להתמודד עם טרור מבלי ליפול במלכודתו - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על להתמודד עם טרור מבלי ליפול במלכודתו

להתמודד עם טרור מבלי ליפול במלכודתו

מבט על, גיליון 808, 24 במארס 2016

English
יורם שוייצר
עודד ערן
נוסעים מפונים מנמל התעופה בבריסל
הפיגועים האחרונים בפריז ובבריסל מאיצים את התהליך שבו אירופה מתלבטת בין שמירה קנאית על חירויות הפרט השונות לבין ההחלטה למגר את בסיסי הטרור של האסלאם הפונדמנטליסטי באירופה. בפועל המאבק הזה יצריך פיקוח הדוק יותר על מוסדות הדת באירופה, מעקב צמוד יותר אחר ארגוני צדקה למיניהם ועיבוי מערכי האבטחה במתקני השרות הציבורי למיניהם. כדי למנוע הידרדרות ביחסים שבין אוכלוסיית מערב אירופה לבין מיליוני המוסלמים החיים בקרבה, על המנהיגות האירופאית לשכנע את האוכלוסייה ואת מנהיגיה, כי מאבק בטרור אין פרושו מאבק נגד האסלאם. על אף האפשרות שתגדל ההבנה באירופה ליד הקשה שנוקטת ישראל מול מבצעי פיגועים בישראל אין להניח שהבנה זו תתורגם ליתר הבנה למדיניות ישראל בשטחים. נהפוך הוא, אירופה תשתמש בהחרפת הביקורת על ישראל כאמצעי להפיס את דעת הקהל המוסלמית במדינות השונות, חברות האיחוד האירופי.

מתקפת הטרור בבריסל הרעידה שוב את אמות הספים של תושבי המדינה המותקפת ושידרה גלי זעזוע לעבר אירופה כולה. הקשר בין ההתקפה בבריסל להתקפה בפריס בנובמבר 2015 ניכר כבר עתה. מהעדויות הראשוניות הנובעות מהחקירה וממעצר של חשודים הקשורים לשתי הפרשיות ברור שמדובר ברשת טרור אחת.

חשובה מכך היא העובדה, כי פיגועי הטרור הללו הוצאו לפועל בהנחיית המדינה האסלאמית בסוריה באמצעות היחידה לפיגועי טרור בינלאומי שלה. זו שיגרה את חברי הרשת המרכזיים שאומנו והוכשרו על ידה לבצע בשמה ומטעמה טרור באירופה. בכך הוכיחה המדינה האסלאמית, למי שעוד היה לו ספק, כי הקאדר הרחב של מתנדבים מערביים שגדשו את סוריה בשנים האחרונות, נועד לא רק לשמש כבשר תותחים המייצר מתאבדים בעיראק ובסוריה או להפיץ תעמולה, אלא הוכשר באופן מתוכנן על מנת להוציא לפועל מבצעי טרור במערב על פי הצורך והאפשרויות. זאת, כחלק מאסטרטגית המערכה הבינלאומית שלה. מאחר שמדובר בכמה אלפי מתנדבים מערביים, במספרים הנעים על פי הערכות שונות בין 5000 ל-7000, ניתן להניח, כי מבין אלה יימצאו לא מעטים שיתנדבו לבצע טרור וחלקם אף עלולים להצליח במזימתם.

