ישראל והאיחוד האירופי – משבר כנורמה ביחסים - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על ישראל והאיחוד האירופי – משבר כנורמה ביחסים

ישראל והאיחוד האירופי – משבר כנורמה ביחסים

מבט על, גיליון 800, 21 בפברואר 2016

English
שמעון שטיין
ראש הממשלה, בנימין נתניהו והממונה על קשרי החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני
לסיכום, נראה שהחלטת האיחוד בדבר סימון המוצרים, שהייתה הסיבה למשבר האחרון  בין ישראל לארגון, מהווה סימפטום לבעיה מתמשכת ואין לראות בה, כפי שהאיחוד ניסה להציגה, צעד טכני, אלא ביטוי למדיניות של האיחוד, שעיקרה אבחנה בין ישראל של קווי 67 לבין שטחי יהודה ושומרון. בראיית האיחוד נועד הצעד, כמו צעדים נוספים שאפשר שיבואו בעקבותיו, להשאיר את רעיון פתרון שתי המדינות בחיים. המאמץ להחזיר את היחסים בין ישראל לאיחוד "למסלולם התקין" יוכל להצליח אם ממשלת ישראל תיטוש את מדיניותה הנוכחית, המקדשת את הסטטוס קוו, ותקדם צעדים שיבהירו כי תמיכתה בפתרון שתי המדינות לשני עמים אינה מן השפה אל החוץ. הסיכוי שכך יקרה מוערך כיום כנמוך בלבד.

בידיעה שהתפרסמה ב'הארץ' ב-12 בפברואר 2016 דווח על שיחת טלפון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממונה על נושאי החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ואשר במהלכה החלט לסיים את המשבר שפרץ בין ישראל לאיחוד בעקבות החלטתו מנובמבר 2015 לסמן מוצרים שמקורם בהתנחלויות וכן לחדש את הדיאלוג בין הצדדים בנושא הפלסטיני. קודם להודעה נמסר, כי "ישראל  והאיחוד האירופי פתחו במשא ומתן שקט לסיום משבר סימון המוצרים". עוד נאמר, כי הצדדים מוכנים לחדש את המגעים ביניהם בנושא הפלסטיני – מגעים שהוקפאו על ידי ישראל לפני שלושה חודשים בתגובה להחלטת האיחוד בדבר סימון מוצרים ובהתאם להחלטת ראש הממשלה לקיים "הערכה מחדש" של מעורבות מוסדות האיחוד בתהליך המדיני. מלבד כוונה לחדש הידברות בסוגיה הפלסטינית, הצדדים מתכוונים להגיע להבנות, שיכללו צעדים הדדיים להחזרת היחסים "למסלולם התקין".

בשיחות שהתקיימו בין נציגי שרות החוץ הישראלי לנציגת שירות החוץ של האיחוד, הלגה שמידט, הובהר לה, כי אחד התנאים לחידוש הדיאלוג עם האיחוד בנושא הפלסטיני, הוא "סגנון מכובד ומאוזן יותר של האיחוד כלפי ישראל". צוין, כי נאמר לה "שהחלטת מועצת שרי החוץ של האיחוד וההחלטה על סימון מוצרים היו חד-צדדיות ולמעשה אמצו את הנרטיב הפלסטיני. כך לא מנהלים דיאלוג מכובד". יש להניח שיתקיימו שיחות הבהרה נוספות, שבהן תקבל ישראל "תמורה" עבור נכונותה לחדש עם האיחוד את הדו-שיח בנושא הפלסטיני. את טיבה של תמורה זו קשה להעריך, הגם שניתן לשער שזו תישא אופי סימבולי, בלתי מחייב, שכן אין סיכוי שהאיחוד ישנה את החלטתו העקרונית בנושא סימון המוצרים או בכל היבט אחר הקשור בנושא הפלסטיני.

     על רקע זה עולות מספר תהיות. הראשונה מתייחסת לשאלת "המסלול התקין". האם אכן ניתן, בנסיבות הפוליטיות הנוכחיות, להחזיר את היחסים "למסלולם התקין"? ולמה הכוונה ב"מסלול תקין"? יתרה מכך, עד כמה מדובר ביעד ריאלי, בהתחשב בעמדות הבסיסיות של האיחוד בסוגיה הפלסטינית בכלל ובנושא ההתנחלויות בפרט – סוגיות שהיו והינן נושא במחלוקת נמשכת בין האיחוד לישראל מזה שנים. אלא אם כוונת "השיבה למסלול תקין" היא להמשך ניהול מצב משברי נמשך, כך  שלא יגלוש להסלמה ביחסים.

