משבר הקורונה: המלצות מערכתיות למדיניות חברתית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרסום מיוחד משבר הקורונה: המלצות מערכתיות למדיניות חברתית

משבר הקורונה: המלצות מערכתיות למדיניות חברתית

פרסום מיוחד, 7 באפריל 2020

English
מאיר אלרן
כרמית פדן
שחר אייל
אדם עוטה מסכה באחד השווקים בארץ

לאחר שלב ההכלה של נזקי הקורונה תיקרא ישראל לבצע את שלב ההתאוששות הכלכלית והחברתית. הבסיס לה צריך להיות ניהול דיפרנציאלי, לא-ליניארי וגמיש של "שגרת חירום", תוך הרחבה הדרגתית של רציפות תפקודית על פי סקטורים וקבוצות אוכלוסייה שהשיבה לעבודה – ולו במתכונת מוגבלת – הינה אפשרית להם מבחינה בריאותית. מדיניות זו הינה רוויית סיכונים של הידרדרות להידבקות בלתי נשלטת. הכרה בכך וניהול מושכל באמצעות תכנון מדוקדק, יישום קפדני, הסברה ממוקדת וגמישות תפעולית יאפשרו לקיימה. נטילת הסיכון וניהולו מחויבים גם בתחומי החברה והכלכלה, על מנת לקיים את החוסן הלאומי, לייצר בסיס הכרחי להיחלצות מהמשבר ולאפשר צמיחה מחודשת בעתיד.


הנחות יסוד

  • מחלת ה-19-COVID היא כאן לטווח הארוך. יש להיערך להתמודדות ממושכת עם נזקיה הרחבים על המשק והחברה הישראלית. צמצום התחלואה חיונית להשגת המטרה של "שיטוח העקומה", אך הצפי הוא כי עם שחרור ההגבלות תשוב התחלואה ותעלה.
  • עד כה, הציבור הישראלי ככלל מפגין יכולת גבוהה למדי להתמודד עם המחלה וההנחיות של הממשלה במסגרת מדיניות ההכלה והבלימה. מרבית הציבור גורס שמדיניות ההסגר נכונה. גם תפיסת החוסן העצמי והמסוגלות העצמית הינן עדין גבוהות למדי.
  • המדיניות הנוכחית, ככל שתחריף, מעוררת קשיים ניכרים לכלכלה ולחברה. המשך לאורך זמן של ההסגר הנוקשה תייצר "עייפות פסיכולוגית", והציבור יתקשה לעמוד בגזירות המוטלות עליו. הקושי אף עלול להוביל למקרים של התנהגות מסוכנת. שימוש במסרי הפחדה למען הגברת הציות להנחיות יעיל בטווח הקצר, אך לא בטווח הארוך. הקשחה בתנאי ההסגר תעצים את פגיעותם של האזרחים, וודאי המוחלשים ממילא, ועלולה לפגוע בציות הוולונטרי של הציבור.
  • מדינת ישראל היא הטרוגנית בטבעה. יש בה גם אוכלוסיות מוחלשות רבות. לכן מתחייבת התייחסות דיפרנציאלית לכל אחת מאלה. אין זו רק זכותם של החלשים לקבל מהמדינה סיוע הולם ושוויוני, אלא שללא התייחסות ממוקדת באוכלוסיות בסיכון, גובר מאד גם הסיכון לבריאותם של האחרים.
  • על רקע זה, אין מנוס מלהיערך בהקדם לפתיחה מותנית ודיפרנציאלית של מדיניות ההסגר. יש חשיבות לתכנון מערכתי מוקפד ויישום ממוקד של התערבויות מבוססות מחקר.

משמעותה של מדיניות חברתית במודל "חיים בנוכחות הקורונה"

תמצית המדיניות המוצעת הינה בנייה הדרגתית של "שגרת חירום" דיפרנציאלית, שתאזן בין הדאגה לבריאות הציבור לבין הצורך של המשק להשתקם במהירות. התכלית הינה לאפשר לאוכלוסיות בסיכון נמוך לשוב לעבודה (במגבלות) ולשמש כמנוף לחזרה תפקודית – משקית וחברתית - של המערכת הלאומית כולה. זאת, במקביל להמשך הבידוד של אוכלוסיות בסיכון.

חיוני לתכנן אבני דרך מדויקות ליישום אסטרטגיה זו, תוך הגדרה מדויקת של האוכלוסיות "המשתחררות", של ענפי המשק החוזרים לפעילות, של המדדים לקביעת המדיניות ולהצלחתה, של מדרגות הסרת המגבלות ושל התנאים למעבר ממדרגה למדרגה. אלה מותנים במידה רבה בזמינות של מסד נתונים אמין. יש לקחת בחשבון מראש שניהול משתנה של המשבר עלול להוביל לתנודתיות בהיקפי התחלואה ובנזקיה. למשל, פתיחה – ולו מבוקרת – של מוסדות החינוך צפויה להביא לעלייה מחודשת בתחלואה. לכן נודעת חשיבות לניהול הסיכונים, כלומר – לוודא שהגנות על אזרחים וותיקים נשמרות ושאין מגע בין התלמידים לקשישים.

