ארצות הברית – מוכנות וכשירות להתערבות צבאית בעיראק - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ארצות הברית – מוכנות וכשירות להתערבות צבאית בעיראק

ארצות הברית – מוכנות וכשירות להתערבות צבאית בעיראק

מבט על, גיליון 567, 1 ביולי 2014

English
לירן ענתבי
ההצהרה של הנשיא אובמה כי ארצות הברית לא תחזור להילחם בעיראק מעידה על חוסר רצון בולט של הנשיא לשלוח את הכוחות האמריקניים לסבב לחימה נוסף במזרח התיכון המדמם, שהרי הוא מבקש להשאיר אחריו מורשת של החזרת הכוחות הביתה. למרות זאת הנסיבות הנוכחיות באזור מציבות שאלה באשר למוכנות הצבאית האמריקנית להתערבות מסוג זה, אם וכאשר יחליט הממשל, בעתיד, כי האינטרסים של ארצות הברית או של בנות בריתה, מחייבים התערבות כזו. הצבא האמריקני הוא הצבא החזק והמצויד בעולם ובכל זאת כאשר מדובר בלוחמה נגד ארגונים חתרניים הוא למוד ניסיון רע. האם הפיקו האמריקנים לקחים המשפרים את מוכנותם הצבאית לעימות עתידי אפשרי?

הערכות רבות הושמעו בזמן האחרון בנוגע להתערבות צבאית אפשרית של ארצות הברית בעיראק, נוכח כיבוש הערים הראשיות בה, בידי ארגון ה-ISIS. מאז החלו הכיבושים, יצא כוח אמריקני קטן המונה 275 חיילים לעיראק כשמטרתו המוצהרת, היא הגנה על אזרחים ורכוש אמריקני, והנשיא אובמה הכריז, כי ארצות הברית מוכנה לפעולה צבאית ממוקדת ומדויקת אם וכאשר המצב בשטח ידרוש זאת. אובמה אף אישר שיגור 300 יועצים צבאיים, לצורך סיוע לממשלת עיראק, אך גם הכריז, כי כוחות ארצות הברית לא יחזרו להילחם בה. לאחר מספר ימים יצא מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי לביקור חירום בעיראק.

ההצהרה הרשמית של הבית הלבן מעידה שוב על חוסר רצון בולט של הנשיא לשלוח את הכוחות האמריקניים לסבב לחימה נוסף במזרח התיכון המדמם, שהרי הוא מבקש להשאיר אחריו מורשת של החזרת הכוחות הביתה. למרות זאת הנסיבות הנוכחיות באזור מציבות שאלה באשר למוכנות הצבאית האמריקנית להתערבות מסוג זה, במידה ויחליט הממשל בעתיד, כי האינטרסים של ארצות הברית או של בנות בריתה, מחייבים התערבות כזו. הצבא האמריקני הוא הצבא החזק והמצויד בעולם ובכל זאת כאשר מדובר בלוחמה נגד ארגונים חתרניים הוא למוד ניסיון רע, שעלה כסף רב וחמור מכך – חללים רבים. האם הפיקו האמריקנים לקחים המשפרים את מוכנותם הצבאית לעימות עתידי אפשרי?

      בכדי להתמודד עם שאלה זו יש לבחון את התפיסות שעיצבו את ההערכות וההתמודדות הצבאית האמריקנית עם לוחמה אסימטרית, החל מהיציאה למבצע באפגניסטן בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר 2001. במאמר שפורסם ב-2002 תחת הכותרת "Transforming the Military" הציג דונלד רמספלד, שר ההגנה האמריקני דאז, דוקטרינה חדשה: "Transformation". רמספלד מתאר את השינוי שנדרשת ארצות הברית לבצע בתחום בניין הכוח והפעלתו עקב שינוי אופי העימותים והאויבים איתם היא מתמודדת. יותר מעשור לאחר פרסומה, תפיסתו של רמספלד וההנחות העומדות בבסיסה נראות רלוונטית מתמיד, דבר שעשוי להיחשב כמפתיע, בשל הכישלונות האסטרטגיים באפגניסטן ובעיראק.

