סכנת גלישה למלחמה רב-זירתית מתמדת - עדיין ניתן לבלום אותה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על סכנת גלישה למלחמה רב-זירתית מתמדת - עדיין ניתן לבלום אותה

סכנת גלישה למלחמה רב-זירתית מתמדת - עדיין ניתן לבלום אותה

זה שנה שישראל נלחמת בשבע זירות, אך נרתעת מתרגום ההישגים האופרטיביים ליעדים מדיניים-אסטרטגיים. האם עוד ניתן לבלום את הגלישה למלחמה מתמדת?

מבט על, גיליון 1898, 8 באוקטובר 2024

English
אודי דקל

במלאות שנה למלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 2023, מתברר כי האופק היחיד שיש להנהגה הישראלית הוא מלחמה מתמדת. זאת, הגם שהמשך המלחמה משרת את אויבי ישראל ואת האסטרטגיה האיראנית, הדוגלת במלחמת התשה ממושכת ומרובת זירות נגד ישראל – עד קריסתה. עד כה מתמקדת ישראל בהפעלת הכלים הצבאיים-ביטחוניים, בלי רכיבים מדיניים שילוו את המערכה בתרגום ההצלחות הצבאיות לשינוי אסטרטגי חיובי ומהותי. אי לכך, על הנהגת המדינה לעבור מחשיבה לטווח קצר והתנהלות טקטית לשלב המעשה המדיני, שתכליתו לעצב ולייצב את זירת עזה ובצד זאת לנסות ולקדם מתווה מדיני-ביטחוני מול לבנון,  אשר יאפשר את חזרתם הבטוחה של תושבי הצפון לביתם. ובהיבט האזורי – ישראל צריכה להיענות להצעה אמריקאית הנתמכת על ידי מדינות ערב המתונות לכינון קואליציה אזורית, שתפחית את ההשפעה האיראנית במרחב. שאם לא כן, ישראל תישאב לאותה מלחמת התשה מתמדת רב–זירתית, המנוגדת בתכלית לאינטרסים וליכולותיה של המדינה.


ישראל מציינת בימים אלה מלאת שנה למלחמה שהחלה ב-7 באוקטובר, המאופיינת בריבוי זירות ("איחוד הזירות" בשפת אויביה): רצועת עזה, שהוגדרה במהלך 11 החודשים הראשונים למערכה כזירה העיקרית; מאז ה-19 ספטמבר לבנון מוגדרת כזירה העיקרית וכנראה איראן היא הבאה. זירות נוספות הן הים האדום, יהודה ושומרון, סוריה ועיראק. אויבי ישראל בהובלת איראן חותרים להשמדתה באמצעות מלחמת התשה מתמדת, מרובת זירות, תוך ניצול הבקיעים בחברה הישראלית ואובדן תחושת המטרה המשותפת בקרבם. הן מנצלות את הסכסוך הישראלי-פלסטיני כרכיב מרכזי בטיעונם לאי-הלגיטימיות של מדינת ישראל.

מלחמה זו היא אולי הפרק הקשה בתולדות ישראל, מאז הקמתה: זו המלחמה הארוכה ביותר מאז מלחמת העצמאות; המורכבת ביותר בהיקף הפגיעה והאיום על העורף; גם בחלוף שנה מאז תחילתה אין מתווה לשחרר 101 החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה מאז ה-7 באוקטובר; המלחמה ממתנהלת בלי יעדים מדיניים ומנגנון סיום, תוך העתקת המאמץ הצבאי מזירה לזירה ובעצימות משתנה ועל רקע תחושה רווחת בקרב הציבור כי "לנצח נחייה על החרב". המגמה הכללית היא של דהירה לעבר מלחמה אזורית מתמשכת, כשבה בעת ישראל מתקדמת במהירות למצב של בידוד בינלאומי מקיף.

עד כה, ממשלת ישראל התקשתה לגבש אסטרטגיית יציאה בזירת עזה וכך גם בזירת לבנון. אמנם יריביה של מדינת ישראל בשתי הזירות הם שחקנים תת-מדינתיים, המונעים על ידי אידאולוגיה דתית ואשר אינם מכירים בזכות קיומה וקשה עד בלתי אפשרי לקדם מולם הסדרים מדיניים יציבים לאורך זמן. בתוך כך, המערכת הבינלאומית אינה מתפקדת באפקטיביות, עקב היעדר תקשורת חיובית בין המעצמות (ארצות הברית מול רוסיה וסין), ומתקשה לגבש החלטה משותפת שתכפה על הצדדים הפסקת לחימה ותספק ערבויות לביטחונה של ישראל. יתר על כן, ישראל נמצאת בפתחה של מלחמה ישירה מול איראן – החזקה באויבי ישראל, שמרמזת ומאיימת מפורשות כי צעד ישראלי צבאי קיצוני מולה יחייב אותה לפרוץ ליכולת גרעין צבאית (בידה די אורנים מועשר למספר פצצות והידע הנדרש להרכבת מתקן נפץ גרעיני, טילים לנשיאת ראש נפץ גרעיני).