הסיכונים ביישום המדיניות החדשה והדרך להתמודד עמם

הבעיה העיקרית במודל השחרור הדיפרנציאלי היא הירידה הצפויה בדריכות של הציבור מול סיכוני המחלה. מכאן קצר המרחק ל"מדרון חלקלק" של הרחבת החיכוך הציבורי וחזרה להידבקות המונית.

כל פתיחה של ההסגר אינה יכולה להתבצע בהצלחה לאורך זמן רק על בסיס של הנחיות ממשלתיות ואכיפה משטרתית. תידרש גם "אכיפה עצמית" כבסיס להתנהלות הציבור. כלומר: תידרש חלוקה חדשה של האחריות בין המדינה לאזרח, תוך הטלת אחריות גם על הפרט, על המשמעת העצמית שלו ועל מעורבותו. הציות הוולונטרי חשוב לניהול משברים ממושכים ומורכבים: לשמר את המוטיבציה העצמית והאחריות האישית, על פיהן הציבור עושה את מה שהוא חושב כנכון לו. גישה זו מתבססת על התיאוריה של "רגולציה של אנשים טובים", שבבסיסה הנחה שמרבית האוכלוסייה מורכבת מ"אנשים טובים", שבשילוב נכון של מתן אינפורמציה ברורה ומדויקת ואיום ברקע של ענישה מחמירה יותר, תשתף פעולה עם הוראות הממשלה.

כמענה לסיכונים אלה, יש ללוות את ההיערכות ליישום התפיסה הדיפרנציאלית, גם ובמיוחד במישור החברתי, בצעדים העיקריים הבאים:

בתחום התכנון: יש להקים במסגרת "קבינט הקורונה" ועדה מקצועית ייעודית לתכנון המהלכים החברתיים ולהנעתם הדרגתית על פי החלטה. מדובר בשיתוף פעולה רוחבי נדרש בין משרדי הממשלה (אוצר, רווחה, חינוך, בריאות ואחרים), כמו גם שיתוף אורכי בתכנון וביישום עם הרשויות המקומיות והחברה האזרחית, גם באמצעות העמותות החברתיות המובילות, שחשוב לסייע להן לפעול נוכח הקשיים הנוכחיים. העקרונות של התכנון הנדרש צריכים להתבסס על גישה דיפרנציאלית, גמישות, שותפות ציבורית ותקצוב הולם.

היישום צריך להיות מודרג (מבחינת היקף הפתיחה של ההסגר) וגמיש, על פי הנתונים הבריאותיים (המשתנים?) המצטברים. הוא מחייב תקנות מדויקות לפי ענפים משקיים, חלוקה אזורית ולפי אוכלוסיות, תוך התחשבות בצרכיהן של הקבוצות המוחלשות, שנגישותן למידע נמוכה. הוא צריך להתבצע תוך מיצוי של כל המשאבים הלאומיים, כולל צה"ל, הרשויות המקומיות וגופי החברה האזרחית. עיקר הפיקוח על היישום של ההנחיות צריך להתבצע על ידי מקומות העבודה ובאחריותם. בו בזמן נדרשת התייחסות מיוחדת למגזרים ייחודיים, ביניהם חרדים, ערבים (כולל בדואים בנגב ותושבי מזרח ירושלים), אזרחים בעלי צרכים מיוחדים וחוסים במוסדות. חשיבות מיוחדת תהיה כאן לקבוצות שיישארו בהסגר לאורך זמן ומתן מענה לצורכיהם הפיזיים והרגשיים.

הסברה: יישום המודל המוצע מחייב הפסקת מגמת ההפחדה המכלילה ומעבר להסברה מפולחת ומדויקת לאזרחים, המבוססת על נתונים מדעיים, תחת הכותרת: "שמור אתה על עצמך למען משפחתך". צריך שיהיה מובהר בצורה מובנת ומפורטת לכלל האנשים מה מותר ומה אסור בכל תחום ולכל אוכלוסייה. ההסברה צריכה לכלול גם את הרמה הציבורית הכללית וגם את זו הפרטנית. במצב של הפעלת מדיניות דיפרנציאלית יש לקיים הסברה מפולחת, על פי סקטורים מובחנים – משימה המחייבת מיומנות גבוהה. לתיווך מוצלח של המסרים לציבור נדרשים דוברים מקצועיים. גם למנהיגי ציבור ברמה המקומית וגם לראשי מערכים משקיים תפקיד חשוב בהסברה. זאת, כמפתח לשמירת האמון של הציבור במערכה המדינתית, שהוא מנוף הכרחי להצלחת המדיניות החדשה.