     רמספלד ראה במקרה של אפגניסטן דוגמא ממנה ניתן ללמוד רבות בנוגע להכנתו לעתיד של הצבא האמריקאי, על מנת שזה יוכל להסתגל במהירות לאתגרים ולנסיבות בלתי צפויים. הדבר בא לידי ביטוי באופן בולט, גם בתוכניות בניין הכוח. תוכנית הדגל שייצגה את תפיסת הממשל מוכרת בשם: (Future Combat System) FCS.  ראוי לציין, כי תוכנית זו הוגדרה שנתיים לפני תחילת כהונתו של רמספלד, אך מימושה החל לאחר כניסתו לתפקיד. הFCS- כללה בתוכה שינויים בתורת הלחימה, באמצעי הלחימה והציוד, בצורה ובאופן האימון, בפיתוח פיקוד ומנהיגות תואמים, בשינוי בגיוס ובהכשרה ובהקמת מתקנים חדשים. מטרתה הייתה שינוי מוחלט של צבא היבשה באופן שיאפשר לו להתמודד טוב יותר עם אתגרי העתיד. אחד מהדגשים הבולטים בתוכנית ניתן לפיתוח והצטיידות באמצעי לחימה חדשניים, שנועדו להחליף כלים ישנים אך גם למלא תפקידים חדשים. הכוח תוכנן ככוח קטן יחסית, קל ונייד, על מנת שיוכל להגיע לכל נקודה על פני כדור הארץ בפחות מ-100 שעות, ולבצע כל משימה שתידרש, באופן עצמאי וללא סיוע מגורמים נוספים, תוך שימוש באמצעים מגוונים המחוברים ברשת אחודה. בין האמצעים והכלים שכללה התוכנית נכלל גם מספר רב של מערכות בלתי מאוישות ורובוטים. האוגדה הראשונה נועדה להיות כשירה כבר בשנת 2015 וכל התוכנית כולה עתידה הייתה להסתיים עד שנת 2030.
התוכנית פרצה דרך בכמה תחומים. ראשית – מבחינה טכנולוגית: עד לאותה תקופה היו בידיה של ארצות הברית רק עשרות בודדות של כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם) וכמויות קטנות מאוד של רובוטים קרקעיים. שנית – מבחינת תשומת הלב שניתנה להיבטים הצבאיים השונים וההבנה שבכדי ליצור כוח אפקטיבי יש לשנות לא רק את הכלים אלא גם את המעטפת: תפיסות לחימה, אימונים, גיוס, הכשרה פיקוד ועוד. ושלישית – באופן בו התוכנית הזו תופסת את האופי העתידי של עימותים צבאיים. גורמים צבאיים נתפסים לעיתים כשהם "מתכוננים למלחמה הקודמת", אולם כאן ניתן לראות, חשיבה והיערכות לעימותים שאכן רובצים כיום לפתחה של ארצות הברית.

     תוכנית ה-FCS השאפתנית בוטלה בשנת 2009 על ידי מזכיר ההגנה האמריקני רוברט גייטס, שטען, כי זו אחת ההחלטות הקשות שלקח. התוכנית הוחלפה בתוכנית צנועה יותר: BCTM (Brigade Combat Team Modernization). הסיבות לשינוי עליו הוחלט הן רבות ומגוונות ובתוכן ניתן למנות שלוש עיקריות. א. תקציב; ועיתוי הביטול, לאחר פרוץ המשבר הכלכלי העולמי של 2008, איננו מקרי. מדובר היה בתוכנית בסכומי עתק שכבר בשלב ההוא חרגה באופן בולט מן המתוכנן. ב. אי-עמידה בלוח זמנים ומצב בו כלים צבאיים בשימוש, כגון טנקים, עתידים להתיישן באופן שלא יאפשר המשך שימוש בהם, בעוד הכלים החדשים עדיין אינם מוכנים לשימוש. ג. חילופי הממשל שהביאו עמם שינוי בגישה היוו, כנראה, גם הם, גורם מכריע. מדובר בשילוב נסיבות שהוביל בפועל להחלטה של הממשל על תוכנית חדשה שתחליף את זו הקודמת. התוכנית החדשה כללה מאמץ להטמיע בתוכה טכנולוגיות ואמצעים שפותחו במסגרת ה-FCS, אולם הייתה שונה ממנה בגודלה ובאופייה בעיקר בכמות הכלים הבלתי מאוישים שהצטמצמה משמעותית. בעקבות כך הופיעו טענות בתקשורת, כי הדבר עשוי לסמל את סופו של החזון הרובוטי של הצבא האמריקני. מי שסבר כך – טעה.

      הכוחות האמריקנים הם כיום המצוידים והטכנולוגיים ביותר בעולם, בין השאר, בצי של אלפי כלי טייס בלתי מאוישים, המופעלים באופן רציף ברחבי העולם. מדינות נוספות קוראות תיגר על יתרונה הבולט של ארצות הברית, כמו סין, שכבר הכריזה שבכוונתה לפתח את צי המל"טים הגדול בעולם ולעקוף את ארצות הברית. בנוסף לכלים האוויריים ניתן למנות כמות של מעל ל-12,000 רובוטים קרקעיים (נכון לשנת 2010), אשר שימשו גם הם בלחימה בעיראק ואפגניסטן. אולם ציוד זה לא מבטיח מוכנות לעימות שדורש הפעלת כוחות על הקרקע, כנגד אויב חתרן ומאתגר. אויב מסוג כזה מאתגר לא רק את ארצות הברית אלא צבאות מודרניים מערביים ובעיקר כאלו של מדינות דמוקרטיות, אשר מחילות על עצמן מגבלות רבות ביחס ליריב בעת לחימה.