אלא שישראל דוחה כל יוזמה לסיום המלחמה, גם כזו שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וגם אלו שהניחו על סדר היום שותפותיה האזוריות, מדינות השלום ומדינות ערב הפרגמטיות. שר החוץ הירדני, איימן ספאדי, במסיבת עיתונאים בעצרת האו"ם, בתום הצהרת נציגי המדינות הערביות, הצהיר: "ראש ממשלת ישראל בא לכאן היום ואמר שישראל מוקפת במי שמבקשים להשמיד אותה/. אנחנו כאן חברים בוועדה שמייצגת 57 מדינות ערביות ומוסלמיות, ואני יכול לומר לכם חד-משמעית: כולנו מוכנים ברגע זה לערוב לביטחונה של ישראל בהקשר של סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית". אך ממשלת ישראל הנוכחית רואה בכינון מדינה פלסטינית איום קיומי על ישראל, לפיכך כל שנותר לה הוא להמשיך להילחם ברצועת עזה ולא לאפשר לרשות הפלסטינית לחזור ולשלוט באזור זה; לאפשר יצירת אנרכיה בגדה המערבית, שעשויה להביא לקריסת הרשות הפלסטינית המהווה איום מעצם היותה פלטפורמה פוטנציאלית למדינה פלסטינית; להרוס את תשתיות חזבאללה בלבנון ולנהל קרב מהלומות מול איראן.

ישיבת התייעצות ביטחונית בקריה, אוקטובר 2024 |

הצעדים שנוקטת ישראל ברצועת עזה מובילים לכיבוש הרצועה ולהטלת ממשל צבאי עליה. הקבינט המדיני-ביטחוני הצביע בסוף אוגוסט בעד השארת כוחות צה"ל בציר 'פילדלפי'. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי אסון ה-7 באוקטובר התאפשר כתוצאה מכך שהציר לא היה בידי ישראל. לדבריו, דרך הציר הוזרמו אמצעי-לחימה בהיקף עצום, ששמשו את ארגוני הטרור בעזה וכי מציאות זו "לא תחזור שוב" והפעם ישראל נחושה לשמור על הגבול הזה בידיה. המשמעות מכך היא שהאחריות המשפטית והמעשית על רצועת עזה תיפול על כתפי ישראל. החזקת הציר מהווה כיתור מלא של רצועת עזה; מבססת את הטענה כי עזה נתונה במצור ובפועל תחת כיבוש ישראלי; ושומטת את הקרקע מתחת לטענת ישראל בעבר שרצועת עזה פתוחה כלפי מצרים ולכן אין להטיל על ישראל את אחריות המלאה לנעשה שם. ההשלכות המעשיות של מדיניות זו הן אחריות ישראלית מלאה לשני מיליון פלסטינים החיים באזור אסון והתמודדות מתמדת עם טרור ולוחמת גרילה שינהלו שאריות חמאס ושאר הפלגים החמושים המשויכים ל"ציר ההתנגדות". העובדה שממשלת ישראל דחתה עד כה כל אפשרות לייצוב ולעיצוב מחודשים של הרצועה וכן שאינה רואה ברשות הפלסטינית שחקן רלוונטי לשליטה ברצועה במקום חמאס וגם לא פעלה להצמחת מנהיגות מקומית מתונה שם, הותירה את חמאס כגורם השולט בפועל על אספקת הסיוע ההומניטרי ובמחסות שבהם שוהים מרבית תושבי הרצועה.

אמנם, המשך קיום חמאס והחזקת החטופים הם מקורות הלגיטימציה הישראלית להמשיך במלחמה ברצועה ולדחות כל יוזמה להפסקת אש. אך ברגע שהקהילה הבינלאומית תכריז כי הרצועה נתונה לכיבוש ישראלי, אף גורם לא יתנדב ליטול מידי ישראל את השליטה האזרחית והביטחונית (סדר ציבורי), או לסייע בשיקום הרצועה וישראל תוותר עם בעיית עזה לזמן ממושך. לאויבי ישראל תהיה אז לגיטימציה להמשיך במלחמה המתמדת נגדה; יפחת הסיכוי להשבת החטופים במסגרת הסדר; ימשכו הטרור וההתנגדות מתוך הרצועה ותגבר המוטיבציה של איראן ושלוחיה להמשיך לתקוף את ישראל ממספר זירות במקביל; מדינות ערב הפרגמטיות תתקשינה לקדם תהליכי נורמליזציה עם ישראל ולבטח לכונן עימה קואליציה אזורית, בעיקר מול איראן.

