יחסי איראן ורוסיה: המשך שותפות לצד ניגודי אינטרסים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על יחסי איראן ורוסיה: המשך שותפות לצד ניגודי אינטרסים

יחסי איראן ורוסיה: המשך שותפות לצד ניגודי אינטרסים

טהראן ומוסקבה הולכות ומתקרבות, במיוחד בזמן ששתיהן נמצאות באותו הצד בדיונים הסבוכים על חזרה להסכם הגרעין. אמנם עדיין קיימות מחלוקות הקשות מאוד לגישור, אך נראה כי בעתיד הקרוב שיתוף הפעולה בין שתי המדינות ילך ויגבר. האם הדבר צריך לעורר חשש בישראל – בעיקר ברקע הדיווחים על הרצון להגביל פעולותיה בשמי סוריה?

מבט על, גיליון 1504, 3 באוגוסט 2021

English
בת חן דרויאן פלדמן
דניאל ראקוב

בשנה האחרונה מתחזקות במזרח התיכון המגמות הדוחפות את רוסיה ואת איראן לשמר יחסים קרובים, אף כי ניגודי אינטרסים מונעים מהשתיים להפוך לבעלות ברית אסטרטגיות. אמנם הן מתאמות עמדות במשא ומתן הנערך בווינה לגבי חזרה להסכם הגרעין, משתפות פעולה במספר מרחבים לדחיקת השפעה אמריקאית, וניכרת עליה בפומביות הקשרים הצבאיים-ביטחוניים שצפויים להניב עסקאות נשק. רוסיה אף מעבירה מעת לעת לירושלים מסרי ריסון, מחשש להתפתחות הסלמה מהירה בין ישראל לאיראן בזירה הצפונית. עם זאת, רצונה של מוסקבה להגביל את ההתבססות האיראנית בסוריה עומדת בעינה ותאפשר לישראל מרחב תמרון בזירה זו. על כן, לישראל עשוי להיות תפקיד בונה בקידום שיח מדיני בין ממשלי ביידן ופוטין על סוריה.


בשנה האחרונה המשיכו רוסיה ואיראן להדק את הקשרים המדיניים ביניהן. במוקד - תיאום עמדות ביחס להסכם הגרעין. בקיץ-סתיו 2020 רוסיה התנגדה בתקיפות, לרבות במועצת הביטחון של האו"ם, לניסיון של ממשל טראמפ להפעיל את מנגנון ה-snapback ולמנוע את הסרתו של אמברגו הנשק על איראן. במשא ומתן המתקיים בווינה לגבי החזרה ליישום הסכם הגרעין, שהחל לאחר שהנשיא ביידן נכנס לבית הלבן - העמדות הרוסיות הן הקרובות ביותר לעמדות של איראן ביחס לאלה של שש המעצמות המעורבות במשא ומתן. בנוסף, מוסקבה מגלה גישה סלחנית כלפי ההפרות המתמשכות של איראן בתחום העשרת האורניום וצבירת המלאים, אף כי היא קוראת לטהראן להימנע מכך. זאת ועוד, הרוסים פסימיים לגבי היכולת להגיע להסכמות עם איראן על הגבלת יכולותיה הטיליות או ביחס למדיניותה האזורית האגרסיבית, ולכן גם מתנגדים לדרישה האמריקאית לכלול בהסכם הנדון התייחסות לסוגיות אלה.

שר החוץ האיראני, מחמד ג'וואד זריף, ביקר במוסקבה בינואר 2021, סמוך לכניסת ממשל ביידן לתפקיד, שם חתם על הסכם שיתוף פעולה עם רוסיה בנושא "ביטחון מרחב המידע" (הכולל בראיה הרוסית את תחום הסייבר). יצוין, כי רבים פרשו את ההסכם ככוונה לשיתוף פעולה טכנולוגי בין המדינות, אך בפועל, הוא מכוון בעיקר לקדם תפיסות עולם דומות בארגונים הבינלאומיים בנוגע לריבונות במרחב הקיברנטי ואי- התערבות בענייני הפנים.

אומנם חלפו תשעה חודשים מאז הסרת האמברגו מעל מכירות נשק לאיראן, מבלי שרוסיה ואיראן הצהירו בפומבי על עסקאות חדשות, אך מאחורי הקלעים, שיתוף הפעולה ביניהן בתחום זה הולך ומעמיק. ערב פסגת פוטין-ביידן (16 ביוני) פורסם בתקשורת האמריקאית, כי רוסיה עומדת לספק לאיראן לוויין צילום, שיאפשר לה מודיעין מדויק גם לצרכים צבאיים. עם זאת, הנשיא פוטין הכחיש כי קיימת כוונה רוסית למכור לאיראן לוויין, וטען כי גם בתחומי מכירות נשק נוספים בין המדינות אין התקדמות.

