ממשל ביידן-שינוי סגנון או מהות ביחסי ארצות הברית וסין?- המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ממשל ביידן - שינוי סגנון או מהות ביחסי ארצות הברית וסין?

ממשל ביידן - שינוי סגנון או מהות ביחסי ארצות הברית וסין?

הרבה מחלוקות התגלעו בין הרפובליקנים לדמוקרטים בתקופת ממשל טראמפ – אך על הצורך במאבק בהתעצמות בייג'ינג לא היה ויכוח. הנשיא החדש לא צפוי לסגת מהעימות הבין מעצמתי, אלא לנהל אותו באופן שונה מקודמו. האם הסינים ישנו גם כן את גישתם – ואיך על ישראל לנהוג?

מבט על, גיליון 6140, 25 בנובמבר 2020

English
עודד ערן
שירה עפרון

נשיאה החדש של ארצות הברית, ג'ו ביידן, יתרכז במחצית הראשונה של כהונתו בעיקר בנושאי פנים, ובראשם תיקון פגעי מגפת הקורונה והשלכותיה הכלכליות, וכן איחוי הקרעים האידאולוגים בחברה האמריקאית, שהועמקו בארבע שנות כהונת הנשיא דונלד טראמפ. עם זאת, ביידן לא יוכל לדחות את העיסוק בסוגיות מדיניות חוץ, ובראשן התחרות מול סין על עליונות אסטרטגית מדינית, צבאית, כלכלית וטכנולוגית. אלא שנשיא סין, שי ג'ין-פינג, הציב לארצו כיעד מרכזי את השגתו של שוויון עוצמה ומנהיגות עם ארצות הברית במחצית המאה, והוא חותר לכך בנחישות ותוך שימוש בכל הכלים העומדים לרשות משטר קומוניסטי צנטרליסטי מחד גיסא, לצד רכיבים של כלכלה חופשית למחצה מאידך גיסא. בממסד הפוליטי האמריקאי רווחת כיום התחושה כי ניסיונה של ארצות הברית לשלב את סין במערכת הבינלאומית בתקווה שתהפוך לשחקן קונסטרוקטיבי לא זו בלבד שהכזיבה, אלא שבייג'ינג חותרת לחתור תחת וושינגטון ולהחלישה. התחרות בין המעצמות הפכה בשלהי כהונת טראמפ ליריבות שאיתה ייאלץ להתמודד הנשיא הנבחר.


את הסטת הדגש באסטרטגיה האמריקאית לכיוון מזרח אסיה לא החל הנשיא טראמפ, כי אם קודמו בתפקיד, ברק אובמה, שביידן היה סגנו. את המגמה שהחל אובמה ב-2009 המשיך טראמפ, תוך זניחה מהירה של ניסיון מוקדם לצמצם את הגרעון של ארצות הברית בסחר עם סין ובדיפלומטיה מנומסת, ומעבר למדיניות של איומים וסנקציות. בד בבד, ממשל טראמפ פנה למאמץ אגרסיבי לחסום גישה סינית לטכנולוגיות וידע אמריקאיים והפעיל לחץ על בעלות בריתה ושותפותיה של ארצות הברית ליישר קו עם מדיניותו. על אף פערים פוליטיים חסרי תקדים בסוגיות אחרות, הדמוקרטים לא חלקו כמעט על מדיניותו של טראמפ כלפי סין. ולמרות זאת, בקמפיין הבחירות לנשיאות טראמפ איים כי ביידן לא יהיה מספיק "קשוח" עם סין. ביידן והמועמדת לתפקיד סגניתו קאמלה האריס מצידם אמרו כי סין היא אתגר מדיניות החוץ החשוב ביותר מבחינתם, אך בד בבד תקפו את מלחמת הסחר שהוביל טראמפ מול סין והבטיחו לנקוט מדיניות ניואנסית יותר, על בסיס החוזקות של ארצות הברית - פתיחות חברתית, דינמיות כלכלית, שותפויות ותאום עם בעלות ברית.

