הטלטלה בת שמונה - אפשרויות מתחרות להבנת המציאות הנוכחית במזרח התיכון - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הטלטלה בת שמונה - אפשרויות מתחרות להבנת המציאות הנוכחית במזרח התיכון

הטלטלה בת שמונה - אפשרויות מתחרות להבנת המציאות הנוכחית במזרח התיכון

מבט על, גיליון 1141, 25 בפברואר 2019

English
איתי ברון
שרה פוייר
איתי חימיניס
הפגנה נגד נשיא מצרים חוסני מובארכ בכיכר תחריר. קהיר, 1 בפברואר 2011.

בחלוף שמונה שנים מפרוץ הטלטלה במזרח התיכון, קיימת מחלוקת בין ההערכה כי התייצב סדר יציב יחסית (ישן או חדש), לבין זו הגורסת שהמצב נותר לא יציב ושגלי הטלטלה שנרשמו בשנים האחרונות ימשיכו לאפיין את האזור, באופן זמני או כרוני. סלע המחלוקת העיקרי בין גישות אלו קשור לבעיות היסוד הכלכליות ולמאבקי הזהות של האזור, אשר לגביהן קיימת הסכמה גורפת כי שלא נפתרו מאז 2011 ושכנראה אף הוחמרו. עבור מקבלי ההחלטות בישראל, המשמעות הינה שהתכנון האסטרטגי אינו יכול להסתמך רק על המשך המגמות הנוכחיות באזור. נראה אפוא שמבחינת ישראל, נכון יותר להמשיך ולנקוט את האסטרטגיה הזהירה (אך מנצלת ההזדמנויות), שאותה נקטה בשנות הטלטלה.


בחלוף שמונה שנים מפרוץ הטלטלה במזרח התיכון, נכון לבחון מספר שאלות מרכזיות הנוגעות למאפייניו הנוכחיים של האזור: האם הטלטלה עדיין נמשכת? מהו הסדר האזורי (המושג סדר מתייחס במאמר זה למבנה המערכת המזרח תיכונית ולא למידת יציבותה)? כיצד הטלטלה שינתה את פניו? ומהן ההשלכות של יציבות או העדר יציבות האזור על ישראל? מאמר זה מציג ניתוח של שלוש אפשרויות מתחרות להבנת המציאות הנוכחית במזרח התיכון: אחת, גורסת כי המזרח התיכון מצוי עדיין בטלטלה מתמשכת וימשיך להתאפיין, גם בשנים הקרובות, באי-יציבות ובאי-וודאות; הנוספות גורסות כי המזרח התיכון דווקא התייצב - בסדר חדש או ישן - ושמגמה זאת תמשיך גם בטווח הזמן הקרוב. אין מדובר בדיון עיוני-תיאורטי בלבד. ישראל הושפעה רבות, ביטחונית ומדינית, מההתרחשויות בסביבתה בשמונה השנים שחלפו מאז 2011 ולשאלת יציבותו של האזור יש עבורה השלכות פרקטיות, הקשורות לעיצוב המדיניות, לתכנון המבצעים השוטפים ולבניין הכוח הצבאי.

אפשרות 1 - במזרח התיכון התעצב סדר חדש

לפי אפשרות זאת, הטלטלה כבר הובילה להתבססות סדר חדש, הכולל מאזן כוחות אזורי שונה, כמו גם דפוסי שלטון ויחסים בין מדינתיים שונים מבעבר. מדינות וגבולות צפויים להישאר כחלוקה המארגנת של האזור, אך מדינות רבות נאלצו להשלים עם ריבונות מוגבלת, המתבטאת בהיווצרות אזורי ספר בגבולותיהן או עם הצורך לחלוק את ריבונותן עם שחקנים נוספים. בה בעת, נוצרה באזור מעורבות מעצמתית, השונה מזו שאפיינה אותו בעבר. מצב עניינים זה, המשקף את הסדר החדש, צפוי להימשך.

