גבולות חדשים-ישנים במזרח התיכון - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על גבולות חדשים-ישנים במזרח התיכון

גבולות חדשים-ישנים במזרח התיכון

מבט על, גיליון 486, 18 בנובמבר 2013

English
ארז שטרים
יואל גוז'נסקי

מפת גבולות המזרח התיכון לא השתנתה, פורמלית, מאז החל "האביב הערבי" (למעט סודאן). אולם, המפות הישנות רחוקות מלשקף את המציאות בשטח. זהויות שבטיות ועדתיות מתחדדות כתוצאה מהטלטלה האזורית, מה שעשוי בעתיד להביא לשינוי הגבולות אשר שורטטו בידי המעצמות הקולוניאליות האירופיות לפני כמאה שנים והופקדו מאז תחת הגנתם של שליטים ערביים אוטוקרטיים. "שליטי הברזל" הערבים היוו "דבק" מלאכותי שהדביק לאומים ועדות שונים ועוינים זה לזה, למסגרת מדינית אחת. השינויים דה פקטו במפת המזרח התיכון עשויים להביא לשינויים גיאופוליטיים מרחיקי לכת בכל הקשור למפת הבריתות האזורית, מאזן הכוחות ואף סוגיות הקשורות לשוק האנרגיה העולמי.


מפת גבולות המזרח התיכון לא השתנתה, פורמלית, מאז החל "האביב הערבי" (למעט סודאן). אולם, המפות הישנות רחוקות מלשקף את המציאות בשטח. זהויות שבטיות ועדתיות מתחדדות כתוצאה מהטלטלה האזורית, מה שעשוי בעתיד להביא לשינוי הגבולות אשר שורטטו בידי המעצמות הקולוניאליות האירופיות לפני כמאה שנים והופקדו מאז תחת הגנתם של שליטים ערביים אוטוקרטיים. "שליטי הברזל" הערבים היוו "דבק" מלאכותי שהדביק לאומים ועדות שונים ועוינים זה לזה, למסגרת מדינית אחת. השינויים דה פקטו במפת המזרח התיכון עשויים להביא לשינויים גיאופוליטיים מרחיקי לכת בכל הקשור למפת הבריתות האזורית, מאזן הכוחות ואף סוגיות הקשורות לשוק האנרגיה העולמי.
מיקומה המרכזי של סוריה ועוצמת מלחמת האזרחים בה הופכים אותה לאתגר המרכזי בהבנת השינויים. סוריה כבר מחולקת לשלוש (או יותר) ישויות אשר לכל אחת מהן כוחות ביטחון משלה: מסדרון הנמשך מן הדרום דרך דמשק, חומס וחמאה עד לחוף הצפוני של הים התיכון, בשליטת משטר אסד והעלאוים. גורמי האופוזיציה הסוניים השונים שולטים באזורים הצפוניים במדינה ובערים מרכזיות כאידליב ודיר א-זור, כאשר המאבק סביב ערים נוספות ובכללן חלב ודמשק עדיין לא תם. כמו כן, גורמי האופוזיציה הסוניים מפוצלים בין קבוצות רבות ובין גורמים סונים השואפים לכינון מדינה דמוקרטית וליברלית בסוריה לבין כאלו השואפים לכינון אמירות אסלאמית. חלק מקבוצות אלו, בהן גם קבוצות מחוץ לסוריה, כבר מנהלות מאבק אלים אחת נגד השנייה.