הנשיא לשעבר ברק אובמה מתייחס להתעצמות סין בריאיון לקראת תום כהונתו, ספטמבר 2016

שינוי מרכזי בהתייחסות הממשל החדש לסוגיות בינלאומיות לעומת ממשל טראמפ, צפוי לבוא לידי ביטוי בחזרה של ארצות הברית למערכת הארגונית והמשפטית הבינלאומית. ביידן חזר ואמר שעל סין לפעול לפי החוקים של מערכת זו, וכי ארצות הברית תפעל בשיתוף עם בעלות ברית ושותפות בנושאים חיוניים, דוגמת דור 5 בתקשורת ומול איומים במרחב הסייבר. שובה של ארצות הברית לדפוס של שיתוף פעולה בינלאומי יאפשר דיאלוג חיובי וקונסטרוקטיבי עם האיחוד האירופי ושותפות במזרח אסיה, שלהן רגישות כלכלית וביטחונית גבוהה לא רק לחדירה המסיבית של סין לענף הסייבר, אלא גם לסקטורים של תשתיות, תחבורה וחשמל.

האיחוד האירופי, שהחמיר באחרונה את הטון הביקורתי והתקיף כלפי סין, יהיה שותף חשוב של וושינגטון בתחרות מול בייג'ינג. עמדתן של מדינות אירופה בסוגיות כגון זכויות הפרט וחופש הדיבור, היחס למיעוטים אתניים, דיכוי הביקורת בהונג קונג על צעדים שנקטה בייג'ינג על מנת להדק את שליטתה על העיר-מחוז זו, דומה לעמדותיהם של הנשיא הנבחר וסגניתו.

השותפות הבכירות באוקיינוס השקט, הסמוכות לסין וגם פגיעות יותר לעוצמתה, בפרט יפן, טאיוואן ואוסטרליה, תברכנה על אימוצה של מדיניות מסודרת ורציפה ביחס לסין, אך תמיכתן בארצות הברית תחת ממשל ביידן בהקשר זה תהיה מורכבת ורבת גוונים. הוכחה לכך קיבל הנשיא הנבחר ב"הסכם האזורי לשותפות כלכלית מקיפה", שעליו חתמו באמצע נובמבר - בחלון הזמן שבין הבחירות לנשיאות ארצות הברית לכניסתו של הנשיא הנבחר לבית הלבן - מדינות SEAN עם סין, וביניהן יפן, קוריאה הדרומית ואוסטרליה. ההסכם עדכן את הסכם הסחר החופשי עם סין, והוא כולל נושאים טכניים - מיסוי, כללי מקור, תקינה וכללים פיטוסניטרים (מוצרי חקלאות נקיים), ובנוסף השקעות, קניין רוחני, סחר אלקטרוני ותחומים אחרים. נכונותן של מדינות האזור להיכנס להסכם עם סין עלולה לנטרל את יכולתן להשתתף במערכה בינלאומית שירצה הנשיא הנבחר ביידן לקדם כדי לדרוש מסין התנהלות על פי נורמות בינלאומיות מקובלות, כולל על פי ארגון הסחר העולמי שבו חברה סין מ-2001.

כתבה על יחסי סין-ארצות הברית הצפויים בתקופת נשיאות ביידן, מגזין טיים, נובמבר 2020

מעבר להבדל בין הממשלים היוצא והנכנס בארצות הברית בשאלת המסגרת של ניהול התחרות עם סין, מתעוררת שאלת הכלים שבהם ישתמש הממשל החדש. הנשיא הנבחר וסגניתו (שהתמקדה במהלך שנותיה בסנאט בנושאי חברה וכלכלה) ביקרו את הטלות המכסים הגורפות של ממשל טראמפ על הייצוא הסיני לארצות הברית, בטענה שאלו הסבו נזקים לכלכלה האמריקאית ולצרכן האמריקאי. עיקר הנזק נגרם מהעלאת מחיריהם של מוצרי צריכה ואובדן מקומות עבודה, התלויים בייבוא והשקעות מסין. לביקורת על מלחמת המכסים שניהל הנשיא היוצא שותפים גם גורמים כלכליים אמריקאים לא-מפלגתיים. סוכנות המדרוג מודי'ס מעריכה כי בשל המכסים המוגבהים ואמצעים אחרים שנקט ממשל טראמפ אבדו 300,000 מקומות עבודה. ביידן והאריס סבורים כי ארצות הברית צריכה לאמץ אסטרטגיה מתוחכמת יותר, מקיפה וארוכת טווח.