בציוץ: פגישת שר החוץ הרוסי ונשיא איראן, אפריל 2021

🤝 🇷🇺🇮🇷 In Tehran S.#Lavrov met with the President of Iran @HassanRouhani.#RussiaIran #Lavrov #Rouhani #Diplomacy pic.twitter.com/tcUg8lvy8y

— MFA Russia 🇷🇺 (@mfa_russia) April 13, 2021

אפיזודה זו ממחישה, כי מעטפת הסנקציות האמריקאיות הרחבה על איראן ועל רוסיה דוחקת את השתיים להסתיר מעיני התקשורת את היקף הקשרים הביטחוניים ביניהן. כך, בעקבות חקיקת CAATSA מסתכנות כל המדינות הרוכשות נשק ממוסקבה במחיר מדיני וכלכלי גבוה מול וושינגטון. אלא שמוסקבה מצידה נקטה מהלכי חקיקה כדי לשחרר גופים ביטחוניים מחובת פרסום והטילה עונשים כבדים על עיתונאים שפרסמו קשרים כאלה. תעשיית הנשק הרוסית זקוקה מאוד לשוק האיראני, ומסוגלת להעניק לטהראן תנאי מימון טובים ולטווח ארוך, כמענה לקשיים הפיננסיים הנוכחיים של איראן.

איראן, שבלאו הכי נמצאת תחת סנקציות, אינה חוששת מרכישת נשק רוסי, ובהיעדר חלופות טובות לרכש פלטפורמות נשק מתקדמות היא עשויה לחתום על עסקאות חדשות עם רוסיה לאחר שיתבררו תוצאות ההידברות בווינה. בעבר הביעה איראן עניין ברכישת מטוסי קרב מסוג Su-30, מטוסי אימונים מסוג Yak-130, מערכת ההגנה האווירית S-400, צוללות דיזל, ספינות שטח, מערכות חוף-ים מסוג Bastion (המצוידות בטילי יאחונט) וטנקי 90-T.

בחודשים האחרונים ניכרה גם עליה בהיקף שיתוף הפעולה הצבאי בין המדינות, בפרט בתחום הימי. דווח, כי מתחילת 2021, חיל הים הרוסי אבטח ספינות איראניות בים התיכון בדרכן לסוריה. סוכנות הידיעות הרוסית הממלכתית "ספוטניק" דיווחה באפריל על אודות הקמת מנגנון תיאום רוסי-איראני-סורי בים התיכון, במטרה להבטיח את אספקת הנפט מאיראן לסוריה. דיווחים אלה מצטיירים כמסר לישראל, על רקע הייחוס לישראל את התקיפות נגד ספינות איראניות, אשר לפי המקורות הישראליים, נשאו לסוריה נשק "מפר איזון" ולא רק מטעני נפט. בפברואר, ערב תחילת השיחות בווינה, רוסיה קיימה תרגיל צבאי ימי משותף עם איראן (ובניגוד לדיווחים איראניים מוקדמים, סין לא הצטרפה אליו). ספינות איראניות השתתפו לראשונה ביולי במפגן לרגל יום חיל הים הרוסי, בסט. פטרבורג. לצד זאת, כוחות צבאיים רוסיים ואיראניים בסוריה מוסיפים לשתף פעולה להגנת משטר אסד, אך בנוסף גם דווחו מתיחויות ביניהם, המתדרדרות לעתים להתנגשויות אלימות בין כוחות פרוקסי משני הצדדים.

פגישת לברוב ושר החוץ האיראני זריף במוסקבה, ינואר 2021 |

בנוסף, רוסיה חיזקה השנה את קשריה עם ארגון חזבאללה הלבנוני, והמשיכה לשמור על קשרים בפרופיל גבוה עם 'חשד אל-שעבי', המאגד עשרות מיליציות פרו-איראניות בעיראק. במארס ביקרה משלחת חזבאללה במוסקבה, לראשונה זה כעשור, ונועדה עם שר החוץ סרגיי לברוב – הדמות הבכירה ביותר שפגשה את נציגי הארגון אי פעם. בניגוד למדינות אירופה או ארצות הברית, רוסיה מתנגדת להגדרת חזבאללה ארגון טרור, רואה בו כוח פוליטי לגיטימי בלבנון ומקיימת עמו קשרים הדוקים במסגרת הלחימה המשותפת עם איראן בסוריה. באפריל ביקר במוסקבה פאלח אל-פיאד, ראש ארגון הגג 'חשד אלשעבי', ונפגש עם ניקולאי פטרושב, המזכיר של מועצת הביטחון הרוסית. פורמלית, פלח הוא מקבילו של פטרושב בהיררכיה העיראקית, אולם בארצות הברית אין נכונות לקיים עמו קשר בשל זיקתו העמוקה לאיראן.