הכורדים בסוריה עשויים אף הם לנסות ולכונן ישות מדינית עצמאית באזורים שבשליטתם. בניגוד למיעוטים האחרים בסוריה, הכורדים בסוריה (המונים כשלושה מיליון איש ושבשטחם מרוכזים מרבית עתודות הנפט בסוריה) סבלו מרדיפות ודיכוי – מנעו מהם אף לדבר בשפתם. המיליציות הכורדיות ניצלו את הכאוס השורר במדינה וכבר השתלטו על אזורים בצפון מזרח המדינה מהם נסוג הצבא הסורי, ביוזמתו. בכיר באופוזיציה הכורדית הצהיר ב-2012, כי הכורדים מעוניינים להקים חבל ארץ עצמאי. כמו כן, המועצה הלאומית הכורדית (גוף מייצג המורכב מרוב המפלגות הכורדיות), חתמה השנה על הסכם עם המועצה הלאומית הסורית, לפיו הכורדים ייהנו ממעין אוטונומיה במדינה הסורית המאוחדת העתידית. אולם, עד שסוריה תשוב ותתאחד, ייתכן שהאוטונומיה הכורדית כבר תהיה עובדה מוגמרת. עם זאת, על אפשרות זו מעיבות מחלוקות ופיצול בין הארגונים הכורדים, אשר חלקם נתמכים על-ידי גורמים מחוץ לסוריה. בעוד כולם מסכימים על היעד, הארגונים חלוקים באשר לדרך.
המודל האפשרי של אוטונומיה כורדית עצמאית בסוריה מקבל חיזוק מהדגם המוצלח של אוטונומיה כורדית מעבר לגבול, בעיראק. אף על פי שהכורדים בעיראק ממשיכים להשתתף באופן פעיל בתהליך הפוליטי במדינה, כורדיסטן נהנית מניהול עצמאי כמעט בכל תחומי החיים. המחוז מתנהל באמצעות פרלמנט עצמאי וכוח צבאי כורדי נפרד מכוחות הביטחון של עיראק. לאחרונה, החלה כורדיסטן אף לחתום באופן עצמאי על חוזים לחיפוש והפקת נפט וגז עם חברות אנרגיה זרות – למורת רוחה של בגדאד. המחוז הכורדי נהנה מהרמה הגבוהה ביותר של ביטחון וצמיחה כלכלית מבין מחוזותיה של עיראק ומעניק תמיכה באימונים וחימוש לכורדים בסוריה. ייתכן כי התפרקות מדינות הלאום הערביות תאפשר לכורדים לממש את שאיפתם רבת השנים למדינת לאום כורדית עצמאית.
גם באשר ליתר חלקיה של עיראק קיימת כיום אי וודאות. מאז יציאת הכוחות האמריקאים מהמדינה גבר המאבק הבין-עדתי האלים. התסכול המתמשך של הסונים שנושלו, בראייתם, מהנהגת המדינה, בא לידי ביטוי בפיגועי תופת שפוקדים את ערי עיראק בתדירות ובעוצמה שלא נראו במדינה מאז 2008. חבירה של גורמים אסלאמיסטיים מסוריה ועיראק מגבירה את הסכנה למלחמת אזרחים, שתקרע את המדינה. בשנים האחרונות נשמעו לא מעט קריאות מצד פוליטיקאים עיראקיים סוניים ושיעים הקוראים להיפרדות מהמדינה העיראקית על בסיס עדתי, על-פי המודל הכורדי. הלאומיותהעיראקית היא עדיין תפיסה דומיננטית בקרב רבים מאזרחיה הערבים של עיראק ותנועותבדלניות משמעותיות עדיין לא פועלות בה, אולם הרעיון של פדרליזציה תופס תאוצה בשניםהאחרונות. למעשה, החוקה העיראקית מאפשרת למחוזות השונים לקחת לעצמם מידה מסוימת של ניהול עצמאי. ארבעה מחוזות סוניים החליטו כבר ב-2011 לפתוח בתהליך לקראת הפיכתם לאוטונומיה, למורת רוחה של בבגדד. המשך העימות הבין-עדתי האלים עשוי להביא לחלוקה של עיראק בפועל בעתיד הלא רחוק. המצב החדש עשוי ליצור מדינה סונית, דה-פקטו, כאשר דרומה של עיראק יהפוך למדינה שיעית בחסות איראנית.
גם לוב הולכת ומתפרקת. ההתקוממות בלוב הייתה מכוונת בעיקרה כנגד שלטון קדאפי, אולם היא שיקפה גם את שאיפתה של בנגאזי להיפרד מן הדומיננטיות של השלטון המרכזי בטריפולי. מבחינה היסטורית, את שטחה של המדינה הלובית חולקים שלושה "עמים" שונים: אנשי טריפוליטניה, במערב המדינה, אנשי קירנאיקה, שבירתם בנגאזי (שם מצויות מרבית עתודות הנפט), במזרח, ואנשי פזאן בדרום לוב. תושבי קירינאיקה חשים, כי בדומה למשטר קדאפי, הממשלה הנוכחית בטריפולי אוגרת לעצמה את רוב ההכנסות מייצוא הנפט, אף על-פי שכ-80% ממשאבי האנרגיה של המדינה נמצאים בחלק המזרחי.
