אובמה, מיטשל, ישראל והעתיד - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על אובמה, מיטשל, ישראל והעתיד

אובמה, מיטשל, ישראל והעתיד

מבט על, גיליון 91, 25 בינואר 2009

English
רוני ברט

לנשיא ברק אובמה עמדה מאוזנת לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומינויו של הסנטור לשעבר ג'ון מיטשל כשליח מיוחד לשלום במזרח התיכון משקף זאת. העמדה והשליח צפויים לאתגר את ישראל בצורה שעלולה להעיב על היחסים בין המדינות.


לנשיא ברק אובמה עמדה מאוזנת לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומינויו של הסנטור לשעבר ג'ון מיטשל כשליח מיוחד לשלום במזרח התיכון משקף זאת. העמדה והשליח צפויים לאתגר את ישראל בצורה שעלולה להעיב על היחסים בין המדינות.

אובמה שותף לקונצנזוס האמריקאי המחויב לישראל – קיומה, זכותה לביטחון ולהגנה עצמית, ושגשוגה - המבוסס על המורשת התנ"כית היודאו-נוצרית, ערכי הדמוקרטיה של שתי המדינות ואינטרסים אסטרטגיים משותפים. הוא תומך בפתרון של שתי מדינות לשני עמים; מחויב לעשות כל מאמץ לקידום השלום; וביום השני לכהונתו שב ופסל את החמאס כבר-שיח עד שהארגון לא יעמוד בתנאיה הידועים של הקהילה הבינלאומית.

ברם, מעבר לעמדות בסיסיות אלה, הנשיא ביטא ומבטא עמדה מאוזנת הבולטת בחריגותה בנוף הפוליטי האמריקאי. הכוונה לא רק להתנערותו הפומבית מעמדות המזוהות עם הליכוד. בעבר הרחוק ביקר אובמה את ממשל קלינטון בגין תמיכה בלתי מותנית וחד צדדית בישראל לאחר כשלון ועידת קמפ דייוויד, ובעבר הקרוב הבטיח שממשלו יעזור "לישראלים לזהות ולחזק את שותפיהם שבאמת מחויבים לשלום" - ניסוח דיפלומטי למושג לחץ. ואכן, כאשר הנשיא דיבר טרם היבחרו על צעדים קונקרטיים, הוא פרט רק דרישות מישראל לגבי צמצום מחסומים והקפאת ההתנחלויות. נעדרה מדבריו התייחסות לתביעות מהפלסטינים, כגון מאבק בטרור או רפורמה ממשלית. אובמה היה המועמד היחיד בשתי המפלגות שלא הביע תמיכה בגדר ההפרדה, אותה בחר להגדיר כ"עוד דוגמא להזנחת הממשל את התהליך המדיני." הוא גם העדיף את הביטוי "מעגל האלימות הישראלי-פלסטיני" במקום הנוסחה המקובלת בקרב תומכי ישראל - "אלימות פלסטינית ותגובה ישראלית", ומרבה להדגיש (גם לאחר היבחרו) את "הסבל הפלסטיני". אחד השינויים, אם כן, שהביא איתו הנשיא החדש הוא איזון שונה בין צרכי הביטחון של ישראל וזכותה להגנה עצמית לצרכים ההומניטאריים של הפלסטינים וזכותם לחרות, איזון שהוא לכל הפחות נייטרלי.