       תובנה זו שהייתה קרוב לוודאי נחלת רבים בקרב שירותי המודיעין במערב, לא חלחלה לתודעת מנהיגי המדינות, או למצער, לא הניעה אותם לנקוט בצעדים מעשיים שיספיקו לקדם מבעוד מועד ובאופן יעיל את פני הרעה. אולי הדבר נבע ממשאלת לב כי האיום לא יתממש על בסיס ההנחה השגויה שגרסה, כי המדינה האסלאמית מתמקדת בעיקר בביסוס נוכחותה במזרח התיכון ולכן תמנע מאימוץ אסטרטגית הטרור הבינלאומי שיוחסה בעבר לאל-קאעדה. הפיגועים בצרפת ובבלגיה לצד מספר ניסיונות פיגוע אחרים שהתרחשו בשנה האחרונה במערב אירופה צריכים לדחוף את מנהיגי היבשת לנקוט במדיניות מעשית, כדי לקדם את פני הרעה הצפויה עוד בטרם יתרחשו התקפות נוספות. מדיניות כזו מחייבת מתן עדיפות גבוהה להיערכות ארגונית ובין-ארגונית, מגובה בהקצאת משאבים ואמצעים מספיקים, בהכשרת כוח אדם מקצועי מיומן ובמתן גיבוי לגורמי המודיעין, השיטור והאכיפה כדי שאלה יוכלו להתמודד ביעילות מול נחשול האיומים הצפוי שניצב בפניהם.

      כדאי לזכור, כי אין זה המפגש הראשון בעידן המודרני של אירופה עם גל טרור המכה בעריה. בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים היו אלה ארגוני הטרור הפלסטיניים והמערב אירופאיים ואחריהם טרוריסטים שיעים-לבנונים בהנחיית איראן, שפגעו בעריה, ובכלל זה בשדות התעופה שלה ובתעבורה האווירית. אחריהם הגיעו פעילי אל-קאעדה ושותפיהם, שתכננו וביצעו פעולות טרור ראוותניות בעשור הראשון של שנות האלפיים בעקבות הצלחת מתקפת ה-טרור של ה-11 בספטמבר 2001 בארצות הברית. המערכה הבינלאומית נגד הטרור של אל-קאעדה ושותפיו הצליחה למנוע את מרבית ניסיונות הטרור, זאת עד עלייתה של המדינה האסלאמית הניצבת כיום בראש 'מחנה' הג'יהאד העולמי. למרות שהמדינה האסלאמית הינה ישות טרור השולטת בטריטוריה רחבה, שלרשותה עומדים אמצעים כלכליים וכוח אדם רבים מאלה שעמדו לרשות אל קאעדה ושותפיו, יש לניסיון, ולידע שנצברו בלחימה נגד הג'יהאד העולמי בראשות אל-קאעדה כדי לסייע בהתמודדות גם עם האתגר שהמדינה האסלאמית מציבה, תוך התאמת אסטרטגית הפעולה נגדה לשיטותיה ולתנאים שבהם היא פועלת.

      הפיגועים האחרונים בפריז ובריסל מאיצים את התהליך שבו אירופה מתלבטת בין שמירה קנאית על חרויות הפרט השונות לבין ההחלטה למגר את בסיסי הטרור של האסלאם הפונדמנטליסטי באירופה. בפועל המאבק הזה יצריך פיקוח הדוק יותר על מוסדות הדת באירופה, מעקב צמוד יותר אחר ארגוני צדקה למיניהם ועיבוי מערכי האבטחה במתקני השרות הציבורי למיניהם, כמו בשרותי התעופה והתעבורה האחרים. האפקט המצטבר של הדיווחים על אכזריות המדינה האסלאמית, ההרס והחורבן שהיא זורעת ופעולות הטרור בערים אירופאיות מרכזיות, מגבירים את הנכונות של הציבור באירופה לקבל פגיעה ולו חלקית בעקרונות שהיו עד כה מקודשים. ההסדרים האחרונים בין תורכיה והאיחוד האירופי, שפרושם ניסיון לנעול את שערי אירופה בפני הפליטים הנסים מסוריה וזירות אחרות של מלחמות אזרחים במזרח התיכון ובצפון אפריקה, מצביעים על שינוי מהותי ביחס של אירופה למתח שבין זכויות הפרט לבין ביטחונו של הפרט. מאחר ואת ההגבלות צריך יהיה לעגן במערכת חקיקה רלבנטית, צפויה מערכה פוליטית ציבורית בין תומכי הגישה הליברלית לתומכי הגישה  השמרנית באיחוד האירופי וגם ענין זה יצטרף לגורמים נוספים המאיימים לפלג את האיחוד.