   קירינאיקה כבר החלה למעשה להיפרד מהמדינה הלובית. החבל הכריז ביוני 2013 על "עצמאות" והוא מקיים פרלמנט עצמאי. אנשי קירינאיקה אף השביתו את הפעילות בשדות הנפט ואת שדה התעופה בבנגאזי במחאה על מדיניות הממשלה. על שלושה מנמליה החשובים של לוב השתלטו מיליציות חמושות, שמונעות את פעולתם בעוד מליציות אחרותהשתלטו על כמה מאזורי הפקת הנפט. באוקטובר 2013, מונה מפקד ל"כוחות הביטחון של קירינאיקה", המונים כ-20,000 חיילים, ותפקידו יהיה להשיב את הסדר לאזור, הסובל מחוסר יציבות קיצונית. גם פזאן הדרומית, היא בעלת זהויות שבטיות וגיאוגרפיות שונות. המחוז, אשר תרבותו, שבטיו וזהותו סאהלים יותר משהם צפון אפריקניים, הכריז בחודש ספטמבר 2013 על עצמאות. הממשלה בטריפולי אינה מכירה באוטונומיה של המחוזות השונים, אך אין בכוחה לכפות את ריבונותה עליהם.
   מדינות נוספות, החסרות זהות משותפת, פגיעות. תימן פתחה במרס 2013 בדיאלוג לאומי על מנת להגיע להסכמה בדבר סדר פוליטי חדש במדינה. אולם המצב בפועל אינו מאפשר חזרה לשליטה מלאה של צנעא על כל חלקי המדינה, והרעיונות המתגבשים מדברים על מדינה פדראלית. אולם, ישנם גורמים בדרום תימן המתעקשים על היפרדות מלאה מהמדינה התימנית, כאשר שאלת מעמדו של הדרום מהווה את המכשול העיקרי בפני הצלחת הדיאלוג הלאומי. גם בצפון, השתלטו החות'ים, קבוצת מורדים שיעית, על מחוז סעדה הסמוך לגבול הסעודי, ומשם הם פועלים להרחבת שליטתם למחוזות השכנים תוך מאבק עדתי אלים מול סונים קיצונים מתימן ומחוצה לה. כמו כן, כוחות הביטחון התימניים עדיין נאבקים עם אל-קאעדה על השליטה באזורים בדרום המדינה. גם אם הדיאלוג הלאומי יצליח ותימן תצא לדרך חדשה כמדינה מאוחדת או פדראלית, בשטח קיימות מובלעות אשר נמצאות מחוץ לשליטה אפקטיבית של צנעא.
   התפוררות המדינות מסמלת הרעה, לפחות בטווח הקצר, במצבה האסטרטגי של ישראל משום שהיא מלווה באי יציבות, שיכולה לזלוג למדינות שכנות. טרור, פשיעה, פליטים ותפוצה של נשק הם רק חלק מההשלכות של כשלון מדינתי במרחב האסטרטגי הישראלי. אולם, השינויים מביאים להתפוררות הצבאות הסדירים, שהיוו איום בעבר ופותחים בפני ישראל הזדמנויות לבנות יחסים עם מיעוטים שונים להם פוטנציאל לתפוס את השלטון בעתיד.