מינויו של מיטשל משקף עמדה זו. ראשית, מדובר באדם בעל מעמד פוליטי (לשעבר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט) ובינלאומי (מתווך מצליח בסוגיית צפון אירלנד) מכובד משל דיפלומטים מקצועיים כגון דניס רוס ודומיו, ושלכן ייהנה מיותר חופש פעולה בזמן שהממונים עליו טרודים בענייני חוץ אחרים. מיטשל מוערך מאד כבעל תפקיד קריטי בהשגת הסכם "יום ששי הטוב" באפריל 1998, הודות למחויבות, לסבלנות, לחריצות ולעמקות ההבנה הפוליטית אשר הפגין. שנית, במינויו יומיים לאחר השבעת הנשיא ובשליחתו המיידית למזרח התיכון, מקיים אובמה את הבטחתו למעורבות פעילה בסכסוך מיד עם תחילת כהונתו. שלישית, מן הסתם לא נעלם מעיני הנשיא, אשר מכל חלקי העולם הזכיר בנאום ההשבעה שלו רק את "העולם המוסלמי", שערבי-אמריקאי (כך מגדיר מיטשל את עצמו משום שאימו מרונית מלבנון) מחליף את קבוצת היהודים-אמריקאים שניהלו בעבר את התהליך הדיפלומטי. ורביעית, מיטשל הוכיח עצמו כמאוזן למהדרין כאשר עמד בשנים 2000 - 2001 בראש הוועדה הבינלאומית לבדיקת הסיבות לפרוץ האינתיפאדה השנייה. ב-דו"ח מיטשל המפורסם הוא חילק את האחריות באופן שווה בין שני הצדדים, והמציא יש מאין את החיבור בין מאבק פלסטיני נגד טרור לבין הקפאה ישראלית של ההתנחלויות. (בהסכמי אוסלו מוזכרת במפורש החובה הפלסטינית למאבק בטרור, אולם אין בהם ולו רמז למחויבות ישראלית כלשהיא בתחום ההתנחלויות). מבחינת הפלסטינים והעולם הערבי, אם כן, so far – so good.

עם מינויו הכריז מיטשל, לא בפעם הראשונה, ש"אין סכסוך שלא ניתן לסיים". אמירה זו מזכירה את אבחנתו הביקורתית של קיסינג'ר שמדיניות החוץ האמריקאית מאופיינת בגישה פרגמטית-משפטנית (ליטיגציונית), כאילו כל בעיה ניתנת לפתרון אם רק 'נשב ונדבר על זה', כאילו אין בעיות לא-פתירות או לפחות לא-פתירות בלוח זמנים ו/או בסגנון אמריקאי. בהקשר זה מן הראוי לזכור שכל חברי השלישייה המובילה - אובמה, קלינטון, מיטשל – הם משפטנים. בכל מקרה, מיטשל מוצא לא מעט קווי דמיון בין הסכסוך בצפון אירלנד לזה שבישראל-פלסטין. לכן, מן הסתם עיקרי לקחיו מאירלנד, כפי שפורסם על ידו ב-2007, מצביעים על הכיוון הצפוי בשליחותו: בניית אמון לפני נקיטת צעדים שאפתניים, וזאת באמצעות שורת צעדים הדדיים וסימולטאניים; הטלת אחריות פומבית על אי-עמידה בהם, ונקיטת סנקציות בתגובה לצעדי רגרסיה בלתי-קבילים; שיפור מירקם החיים האזרחי-כלכלי חיוני להצלחת תהליך שלום; והכללת קבוצות אלימות בתהליך גם במחיר האטתו, כדי להגביר לגיטימיות ותמיכה. על סמך הרקורד שלו, ועל סמך העדיפות שהובטחה והדחיפות שאכן ניתנה, דומה שניתן להעריך מתווה ראשוני להתנהלות האמריקאית בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

מיטשל יתמקד בחודשיים הקרובים בבעיית עזה, בגלל דחיפותה ובגלל הצורך להמתין להקמת ממשלה ישראלית חדשה. הנשיא אובמה דיבר על הצורך לפתוח מחדש את המעברים לעזה ולשקמה, אמנם לא עם החמאס אלא עם הרשות הפלסטינית ובפיקוח אירופאי. ברם, גם אם החמאס יסכים לשילוב הרשות, הוא לא יסכים לניטרולו המוחלט. הסדר מעברים משותף לחמאס ולרשות, בפני עצמו ולא כל שכן לקראת/כחלק מהקמת ממשלת אחדות, תיצור לממשל אובמה בעיה ביחס לפסילת הארגון כמשתתף לגיטימי בתהליך. מכיוון שאפילו ממשל בוש הסכים ביותר משתיקה להכללת חזבאללה בממשלת לבנון (ועוד כשותף בעל זכות וטו), קשה להאמין שממשל אובמה שואף-ההידברות לא ימצא דרך להתעלם מ- ו/או לעקוף את מדיניות ההחרמה.

