הדו"ח התקופתי של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית על איראן - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • מלחמה עם איראן
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • מלחמה עם איראן
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על הדו"ח התקופתי של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית על איראן

הדו"ח התקופתי של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית על איראן

מבט על, גיליון 73, 28 בספטמבר 2008.

English
אפרים אסכולאי

ביום 22 בספטמבר 2008 נפתח מושב בן שבוע של מועצת הנגידים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, (סבא"א-(IAEA, שלאחריו מתקיימת הוועידה הכללית השנתית של הארגון. בפני מועצת הנגידים מונח הדו"ח התקופתי של המנהל הכללי של סבא"א בנושא "יישום הסכם אמצעי הפיקוח במסגרת האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני (NPT) ברפובליקה האסלאמית של איראן, שהופץ שבוע קודם לכן. אף על פי שהוא אינו שונה מהותית מקודמו בתוכנו הטכני, מדובר בדו"ח חמור ביותר.


ביום 22 בספטמבר 2008 נפתח מושב בן שבוע של מועצת הנגידים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, (סבא"א-(IAEA, שלאחריו מתקיימת הוועידה הכללית השנתית של הארגון. בפני מועצת הנגידים מונח הדו"ח התקופתי של המנהל הכללי של סבא"א בנושא "יישום הסכם אמצעי הפיקוח במסגרת האמנה לאי-הפצת נשק גרעיני (NPT) ברפובליקה האסלאמית של איראן, שהופץ שבוע קודם לכן. אף על פי שהוא אינו שונה מהותית מקודמו בתוכנו הטכני, מדובר בדו"ח חמור ביותר. שני התחומים העיקריים המוזכרים בדו"ח המספקים סיבה מיידית לדאגה הם "פעילויות נוכחיות להעשרת אורניום" ו"ממדים צבאיים אפשריים" של התוכנית האירנית לפיתוח נשק גרעיני. הדו"ח כולל גם היבטים נוספים, אך אין בהם משום סיבה מיידית לדאגה.

איראן הוסיפה מכונות צנטריפוגות גז להעשרת אורניום לאלה הקיימות, מגדילה עוד יותר את יכולת ההעשרה שלה והאיצה הן את קצב העשרת האורניום והן את פיתוחן של צנטריפוגות גז מתקדמות יותר, אשר בתורן יגדילו עוד יותר את קצב ההעשרה. אם הכל ילך כמתוכנן עבור איראן, היא תוכל לצבור כמות מספקת של אורניום מועשר בדרגה נמוכה (LEU) שתאפשר לה להעשירו עוד יותר ולייצר עד סוף העשור הנוכחי כמות מספקת של אורניום מועשר בדרגה צבאית לייצור של פצצה גרעינית בודדת. איראן השיבה ריקם את כל פניות סבא"א, מועצת הביטחון ומדינות רבות להשעות את פעילויות העשרת האורניום שלה.

העובדות הטכניות בנוגע לממדים הצבאיים האפשריים של התוכנית האירנית לפיתוח נשק גרעיני, המפורטות בדו"ח מה-15 בספטמבר 2008, דומות לאלו המוזכרות בדו"ח הקודם, אך השלכותיהן חמורות יותר, מעצם העובדה שהאיראנים לא סיפקו הבהרות משמעותיות כלשהן לסוגיות ולשאלות שסבא"א הפנתה אליהם. אף על פי שהדו"ח קובע ש"(סבא"א), לא הצליחה, למרבה הצער, להשיג התקדמות משמעותית ביחס לטענות הנוגעות למחקרים ולסוגיות המפתח הנותרות האחרות שעדיין מדאיגות מאוד", הפיסקה הלפני אחרונה של הדו"ח הנוכחי קובעת, כי "המנהל הכללי קורא לאיראן לנקוט את כל האמצעים הדרושים לבניית אמון באופי שוחר השלום של תוכניתה הגרעינית".

מעין תגובה התקבלה ביום שלאחר מכן, כשסוכנות הידיעות הצרפתית)ה- (AFP דיווחה כי עלא אל-דין בורג'רדי, יו"ר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של איראן, צוטט כאומר "אנו מתנגדים לאפשר שוב לסבא"א דלת פתוחה ולכך שהיא מצפה מאיראן לציית לכל תביעה". בנוסף לכך, נציג איראן בסבא"א אמר, כי "אנו נמשיך לשתף פעולה עם סבא"א, אך אל לה לצפות מאתנו ליישם את הפרוטוקול הנוסף". ללא יישום הפרוטוקול הנוסף, לא ניתן לצפות, כי סבא"א תצליח לאשש את "אופייה שוחר השלום" של תוכנית הגרעין האירנית, או, לצורך העניין, לחשוף פרטים על תוכניתה הצבאית הגרעינית של איראן. ניתן רק להסיק שהשיחות עם איראן והכול למעט פעילויות הפיקוח הבסיסיות ביותר הגיעו למעשה למבוי סתום. עם זאת, המנהל הכללי של סבא"א נמנע מלהגיע למסקנה זו, והעביר את ההכרעה בעניין לידי מועצת הנגידים והוועידה הכללית.

