חלק ב': ההשלכות הרחבות של ההסכם על האתגר הביטחוני מאיראן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרק בקובץ חלק ב': ההשלכות הרחבות של ההסכם על האתגר הביטחוני מאיראן

חלק ב': ההשלכות הרחבות של ההסכם על האתגר הביטחוני מאיראן

המכון למחקרי ביטחון לאומי, תל אביב, יולי 2015

אפרים קם
אבנר גולוב
גבי סיבוני
דניאל כהן
יורם שוייצר
בנדטה ברטי

האם על ישראל לשמר את האופציה הצבאית נוכח ההסכם?
אפרים קם

האופציה הצבאית הייתה עד לאחרונה רכיב מרכזי בהיערכותה של ישראל ובאסטרטגיה שלה לסיכול תכנית הגרעין האיראנית. חתימת הסכם הגרעין משנה את המצב ומכרסמת במידה משמעותית בממשותו של איום הישראלי להפעיל את האופציה הצבאית בעת הצורך. ראשית, הממשל האמריקני הוריד מבחינתו למעשה את האופציה הצבאית שלו מעל השולחן, ובכך פגע גם באופציה הצבאית הישראלית. שנית, מימוש האופציה הצבאית על ידי ישראל, כל עוד האיראנים לא מפרים מהותית את ההסכם, ייתפס כניסיון להרוס הסכם בינלאומי שעליו חתומות המעצמות. מסיבה זו תיפגע גם אמינותה של האופציה הצבאית הישראלית. למרות זאת, על ישראל לשמר את האופציה הצבאית לעת מצוא – אם וכאשר איראן תפר בעתיד את ההסכם, ובעיקר אם יסתבר שהיא חותרת לנשק גרעיני. אם כך יקרה, גם האופציה הצבאית האמריקאית תחזור ותעלה על השולחן, ובכך תיתן גיבוי לאופציה הישראלית.

מה החשיבות של תכנית הטילים האיראנית ב"יום שאחרי" ההסכם?
אבנר גולוב

מדינה השואפת ליכולת גרעינית צבאית מבצעית נדרשת לפתח פצצה ולפתח פלטפורמהלשיגור הפצצה ליעדה, וזאת כדי לייצר איום גרעיני־מבצעי אמין. אם למרות הסכם הגרעין איראן תצליח לפתח פצצה גרעינית, שיפורה של תכנית הטילים האיראנית יהיה המכשול האחרון בדרך להפיכתה למעצמה גרעינית. למרות זאת, ההסכם שנחתם בין המעצמות לאיראן איננו נותן מענה לאיום הגלום בתכנית הטילים האיראנית. כבר בימים הראשונים של המשא ומתן, טהראן קבעה כי תכנית הטילים לא נמצאת על שולחן הדיונים, על יסוד הטענה שהשיחות מוגבלות לתכנית הגרעין בלבד. למרות זאת, הסכם הגרעין קובע כי הסנקציות הקשורות לתכנית הטילים של איראן תוסרנה אחר שמונה שנים כחלק מהחלטה חדשה של מועצת הביטחון של האו"ם. זאת, נוכח ההצהרות האמריקאיות במהלך המשא ומתן כי הסנקציות שאינן קשורות לתכנית הגרעין האיראנית לא תוסרנה, לרבות אלו הקשורות לתכנית הטילים. איראן המשיכה לפתח את תכנית הטילים שלה לאורך המשא ומתן והיא צפויה להמשיך ולעשות כן גם בעתיד. כרכיב משלים לעסקת הגרעין עם איראן, על הממשל האמריקני לפעול באסרטיביות לעצירת תכנית הטילים האיראנית לפני שלאיראן תהיה היכולת לזווד טילים בליסטים עם ראשי קרב גרעיניים, שיאיימו על כל נקודה במזרח התיכון ואף מעבר לאזור. צעד זה חשוב כדי לצמצם את האיום הגלום במציאות החדשה, שבמסגרתה איראן מוכרת כמדינת סף גרעינית לגיטימית. צעד זה יכול לחזק את ההרתעה מול איראן ולמנוע החלטה איראנית לחצות את הסף הגרעיני, מבלי שתוכל לתרגם את יכולתה הטכנולוגית בתחום הגרעין ליכולת צבאית מבצעית. על הקונגרס לדרוש מהממשל להציג תכנית פעולה, שתיתן מענה לאיום זה במסגרת הערכת ההסכם ובמסגרת מדיניותו במזרח התיכון ב"יום שאחרי" ההסכם.