      ניתן רק לשער, כי כוח כשיר – על פי המודל המקורי של FCS – יכול היה לאפשר מבחינה טקטית, פעולה קרקעית טובה יותר מזו שקיימת כיום. כוח כזה היה עדיין מכיל בתוכו כלים מאוישים רבים, אך גם יותר כלים קרקעיים בלתי מאוישים ממה שיש ברשותו כיום וכן רמה גבוהה יותר של שיתוף מידע בין הכלים והלוחמים – יכולת שהייתה מתחילה להתקרב ליכולות האוויריות הלא-מאוישות של ארצות הברית. יחד עם זאת צריך לסייג ולהזכיר שכלים אלו אינם חפים מחסרונות ובעיקר אינם פותרים סוגיות פוליטית, בינלאומיות וכן אתגרים בתחום הלוחמה, כמו למשל הקושי להבחין בין לוחמים ללא לוחמים, שנפוץ בלוחמה מסוג זה; וכי רמת הפיתוח הטכנולוגי עדיין אינה מאפשרת להם להוות תחליף לשימוש בלוחמים וכלים מאוישים בכל המשימות הצבאיות.

     היכולת להפעיל עוצמה תוך מזעור הסיכון ללוחמים, היא שימושית ביותר עבור כל מדינה דמוקרטית מערבית, הנאלצת להגן על עצמה, במסגרת ההתמודדות עם ארגוני טרור וגרילה בזירות שונות. זאת משום שיכולת זו מצמצמת את "עקב אכילס" שלה, שארגונים חתרנים חשפו מזמן – רגישות לנפילתם של לוחמים, בעיקר במסגרת מלחמות נגד איום שאינו קיומי. אולם נראה שכיום עדיין אין בידיה של ארצות הברית (ושל מדינות אחרות) יכולת להתערב קרקעית, מבלי להיקלע לעימות מתמשך שיסכן בין השאר את חייהם של לוחמים רבים וכי הדבר הזה יהווה את אחד השיקולים הכבדים נגד התערבות צבאית בעיראק, במידה שארצות הברית תחליט, אם בכלל, שההגנה על האינטרסים האמריקניים מחייבת הפעלת כוח צבאי.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומייחסי ישראל-ארצות הבריתעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
פיתוי הבינה המלאכותית הסינית: אל לה לישראל להסתכן בשיכרון מעמקים בעקבות DeepSeek
עד כמה חזק ויעיל מודל הבינה המלאכותית הסיני – ומה המסקנות שצריך להסיק בישראל?
18/02/25
יירוט טילים בליסטיים בשלב ההאצה
יירוט טילים ורקטות בשלב המוקדם ביותר של המראתם הינה פעולה התקפית בעלת אופי הגנתי מובהק, שמטרתה מניעת נזק ממשי או אגבי במדינה המותקפת, תוך הסבת נזק מרבי לגוף התוקף. במקרה של מדינת ישראל לשיטת יירוט זו יתרון כפול ומכופל עקב שטחה הקטן, האיומים מצד איראן ושלוחיה ב"מעגל האש" הקרוב והרחוק, ופוטנציאל הנזק הרב כתוצאה מפגיעה בתשתיות אזרחיות וצבאיות. במאמר זה נסקרים האתגרים והפיתוחים הטכנולוגיים שביירוט טילים ורקטות, היבטים גיאו-פוליטיים רלוונטיים וכן לקחים למדינת ישראל.
13/02/25
אתגר הבינה המלאכותית: הידרדרות מעמדה של ישראל והצורך הדחוף באסטרטגיה לאומית חדשה
המרוץ העולמי בתחום הבינה המלאכותית ממשיך במלוא עוזו, כשהמדינות המתקדמות מזהות את הנושא כרכיב יסודי בעוצמתן הכלכלית וביטחונן הלאומי ומשקיעות תשומות לאומיות בהתאמה לגודל האתגר והשעה. למרות מאמציה, מדינת ישראל לא מצליחה לעמוד בתחרות ומיקומה הולך ויורד במדדים העולמיים. כבר היום מורגשת יכולתה המוגבלת של תעשיית הטכנולוגיה הישראלית להתחרות בתחום, מגמה שתלך ותחמיר ללא התערבות מיידית, הגדרת אסטרטגיה עדכנית, קביעת יעדי תשתית המחשוב הלאומיים ואימוץ תכנית טכנולוגיה לאומית.
15/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.