     תהייה שנייה, עניינה – הדרישה הישראלית ל"סגנון מכובד ומאוזן יותר" מצד האיחוד, כאשר ההחלטה בדבר סימון מוצרים מוצגת כחד-צדדית וכמאמצת את הנרטיב הפלסטיני. גם אם לא לגמרי ברור למה כוונתו של תנאי ישראלי זה, אין חדש בטענה הישראלית ארוכת השנים בדבר היעדר איזון מצד האיחוד בסוגיות התהליך המדיני ונכונותו לקבל את הנרטיב הפלסטיני. בנסיבות הנוכחיות, האם יהא זה ריאלי לצפות להערכה מחדש של עמדות האיחוד בנושא הפלסטיני ובסוגיית ההתנחלויות כחלק מהמאמץ להחזיר את היחסים למסלולם התקין?

     מאמציהם של שני הצדדים, יותר משהם מבטאים נכונות לשנות משהו בעמדותיהם העקרוניות, יש בהם כדי לבטא נכונות מצד ישראל "לרדת מהעץ" שעליו טיפסה כאשר הגיבה בתסכול, שהתבטא בדבריו בעלי התוכן הכמעט שגרתי, של ראש הממשלה ("האיחוד צריך להתבייש" ...ההחלטה הינה ביטוי "לצביעות ומוסר כפול"..."אירופה מסמנת את הצד המתקף במעשי טרור...נראה כי יש יותר מדי אנשים באירופה על האדמה שעליה נטבחו ששה מיליון יהודים שלא למדו דבר..."); בדבריהם של חלק משרי הממשלה (שרת המשפטים אילת שקד ראתה את החלטת הסימון כאנטי-ישראלית ואנטי-יהודית) וכן בהודעה על אודות השעיית המגעים ו"הערכה מחדש" של מעורבות האיחוד בנושאים הקשורים לתהליך המדיני. נראה שבממשלת ישראל התגבשה הבנה, כי ההשעיה לא תפתור את המשבר, וכפי שציין ראש הממשלה באחת מהתבטאויותיו – "מבחינת האיחוד עוד היד נטויה" בכל הנוגע לסנקציות נגד התנחלויות וליכולת האיחוד לחדד עוד את האבחנה בין ישראל לשטחים", ומכאן שיש מקום לחזרה לשגרה. בניגוד לממשלת ישראל, הגורסת על רקע הטלטלה במזרח התיכון שהסכסוך הישראלי פלסטיני איבד ממרכזיותו ולכן על האיחוד למקד את מאמציו בסכסוכים שלפתרונם תהיה השלכה על ייצוב האזור וביטחון אירופה, האיחוד ממשיך לייחס חשיבות אופרטיבית לפתרון הסכסוך באמצעות יישום רעיון שתי המדינות. מכאן הצורך מבחינתו בדיאלוג עם ישראל, אשר יאפשר לו פעילות בזירת הסכסוך. על בסיס הבנה שאין יכולת לשנות את עמדת האיחוד, ראש הממשלה נתניהו מסתפק בהבעת תקווה כי בתמורה לחידוש הדיאלוג, האיחוד – אם ברצונו להשפיע על מדיניות ישראל –  יהיה מוכן לנהוג "בסגנון מכובד יותר".

     יודגש כי מעבר לדימוי הרווח בקרב אליטות אירופאיות בדבר חשיבותו של פתרון הבעיה הפלסטינית כרכיב שיתרום ליציבות ולביטחון במזרח התיכון, יש לבעיה הפלסטינית חשיבות כנושא המלכד את עשרים ושמונה חברות האיחוד. במאמר שפורסם ב'אקונומיסט' (30 בינואר 2016) ואשר עסק בהבטחה למדיניות חוץ אירופאית המבוססת על עקרונות/ערכים, נכללה ביקורת שגרסה כי המדינות הגדולות האצילו את סוגיית המדיניות המבוססת על ערכים על בריסל  וכך השאירו לעצמן את הטיפול בסוגיות "הקשות", כגון ביטחון ואנרגיה. כן נאמר כי לצד ביטויי תמיכה בצדק בינלאומי וגינוי לעונש מוות הייתה תמיכה שקטה בדיקטטור או בעסקת אנרגיה מפוקפקת.

