רוח חדשה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על רוח חדשה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

רוח חדשה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג

שנה וחצי עברו מאז התיישב כארים קאן על כס התובע הכללי, ונראה כי הביקורת על האפקטיביות הדלה של בית הדין נפלה על אוזניים קשובות: קאן פועל לזרז הליכים בתיקים שפתוחים כבר שנים רבות, וכן מתעדף חקירות עכשוויות ורלוונטיות על פני תיקים ישנים. מהי המשמעות של האווירה החדשה לישראל – וכיצד על הממשלה הנכנסת לפעול?

מבט על, גיליון 1676, 28 בדצמבר 2022

English
פנינה שרביט ברוך
אורי בארי

בשנה וחצי הראשונות לכהונתו של תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), כארים קאן, ניכר כי לנוכח הביקורת על האפקטיביות הדלה של בית הדין הוא שם דגש על העצמת ההשפעה שלו. לשם כך קאן מקדם שיתופי פעולה, חלקם תקדימיים, עם מדינות, ארגונים בינלאומיים, ארגוני חברה אזרחית וקהילת הקורבנות. זאת, לצד התמקדות והתעמקות במספר חקירות מצומצם יותר, ושילוב טכנולוגיה מתקדמת בעבודת המשרד. עד כה מיעט קאן להתייחס לחקירה בעניינה של ישראל, אולם מסתמן שינוי מגמה אפשרי בנושא, בין היתר לאור הגדלת התקציב המיועד לחקירה והתבטאות ראשונה של קאן, אמנם זהירה ומסויגת, כי אחת המטרות שלו היא לבקר ב״פלסטין״ בשנה הבאה. התגברות הקולות בזירה הבינלאומית הקוראים לחקור את ישראל, לצד קידום מהלכים בישראל, שייתפסו כפגיעה בזכויות פלסטינים, כגון ביטול המנהל האזרחי ופגיעה בעצמאות המערכת המשפטית, צפויים להקשות על הצגת העמדה הישראלית ולהגביר את הלחץ על התובע לקדם את החקירה.


ב-5 בדצמבר פרסם תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), כארים קאן, את הדוח השנתי של משרד התביעה, שכותרתו "לעבר עולם צודק יותר – מדי יום". מדובר בדוח הראשון שמפרסם קאן, אשר התמנה לתפקיד לפני שנה וחצי. הדוח סוקר את עיקרי פעולות משרד התביעה מאז כניסתו לתפקיד ומציג את משנתו ביחס לתפקיד בית הדין. ניכר שקאן מודע לביקורת על האפקטיביות הדלה של בית הדין, אשר ב-20 שנותיו הורשעו בו רק חמישה חשודים בפשעים מהותיים, וכי הוא פועל להעצמת ההשפעה של בית הדין.

דגש מרכזי של מדיניות התובע המפורט בדוח הוא הפיכת בית הדין למוקד (hub) לצדק בינלאומי באמצעות הגברת שיתוף הפעולה בין בית הדין לבין המדינות. במסגרת זו, בית הדין אמור לשמש גורם התומך בחקירות והליכים שמתקיימים במדינות עצמן, כביטוי לרעיון "משלימות דינאמית", קרי יישום דינאמי של עקרון המשלימות, שהוא עיקרון יסוד בבית הדין ולפיו נתונה לו סמכות רק כאשר המדינה עצמה אינה חוקרת מקרה באופן מספק. כך, מצוינים הסכמים שנחתמו עם מספר מדינות: עם קולומביה וגינאה, ההסכמים הובילו לסגירת הבדיקות המקדמיות בעניינן, ועם ונצואלה נחתם הסכם לתמיכה בהליכים המדינתיים, אם כי קאן קבע כי הם עדיין בלתי מספקים. בנוסף, שיתוף הפעולה נועד להגביר את האפקטיביות של החקירות בבית הדין עצמו. כך, בעקבות ההסכם עם סודאן התקבלו מרבית הראיות במשפטו של עלי קושייב שנפתח בבית הדין באפריל 2022.

