר מ-17 בינואר 2021, התוצר התכווץ ב-3.3 אחוזים ב-2020. יש לציין שאומדנים אלו נמוכים מאומדנים קודמים שהציגו גופים אלה (התחזית שהציג בנק ישראל באוקטובר 2020 היתה להתכווצות התוצר בשנת 2020 ב-5 עד 6.5 אחוזים).

לפי תחזית בנק ישראל מ-4 בינואר 2021 - בתרחיש של חיסון מהיר, התואם כיום את המצב בשטח, התוצר יצמח ב-6.3 אחוזים בשנת 2021 וב-5.8 אחוזים בשנת 2022; ואילו בתרחיש של חיסון איטי התוצר יצמח ב-3.5 אחוזים בשנת 2021 וב-6 אחוזים בשנת 2022.

לפי תחזית משרד האוצר מ-17 בינואר 2021- בתרחיש המרכזי התוצר יצמח ב-4.6 אחוזים בשנת 2021. התרחיש האלטרנטיבי, הסביר פחות, של תחזית האוצר (המשך תחלואה ברוב שנת 2021) הוא שהצמיחה בשנת 2021 תעמוד על 1.9 אחוזים בלבד.

האבטלה היא אחד הפרמטרים העיקריים שמשקפים את הקשר בין המצב הכלכלי לרווחת האוכלוסייה. בשנת 2019 מספר המועסקים עמד על 3.967 מיליון נפש ושיעור האבטלה על 3.8 אחוזים בממוצע שנתי, זהו יעד שישראל צריכה לחתור לחזור אליו בטווח של שנתיים-שלוש. בשיא הסגר הראשון עמד שיעור האבטלה הרחבה (כולל חל"ת) על 34.4 אחוזים ובשיא הסגר השני על 23.5 אחוזים. במחצית הראשונה של דצמבר 2020, שיעור האבטלה הרחבה נאמד, על ידי למ"ס ב-12.7 אחוזים, כ-520 אלף נפש (כולל מובטלים, חל"ת וכאלה שאינם במעגל העבודה לאחר שפוטרו או סגרו את העסק מאז מרס 2020). כעת, עם הסגר השלישי חלה עלייה באבטלה הרחבה.

כתבה על מצב האבטלה בישראל ערב הסגר השלישי, כאן חדשות, דצמבר 2021

הפגיעה החמורה ביותר במשבר זה הינה בתעסוקה בקרב העובדים בענפי התיירות, המסחר, הפנאי והבידור, אבטחה, וכן בעסקים קטנים, שסובלים במיוחד בשל הסגרים. במהלך 2020 נסגרו למעלה מ-70 אלף עסקים קטנים. עתה יש לפעול כדי שלא יסגרו עסקים טובים ממש לפני שלב ההתאוששות.

האבטלה תישאר ברמה גבוהה גם לאחר דעיכת המגפה. לפי תחזית בנק ישראל, בתרחיש של חיסון מהיר, שיעור האבטלה הרחבה יעמוד על 7.7 אחוזים ברביע האחרון של 2021.

הבעיות הצפויות בשוק העבודה אינן נוגעות רק למשבר הקורונה. במגזר החרדי, הגדל במהירות, דרוש שינוי עמוק בנכונות של גברים לרכוש השכלה רלוונטית לתעסוקה בענפים שבהם השכר גבוה מהממוצע ולהשתתף בכוח העבודה. על פי דו"ח מבקר המדינה ממאי 2020, 84 אחוזים מהבנים החרדים, תלמידים בגיל תיכון, בחרו ב"ישיבות קטנות" ולא למדו כלל מקצועות כמו מתמטיקה, אנגלית ומדעים. לפי המבקר, "בקרב התלמידים החרדים נוצרים פערי ידע עמוקים שיקשו עליהם, וישפיעו על פריון המשק בכללותו". זאת, בצד המגזר הערבי המאופיין בפריון עבודה נמוך ובשיעור השתתפות נמוך של נשים בכוח העבודה.

על אף הקושי שבמצב הפוליטי הנוכחי, עוצמת המשבר הכלכלי-חברתי והצורך להיחלץ ממנו מהר ככל האפשר, מחייבים תוכנית כלכלית לאומית כוללת של הממשלה, בשיתוף בין כל משרדי הממשלה, המגזר העסקי והרשויות המקומיות, שתנוהל ותיושם על ידי מטה לאומי אופרטיבי, שיונחה על ידי קבינט של הממשלה. התוכנית אמורה לכלול מגוון מאמצים, כגון:

העלאת התעסוקה במשק: מאמצים בתחום זה קיימים, אך נדרש להרחיבם, לחזקם ולוודא את ביצועם ביעילות. למשל, בכוונת משרד העבודה והרווחה לספק הכשרה מקצועית בשנת 2021 לכ-30 אלף עובדים, פי שלושה מאשר בשנים קודמות. בנוסף, המשרד הקים "מנהלת מעסיקים" בשיתוף עם המגזר העסקי והפורום הכלכלי-חברתי וההסתדרות החדשה. המנהלת תאסוף מידע על צרכי המשק לעובדים, תתאים מערך הכשרות מקצועיות למגמות הצפויות במשק ותשלב מעסיקים בהכשרות. במהלך המשבר ניכר היתרון של מגזר הטכנולוגיה, שנפגע פחות ויש חברות שאף צמחו מאחר והביקוש לטכנולוגיה דיגיטלית עלה. הצמיחה במגזר זה צפויה להמשך גם לאחר המשבר. לכן, בעדיפות ראשונה מתבקש להכשיר עובדים לעבודה במגזר הטכנולוגי ובחברות אחרות במשק הדורשות מעובדיהן אוריינות דיגיטלית גבוהה.

צמצום מודל החל"ת הנוכחי - המבטיח תשלום דמי אבטלה עד יוני 2021. יצוין שבדצמבר 2020 החליט שר האוצר ישראל כץ לפעול להארכת תקופת החל"ת בתשלום גם מעבר ליוני 2021, כל עוד שיעור האבטלה הרחבה לא יפחת מ-7.5 אחוזים. הקושי הוא שמודל החל"ת אינו מעודד חזרה לעבודה, אצל חלק מהאנשים, על כן יש ליישם מודלים אחרים שיתגמלו חזרה לעבודה. למשל, הביטוח הלאומי החליט לעודד חזרה לעבודה באמצעות "מענק חזרה לעבודה" למי שיחזרו לעבוד עד ה-28 בפברואר 2021, למקרה שהשכר החדש יהיה נמוך יותר משכרם הקודם.

כתבה על האנשים שנאלצו לצאת לחופשה ללא תשלום בעקבות הסגר השלישי, וואי-נט, 3 בינואר 2021

תמיכה בעסקים קטנים בתחום הפיננסי וסיוע בשיפור יכולותיהם בתחום הדיגיטלי. בהקשר זה, מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, אמרה ב-28 דצמבר 2020, כי בישראל ישנם כ-540 אלף עסקים קטנים המעסיקים כ-60 אחוזים מהמגזר העסקי ותורמים 55 אחוזים מהתוצר של המגזר העסקי, אבל רק ב-14 אחוזים מהם יש פעילות דיגיטאלית. משבר הקורונה מהווה מאיץ להתפשטות המדיום הדיגיטלי. באמצעותו יכולים עסקים בכל רחבי המדינה לצמוח ולהתפשט לאחר המשבר. על הממשלה והרשויות לסייע בקידום אמצעים, הדרכה, ותשתיות דיגיטליות לעסקים המתקשים לעבור שינוי זה.

צמצום הבירוקרטיה, הכוונת עסקים, והאצת תהליכים עסקיים.

לסיכום: התאוששות כלכלית-חברתית תלויה קודם כל בדעיכת המגפה. בהינתן התחסנות מהירה, התחזיות מצביעות על צמיחה של התוצר בשנת 2021 בשיעור 6.3-4.6 אחוזים. זה כמובן מותנה בכך שלא יהיו אירועים חריגים, כמו התפשטות מוטציה חסינה לחיסון. ישראל תושפע גם מהצמיחה במשק העולמי. בתהליך היציאה מהמשבר, על הפחתת האבטלה לקבל עדיפות ראשונה משום שהיא בעלת השפעות חברתיות רחבות. יש לרכז מאמץ על מנת להגיע לשיעור אבטלה רחבה הנמוך מ-7 אחוזים לפני סוף שנת 2021. בתוך כך יש לנצל את ההזדמנויות כדי לפעול לפיתוח שוק העבודה לטווח הארוך, במטרה להעלות את שיעור התעסוקה מכוח העבודה ואת פריון העבודה, בעיקר בסקטור החרדי ובסקטור הערבי (המהווים יחד כ-32 אחוזים מאוכלוסיית המדינה), וכן בפריפריה. למאמץ זה, ההכרחי לצמיחה יציבה לטווח ארוך, נדרשים שינויים תרבותיים, תקציביים ושנים רבות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםכלכלה וביטחון לאומיחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25
Shutterstock
שלושה אירועים, חשש אחד: סכנה לכלכלת ישראל
מדוע גברה הסבירות למשבר פיננסי בישראל?
08/04/25
Shutterstock
תקציב המדינה 2025 – אישוש לחששות חברות דירוג האשראי
מהם מאפייניו העיקריים של התקציב שאושר בממשלה ומדוע הוא נכשל מלספק את הצרכים הכלכליים הרחבים של המדינה, ולא מעניק סיבה לחברות דירוג האשראי לחזור בהן מההחלטה להוריד את הדירוג הישראלי?
25/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.