בד בבד, נמשכים ניגודי האינטרסים בין רוסיה לבין איראן, והם משפיעים על היכולת של שתי המדינות להעמיק את היחסים ביניהן. החשדנות העמוקה כלפי רוסיה בצמרת האיראנית הומחשה בהדלפה מאפריל של הקלטה, שבה האשים שר החוץ האיראני את רוסיה בניסיון לסכל את ההגעה להסכם הגרעין ב-2015. האיראנים כעסו על כך ששר החוץ לברוב, בנסיעתו למדינות המפרץ במארס האחרון, הכריז בדוחה על הקמת מסגרת מדינית חדשה הכוללת את רוסיה, את טורקיה ואת קטר. טהראן מוטרדת עקב ה"דילוג" עליה בנסיעה זו, כמו גם בגין הקמת מסגרת לקידום ההסדרה הפוליטית בסוריה, הנתפסת באיראן כמתחרה ל"פורום אסטנה" - האיראני-רוסי-טורקי. הקשרים המתהדקים של מוסקבה עם מדינות המפרץ ועם ישראל (ובפרט ההשלמה עם התקיפות נגד יעדים איראניים בסוריה) – נתפסים כנוגדים את האינטרסים הביטחוניים האיראניים. מחלוקת נוספת בין המדינות היא אספקת החיסונים מסוג "ספוטניק" נגד נגיף הקורונה מרוסיה לאיראן, כאשר באיראן נשמעות ביקורות על כי רוסיה אינה מספקת את החיסונים בכמות ובקצב שסוכמו.

הקשרים הכלכליים הרוסיים-איראניים מדשדשים זה שנים רבות, כנראה בשל התחרות ביניהן בשוק האנרגיה ואטרקטיביות מוגבלת של ההיצע המסחרי הרוסי למשק האיראני. הציפיות לחתימת הסכם מסגרת אסטרטגי חדש בין רוסיה לבין איראן (בדומה להסכם שנחתם במארס בין סין לבין איראן) לא התממשו. הצדדים ציינו במארס את הארכתו של "ההסכם לגבי העקרונות הבסיסיים ליחסים בין רוסיה לבין איראן", שנחתם ב-2001. בפועל, מדובר ב-non-event, שכן ההסכם מוארך אוטומטית מדי 5 שנים, אלא אם אחד הצדדים מתנגד לכך.

סיכום והערכה

איראן ורוסיה הינן שותפות לשורה של אינטרסים אזוריים ובינלאומיים, ובראשם צמצום ההשפעה והנוכחות האמריקאית במזרח התיכון, אולם שורת מחלוקות מגבילה את עומק היחסים.

ועדיין, ניתן לזהות מספר מגמות שיעניקו יתר תוקף להמשך שיתוף הפעולה הרוסי-איראני בחודשים הקרובים. ראשית, כמעט בכל תרחיש הנוגע לעתיד הסכם הגרעין, יחסיה של טהראן עם המערב יוסיפו להיות מתוחים, כך שלא תוכל לוותר על שותפות עם מוסקבה (וגם עם בייג'ינג). זאת, במיוחד נוכח התחזקותו של המחנה השמרני באיראן עם בחירתו של איבראהים ראיסי לנשיאות. שנית, אם יחודש הסכם הגרעין, איראן תוכל לחזור לשוק הנפט העולמי, שרוסיה היא שחקן משמעותי בוויסות המחירים שלו באמצעות "אופ"ק פלוס". לכן יהיה צורך גובר לתאם את הפעילות האנרגטית שלהן. שלישית, יציאת הכוחות האמריקאיים מאפגניסטן תחייב את מוסקבה וטהראן להדק קשר ביניהן כדי למנוע את זליגתם של איומי אסלאם קיצוני לשטחן.

מבחינת ישראל – רוסיה חוששת שהסלמה צבאית ישראלית-איראנית על אדמת סוריה תפגע באינטרסים שלה, ומבקשת לרסן את הפעילות הישראלית (כפי שהשתקף גם בפרסומים מטעם צבא רוסיה, החל ב-22 ביולי, כנראה עקב ריבוי תקיפות שיוחסו לישראל בימים שקדמו לכך). עם זאת, נוכח אינטרסים רחבים יותר של רוסיה, המשותפים לה ולאיראן, וכן מגבלות העוצמה הרוסית בסוריה, מוסקבה תעדיף להימנע ממהלכים אקטיביים להגבלת התבססות איראן בשטח המדינה, אלא להוסיף ולהעלים עין מפעולותיה של ישראל בזירה זו. אם תתפתח הידברות אמריקאית-רוסית עמוקה ביחס לסוריה, שתלווה נכונות לתמורות מסוימות מצד וושינגטון, רוסיה עשויה לאמץ גישה אקטיבית יותר נגד איראן. לישראל עשוי להיות תפקיד בקידום שיח כזה, גם אם הסיכוי לכך נראה כעת נמוך בשל חוסר אמון בין מוסקבה לוושינגטון.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.