פרסומים
צבא ואסטרטגיה, כרך 7, גיליון 3, דצמבר 2015

מאמר זה מתמקד בשימוש של "המדינה האסלאמית" ושחקנים לא מדינתיים אחרים באמצעי תקשורת וטכנולוגיה כדי להשפיע על יחידים או על קבוצות, תוך שילוב בין רשת האינטרנט ובין עולם המציאות שמחוץ לרשת. אופן השימוש של "המדינה האסלאמית" ברשת בכלל ובמדיה החברתית בפרט לעיצוב המציאות דרך עיניה ולקידום מטרות הטרור שלה, שונה במהותו מהשימוש שעשו ארגוני טרור בעבר. שחקנים לא מדינתיים וארגוני טרור נוספים לומדים ומפיקים לקחים מהצלחת מודל הפעולה של "המדינה האסלאמית" כדי להשתמש באמצעי תקשורת וטכנולוגיה לצורך השפעה על יחידים או על קבוצות. המאמר בוחן את השימוש שעושה "המדינה האסלאמית" למינוף יתרונות הרשת, תוך שהוא מזהה שלושה מרחבי פעולה — גיאוגרפי, קיברנטי ותודעתי — המשמשים אותה לתקשורת, לתעמולה, ללוחמה פסיכולוגית, לגיוס פעילים ולשימוש ברשת במטרה להשפיע על בודדים
או קבוצות ולהסית אותם לביצוע פעולות טרור בצורה ספונטנית.
מילות מפתח: סייבר, רשתות חברתיות, טרור, תודעה, "אל־קאעדה", המרחב הקיברנטי, "המדינה האסלאמית", דאע"ש, רשת האינטרנט.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.