המדינה העיראקית למשל אמנם שרדה את הכיבוש האמריקאי ואת הלחימה הפנימית, אך השלטון המרכזי בה נותר חלש ביחס לשחקנים תת-מדינתיים הפועלים בשטחה והיא נתונה להשפעה דומיננטית מצד איראן. במצרים, הטלטלה אמנם לא הובילה לשינוי המשטר הצבאי אשר שולט במדינה מאז 1952, אך מאז 2011, משטר זה מתקשה לכפות את מרותו על חצי-האי סיני. בנוסף, הטלטלה הובילה לצמצום השפעתן האזורית של מצרים, סוריה וערב הסעודית, ביחס לשחקנים אשר ניצלו את הטלטלה להרחבת השפעתם, בראשן ישראל ואיראן. איראן נהנית כיום מדריסת רגל צבאית ומדינית משמעותית מבעבר בסוריה, תימן, לבנון ובעיראק. מנגד, גם ישראל הרחיבה השפעתה האזורית באמצעות שיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני רב מבעבר עם ירדן, מצרים וחלק ממדינות המפרץ - שיתוף פעולה המתאפשר בין השאר לנוכח ירידה במרכזיותה של הסוגיה הפלסטינית בסדר היום של מדינות אלה.

הנוכחות הרוסית בסוריה בשנים האחרונות מיצבה אותה כשחקן מעצמתי נוסף במזרח התיכון, לצד ארצות הברית, שמצדה נסוגה מהאזור, לפחות הצהרתית, ובמידה פחותה יותר גם לצד סין. בין ארצות הברית לרוסיה התעצבה מעין חלוקת תחומי אחריות גיאוגרפיים, שבמסגרתה ארצות הברית משמרת את הדומיננטיות המסורתית שלה במפרץ, בעוד רוסיה מחדשת את השפעתה במרחב הסהר הפורה ובמידה מסוימת גם בצפון אפריקה. כך עבר המזרח התיכון ממצב של מערכת אזורית המתאפיינת בדומיננטיות של שחקן מעצמתי יחיד (ארצות הברית) למערכת המתאפיינת בתחרות וביריבות בין מספר שחקנים מעצמתיים (ארצות הברית, רוסיה וסין).

אפשרות 2 - המזרח התיכון מצוי בטלטלה מתמשכת

במובן זה, במזרח התיכון טרם התעצב סדר חדש לאחר התמוטטות הסדר הישן ב-2011 והאזור מצוי עדיין ב"תקופת מעבר", אשר עלולה להימשך תקופה ארוכה. לכן, האזור ממשיך להתאפיין בחוסר יציבות וקיימת אי-וודאות רבה אשר להתפתחויות בטווח הזמן הקצר ולאופיו העתידי. ההערכה כי הטלטלה עדיין נמשכת נסמכת על כך שבעיות היסוד הכלכליות של האזור (אבטלת צעירים, שחיתות, כלכלות צללים, אי שוויון חברתי-כלכלי ותלות בנפט ובגורמים חיצוניים) ומאבקי הזהות (הדתיים, העדתיים והשבטיים) לא נפתרו מאז 2011 ואף הוחמרו. קיומן של בעיות אלו, ללא פתרון כלשהו, מוביל לפערי ציפיות הולכים ומתרחבים בקרב הציבורים, העלולים להתבטא בגלי מחאה עתידיים.

בנוסף, נמשך המאבק על דמותו הפוליטית של האזור בתוך המדינות ובין מחנות שונים. בסוריה, בתימן, ובלוב עדיין מתקיימים מאבקים אלימים, ללא הכרעה, על הריבונות על שטחן ועל מושכות השלטון. בסוריה, חרף ניצחונו המסתמן, בשאר אל-אסד מוסיף להתמודד עם מוקדי לחימה ברחבי המדינה וכן עם מעורבות של שחקנים חיצוניים, בפרט איראן, רוסיה וטורקיה, המאתגרים את ריבונותו ומתחרים ביניהם על השפעה. בתימן, מעורבות חיצונית מצדן של איראן וערב הסעודית מזינה את הלחימה ואת חוסר נכונתם של הצדדים להסכים לפשרות, החיוניות להפסקת הלחימה. בלוב, נמשך מאבק טריטוריאלי ושלטוני אלים בין שורת שחקנים (שתי ממשלות, עשרות מיליציות ו"שרידי" דאע"ש), ללא אופק ממשי לתהליך הסדרה.