     במפגש שנערך בין נציגי שרות החוץ של האיחוד ונציגי ישראל הובהר כי הלגיטימציה והבסיס לביקורת ארוכת השנים של האיחוד על מדיניות ישראל בשטחים מעוגנת במשפט הבינלאומי ובהקשר זה יכולות כל חברות האיחוד להציג עמדה משותפת. זו עמדה צינית, אך מבחינת האיחוד היא כורח בל יגונה בימים שהמפריד רב על המאחד (יצוין שהפרתה הגסה של רוסיה את המשפט הבינלאומי היא בסיס גם לעמדה משותפת של האיחוד בעניין הסנקציות על רוסיה, הגם שדעתן של חלק מהחברות אינה נוחה ממדיניות זו). מבחינה זו יש מידה של צדק בדברי ראש הממשלה נתניהו כי בעייתה של ישראל עם האיחוד אינה עם המדינות השונות, אלא עם מנגנון האיחוד, שלא תמיד ממתין לתשומה מצד החברות אלא גם יוזם – כמו במקרה סימון המוצרים. ואכן, ביקורתו של נתניהו את המנגנון בבריסל משתלבת ב"רוח הזמן": ציבורים גדלים והולכים, בעיקר במרכז ובמזרח אירופה, מבקרים את השפעת היתר (כפי שהם רואים זאת) של המנגנון של בריסל על חייהם ועל מה שנתפס כהגבלת הריבונות של המדינות עצמן. על רקע פעילותו של נתניהו בשבועות האחרונים בקרב חברות האיחוד המתנגדות להשפעת בריסל על מדיניותן, נראה שהוא סובר שככל שהפילוג יעמיק בקרב האיחוד כן ייטב, מבחינת הסיכוי למנוע העברת החלטות אנטי- ישראליות על ידי הארגון.
לסיכום, נראה שהחלטת האיחוד בדבר סימון המוצרים, שהייתה הסיבה למשבר האחרון  בין ישראל לארגון, הינה סימפטום לבעיה מתמשכת ואין לראות בה, כפי שהאיחוד ניסה להציגה, צעד טכני, אלא ביטוי למדיניות של האיחוד, שעיקרה אבחנה בין ישראל של קווי 67 לבין שטחי יהודה ושומרון. בראיית האיחוד נועד הצעד, כמו צעדים נוספים שאפשר שיבואו בעקבותיו, להשאיר את רעיון פתרון שתי המדינות בחיים. המאמץ להחזיר את היחסים בין ישראל לאיחוד "למסלולם התקין" יוכל להצליח אם ממשלת ישראל תיטוש את מדיניותה הנוכחית, המקדשת את הסטטוס קוו, ותקדם צעדים שיבהירו כי תמיכתה בפתרון שתי המדינות לשני עמים אינה מן השפה אל החוץ. הסיכוי שכך יקרה מוערך כיום כנמוך בלבד.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאירופה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Thibault Camus via REUTERS
הטעות ועונשה: משבר פוליטי שיצר נשיא צרפת אשתקד ירדוף אותו גם ב-2025
החלטתו של עמנואל מקרון לפזר את האספה הלאומית הובילה למשבר פוליטי חמור, המתרחש בנסיבות כלכליות וחברתיות קשות במיוחד. כיצד המשבר בא לידי ביטוי, איך הוא משפיע על ישראל – ולֵמה בירושלים צריכים לשים לב?
27/01/25
Shutterstock
גרמניה 2025: שנת מעבר לעתיד אפוף אי-ודאות
לקראת הבחירות לבונדסטאג בפברואר: מול אילו אתגרים צפויה להתמודד הממשלה הבאה בברלין – ואיך הדבר ישפיע על יחסיה עם ירושלים?
14/01/25
Dimitris Papamitsos/Greek Prime Minister's Office/Handout via REUTERS
בצל ה-7 באוקטובר: אתגרים ליחסי ישראל-יוון
על האתגרים לשותפות הכלכלית והביטחונית בין ירושלים לאתונה בעקבות מלחמת חרבות ברזל
07/11/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.