חזרת ארצות הברית להסכם הגרעין תהיה בחירה מסוכנת - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים פרסום מיוחד חזרת ארצות הברית להסכם הגרעין תהיה בחירה מסוכנת

חזרת ארצות הברית להסכם הגרעין תהיה בחירה מסוכנת

פרסום מיוחד, 14 באפריל 2019

עמוס ידלין
הנשיא טראמפ חותם על יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן. הבית הלבן, וושינגטון, 8 במאי 2018.

ארצות הברית לא צריכה לחזור להסכם הגרעין. מהלך כזה רק ימקסם את חסרונות העסקה בעיתוי הגרוע ביותר. על ארצות הברית לחתור להסכם חדש, הסכם גרעין 2.0, שיטפל בכל הסוגיות הבעייתיות ומעל לכל – בסעיף "השקיעה". יש להאריך שלב זה ל-30 שנה לפחות ולהתנות את תוקף ההסכם בכלל ואת טווח הזמן בפרט בשינוי אמיתי ובר-אימות בהתנהלותה של איראן. שינויים אחרים צריכים לכלול פיקוח מעמיק ויעיל יותר, בפרט חקירה מלאה של הממד הצבאי של התוכנית. במקביל, נדרשת החלטה של מועצת הביטחון שתתייחס לסוגיות של טילים בליסטיים, טרור והתערבויות זדוניות של איראן ברחבי המזרח התיכון. לשם כך יש להמשיך ולהפעיל לחץ על איראן מכל הכיוונים, ליצור קואליציה בינלאומית רחבה ולהבהיר באופן אמין ומשכנע שלא זו בלבד שכל האופציות נגד איראן "על השולחן", אלא שהן גם זמינות לשימוש ומוכנות באופן אמין לביצוע, אם יידרש.


הסכם הגרעין (תוכנית הפעולה המשותפת) שנחתם ב-2015 בין איראן למעצמות העולם לא היה "שואה שנייה", אבל גם לא הצלחה דיפלומטית הראויה לפרס נובל. בדומה לחלומו של פרעה בספר בראשית, ההסכם בישר על "שבע שנים טובות", שלאחריהן תגענה "שבע שנים רעות מאוד".

להסכם הגרעין היו כמה יתרונות מידיים, בעיקר בהסגת תכנית הגרעין האיראנית לאחור ובהאטה בת עשר השנים שנכפתה עליה, אך היו גם כמה חסרונות מסוכנים: ההסכם מאפשר לאיראן להמשיך ולפתח את טכנולוגיית ההעשרה שלה, ובטווח הארוך סעיף "השקיעה" מעניק לגיטימציה מלאה לתוכנית גרעין איראנית בלתי מוגבלת ומתיר לה הגעה בטווח זמן קצר ביותר לנשק גרעיני ברגע שתחליט טהרן לפרוץ לפצצה.

חסרונות משמעותיים נוספים בהסכם כוללים פיקוח מוגבל בלבד על אתרים לא מוצהרים ועל אתרים צבאיים, התעלמות מהממד הצבאי (PMD) שבפעילותה של איראן, וכן היעדר התייחסות לפיתוח טילים בליסטיים ולפעילותה המזיקה של איראן במזרח התיכון.

ב-2015 התנגדתי להחלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפנות לקונגרס האמריקאי בנושא ההסכם המוצע, וחשבתי שמוטב להגיע ל"הסכם מקביל" בין ישראל לארצות הברית, אשר יתמודד עם ההשלכות הבעייתיות של ההסכם בטווח הבינוני והארוך בתחומי המודיעין, הדיפלומטיה והמבצעים. הסכמתי כי שבע השנים הראשונות של ההסכם צפויות להיות טובות יחסית, עם זאת הדגשתי את הצורך להיערך אסטרטגית ל"שבע השנים הרעות", שאז ההגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית יפוגו ללא כל תנאי המאלץ את המשטר הרדיקלי בטהרן לשנות מדיניותו הקוראת להשמדת ישראל והפועלת להשגת יעד זה.

עם חילופי הממשל בארצות הברית ב-2017, כאשר עלתה לדיון האפשרות שממשל טראמפ ייסוג מהסכם הגרעין, ייעץ המכון למחקרי ביטחון לאומי שבראשותי נגד הנסיגה, אולם הציע צעדים משמעותיים, שיבוצעו בשיתוף עם מדינות אירופאיות, לתיקון ההסכם ולניהול משא ומתן לגבי שינויים קריטיים בו בטרם יפוגו המגבלות שהוטלו על איראן.

ארבע השנים שחלפו מאז תחילת יישום ההסכם הוכיחו כיצד הנחות מפתח שאימצו תומכי ההסכם היו שגויות. איראן לא הייתה פתוחה לדיאלוג בסוגיות שאינן גרעיניות עוד לפני שארצות הברית נסוגה מההסכם, ולא זו בלבד שטהרן לא מיתנה את התנהגותה האזורית העוינת, אלא אף העצימה אותה. מיליארדי דולרים שהופשרו בעקבות ההסכם אפשרו לאיראן לתמוך במשטר הרצחני של בשאר אל-אסד, בארגון הטרור חיזבאללה ובחות'ים בתימן, וכן לפרוס אנשי צבא וציוד שיאיימו מסוריה, לבנון, עיראק ותימן על ישראל, ערב הסעודית ומדינות נוספות במפרץ. על רקע זה, בשבוע שעבר נקט ממשל טראמפ צעד יוצא דופן והכריז על משמרות המהפכה האסלאמיים באיראן ארגון טרור זר.