מה יכולים לעשות בפועל שני הגופים הפוליטיים הללו? לא הרבה בכל מה שנוגע לנקיטת פעולה, שכן זוהי זכות השמורה למועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, הם יכולים לגנות את איראן ולהמליץ למועצת הביטחון לנקוט כנגדה פעולה קשה. הסכמה על החלטה המגנה את איראן על תוכנית הפיתוח הגרעיני שלה ועל חוסר נכונותה להתגמש ולקבל את הפצרות סבא"א למסירת מידע עשויה להוות צעד גדול קדימה בהסכמה על מערכת חדשה של סנקציות קשות כנגד איראן, קשות מספיק כדי לגרום לאיראן להשעות את פעילויותיה ולשבת למשא ומתן רציני על מערכת כללים חדשה המתירה רק שימושים של שלום באנרגיה גרעינית. למרבה האירוניה, הן איראן והן בת בריתה סוריה מתחרות על מושב במועצת הנגידים, דבר שיקשה עוד יותר על אותו גוף, אם לא להפוך לבלתי-אפשרי, להגיע להחלטה לא נוחה בנושא איראן.
מועצת הביטחון לעומת זאת, היא עניין אחר. מועצת הביטחון אמורה כעת להכריע לאיזה כיוון יתגלגלו העניינים מעכשיו. קיימים שלושה כיוונים מרכזיים אפשריים ביחס לעתיד: סנקציות כלכליות ודיפלומטיות קשות שייכפו על איראן לגשת למשא ומתן רציני; פעולה צבאית או איראן גרעינית. מועצת הביטחון יכולה לפעול ומחובתה לפעול אם אינה מעוניינת בהידרדרות נוספת במצב. מומלץ לה לפיכך לאמץ תוכנית משולשת: א) לאסור מכירת סחורות כלשהן לאיראן למעט מזון ואספקת תרופות ב) לאסור נסיעות לחו"ל של תושבים איראניים על ידי הפסקת מתן אשרות כניסה למדינות חברות באו"ם, למעט מסיבות הומניטריות או מסיבות בריאות או לצורכי משא ומתן ו-ג) להתחיל, באמצעות מינוי של תת-וועדה או גורמים מוסמכים אחרים לניהול משא ומתן רציני ורצוף עם איראן על הפסקה מוחלטת של פעילויות הקשורות לדלק גרעיני באיראן, על הפסקת הסיוע של איראן לארגוני טרור ועל נרמול היחסים עם כל המדינות.

יש לראות בתוכנית חבילה כוללת. הסיכוי לכך שאיראן תפסיק את פעילויות הפיתוח הגרעיני שלה ותתחיל במשא ומתן רציני מבלי שיופעל עליה לחץ רציני ואפקטיבי הוא אפסי כמעט. ללא סנקציות כואבות וחריפות איראן תמשיך לשחק את המשחק שלה להרוויח זמן. איראן חייבת להידחק לפינה שבה תיאלץ לשקול את יחס העלות-תועלת של מעשיה. אם איראן תגיע למסקנה שיש לה הרבה מה להרוויח מנטישת הגרעין, הטרור וסוגיות פוליטיות אחרות והרבה להפסיד אם לא תיסוג מכך, יש סיכוי להצלחת השיחות. היה ומועצת הביטחון לא תוכל להגיע להסכמה על תוכנית ברוח זו, אזי יש לאפשר לגורמים אחרים כמו האיחוד האירופי להרים את הכפפה, ויחד עם מדינות בעלות מדיניות דומה לכפות את ההגבלות המוזכרות לעיל, תוך משא ומתן עם איראן על הנושאים שבמחלוקת. תהיה לכך אולי השפעה פחותה יותר מאשר פעולה של מועצת הביטחון, אך צעד זה יכול בכל זאת להיות יעיל למדי.

אם מועצת הביטחון או גושים פוליטיים מרכזיים לא יסכימו במהרה על נתיב סנקציות חריפות-משא ומתן, האפשרות של פעולה צבאית תהפוך ממשית יותר. ואם גם תרחיש זה לא יתממש, לא תהיה כל דרך להימנע מהחלופה הכי פחות רצויה – איראן גרעינית.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראן
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Majid Asgaripour/WANA via REUTERS
המערכה מול איראן: תמונת מצב, דילמות ומשמעויות
איראן מתקרבת לצומת הכרעה בנוגע להמשך הלחימה מול ישראל: מהן הדילמות העומדות בפניה – ולמה צריכה להיערך ישראל?
16/06/25
מבצע "עם כלביא" - תמונת מצב מתעדכנת בזמן אמת
מרכז הנתונים של המכון למחקרי ביטחון לאומי אוסף עבורכם את המידע העדכני והמדויק ביותר הנוגע למלחמה מול איראן
16/06/25
מפה אינטראקטיבית: איראן - עדכונים בזמן אמת
ב-13 ביוני, 2025, פתחה ישראל במבצע "עם כלביא" לפגיעה בתוכנית הטילים והגרעין של איראן. מפה אינטראקטיבית זו של מרכז הנתונים במכון למחקרי ביטחון לאומי מציגה את יעדי המתקפות הישירות המיוחסות לישראל על אדמתה, וכן את המתקנים הצבאיים והגרעיניים המרכזיים של איראן. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
14/06/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • מלחמה עם איראן
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.