גם לגבי זירת לבנון - ממשלת ישראל, לא הציבה יעד מדיני ברור ואף דחתה יוזמה משותפת של ארצות הברית וצרפת להכריז על הפסקת אש זמנית ולנהל משא ומתן להסדר מדיני שירחיק את חזבאללה והאיומים הביטחוניים מגבולה הצפוני של המדינה. אמנם, הניסיון בלבנון מלמד כי סידורי ביטחון במסגרת החלטות בינלאומיות דוגמת החלטת מועצת הביטחון 1701 אינם מספקים מענה אפקטיבי להתעצמות גורמי הטרור בסמיכות לגבולה הצפוני של ישראל. ועדיין, אל לה לישראל להסתנוור מההישג המרשים של חיסול נסראללה, הנהגת חזבאללה ויכולותיו האסטרטגיות ולהיגרר למלחמה ארוכה בלבנון, ללא יעדים מדיניים ברורים. על כן, נדרש לגבש מנגנון סיום שיאפשר לסיים את הלחימה בהקדם, טרם חזבאללה יתאושש מההלם בו הוא שרוי, יעבור לשלב הישרדות וההתשה, ובמקביל תפחת בהדרגה התפוקה של תקיפות צה"ל נגד הארגון. כדי למנוע חזרה להסדר מדיני שנשחק עם הזמן, ולשם יצירת ביטחון ותחושת ביטחון שיאפשרו להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם, על ישראל להקפיד על יישום ההסדר באכיפה, תוך שימוש נחוש בכוח כאשר סידורי הביטחון אינם מיושמים וזה עיקרון חיוני גם לרצועת עזה.

הערות סיכום

תפיסת הביטחון הנהוגה בישראל גרסה כי עליה לחתור למלחמות קצרות ככל האפשר בשל נחיתותה בכוח אדם, במשאבים ובעומק אסטרטגי, ולחתור לתקופות רגיעה ממושכות שיאפשרו את בניית הארץ ושגשוגה. אולם, ישראל לא גיבשה תפיסת ביטחון למצב של מלחמה מתמדת מרובת זירות, שמשמעויותיה לצבא, לחברה ולכלכלה כבדות משקל ולא נבחנו עד כה באופן מקצועי.

יתר על כן, בניגוד לתפיסה המתפשטת בקרב הציבור הישראלי כי "לנצח נחיה על החרב", התקפיות ויוזמה אינן בשדה הקרב בלבד, אלא גם במעשה המדיני. בפני ישראל הזדמנות להמשיך ולהחליש את הציר האיראני בעקבות הפגיעה הקשה בשלוחיו העיקריים - חזבאללה וחמאס - אך גם לבנות  קואליציה אזורית - ביטחונית וכלכלית - עם מדינות ערב המתונות. לשם כך על ישראל להיענות ליוזמות מדיניות, בעיקר אלה המוצגות על ידי ארצות הברית, וגם להפגין מחויבות להתקדם להסדר מדיני עם הזרם הפלסטיני הלאומי/חילוני-פת"ח/הרשות הפלסטינית, בחסות ובערבויות של מדינות ערב המתונות, תוך גישור על פערים ומגבלות יישום בגישה רב-צדדית ובמעורבות מדינות ערב המתונות.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
אודי דקל
תא"ל (מיל.) אודי דקל הצטרף למכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2012 כחוקר בכיר. כעשר שנים היה מנהל המכון, וכיום הוא מנהל את תוכנית המחקר "מסכסוך להסדרים". שימש כראש מנהלת המשא ומתן עם הפלסטינים, תחת ראש הממשלה אולמרט, במסגרת תהליך אנאפוליס. תא"ל (מיל.) דקל ביצע שורה ארוכה של תפקידים בצה"ל בתחומי המודיעין, שיתוף פעולה צבאי בינלאומי והתכנון האסטרטגי. תפקידו האחרון בצה"ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטה הכללי. קודם לכן היה ראש חטיבת קשרי החוץ ומפקד יחידת הקישור לזרים באגף המבצעים וראש מחלקת המחקר בלהק מודיעין בחיל האוויר. דקל עמד בראש הוועדה המשולשת לישראל לאו"ם וללבנון אחרי מלחמת לבנון השנייה וראש וועדות צבאיות עם מצרים ועם ירדן. כמו כן, היה ראש קבוצות עבודה לתיאום אסטרטגי-אופרטיבי עם ארה"ב. השתתף בוועדה לעדכון תפיסת הביטחון (2006) וריכז את גיבוש אסטרטגיית צה"ל.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיהמלחמת חרבות ברזל
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25
Israel Defense Forces/Handout via REUTERS
שלושה נתיבים אפשריים להשגת מטרות המלחמה, אחד מהם עדיף
כיבוש הרצועה, מצור או שלטון אזרחי חלופי תוך הישארות חמאס מתחת לפני השטח: מהי האפשרות העדיפה (או הפחות גרועה) מבין שלוש הדרכים להשגת מטרות המלחמה בעזה – ואיך ניתן יהיה להתמודד עם הבעיות הגלומות בה?
03/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.