האסטרטגיה הרפואית, המהווה עד כה את הפריזמה המובילה את ניהול מצב החירום, נתקלת עתה בביקורת רחבה. מתבססת ההכרה שיש לקיים חיים בנוכחות הקורונה, תוך צמצום הנזקים החריפים שיגרום המשבר בכלכלה ובחברה לטווח הארוך. ההנחה לתכנון אסטרטגיית היציאה היא שהמשבר החברתי הצפוי הוא פצצה מתקתקת, שאותה ראוי להציב בקדמת השיח הציבורי וקבלת ההחלטות. החשש הוא שמגפת הקורונה אולי לא תשנה לאורך זמן את המציאות החברתית-כלכלית בישראל, אך היא תעצים את המצב הקיים. אי השוויון והפער החברתי-כלכלי צפוי לגדול לממדים חריפים שכן ההשלכות הכלכליות יפגעו, ראשית לכל, בשכבות המוחלשות, בעצמאים ובשכירים הנוספים מידי יום למעגל האבטלה המתרחב. לפיכך, בתכנון היציאה ממשבר הקורונה צריך להדגיש - במקביל לשיח הכלכלי - גם את הטיפול במשבר החברתי ולחזק את רשתות ההגנה הסוציאליות. במסגרת זו, יש לגבש תכנית תמיכה וסיוע סוציאליים ולהגביר את מערך הסיוע הנפשי. גישה זו תסייע ליחידים ולמשפחות להתמודד כבר כעת עם השלכות מצב החירום ותסייע להם לפתח חוסן נדרש כדי להתמודד עם השלכות המגפה כבר כעת וביתר שאת "ביום שאחרי".

המדיניות הדיפרנציאלית המוצעת היא הבסיס ליצירת סיכוי להתאוששות מהירה של המערכת הלאומית לאחר שתשכך המגפה. היא ביטוי מובהק של אסטרטגיית החוסן החברתי, הנשענת על ההון האנושי של המערכת הלאומית. ישראל היא חברה עתירת הון כלכלי, חברתי וערכי, הנחשף בכל פעם שהפרעה קשה מכה בה. אין סיבה שמשבר הקורונה יהיה שונה. הסיכונים הטמונים במודל שהוצג כאן אינם קלים, אך ניתן להתגבר עליהם וליצור מסלול של התקדמות לקראת צמיחה וחזרה לחיים נורמליים. התמודדות מוצלחת עם המשבר תהיה הזדמנות לבסס דפוסים חדשים של חשיבה ציבורית, דפוסי קבלת החלטות וניצול מושכל של הון אנושי.

 

*  המחברים מודים לד"ר מורן בודס מהמרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר, לפרופ' אורית טיקוצינסקי מהמרכז הבינתחומי ולפרופ' יובל פלדמן מאוניברסיטת בר אילן והמכון הישראלי לדמוקרטיה, על תרומתם החשובה לגיבוש החשיבה בנדון

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרסום מיוחד
נושאיםנגיף הקורונהחוסן חברתי והחברה הישראלית
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
Shutterstock
המערכת הבינלאומית: שתי תפיסות ומחנאות גוברת
המערכת הבינלאומית מצויה בטלטלה מרובת משברים ואתגרים, כשבמוקד נמשכים מאמצי ההתאוששות הכלכלית ממשבר הקורונה לצד ההתמודדות עם המגפה עצמה; התחרות בין ארצות הברית לסין מחריפה את המחנאות הגוברת בדינמיקה הבינלאומית; ומנגד משבר האקלים מהווה רקע לבחינת היכולת לשתף פעולה על אף המחלוקות. הממשל האמריקאי מצמצם את הקשב שלו למזרח התיכון ולאתגריו ומציב מחדש שיקולי זכויות אדם במקום מרכזי במדיניותו, כשברקע בחירות האמצע וקיטוב פוליטי חד בארצות הברית. כל אלה מדגישים את הצורך בעדכון המדיניות הישראלית כלפי הזירה הבינלאומית, ובייחוד הגברת התיאום עם הממשל האמריקאי ועם שחקני המפתח בקהילה הבינלאומית ורתימתם לקידום יעדיה של ישראל, ובראשם מניעת התגרענותה של איראן. זאת במקביל למיצוי יתרונותיה היחסיים של ישראל, בעיקר בתחומי המדע והטכנולוגיה, לקידום יוזמות שיסייעו לייצוב המזרח התיכון ולהתמודדות עם משבר האקלים העולמי.
23/01/22
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.