מהי השפעת ההסכם על איום הסייבר מאיראן?
גבי סיבוני ודניאל כהן

תקיפות סייבר כנגד תכנית הגרעין של איראן והמחאה העממית הנרחבת באיראן, שנתמכה במרחב הרשת בזמן בחירות 2009 , מיצבו את זירת הסייבר כמרכזית בחשיבותה בעיני המשטר האיראני והובילו אותו להקים מערך סייבר נרחב. יישום ההסכם עם המעצמות ישפיע על זירת הסייבר האיראנית — פנימית וחיצונית. בהיבט הפנימי, פתיחתה של איראן לעולם עשויה להקשות על ריסון גורמים חתרניים ומתנגדי משטר. לכן צפויה עלייה בפעילות הפיקוח והסיכול האיראנית במרחב הסייבר הפנימי, תוך פיתוח יכולות טכנולוגיות להגברת הניטור והשליטה במרחב זה. באשר לאיום הסייבר מחוץ לאיראן, פינוי משאבים ממרחב ההגנה הפיזי לצד ירידת הסבירות לתקיפה קינטית בעתיד הנראה לעין, וכן כספים שיוזרמו לכלכלה האיראנית עשויים לנתב משאבים רבים יותר מאשר בעבר לטובת ההגנה בסייבר. כתוצאה מכך עלולה ישראל להתקשות לאסוף מודיעין ולתקוף קיברנטית באיראן. לאור הדברים האלה, יידרשו גופי הביטחון הרלוונטיים בישראל להשקיע זמן, משאבים ויצירתיות בפיתוח יכולות התמודדות מול הגנה משופרת. המשטר האיראני אף צפוי להגדיל את המשאבים שיופנו לפיתוח נוסף של יכולות תקיפה מתקדמות, וכן להגדיל את היקף פעילות הפיתוח של היכולות ושיתופי הפעולה בתחום הסייבר עם חזבאללה וחמאס. בתרחיש שכזה עלולה ישראל למצוא עצמה נתונה למתקפות סייבר מתוחכמות ועוצמתיות יותר מאשר היום — נגד המערכות המדינתיות, נגד תשתיות חיוניות ונגד יעדים במגזר האזרחי. ישראל תידרש לשדרג את המענה ההגנתי שלה במגוון היבטים, באמצעות שיפורן של יכולות המודיעין, יכולות הסיכול ומנגנוני התאוששות מתקיפות מוצלחות.

