הכפר רג'ר: בעיה ופתרונה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הכפר רג'ר: בעיה ופתרונה

הכפר רג'ר: בעיה ופתרונה

מבט על, גיליון 123, 7 באוגוסט 2009.

English
גיורא אילנד

בביקורו בכפר רג'ר, אמר שר החוץ ליברמן, כי יש להקים חומה בין שני חלקי הכפר רג'ר, זה שנמצא בשטח ישראל וזה שבשטח לבנון. הוא הוסיף כי השיקול הביטחוני הוא השיקול המוביל. המחבר בוחן את הכדאיות של מהלך כזה, ועוד קודם לכן מסביר כיצד הגענו למצב בו אנשים הרואים עצמם סורים ועם זאת נושאים תעודות זהות ישראליות ייאלצו לגור בלבנון.


בביקורו בכפר רג'ר, אמר שר החוץ ליברמן, כי יש להקים חומה בין שני חלקי הכפר רג'ר, זה שנמצא בשטח ישראל וזה שבשטח לבנון. הוא הוסיף כי השיקול הביטחוני הוא השיקול המוביל. בטרם נבחן את הכדאיות של מהלך כזה, מן הראוי להבין כיצד הגענו למצב בו אנשים הרואים עצמם סורים ועם זאת נושאים תעודות זהות ישראליות ייאלצו לגור בלבנון.

את הרקע וההסבר למצב מיוחד ומוזר זה ניתן למצוא בחמישה אירועים כמפורט להלן. בשנת 1967, במהלך מלחמת ששת הימים, כבשה ישראל את רמת הגולן. רבים מתושביה הסורים של רמת הגולן ברחו ממנה. מי שלא ברח היו תושבי ארבעת הכפרים הדרוזים וכן תושביו העלאווים של הכפר רג'ר - כפר הנמצא אמנם בבקעת החצבאני אך היה שייך מדינית לרמת הגולן, כלומר לסוריה.

בשנת 1974, כחלק מהסכם "הפרדת כוחות" בין ישראל לסוריה נשלח כוח של האו"מ (אונדו"פ), שהוצב ברמת הגולן, לפקח עליו. למנדט של אונדו"פ צורפה מפה המגדירה את שטח רמת הגולן. על פי מפה זו, הכפר רג'ר נכלל בשטחה של רמת הגולן.
בשנת 1978, אחרי מבצע ליטאני, אפשרה מדינת ישראל לתושבי הכפר להרחיב אותו צפונה ולבנות בתים בשטח לבנון. התרחבות הכפר צפונה יצרה מצב שבעוד חלקו הדרומי והמקורי של הכפר הוא ברמת הגולן, חלקו הצפוני, אשר הלך וגדל, הוא בשטח לבנון.
בשנת 1981 סיפחה ישראל את רמת הגולן. כל תושבי רג'ר קיבלו תעודות זהות ישראליות. המפה הישראלית שעודכנה לפי חוק רמת הגולן כוללת בתוכה גם את חלקו הצפוני ("הלבנוני") של הכפר.

בשנת 2000 יצאה ישראל באופן חד צדדי מלבנון. הוסכם עם האו"ם, כי קו הנסיגה מלבנון יתבסס על המפה משנת 1974, אשר צורפה למנדט של אונדו"פ. סוכם, כי התייצבות צה"ל על הקו המסומן במפה זו של רמת הגולן משמעותהם כי צה"ל השלים את הנסיגה מלבנון. קו זה השאיר מצד אחד את "חוות שבעא" (הר דב) בשטח ישראל אך חצה את הכפר רג'ר לשניים. במילים אחרות, האו"מ לא הכיר בכך, כי "ההתנחלות הישראלית" בשטח לבנון – היינו חלקו הצפוני של רג'ר - מצדיקה סיפוח שטח זה לרמת הגולן על חשבון לבנון.
הסדר זה, לפיו כל תושבי הכפר יישארו אזרחים ישראלים ובשליטת ישראל, הגם שחלקם גרים בשטח לבנון, התקבל והוכר על ידי ממשלת ישראל. הבטחה, כי הסטטוס קוו באשר לכפר ומעמד תושביו יישמר ניתנה הן לאו"ם והן לתושבי הכפר. מציאות זו, מוזרה ככל שתהיה, היא, לעת עתה, הפיתרון הרע במיעוטו. בניית חומה שתחצה את הכפר עשויה לשפר את המענה הצבאי הטקטי אך תגרור עמה את הדברים הבאים:

ראשית, יש לצפות לפנייה של תושבי הכפר לבג"ץ בטענה, כי חציית הכפר לא רק שהיא בלתי קבילה מבחינה הומניטרית, אלא גם עומדת בניגוד לחוק רמת הגולן משנת 1981.
שנית, ישראל אמנם יכולה לוותר על חלקו הצפוני של הכפר אך הדבר מחייב שינוי חוק רמת הגולן – דבר המחייב רוב מיוחס של 61 חברי כנסת. ספק אם יש חכמה מדינית או פוליטית בהעלאת נושא זה לסדר היום.
שלישית, וויתור על חלקו הצפוני של הכפר יחייב חקיקת חוק "פינוי-פיצוי" עבור התושבים של החלק הצפוני, בניית מגורים חליפיים וכו'.
רביעית, ישראל תפר ביודעין הבטחות כתובות הן לתושבי הכפר והן לאו"ם.
חמישית, סוריה תקים כל זעקה על המעשה הלא-הומניטרי של חצייה כפויה של משפחות, שהן – על פי עמדת הסורים – אזרחי סוריה (וכדאי לזכור, מדובר בעלאווים — עדתו של נשיא סוריה) וכי מעשה זה הוא הוכחה נוספת מדוע יש להחזיר את הגולן כולו לסוריה.
     שישית, עבודה של טרקטורים ישראלים על "הקו הכחול" עלול להיתפס על ידי חזבאללה כהפרה בלתי קבילה של הסטטוס קוו.

לסיכום, ישראל הסכימה בשנת 2000 לתנאים אותם דרש האו"ם. יתרה מזו, ישראל היא זו שהציעה, כי תיסוג לקו הקבוע משנת 1974, שכן קו זה משאיר בידיה את הר דב. המגבלות הביטחוניות שיווצרו ברג'ר היו ידועות כבר אז וההערכה הייתה שניתן להתמודד עמן. שום דבר מהותי לא קרה מאז באופן שיחייב שינוי ההחלטה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםלבנון וחזבאללהסוריה
English

אירועים

לכל האירועים
המאבק המתמשך של ישראל על מעמדה הבינלאומי
11 בדצמבר, 2025
16:30 - 13:30

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Ramiz Dallah / Anadolu
שנה אחרי הפסקת האש - האמנם לבנון היא אחרת?
מהי תמונת המצב הנוכחית בארץ הארזים, שנה לאחר תבוסת חזבאללה במערכה העצימה מול ישראל, ומהם הסיכונים וההזדמנויות העומדים בפני ירושלים
11/12/25
REUTERS/Ammar Awad
המערכה בלבנון בעיני הציבור
בחינה מעמיקה של תחושת הביטחון והאמון הציבורי מול התפתחות האירועים בצפון מאז 7 באוקטובר 2023
07/12/25
Fadel Itani via Reuters Connect
חזבאללה 2.0 - שנה לאחר חיסול נסראללה
שנה אחרי חיסול נסראללה: איפה נמצא ארגון חזבאללה, ומה המשמעויות עבור ישראל?
30/09/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
לפודקאסט זה אין גרסת שמע