אסטרטגיית צה''ל – תפיסת פעולה ממוקדת - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על אסטרטגיית צה''ל – תפיסת פעולה ממוקדת

אסטרטגיית צה''ל – תפיסת פעולה ממוקדת

מבט על, גיליון 739, 26 באוגוסט 2015

English
גבי סיבוני

לפרסומו של מסמך אסטרטגיית צה"ל, המהווה אבן דרך בהתפתחות הקשר שבין הצבא לאזרחי המדינה, לא היה תקדים. לא ניתן להמעיט בחשיבות השקיפות שהתבטאה בעצם פרסומו ויש לברך על כך. אמנם, מסמך זה לא נכתב לאור דירקטיבה מדינית או תפיסת ביטחון לאומית כתובה, אך התורה שבעל פה שהתפתחה בישראל לאורך שנים מספקת מצע מוצק לגיבוש האסטרטגיה. ואכן, פרסומו של המסמך מספק הזדמנות לבחון את האסטרטגיה העדכנית של צה"ל מול האיומים שעמם מבקשת תפיסת הביטחון להתמודד. מטרת צה"ל בשגרה: במסמך אסטרטגיית צה"ל מודגשת אבחנה רחבה של מטרת צה"ל בשגרה ועניינה – מערכה פעילה ומתמשכת, שתכליתה להרחיק את המלחמה ולאפשר למדינה תקופת רגיעה ארוכה ככל האפשר. עימות: מסמך אסטרטגיית צה"ל מציג גישת פעולה שונה מהותית מקודמתה: צה"ל – בתגובה להתגרות – יהלום באויב מהלומה משולבת, מידית ובו-זמנית. פיקוד ושליטה: במסמך אסטרטגיית צה"ל שחרר הרמטכ"ל באבחת חרב את הקשר הגורדי שיצרה תפיסת המערכה שהייתה נהוגה וקבע קביעות ברורות: הרמטכ"ל הוא מפקד המערכה היחיד בצה"ל ובאמצעות המפקדה הכללית הוא מפקד על כל הפיקודים המרחביים ושאר מפקדות הפעלת הכוח.



לפרסומו של מסמך אסטרטגיית צה"ל, המהווה אבן דרך בהתפתחות הקשר שבין הצבא לאזרחי המדינה, לא היה תקדים. לא ניתן להמעיט בחשיבות השקיפות שהתבטאה בעצם פרסומו ויש לברך על כך. אמנם, מסמך זה לא נכתב לאור דירקטיבה מדינית או תפיסת ביטחון לאומית כתובה, אך התורה שבעל פה שהתפתחה בישראל לאורך שנים מספקת מצע מוצק לגיבוש האסטרטגיה. ואכן, פרסומו של המסמך מספק הזדמנות לבחון את האסטרטגיה העדכנית של צה"ל מול האיומים שעמם מבקשת תפיסת הביטחון להתמודד. אחרי דיון רקע בסביבה האסטרטגית של מדינת ישראל מתייחס המסמך לרכיבי העשייה העיקריים של צה"ל: הפעלת הכוח, תפיסת הפיקוד והשליטה בצה"ל, ולבסוף – עקרונותיו של בניין הכוח הנגזרים מהסביבה האסטרטגית ורכיבי העשייה.

מטרת צה"ל בשגרה: צה"ל הורגל לפעול בשגרה, במישור הקרוי הביטחון השוטף – בט"ש. פעילות זו התמקדה בעיקר בהגנת הגבולות ובפעילויות שיטור בשטחים, בהם צה"ל הוא הריבון. לעומת זאת, במסמך אסטרטגיית צה"ל מודגשת אבחנה רחבה יותר של מטרת צה"ל בשגרה ועניינה בנוסף גם מערכה פעילה ומתמשכת, שתכליתה להרחיק את המלחמה ולאפשר למדינה תקופת רגיעה ארוכה ככל האפשר.