מהן השלכות ההסכם על אפשרות להגברת מעורבות איראנית בטרור?
יורם שוייצר ובנדטה ברטי

במהלך המשא ומתן עם האיראנים ובמסגרת חתימת ההסכם שנחתם בוינה בשבוע שעבר לא עלתה, ככל הידוע, סוגיית התמיכה המתמשכת של איראן בארגוני טרור שונים במזרח התיכון ותפקידה במלחמת האזרחים בסוריה. החתימה על ההסכם בנושא הגרעין לא הותנתה בהפסקת תמיכתה של איראן בארגוני טרור ובשינוי מדיניותה האזורית. אי לכך, אלו המצפים לשינוי משמעותי במדיניות של איראן כתוצאה מההסכם, צפויים להתאכזב. החשש הוא כי למרות הצהרות פומביות אופטימיות של מדינות המערב על שינוי מקווה במדיניות האיראנית, הסכם הגרעין דווקא מעניק לאיראן הכרה דה פקטו במעמדה ההגמוני במזרח התיכון ובמפרץ, ובכך למעשה יש מעין השלמה משתמעת של המערב עם התמיכה של איראן בטרור באמצעות אימון, חימוש ומימון של חזבאללה, חמאס וארגונים נוספים. יש לציין כי התומכים בהסכם הגרעין טוענים כי יש להסתכל בנפרד על הסכם הגרעין וכי הוא לא עומד בניגוד לגינוי הבינלאומי של איראן בנושא התמיכה בטרור ובמשטר בסוריה. עם זאת, העובדה כי בעקבות ההסכם וכתוצאה מהסרת ההקפאה על הנכסים וחשבונות הבנקים שלה והסרת המגבלות על הסחר עמה, צפויה איראן לזכות בהכנסות כלכליות אדירות וליהנות מפתיחת השוק האיראני לעסקאות כלכליות וצבאיות חובקות עולם. דבר זה יאפשר לאיראן להגדיל את היקף תמיכתה בארגוני טרור ולהזרים לקופתם כסף וציוד ואמצעי לחימה רבים ומשוכללים יותר מבעבר. בנוסף, מתחזק החשש כי הסכם הגרעין המתעלם לחלוטין ממדיניות הטרור האיראנית הינו איתות מדאיג באשר ליכולת ההרתעה שיש למדינות המערב וארצות הברית בראשותן, מול המשכה ואף הגברתה של מדיניות הפרוליפרציה של הטרור מצד המשטר האיראני באופן שיאיים על היציבות במזרח התיכון ובגבולותיה של מדינת ישראל.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרק בקובץ

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Wolfgang Schwan / Anadolu Agency
מהפכת רחפני FPV ומשמעויותיה בלוחמת היבשה ובממדים נוספים
מהפכת רחפני FPV משנה בצורה עמוקה את לוחמת היבשה – זה לא רק אמצעי לחימה חדש בתפוצה רחבה אלא שינוי משמעותי בטכניקות הלחימה, בהתארגנות הכוח ובאופן ניהול הקרב הטקטי (מהות התחבולה). הניסיון של אוקראינה לבצע מתקפת נגד מערכתית בקיץ 2023 באמצעות כוחותיה הצבאיים, שהתבססו על דוקטרינת נאט"ו (מבנה וארגון לקרב, אמל"ח ותו"ל), נכשל כישלון חרוץ. ספק אם הגנרלים בברית נאט"ו הבינו את עומק השינוי בשדה הקרב. הדרך להבין את מהות השינוי מתחילה בהבנת ייחודיות האמל"ח, אבל חייבת להמשיך בשינויים הנגזרים מדרך הפעולה של הכוח היבשתי המשולב – לא ניתן לנתח את הקרבות באוקראינה בעיניים המקובעות על תפיסות טרום מהפכת ה-FPV (טקטיקות של המלחמה הקרה ועידן המבצעים נגד טרור). צבאות רוסיה ואוקראינה נלחמים בשנתיים האחרונות בשדה הקרב המשתנה החדש – מה שהם כבר הספיקו לשכוח אנחנו עדיין לא למדנו. מי שייכנס לקרב במלחמה הבאה ללא הטמעת מהפכת ה-FPV יפסיד בנוקאאוט ולא בנקודות.
21/05/25
מפה אינטראקטיבית: הנכסים האסטרטגיים של איראן
על רקע המשא ומתן המתנהל בימים אלה בין איראן לארה"ב, אנו קרבים להכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית: בין הסדרה מדינית לאופציה צבאית (ישראלית ו/או אמריקאית). מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן, וכן את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, באפריל ובאוקטובר 2024. בין אם החודשים הקרובים יעמדו בסימן המשך מו"מ לקראת הסכם גרעין חדש ובין אם פנינו להסלמה צבאית מול איראן, מפה מתעדכנת זו תוכל לשמש בסיס להיכרות טובה יותר עם נכסיה האסטרטגיים של איראן. נכסים אלה ממשיכים לשמש נדבך מרכזי ביכולת ההרתעה של איראן אל מול אויביה, ובראשם ישראל. זאת, במיוחד לנוכח היחלשותה של רשת השלוחים, שהרפובליקה האסלאמית טוותה לאורך שנים, בעקבות המערכה ברצועת עזה ובלבנון וקריסת משטר אסד בסוריה. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
21/05/25
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.