לגיבוש אסטרטגיה זו, הממשל החדש יוכל להיעזר ביוזמת חקיקה של 11 סנטורים דמוקרטים, שבספטמבר 2020 הציעו את החוק "אמריקה מובילה" ובו ארבעה רכיבים מרכזיים: (1) השקעה של 350 מיליארד דולר בשיפור כושר התחרותיות האמריקאי, בין השאר על ידי מימון פדרלי למחקר ופיתוח בתחומים של טכנולוגיות התקשורת דור 5, קוואנטום ובינה מלאכותית, (2) חיזוק שיתוף הפעולה עם בעלות ברית, החזרת ערכים אמריקאים ליברליים כקווים מנחים במדיניות החוץ, (3) חיזוק המערכת הדיפלומטית, ו-(4) גביית מחיר מסין על התנהלות "טורפת" בתחום הסחר והשימוש בכוחה הצבאי. כן מציעים הסנאטורים לעבות את המחויבות האמריקאית להגנתן של מדינות האוקיינוסים השקט וההודי ולהגנת זכויותיהן במרחבים הימי והאווירי באזור. בנושא זה הם שותפים לדעותיהם של יועצים בכירים לממשל הנכנס, ביניהם מישל פלורנוי, המועמדת המובילה למזכירת ההגנה, אשר מצביעה על היעדר מענה אמריקאי למאמצי סין בשנים האחרונות בתחומים המדיניים, כלכלים, וצבאיים, שנועדו להרחיב את השפעתה. פלורנוי טוענת כי על ארצות הברית להעצים את יכולת ההרתעה האזורית שלה כדי למנוע מלחמה עתידית עם סין. סין מצדה עלולה לבחון את הממשל החדש ואת נחישותו להתמודד על מעמד ארצות הברית בכמה תתי-זירות, בפרט טאיוואן, האיים המלאכותיים בים סין הדרומי, הונג קונג והגבול עם הודו. במצע המפלגה הדמוקרטית לקראת בחירות 2020 לנשיאות הושמט המינוח "סין אחת" שהתייחס לטאיוואן כחלק מסין, ובמקום זאת דובר על אודות פתרון בדרכי שלום, התואם את השאיפות והאינטרסים של העם בטאיוואן. לפני כ-20 שנה כתב הסנאטור ביידן כי לארצות הברית עניין בשימור הדמוקרטיה באי אך אין לה מחויבות להגן עליה מהתקפה. הנשיא ביידן עלול לעמוד בפני מבחן קשה בנקודה זו, במיוחד לאחר שהנרי קיסינג'ר המליץ לו לאחר היבחרו לנשיא לחדש את ההידברות עם הממשל הסיני כדי למנוע מלחמה. אם אכן יפעל הממשל הנכנס לחזק את שיתוף הפעולה הטרנס-אטלנטי מול סין בקשת רחבה, הכוללת נושאי כלכלה וטכנולוגיה מחד גיסא, ונושאי זכויות אדם ומיעוטים מאידך גיסא, סין עשויה לשקול מחדש את התנהלותה בזירה הבינלאומית ואת התאמתה לנסיבות והקואליציות החדשות.

ביידן מתייחס למדיניותו הצפויה כלפי סין, אוגוסט 2020

שותפות טרנס-אטלנטית בלבד בחזית הכלכלית מול סין היא מסגרת פוליטית נוחה לישראל, המבקשת לשמר הן את היחסים המיוחדים עם ארצות הברית והן את היכולת להפיק את מירב התועלת משיתוף פעולה כלכלי הדוק עם סין - בלי שתיראה נכנעת לתכתיבים מוושינגטון. זאת ועוד, לתגובותיה של סין, במיוחד בנושאים הכלכליים, תהיינה השלכות גם על ישראל, המנהלת עם סין משא ומתן על אזור סחר חופשי. פתיחות ושקיפות גדולות יותר של הכלכלה הסינית לפעילות חברות זרות בשטחה, גם היא עשויה להביא למעורבות גדולה יותר של חברות ישראליות בסין ולהגדלת המסחר בין המדינות.

מול שינויים עמוקים בזירה הבינלאומית הנובעים בין השאר משינוי ממשל בארצות הברית, מהתוצאות הכלכליות של מגפת הקורונה ומהערכות מחודשת של המערכת הבינלאומית, יש לישראל, מהיותה תלויה בסחר בינלאומי, עניין רב לשמור על דו-שיח רציף עם השחקנים הבינלאומיים המרכזיים. הדברים אמורים במיוחד לגבי ארצות הברית, שכן יש להניח שממשל ביידן, כקודמו, ימשיך לעקוב אחרי האופן שבו מנהלות מדינות שונות את יחסיהן עם סין בתחומים המשפיעים על ביטחונה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הבריתהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25
דובר צה''ל
תרומת הטכנולוגיה הצבאית הישראלית לצבא האמריקאי
המענים לאתגרי הביטחון הישראליים שאומצו בשדות הקרב של הצבא האמריקני
27/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.