קורות חיים

    פרופ' קובי מיכאל הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ופרופסור במרכז הבינלאומי לשיטור וביטחון באוניברסיטת דרום ווילס בבריטניה. בין תחומי העניין של פרופ' מיכאל יישוב סכסוכים, אסטרטגיה, ביטחון לאומי, יחסי דרג מדיני-דרג צבאי, צבא-חברה, מדינות כושלות, מבצעי שמירת שלום ובניית מדינה, והסכסוך הישראלי הפלסטיני. פרופ' מיכאל כיהן כמשנה למנכ"ל וראש החטיבה הפלסטינית במשרד לעניינים אסטרטגיים. שימש חבר סגל באוניברסיטת בן-גוריון (2011-2008) וחבר סגל בכיר באוניברסיטת אריאל (2015-2013), פרופסור אורח באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב (2006-7) ובאוניברסיטת פקינג בביייג'ין (2017). פרסם 20 ספרים ומונוגרפיות ומעל ל-100 מאמרים ופרקים בספרים. מיכאל זכה בפרסים אקדמיים וביניהם: פרס יריב, פרס צ'צ'יק, פרס יצחק שדה ופרס האגודה הישראלית למדעי המדינה על הספר הטוב ביותר לשנת 2008-9. בין פרסומיו האחרונים:

    70 שנות אונר"א – עת לרפורמה מבנית ותפקודית (יחד עם מיכל חטואל-רדושיצקי), 2020.

    Special Operations Forces in the 21st Century - Perspective of Social Sciences (co-edited with Jessica Turnely and Eyal Ben-Ari), Routlage, 2017

    שישה ימים וחמישים שנה (יחד עם גבי סיבוני וענת קורץ), 2018,

    המרחב הערבי בנתיב הכישלון המדינתי (יחד עם יואל גוז'נסקי),2017

    אסטרטגיית צה"ל בראי הביטחון הלאומי (יחד עם מאיר אלרן וגבי סיבוני), 2016.

    פרופסור מיכאל (מיכה) קובי
    קובי מיכאל
    חוקר בכיר
    הורדת תמונה
    kobim@inss.org.ilKobimichael24@gmail.com
    03-640-0435050-640-1983
    מבט על
    מתווה טראמפ – סיכונים והזדמנויות, כיול המצפן האסטרטגי של ישראל
    כיצד ניתן לממש את הפוטנציאל הטמון בתוכנית הנשיא האמריקני ליום שאחרי המלחמה, באופן שיתאם את האינטרסט הישראלי?
    26 באוקטובר, 2025
    מבט על
    היחלצות מן המצר – אסטרטגיה חלופית לסיום המלחמה ברצועת עזה
    כאשר ישראל ניצבת בפני שתי חלופות גרועות ברצועה, חוקרי הזירה הפלסטינית במכון מציעים נתיב חלופי המשלב בין הממד הצבאי למדיני
    21 באוגוסט, 2025
    מבט על
    כיבוש רצועת עזה – מדוע? חלופת הכיבוש והחלת ממשל צבאי לעומת החלופות האחרות לסיום המלחמה
    מהן המשמעויות של השתלטות מלאה על רצועת עזה והחלת ממשל צבאי זמני, וכיצד חלופה זו עונה על מטרות המלחמה בהשוואה לחלופות האחרות העומדות על הפרק?
    28 ביולי, 2025
    מבט על
    "חבר מביא חבר" בצה"ל? הטיית הדמיון והשפעתה על הקבעון המחשבתי
    בחינת המינויים במטכ"ל בחמשת העשורים האחרונים מצביעה על מינוי שכיח של יוצאי צנחנים וסיירת מטכ"ל לתפקידים משמעותיים. מהן ההשלכות של הדבר על "הקונספציה" – ומה על הרמטכ"ל הנכנס ללמוד מכך?
    30 במרץ, 2025
    מבט על
    כינוס הליגה הערבית בקהיר ו"המתווה הערבי" לשיקום רצועת עזה: משמעויות
    ניתוח הצהרת הסיכום בערבית של הכינוס שנערך לגיבוש מתווה לעזה ל"יום שאחרי" מציג תמונה בעייתית שלא מבשרת על שינוי והבנה של המציאות פוסט 7/10
    10 במרץ, 2025
    עדכן אסטרטגי
    הודאה והתחמקות – השימוש במושגים 'כישלון' ו'אחריות' בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר והשפעתם על מרחב השיח בין הדרג המדיני והדרג הצבאי
    מלחמה מביאה לידי ביטוי באופן המובהק והמורכב ביותר את סוגיית היחסים בין דרג מדיני לדרג צבאי. יחסים אלו ומרחב השיח ביניהם הם בחזקת כור היתוך של האסטרטגיה הלאומית, וכשאלה משתבשים הדרג המדיני יתקשה להגדיר את התכלית המדינית במונחי דירקטיבה מדינית, וכנגזרת מכך – את מטרות המלחמה לצורך מימוש הדירקטיבה. מרחב השיח משמש במאמר זה מושג מארגן אנליטי לבחינת השיבוש שחל בתהליך הלמידה הדיאגנוסטית-אסטרטגית של הדרג המדיני והדרג הצבאי סביב תהליך קבלת ההחלטות במלחמה שהחלה בעקבות טבח ה-7 באוקטובר 2023. מאחר שתהליך למידה כולל בתוכו תהליך המשׂגה, בחרנו לנתח את השימוש במושגים 'אחריות' ו'כישלון' על ידי הדרג המדיני והדרג הצבאי, שכן היה בהם כדי להשפיע על מסגור 'המציאות' ולשקף את עומק הפער בין הדרגים ואת משבר האמון ביניהם. כך משתקפת גם השפעתם של אלה על היווצרותו של מרחב שיח סגור בין הדרגים, קרי, מרחב שיח שאינו מאפשר למידה אסטרטגית והמשבש כל אפשרות לקיומו של תהליך למידה דיאגנוסטית-אסטרטגית, שהוא חלק בלתי נפרד בתהליכי קבלת החלטות, קל וחומר בעת מלחמה. התעקשותו של הדרג המדיני להתמקד דווקא בתחקירים הצבאיים שבוצעו כחלק מתהליך בדיקה ארגוני פנים-צבאי ולצמצמם למרחב הצבאי בלבד ובלי להתייחס אליהם כאל מבואה הכרחית לתחקור של הכישלון המדיני וכתשתית לתהליך הלמידה המשותף, כמו גם הסתייגותו הבולטת והימנעותו מהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת אחריות ממשלתית רחבה למתקפה, העיבו על האמון בין הדרגים ועיקרו מתוכן את מהות האחריות המשותפת – שני תנאים הכרחיים למרחב שיח פתוח בין הדרגים. בהיעדרו של זה שובש תהליך הלמידה האסטרטגית המשותף. בשל היעדרו או חולשתו של תהליך הלמידה האסטרטגית ניכר הפער בין המשגת המיקרו מצד הצבא לבין המשגת המאקרו מצד הדרג המדיני של האירועים בכל הנוגע למהות הצבאית של הכישלון, וכן בפער בין הדרגים בהתייחס למושג האחריות. שני אלה מונעים את יכולת החקירה ברמת המאקרו.