     כדי למנוע הדרדרות מוחלטת ביחסים שבין רוב אוכלוסיית מערב אירופה לבין קרוב ל-50 מיליון המוסלמים החיים בקרבה, על המנהיגות האירופאית להצהיר ולשכנע את האוכלוסייה ואת המנהיגים המבקשים לחיות בשלום ולהשתלב במערכת האירופית, כי מאבק בטרור אין פרושו מאבק נגד האסלאם. בגישה חיובית ומשתפת עשוי רוב הציבור המוסלמי באירופה להוות חלק מהמערכה נגד הטרור הסלפי-ג'האדיסטי וצריך להקפיד שלא להפוך אותו לחלק מהבעיה.

     ברור שאסור לשחק לידי המדינה האסלאמית. מעבר לרצונה לפגוע במערב, לזעזע את תחושת הביטחון של אזרחיו ולהרתיע את מנהיגיו מלהמשיך ולתקוף אותה בסוריה בעיראק ובלוב נועדו מתקפות הטרור, שבוצעו ביוזמתה ליצור פרובוקציה ולגרום לחיכוך אלים בין האירופאים לבין קהילות מוסלמים גדולות, המתגוררות במערב. מטרה זו באה לידי ביטוי בנאומו האחרון של מנהיגה אבו באכר אל-בגדאדי,  אשר תפיסתו מבססת את בניית המדינה האסלאמית על הגירתם (הג'רה) של עשרות ומאות אלפי מוסלמים אליה מכל קצווי העולם, ולכן הוא רואה בעיניים כלות את נהירתם של מאות אלפי מוסלמים ממנה אל אירופה ומצא לנכון לשגר לעברם אזהרה מפני נפילתם בשבי האשליה, כי במערב יקבלו אותם בזרועות פתוחות כשווי זכויות וכשווי ערך. הצהרות כדוגמת זו של המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ נגד המוסלמים, או תגובות חריפות ופעילות חסרת אבחנה נגד המוסלמים באירופה כחלק ממערכת הצעדים נגד הטרור עלולות לשרת את מטרותיו של אל-בגדאדי.
שאלה נוספת מתייחסת למידת השפעתם של אירועי הטרור על מערכת היחסים בין אירופה לישראל .זו מצויה כבר שנים בצל הביקורת הכבדה של מוסדות האיחוד האירופי על מדיניות ישראל מול הפלסטינים ובמיוחד בסוגית ההתנחלויות. על אף האפשרות שתגדל ההבנה באירופה ליד הקשה שנוקטת ישראל מול מבצעי פיגועים בישראל וסביבתם המשפחתית הקרובה, אין להניח שהבנה זו תתורגם ליתר הבנה למדיניות ישראל בשטחים. נהפוך הוא, אירופה תשתמש בהחרפת הביקורת על ישראל כאמצעי להפיס את דעת הקהל המוסלמית במדינות השונות, חברות האיחוד האירופי. וכך, אנו עלולים לחזות בפרדוכס של הגברת שיתוף הפעולה בין ישראל והאיחוד האירופי במיגור הטרור מול מתח גובר ביניהם על רקע תמיכה אירופאית ביוזמות כמו זו של צרפת להתניע מהלכים מדינים בין ישראל והפלסטינים.

      המאבק כנגד הטרור שמקורותיו אידיאולוגיים-אסלאמיים וההצלחה בו הם כמובן אינטרס ישראלי, אך חשוב גם שישראל לא תציב את עצמה, ובוודאי לא ברמה ההצהרתית, בחזית מאבק זה. יש לישראל יכולות מוכחות בנושא הלוחמה בטרור וכאשר תתבקש, עליה להיות מוכנה לסייע. הצהרות רשמיות ובוודאי כאלו של ביקורת והתנשאות לא יועילו לא למדינות שבהן אירעו הפיגועים וגם לא לישראל.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופהטרור ולוחמה בעצימות נמוכה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.