רוח חדשה במסדרונות. בית הדין הפלילי הבינ''ל בהאג |

לצד זאת, מובאות דוגמאות לשיתוף פעולה רחב יותר, ביניהן החלטתו התקדימית של התובע מאפריל 2022 להצטרף לצוות חקירה משותף, לצד אוקראינה, ליטא, פולין, אסטוניה, לטביה, סלובקיה ורומניה, לחקירת העימות בין רוסיה לאוקראינה, תחת סוכנות האיחוד האירופי לשיתוף פעולה במשפט הפלילי (Eurojust); והחלטתו מספטמבר 2022 להצטרף לצוות חקירה שעוסק בפשעים כנגד מהגרים ופליטים בלוב, לצד הולנד, בריטניה וספרד, ובשיתוף היורופול (שיתוף הפעולה עם משרד התביעה הוביל למעצרם של שני חשודים באתיופיה והסגרתם לאיטליה והולנד). כמו כן, קאן שם דגש על שיתוף פעולה עם גורמים נוספים - האו״ם, האיחוד האירופי, ארגון מדינות אמריקה (OAS), הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS), והאיחוד האפריקאי. התחממות היחסים עם מדינות אפריקה, שכללה הופעה של תובע בית הדין, לראשונה מזה 17 שנה, בפסגת האיחוד האפריקאי, היא משמעותית, לאור הביקורת שנמתחה בעבר על העיסוק הרב של בית הדין במדינות היבשת.

אמצעי מדיניות נוסף המפורט בדוח הוא העמקת שיתוף הפעולה עם ארגוני חברה אזרחית והקהילות המקומיות. כך, משרד התביעה, יחד עם סוכנות האיחוד האירופי לשיתוף פעולה במשפט הפלילי (Eurojust), פרסמו מסמך הנחיות מעשיות לארגוני חברה אזרחית בדבר תיעוד פשעים והפרות של זכויות אדם, כך שיוכלו לשמש בהליך פלילי. בנוסף נערך 'שולחן עגול' בהשתתפות נציגים של ארגוני חברה אזרחית ומומחים מהאו״ם בנושא פשעים נגד ילדים. זאת, כחלק ממדיניות של קיום עריכת שולחנות עגולים שנתיים עם ארגוני חברה אזרחית ו-NGOs.

קאן מדגיש את החשיבות של נוכחות במדינות עצמן לצורך יצירת בסיס ידע מספק וקשר עם הקורבנות. בהתאם, מצוין כי קאן עצמו נסע מספר פעמים רב למדינות השונות. לאוקראינה, אליה נסע התובע מספר פעמים, אף נשלחה משלחת של 42 חוקרים, שרובם הועמדו לרשות משרד התביעה על ידי הולנד. לפי הדוח, בשנה הבאה מתוכננת הקמה של ארבעה משרדי שטח: באוקראינה, סודן, ונצואלה, ובנגלדש.

ריאיון של כארים קאן ל-CNN לאחר ביקורו באוקראינה, אפריל 2022

הדוח מצין כי בתקופה הקרובה יינתן דגש לצמצום מספר החקירות והבדיקות המקדמיות התלויות ועומדות, לשם ייעול עבודת בית הדין והשגת תוצאות טובות יותר במספר מקרים מוגדר. מעת הקמתו, אף חקירה שנפתחה לא נסגרה בבית הדין. ברוח זו, ב-16 בדצמבר 2022, הודיע קאן על סיום שלב החקירה בשלוש חקירות קיימות (מתוך 17) – אחת בגאורגיה, שעוסקת בפשעים אגב העימות עם רוסיה בשנת 2008, ושתי חקירות ברפובליקה המרכז אפריקאית, אחת שעוסקת בפשעים אגב העימותים במדינה בין השנים 2003-2002, והשנייה בפשעים מאז שנת 2012. המשמעות היא שלא ייבחנו עוד כיווני חקירה חדשים, אך יימשכו שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות ותמיכה בהליכים המדינתיים. כך, משרד התביעה מסייע לרשויות הרפובליקה המרכז אפריקאית לקיים הליכים בעצמה, והטריבונל הפלילי המיוחד (SCC) שהוקם במדינה הרשיע ב-31 באוקטובר 2022 שלושה נאשמים בביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, במסגרת המשפט הראשון שהתקיים בו. הבחירה לא להמשיך לחקור מקרים חדשים במסגרת עימותים אלו מצביעה על המגמה של קאן, מאז כניסתו לתפקיד, להתמקד בפשעים ״טריים״ שבוצעו בשנים האחרונות.