מאבקים אלימים אלה מונעים, או לכל הפחות מעכבים, גיבושו של שלטון מרכזי חזק במדינות אלה, שיוכל לנסות ולשקם את ריבונותן, את מוסדות השלטון בהן ואת כלכלותיהן. בנסיבות אלה, מדינות אלה ממשיכות להוות מקור להמוני פליטים וכן לפשיעה וטרור, הזולגים למדינות שכנות ולאירופה.

במדינות שצלחו את גלי המחאה של 2011 ולא התדרדרו למלחמה פנימית (ירדן, מצרים, לבנון, איראן), גלי המחאה העיתיים מצד הציבורים משמרים סימני שאלה ביחס לחוסנן ולכידותן הפנימית. לנוכח היעדר מענה למצוקות אלה ועוצמת המאבקים המתמשכים, צופה אפשרות זאת שהאזור יחווה גם בשנים הבאות גלים נוספים של זעזועים שיכולים להוביל לשינויים מפתיעים כדוגמת אלו של השנים האחרונות.

אפשרות 3 - המזרח התיכון חזר לסדר שאפיין אותו לפני פרוץ הטלטלה

לפי אפשרות זאת, על אף הטלטלה, המזרח התיכון דומה במאפייניו כיום לאלה שאפיינו את האזור טרום 2011 (הסדר הישן). רמת הוודאות, תכיפות ועוצמת השינויים חזרו למוכר וכך גם היכולת לצפות שינויים. אותן מדינות ממשיכות לאכלס את המרחב ולמעט תוניסיה לא חל שינוי משמעותי בדפוסי השלטון, שהגדירו את המשטרים. המשטרים הסתגלו והתאימו עצמם לאתגרי התקופה באופן שצפוי לאפשר להם לשמר את המשכיותם.

קריאותיהם של המפגינים ב-2011 לזכויות פרט ולצדק חברתי לא תורגמו לתרבות פוליטית שונה ברחבי האזור. מדינות המזרח התיכון ממשיכות להתאפיין במנהיגים סמכותניים, קשרי הון-שלטון הדוקים, מנגנוני מדינה בירוקרטיים רחבי היקף, מעורבות עמוקה של צבאות ומנגנוני ביטחון בפוליטיקה ובכלכלה, וכן תפקיד מרכזי לדת בחיי הקהילה והפרט. הציבורים שמילאו תפקיד מרכזי באירועי המחאה של 2011 שבו להתכנס בבעיותיהם היום-יומיות וזנחו את הקריאות לסדר חדש (גם לנוכח הלקחים שהפיקו מהכאוס שנוצר בחלק ממדינות האזור לאחר טלטלת 2011). בעיות היסוד אכן קיימות עדיין, אך מנהיגי האזור מודעים יותר מבעבר לאיום הפוטנציאלי הנשקף לשלטונם ממורת רוחם של ההמונים ומעריכים כי מדיניותם הצליחה להתמודד עם האתגר, ותעשה כך גם בעתיד.

משמעויות ומבט קדימה

המחלוקת העיקרית המשתקפת במאמר זה היא בין ההערכה כי במזרח התיכון התייצב סדר יציב יחסית (ישן או חדש), לבין זו הגורסת שהמצב נותר לא יציב ושגלי הטלטלה שנרשמו בשנים האחרונות ימשיכו לאפיין את האזור, באופן זמני או כרוני (לטווח זמן ארוך). סלע המחלוקת העיקרי בין גישות אלו קשור לבעיות היסוד הכלכליות ומאבקי הזהות של האזור, אשר לגביהן קיימת הסכמה גורפת כי לא נפתרו מאז 2011 וכנראה אף הוחמרו. בעוד שגישות הסדר היציב גורסות שהמשטרים הנוכחיים יצליחו להתמודד עם מצב עניינים זה, גישת המשך הטלטלה גורסת שעצם קיומן יוביל את האזור לטלטלות נוספות, דוגמת אלו של השנים האחרונות.