     ארבע מטרות נקבעו ל"מערכה שבין המלחמות": להחליש את גורמי הכוח השליליים במרחב, דוגמת חזבאללה, חמאס, ארגוני הג'האד, ואחרים; לצמצם את התעצמות האויבים באמצעות מניעה, לעיתים בכוח, של הצטיידותם באמצעי לחימה אסטרטגיים "שוברי שוויון", העלולים להגביל משמעותית את חופש הפעולה של צה"ל ולהגדיל את הנזק האפשרי לישראל; ליצור תנאים מיטביים לניצחון במלחמה עתידית באמצעות פעולות, שייטיבו את יכולותיהם של כוחות צה"ל; לבסס לגיטימיות לפעולת ישראל ולשלול את בסיס הלגיטימיות של פעולת האויב – בין היתר, באמצעות חשיפתה של דוקטרינת הפעולה שלו, העושה שימוש במגן אנושי. כל אלה, על ידי מבצעים חשאיים, חסויים וגלויים רב-תחומיים, המשלבים לצד פעילות צבאית גם מהלכים תקשורתיים, כלכליים, משפטיים ומדיניים.

עימות: במערכות האחרונות בלבנון (2006) וברצועת עזה (2009, 2011, 2014), צה"ל פעל לאור תפיסת השחיקה, שגם אם לא נוסחה מפורשות הציבה את שחיקת כוחו של האויב כקו המנחה לפעולה. כך, צה"ל הפעיל עוצמות גדולות והולכות של אש, כדי לשחוק את יכולותיו של האויב ואת תשתיותיו המבצעיות. תפיסה זו גבתה מהעורף הישראלי מחירים שהתבטאו בהתמשכות הלחימה בעוד האויב משמר את יכולתו לירות רקטות וטילים. האויב, שלא היה חרד לשרידותו, יכול  היה להיות כהה להיקף ההרס והפגיעה שגרמה פעילות צה"ל.

לעומת תפיסה זו, מסמך אסטרטגיית צה"ל מציג גישת פעולה שונה מהותית: צה"ל – בתגובה להתגרות – יהלום באויב מהלומה משולבת, מידית ובו-זמנית. המסמך מייחד מקום חשוב בתפקיד המעודכן לתמרון הקרקעי. תפקידו יהיה לחדור לשטח האויב במהירות, כדי לפגוע בשרידותו השלטונית ולהשמיד את התשתיות הצבאיות שלו. האש תופעל במקביל נגד אלפי מטרות מתוכננות מראש ומזדמנות. פעולות אלה תתמכנה על ידי מבצעים מיוחדים, מבצעים בסייבר, במודיעין איכותי ובהגנה אפקטיבית ככל הניתן נגד אש האויב. ההפעלה המידית של התמרון תתאפשר באמצעות מדרגיות בתהליך צבירת הכוחות. בשלב המידי, אף אם התמרון יהיה מוגבל בהיקפו בשל מגבלת סדר הכוחות, הוא גם ינטרל חסמים ציבוריים (ישראליים) ודיפלומטיים (מצד הקהילה הבין לאומית ומדינות במזרח התיכון) שהתעוררו בעבר בכל פעם שצה"ל עמד בפני הכנסת כוחות קרקעיים ללחימה.

פיקוד ושליטה: תפיסת הפיקוד והשליטה של צה"ל זכתה במסמך האסטרטגיה לפרק משלה, ולא בכדי. החל מסוף שנות התשעים התפתחה בצה"ל תפיסה שגרסה, כי יש לאחד בעיות מבצעיות, שיש להן הגיון מערכתי משותף, תחת מפקד אחד. לא זו בלבד, תפיסה זו הציגה מסגרת מתודולוגית להערכת מצב, שתפקידה היה לגבש את מה שנקרא אז "הרעיון המערכתי". מסגרת זו הייתה שונה מהתורה הבסיסית של צה"ל, אשר הייתה מקובלת מאז הקמתו. גישת המערכה התבססה על הטענה, כי אומנות הפיקוד המערכתי מחייבת כלים ייחודיים. חלחול תפיסה זו לצה"ל, ששיאו היה במלחמת לבנון השנייה, יצר מבוכה, בלבול וחיכוכים. מפקדי הפיקודים המרחביים ראו עצמם במקרים רבים כמפקדי המערכה במרחב שלהם וביקשו סמכויות רחבות להפעלת הכוח. בשנים האחרונות בלבול זה גרם למפקדי פיקודים מרחביים בלחימה לראות עצמם כמפקדי המערכות ולדרוש סמכויות רחבות בהפעלת הכוח.