המשטר גם לא ריכך את הדיכוי המתמשך של העם האיראני והוא ממשיך לבצע הפרות נרחבות של זכויות אדם. המשך ניסויי הטילים הבליסטיים, שהיה הפרה של החלטה 2231 של מועצת הביטחון של האו"ם. ובנוסף ארכיון הגרעין איראני שנחשף על ידי המוסד הישראלי, הם הוכחה לכך שאיראן שיקרה לגבי הממד הצבאי של תכניתה גם לאחר שהסכם הגרעין נחתם.

האיומים שהשמיעו המנהיגים האיראנים באחרונה כי יתחילו בהעשרה עם צנטריפוגות מתקדמות לרמות העשרה גבוהות הוכיחו כי ההסכם לא חסם באופן דרמטי את התקדמותה הגרעינית של איראן", אלא להיפך: הוא אפשר לה לפתח טכנולוגיות גרעיניות במקביל להמשך מעורבותה בפעילות תוקפנית ומסוכנת באזור, ובעודה ממשיכה לקרוא ל"מוות לישראל ו"מוות לאמריקה".

היום אנו יודעים כי איראן מפתחת שני מסלולים אסטרטגיים המחזקים זה את זה - גרעיני וקונבנציונלי. איראן חותרת לייצר לעצמה מטריה גרעינית שתסייע לה להמשיך בפעילותה התוקפנית הקונבנציונלית כחלק משאיפתה להגמוניה אזורית, ובמקביל פועלת למקם כוחות קונבנציונליים וטילים מדויקים בסוריה, בעיראק ובלבנון, כדי להרתיע את ישראל ואת ארצות הברית מפני פעולה נגד פרויקט הגרעין שלה. איראן פועלת ללא הרף כדי לערער את היציבות של המדינות הפרגמטיות באזור באמצעות חתרנות ושימוש בכוחות שלוחים - proxy.

השאלה האם ההחלטה של ארצות הברית לסגת מהסכם הגרעין הייתה מהלך חכם תישאר נושא לוויכוח ההיסטורי, אבל עכשיו אנו מצויים בצומת דרכים. הקריאה לחזור להסכם הגרעיני במתכונת של 2015 היא הצעה מסוכנת. בשנת 2021 נגיע לסוף "השנים הטובות", והאפשרות שמשטר רצחני המבקש להשמיד את ישראל ולכונן הגמוניה אזורית במזרח התיכון יקבל אישור בינלאומי להגיע לסף הגרעיני היא תרחיש בלהות שחובה למנוע את מימושו.

כמי שב-1981 וב-2007 סייע לשים קץ לשתי תכניות גרעין במזרח התיכון מבלי לעורר מלחמה, אני יודע שהמסגור של "הסכם או מלחמה" הוא דיכוטומיה לא נכונה, ולכן התחזית כי היציאה מהסכם הגרעין תוביל למלחמה הייתה מנותקת מהמציאות האסטרטגית והצבאית של המזרח התיכון.

איראן אינה מדינה כל יכולה: היא מדינה פגיעה מאוד, הנעה במהירות לקראת התנגשות ישירה עם ישראל וארצות הברית. באופן פרדוקסלי, חוסר נכונות ברורה להשתמש בכוח רק מעודד את התוקפנות האיראנית, בעוד נכונות ברורה להשתמש בכוח תסייע להנמיך את הסכנה למלחמה.

ארצות הברית לא צריכה לחזור להסכם הגרעין. מהלך כזה רק ימקסם את חסרונות העסקה בעיתוי הגרוע ביותר; על ארצות הברית לחתור להסכם חדש, הסכם גרעין 2.0, שיטפל בכל הסוגיות הבעייתיות ומעל לכל - בסעיף "השקיעה". יש להאריך שלב זה ל-30 שנה לפחות ולהתנות את תוקף ההסכם בכלל ואת טווח הזמן בפרט בשינוי אמיתי ובר-אימות בהתנהלותה של איראן. שינויים אחרים צריכים לכלול פיקוח מעמיק ויעיל יותר, בפרט חקירה מלאה של הממד הצבאי של התוכנית.

במקביל, נדרשת החלטה של מועצת הביטחון שתתייחס לסוגיות של טילים בליסטיים, טרור והתערבויות זדוניות של איראן ברחבי המזרח התיכון. לשם כך יש להמשיך ולהפעיל לחץ על איראן מכל הכיוונים, ליצור קואליציה בינלאומית רחבה ולהבהיר באופן אמין ומשכנע שלא זו בלבד שכל האופציות נגד איראן "על השולחן", אלא שהן גם זמינות לשימוש ומוכנות באופן אמין לביצוע, אם יידרש.

 

 

 

*המאמר פורסם לראשונה באנגלית באתר The Hill

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום פרסום מיוחד
נושאיםאיראןהסכם הגרעין עם איראןיחסי ישראל-ארצות הברית

אירועים

לכל האירועים
ביטחון מערכת החשמל: ביטחון אנרגטי במציאות כאוטית
3 בדצמבר, 2025
13:00 - 21:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Jack Kurtz/ZUMAPRESS.com via REUTERS (modified by INSS)
פעילות איראן להרחבת השפעתה בקרב השיעים בתאילנד
הרפובליקה האסלאמית הגבירה את מאמצי ההשפעה שלה בקרב השיעים במדינה האסיאתית. כיצד הדבר בא לידי ביטוי – ואיך הוא משפיע על ישראל?
01/12/25
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.