על פי הדוח, בכוונת התובע לקדם שילוב טכנולוגיה מתקדמת בעבודת המשרד השוטפת. הדוח מציין שלושה תחומים: שימוש בבינה מלאכותית (AI) להפקת מידע קונקרטי זמין מכמויות המידע הדיגיטלי; העלאת המידע לענן באופן שיאפשר גישה ושיתוף גם עם רשויות מקומיות; ושימוש במומחים שהעמידו לרשות משרדו מדינות חברות. בהקשר זה, הדוח מזכיר שיתוף פעולה עם מייקרוסופט בחומרה ותוכנה. בנוסף, קאן מציין מהלכים שנעשים לשם שינוי תרבות העבודה במשרד התביעה. זאת, בין היתר, על רקע הביקורת שנמתחה על משרד התביעה על ידי ועדת המומחים העצמאית שבחנה את תפקודו של בית הדין. בדוח מצוינים מהלכים דוגמת חיוב הכללת נשים ברשימות מועמדים לתפקידים במשרד ופעולות אקטיביות נוספות להבטחת ייצוג מגדרי בכלל הדרגות במשרד. ברמה המהותית של סוגי הפשעים בהם בית הדין יעסוק, מציין הדוח כי מתועדפים פשעי אלימות מינית ועל רקע מגדר ופשעים נגד ילדים.

החקירה בעניינה של ישראל נפתחה באופן רשמי במארס 2021, ומתמקדת בטענות לביצוע פשעים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה החל מ-13 ביוני 2014, על ידי כלל הצדדים לעימות. החקירה יכולה להתייחס לכל פשע שבוצע החל מתאריך זה, ללא מועד סיום מוגדר.

כתבה על החלטת בית הדין הפלילי בהאג בנוגע לחקירת האירועים ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ועזה, פראנס 24, 6 בפברואר 2021

בשנה וחצי מאז כניסתו לתפקיד, קאן מיעט להתייחס לחקירה, ונראה כי אינה בראש סדר העדיפויות שלו. אולם לאחרונה ניתן לראות התחלה של שינוי מגמה אפשרי ביחס לחקירה. על אף שמתקציב בית הדין לשנת 2023 עולה כי לחקירה עדיין מוקצים משאבים נמוכים יחסית בהשוואה למרבית החקירות, התקציב גדול פי שלושה מהתקציב שהוקצה לה בשנת 2022. בנוסף, החקירה מצוינת כאחת מעשר החקירות שיתועדפו בשנה הבאה. כמו כן, ב-5 בדצמבר, במהלך האספה השנתית של המדינות החברות בבית הדין, הודיע קאן כי אחת המטרות שלו היא לבקר בשנה הבאה ב״פלסטין״ (לצד אפגניסטן וקונגו). נראה כי קאן, המודע לרגישויות הפוליטיות, בחר במתכוון בניסוח זהיר ולא ציין באופן חד יותר כי הוא מתכנן לבקר, וכן סייג שיגיע ב-'עזרת האל'. בנוסף, קאן מציין בדוח, ביחס לכוונתו להשתמש בחוקרים שהועמדו לרשותו ממדינות שונות במספר חקירות, גם את הסיטואציה ב״פלסטין״.