      לעומת זאת, במסמך אסטרטגיית צה"ל שחרר הרמטכ"ל באבחת חרב את הקשר הגורדי שיצרה תפיסת המערכה וקבע קביעות ברורות: הרמטכ"ל הוא מפקד המערכה היחיד בצה"ל ובאמצעות המפקדה הכללית הוא מפקד על כל הפיקודים המרחביים ושאר מפקדות הפעלת הכוח, כשעל המפקדות הראשיות מוטלת החובה לפתח ידע מערכתי בתחומם, בעוד המשאבים המבצעיים נתונים בידי המפקדה הכללית והיא המקצה אותם למפקדות הראשיות לפי המשימות. לקביעה זו חשיבות מהותית: מיקוד מפקדי הפיקודים במשימות שיוטלו עליהם בלבד מהווה אבן ייסוד בתפיסת הפיקוד המעודכנת של צה"ל. אשר להערכת המצב, הרמטכ"ל קבע, כי תהליכי נוהל וניהול הקרב יהיו אחודים בכל שדרת הפיקוד ויתבססו על התורה הבסיסית ועל שפה משותפת פשוטה ובהירה. (כאן בחר הרמטכ"ל ללכת בדרכו של גנרל פטון, שטען שמה שלא יהיה פשוט, פשוט לא יהיה...) הכרה בחשיבותה של שפה משותפת לכל הדרגים בצה"ל הביאה את הרמטכ"ל להחלטה, כי יש להקים בית ספר מרכזי לפיקוד ולשליטה לכל המפקדות.

עקרונות בניין הכוח: מפאת קוצר היריעה, ראוי להתמקד בשניים מתוך קשת העקרונות הרחבה הנדונה בהקשר זה – שניהם מציגים את השינוי העיקרי באסטרטגיית צה"ל אשר לבניינה של יכולת התמרון והאש. הראשון, מתייחס לתפיסת בניין הכוח ביבשה, ובעיקר לבניינה של יכולת התמרון היבשתי. צה"ל מבחין בין שני סוגים של תמרון, שיופעלו במשולב: תמרון הממוקד למרכזי הכובד השלטוניים של האויב, ותמרון אל מול המרחב הטקטי שלו. בניין הכוח יאפשר להפעיל את יכולות התמרון מיד בתחילתו של העימות; השני מתייחס לבניין יכולת הפעלת האש. עוד קובע הרמטכ"ל שיש להקים יכולת, שתאפשר "מהלומת אש רב ממדית מדויקת, בזמן קצר ככל האפשר ובהיקף מטרות גדול". דרישה זו, לצד הדרישה למידיות התמרון, מעידה, כי צה"ל נטש את תפיסת מדרגות ההסלמה שלוותה אותו בעשור האחרון ושלפיה בכל עימות נוהל שיח קינטי מתמשך ומתגבר עם האויב. בניין הכוח יאפשר עתה הפעלה משולבת ומידית של תמרון, אש, מבצעים מיוחדים ומבצעי סייבר.

       ניתוח מסמך אסטרטגיית צה"ל רחוק ממיצוי, אולם כבר עתה ניתן לזהות את עיקרי השינויים בהפעלת הכוח של צה"ל כפי שבאו במסגרתו לידי ביטוי ברור. ניסוח שינויים אלה, הדורשים מימוש ארוך טווח, הוא אבן היסוד בתהליך חשוב זה, כפי שייושם בשנים הקרובות. מטבע הדברים, התפתחות התהליך תהיה קשורה הדוקות לתקציב, שיוקצה לשם קידומו לטובת ביצוע השינויים וכן להבטחת יכולתם של מפקדי צה"ל לאכוף אותם. ניסיון העבר הוכיח, כי ביצוע שינויים מרחיקי לכת, כפי שנוסחו במסמך אסטרטגיית צה"ל, מחייב נחישות ללא פשרות.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock (INSS modification)
במותם ציוו לנו את החיים: פרויקט זיכרון לחללי מלחמת חרבות ברזל
אנו מזמינים אתכם להביט וללמוד על אודות הנופלים באמצעות פרויקט הזכרון השנתי. להכיר פעם נוספת את האופן בו בבועתו של צבא העם משתקפת במניין חלליו
28/04/25
Israel Defense Forces/Handout via REUTERS
שלושה נתיבים אפשריים להשגת מטרות המלחמה, אחד מהם עדיף
כיבוש הרצועה, מצור או שלטון אזרחי חלופי תוך הישארות חמאס מתחת לפני השטח: מהי האפשרות העדיפה (או הפחות גרועה) מבין שלוש הדרכים להשגת מטרות המלחמה בעזה – ואיך ניתן יהיה להתמודד עם הבעיות הגלומות בה?
03/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.