מהי אפוא דמותו הנוכחית של המזרח התיכון? לכאורה, מדובר בשלוש אפשרויות מתחרות המובילות למסקנות שונות לגמרי. עם זאת, נראה שהאזור מתאפיין בעת הנוכחית במורכבות המכילה בתוכה, זה לצד זה, מרחבים המשקפים את כלל האפשרויות. יתרה מזאת, קיימים באזור כוחות התומכים בכל אחת מהאפשרויות: משמרי הסדר הישן; תומכי הסדר החדש; מערערי כל סדר.

נראה אפוא, שכדי להתבונן במזרח התיכון נכון לבסס מסגרת תפיסתית המשלבת בתוכה את כלל האפשרויות. מסגרת זאת צריכה להיות מבוססת על הבנה של מאפייני תקופת המעבר (ובראשם אי-היציבות, אי-הוודאות והנפיצות); על היכרות עמוקה עם מאפייניו המסורתיים של האזור וההיסטוריה שלו; ועל הבנות מעודכנות על אודות המאפיינים הנוכחיים של האזור, כפי שהתעצבו בשנים האחרונות.

עבור מקבלי ההחלטות בישראל, המשמעות הינה שהתכנון האסטרטגי אינו יכול להסתמך רק על המשך המגמות הנוכחיות באזור. נראה אפוא שמבחינת ישראל, נכון יותר להמשיך ולנקוט את האסטרטגיה הזהירה (אך מנצלת ההזדמנויות), שאותה נקטה בשנות הטלטלה. אסטרטגיה זאת מצריכה זהירות רבה ביצירתם של הסכמים, בריתות ושיתופי פעולה, ומחייבת גמישות מערכתית מתמשכת לניצול הזדמנויות ולהתמודדות עם סיכונים. בנסיבות שכאלה, נכון להתמקד בעיקר בהפעלות כוח נקודתיות נגד איומים ובקידום הסדרים מקומיים, גמישים וקצרי טווח, גם עם יריבים. עם זאת, על אף שקיימת אפשרות שהמזרח התיכון ימשיך להתאפיין בתפניות, העת הנוכחית מאפשרת (בשונה משנות הטלטלה הראשונות) לתכנן למול האזור, בזהירות הראויה, גם מדיניות המתבססת על שיקולי הטווח הבינוני ואף הארוך.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןהאביב הערביירדןלבנון וחזבאללהסעודיה ומדינות המפרץמצריםסוריהעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיותתימן והחות'ים
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
מעורבותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי
בחמש השנים האחרונות גברה עד מאוד פעילותה של איראן בזירת הטרור הבינלאומי, תוך שהיא מתפרסת על פני זירות גיאוגרפיות נרחבות ומשלבת ארגוני פשיעה בהוצאה לפועל של פעולות טרור. אף שמרבית ניסיונות הפיגוע האיראניים סוכלו, לא לעולם חוסן ולא ניתן להבטיח כי כך יהיה גם בהמשך. לפיכך יש לבחון את מאפייני השימוש האיראני בטרור על מנת להגביר את הסיכויים לבלימתו. מזכר זה בוחן את מדיניות הפעלת הטרור האיראנית בזירה הבינלאומית בחמש השנים האחרונות, את המגמות שאפיינו אותה ואת דרכי הפעולה שלה, תוך מיקומן בהקשר ההיסטורי הרחב של השימוש האיראני בטרור לאורך השנים. בחינת מדיניות הטרור האיראנית מצביעה על מגמה מדאיגה, המראה כי איראן דבקה בהפעלת טרור בינלאומי ואף מעצימה את מאמציה בהקשר זה, תוך נכונות להסתכן בחיכוך עם מדינות רבות על מנת לממש את מדיניותה. מגמה זו מחייבת תשומת לב, הן בפני עצמה והן משום שהיא סימן לתעוזת יתר ולהפגנת ביטחון מצד איראן בעצם הפרת הנורמות הבינלאומיות והריבונות של מדינות, שעשויות לבוא לידי ביטוי גם בהקשרים אחרים.
23/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.