לאורך השנים קיימה ישראל מגעים בלתי פורמליים עם משרד התביעה, ובשונה מהתובעת הקודמת, נראה כי לקאן קשב רב יותר לטיעונים הישראליים. ישראל אף נעזרת בבעלות בריתה להשפיע על התובע לא לקדם את החקירה בעניינה. עם זאת, מתחילת כהונתו מראה קאן כי הוא קשוב לרחשי הלב הציבוריים בזירה הבינלאומית. ככל שילכו ויגברו הקולות הקוראים לחקור את מדיניות ישראל ומעשיה, הלחץ על התובע לקדם את החקירה ילך ויגבר גם הוא. המחשה לכך יש בקמפיין סביב פרשת מותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה, על אף שבקשת אל-ג׳זירה לחקור את המקרה אינה צפויה להיענות בחיוב לאור החקירה העצמאית שישראל ערכה והעובדה כי מדובר במקרה בודד, שאינו עומד ברף החומרה שבית הדין עוסק בו. הלחץ צפוי לגבור בעקבות קביעות ביקורתיות מצד בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) בחוות הדעת המייעצת, שמסתמן שתתבקש ממנו לגבי אי חוקיות ״הכיבוש הישראלי״ המתמשך. יתרה מזאת, מהלכים ישראלים פנימיים, שייתפסו כפוגעים בזכויות הפלסטינים, כגון ביטול המנהל האזרחי, וכן פגיעה בשלטון החוק ובעצמאות מערכת המשפט, יקשו על הצגת העמדה הישראלית, הן באופן ישיר והן דרך מדינות ידידותיות, ויכבידו על היכולת להמשיך ולעכב את התקדמות החקירה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמשפט וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הפסקת פעילות אונר"א: מהלך ראוי המחייב הערכות מקדימה
ב-30 בינואר 2025 ייכנסו לתוקף חוקי אונר"א, שנועדו לנתק את הקשר בין מדינת ישראל לבין אונר"א במטרה להגביל ולצמצם את פעילות הסוכנות. בעוד האינטרס של ישראל בהפסקת פעילות אונר"א ברור ומוצדק, בוודאי נוכח הגילויים בדבר מעורבות אנשי הסוכנות באירועי ה-7 באוקטובר ובהתחשב בתפקיד שהיא ממלאת בהעמקת הסכסוך והתמשכותו, המהלך החקיקתי אינו משרת את האינטרסים של ישראל. מעבר לכך שהוא משמש תחמושת נוספת במערכה הבינלאומית נגד ישראל, יישום החקיקה עלול לגרור את ישראל להידרש למלא את מקומה של אונר"א. לכן, המלצתנו היא לדחות את כניסת החוקים לתוקף ולגבש תחילה אלטרנטיבה מיידית לאונר"א ברצועת עזה, יהודה ושומרון וירושלים, וכן תכנית חלופית לטווח הארוך על בסיס העקרונות הבאים : (1) מינוי גורם או גוף קבוע שיספק במקום אונר"א שירותים נדרשים לאוכלוסייה בעזה, במסגרת הדיונים על "היום שאחרי שלטון חמאס"; (2) קידום מהלך שיוביל לכך שהרשות הפלסטינית תמלא את ה"וואקום" שייווצר עם הפסקת פעילות אונר"א ביהודה ושומרון; (3) מימוש אחריותה של עיריית ירושלים לאספקת השירותים שמעניקה אונר"א כיום לתושבים הפלסטיניים במזרח העיר.
06/01/25
שאטרסטוק, חיים צח לע''מ
צווי המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג החלטה חמורה ומסוכנת – ומה הלאה?
המשמעויות וההשלכות של ההחלטה התקדימית להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון לשעבר גלנט
26/11/24
World Food Programme/Handout via REUTERS
הסוגייה ההומניטרית: כיצד מטעה האו"ם לגבי הרעב בעזה
מחקר המכון למחקרי ביטחון לאומי: דוחות האו"ם בנוגע לרעב בעזה מציגים תמונה מסולפת – המשמשת בסיס לטענות נגד ישראל
04/07/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.