   השינויים עד כה הם "בתוך" הגבולות המוכרים, אך יתכן ומאפיין זה ישתנה. מדינות עלולות להתפרק תוך שהן עוברות שלבים של פדרליזציה, היפרדות בהסכמה או אוטונומיה. ייתכן גם שישויות מדיניות עצמאיות יתקיימו ללא הכרה מצד השלטון המרכזי או הכרה בינלאומית. כמו כן, קיימים גורמים נוספים, העשויים למנוע את התפרקותן של חלק מהמדינות. למשל, התערבות או סיוע מצד מדינות חיצוניות אשר להן אינטרס ביציבות המדינה כמו במקרה של תימן או אינטרס משותף כמו משאבי הנפט במקרה של עיראק. ככלל, הקהילה הבינלאומית מתנגדת לכל שינוי בגבולות ולפירוקן של מדינות, וזאת משום הראיה שכל שינוי בסטאטוס קוו עלול לערער את היציבות האזורית והבינלאומית. אולם, עמי ערב מבקשים כעת לא רק חופש לבחור ולהיבחר, חופש משחיתות ומניצול, אלא גם את החופש לחיות תחת מסגרת פוליטית התואמת את זהותם.  

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםסוריהעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Shir Torem
מעבר לגבול: ההזדמנות האסטרטגית של ישראל בסוריה
כיצד נראית סוריה חמישה חודשים לאחר נפילתו של בשאר אסד — הן מהעבר הסורי והן מהעבר הישראלי של הגבול — ומהם הסיכונים וההזדמנויות העומדים בפני מקבלי ההחלטות בירושלים?
08/05/25
מנגנון בינלאומי לייצובה ועיצובה של סוריה החדשה
בעקבות עליית המשטר האסלאמיסטי בסוריה, מתהווה במדינה זו מציאות אשר תציב בפני ישראל סכנות והזדמנויות כאחת. איראן נדחקה מסוריה, אך צפויה לפעול לחידוש נוכחותה בה; טורקיה ממלאה תפקיד מרכזי בסוריה, התפתחות העלולה לגרום חיכוך מדיני וצבאי עם ישראל, ובתרחיש קיצון אף עימות צבאי. בה בעת, טורקיה היא כנראה הגורם היחיד, אשר יש לו מוטיבציה ויכולת לשגר לסוריה כוחות קרקעיים. לכן, טורקיה עשויה למלא תפקיד חיובי בייצוב סוריה ובצמצום הסכנה לפריצת מעשי איבה בינה לישראל. שיקומה וייצובה של סוריה יחייבו משאבים רבים ושתוף פעולה בינלאומי. לשם כך, מוצע להציג בפני הממשל האמריקאי יוזמה לכינון מנגנון בינלאומי לשיקום סוריה בראשותו. מבחינת ישראל נועד הרעיון לצמצם את הסכנות לחיכוך צבאי בינה לבין סוריה; להגביל את ידי טורקיה במנגנון הבינלאומי ובכך למקסם את היתרונות שבמעורבותה ולמזער את הסכנות הגלומות בה; וכן לצמצם סיכונים לחידוש השפעתה של איראן בסוריה. מעורבות ישראלית גלויה במנגנון תביא כנראה להכשלתו מראש. לפיכך, מומלץ שהתפקיד הישראלי יצטמצם להעלאת הרעיון בפני הממשל ובפעילות מולו להבטחת האינטרסים שלה.
04/03/25
מפה אינטראקטיבית: הזירה הסורית
ב-8 בדצמבר, עם נפילת משטרו של בשאר אל-אסד, הכריזה ישראל על מבצע חץ הבשן בסוריה. במהלך המבצע, צה"ל פעל באזור החיץ והשתלט על שיא החרמון בצד הסורי. במקביל, התבצעו לפחות 136 תקיפות ישראליות במדינה, 65 אחוזים מהן התבצעו בחלקים המערביים של המדינה (דמשק, דרעא ולטקיה). על פי דובר צה"ל, תקיפות אלו הובילו, תוך 48 שעות בלבד, להשמדה של בין 70 ל-80 אחוזים מהיכולות הצבאיות של משטר אל-אסד. מפה זו מציגה את התקיפות הישראליות בסוריה במהלך מבצע חץ הבשן. בנוסף, המפה מציגה את אזורי השליטה במדינה ואת השחקנים השונים הפועלים בה, לרבות הכוחות הכורדיים, האמריקאיים והטורקיים. המפה מתעדכנת באופן שוטף ומדויק במידת האפשר בהתבסס על הערכות מודיעין גלוי ודיווחים תקשורתיים.
26/01/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.