בהנחה שבשלב מסוים ישובו הצדדים למתווה אנאפוליס, ניתן לצפות לשני חידושים. במסלול המיידי יום-יומי של התחייבויות שלב א' במפת הדרכים (אשר מבוססת במידה רבה על דו"ח מיטשל), הממשל ישאף ליצור מכניזם פיקוח על קיומן. גם ללא זאת, ייתכן מאוד שאובמה יפגין פחות סבלנות משהפגין קודמו כלפי גרירת הרגליים של ישראל לגבי התנחלויות ומאחזים ומחסומים ופחות סבלנות מזו שיפגין כלפי גרירת רגליים פלסטינית לגבי מאבק בטרור ורפורמה ממשלית. גם במסלול המשא ומתן על הסדר קבע, יבואו לידי ביטוי תחושת הדחיפות של הנשיא וניסיונו האירלנדי של השליח. לא עוד המתנה בושית-רייסית להתקדמותם האיטית של שני הצדדים. בהגשת הצעות תיווך משל עצמה, יש מקום להניח שארה"ב תעדיף לחקות את המודל המוקדם של ממשל קרטר ולא את המאוחר של ממשל קלינטון. מבחינת תוכן, יש להניח שנקודת המוצא לעמדות האמריקאיות בסוגיות השונות תהיה "הפרמטרים של קלינטון" מסוף שנת 2000. וכול זאת ברוח דבריו של הנשיא יומיים לאחר השבעתו: "מעורבות פעילה ואגרסיבית".

התגמשות ביחס לחמאס כדי לשקם את עזה ואולי אף כדי לאפשר לאבו מאזן ממשל משותף; דרישות קונקרטיות וקפדניות לגבי התנהלות ישראל בגדה המערבית; אימוץ חלקי או מלא של היוזמה הערבית בה מוצא הנשיא "אלמנטים קונסטרוקטיביים"; והתערבות לוחצת בתוכנו של המשא ומתן על סדר הקבע; כל אלה לא יהיו לרוחה של ממשלה ישראלית כלשהיא, גם לא של ממשלת מרכז-שמאל בראשות קדימה אשר תכלול לפחות מפלגת ימין אחת. אין אף להוציא מכלל אפשרות ניסיון אמריקאי עדין להשפיע על הרכבה של הממשלה הבאה. הנימוס הדיפלומטי, במיוחד בין שתי מדינות כה קרובות, מחייב המתנה אמריקאית למיצויו של התהליך הדמוקרטי-פוליטי בישראל. ברם, אם למרכיב/ת הממשלה תהיה אפשרות לבחור בין הרכב יחסית-ניצי להרכב יחסית-יוני, יוכל הממשל להדליף משהוא על יוזמותיו המתגבשות כדי לרמוז שלהרכב הניצי תהיה בעיה עם בעלת בריתה של ישראל. צפוי אם כן מזג אויר מעונן עד סוער (תלוי בתוצאות הבחירות בישראל) ביחסי ישראל-ארה"ב.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-ארצות הברית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
ישראל-ארצות הברית: מ"יחסים מיוחדים" ל"יחסים"?
האם בכל הנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב "מה שהיה הוא שיהיה"? הכרסום הניכר בנדבכים המרכזיים של יחסים אלה אינו מבשר טובות
29/05/25
REUTERS/Brian Snyder
ביקור הנשיא טראמפ במפרץ: סדר אזורי משתנה והאתגר לישראל
מהן תוצאות הביקור המדיני של טראמפ בערב הסעודית, קטר ואיחוד האמירויות – ואיך הן משפיעות על ישראל?
18/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.