נזק אגבי: איך הסנקציות האמריקאיות על איראן פוגעות בעיראק - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על נזק אגבי: איך הסנקציות האמריקאיות על איראן פוגעות בעיראק

נזק אגבי: איך הסנקציות האמריקאיות על איראן פוגעות בעיראק

מבט על, גיליון 1094, 12 בספטמבר 2018

English
תומר פדלון
ששון חדד
פועל עיראקי פורק ממשאית תכשירי קוסמטיקה תוצרת איראן. בגדאד, 17 באוגוסט 2018.

חידוש הסנקציות האמריקאיות על איראן בתחילת חודש אוגוסט מהווה מהלומה נוספת לכלכלה האיראנית ההולכת ונחלשת מאז פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין בחודש מאי. בעקבות צעד זה, בין היתר, נאסרו מכירה של זהב ומתכות יקרות לאיראן ורכישת דולרים במערכת הבינלאומית על ידי איראן וחברות איראניות, והוטלו איסורים על מכירת מטוסים אזרחיים לחברות איראניות. המסר האמריקאי הוא ברור – מי שעושה עסקים עם איראן לא יכול לעשות עסקים עם ארצות הברית. מהלכים אלו הובילו להמשך הצניחה בשער המטבע האיראני ולפגיעה במשק המקומי. הסבב הבא של הסנקציות, העוסקות באיסור רכישת נפט, הצפוי בנובמבר הקרוב, אמור לפגוע הרבה יותר בנשמת אפו של התוצר האיראני. אולם, כבר עתה, עם תחילתו של הסבב הנוכחי ניתן להבחין בהשפעות הרחבות יותר של הסנקציות בעידן הגלובליזציה. על רקע העמקת הקשרים הכלכליים בין המדינות, סנקציות המוטלות על מדינה אחת זולגות גם למדינות אחרות ומשפיעות על חברות כלכליות ואנשים פרטיים המושקעים במדינה שעליה הוטלו סנקציות. המקרה האיראני והשפעתו על חברות כלכליות מערביות, מדינות במזרח התיכון, ובעיקר על הכלכלה העיראקית הינו מקרה מבחן מעניין להשפעה זו. על ארצות הברית להיות ערה לנזקים שתגרומנה הסנקציות לכלכלה העיראקית מפני שהשפעות אלה הן חלק מתמונה רחבה יותר של המאבק האמריקאי עם איראן על ההשפעה בעיראק.


 הסכם הגרעין ביולי 2015 סיפק הכשר לעשיית עסקים עם איראן. בעקבות זאת, מדינות וחברות רבות החלו להביע עניין בהשקעות כלכליות גדולות באיראן ואף חתמו על חוזים ארוכי טווח במדינה. שלוש שנים לאחר מכן, פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין היוותה יריית פתיחה רשמית למלחמה כלכלית מול איראן והובילה לנטישה נרחבת של חברות מערביות מעסקאות באיראן. בתחום תעשיית הרכב, החברות מאזדה, יונדאי ותאגיד פז'ו-סיטרואן ביטלו חוזים של מיליארדים עם חברות איראניות והפסיקו את השקעותיהן במדינה עד להודעה חדשה; בנקים הודיעו כי יסגרו סניפים באיראן ויפסיקו לבצע העברות בנקאיות הקשורות לרכישות מאיראן; חברת טוטאל הצרפתית ביטלה את החוזה לפיתוח שדה הגז וחברת בואינג האמריקאית ביטלה חוזים להספקת מטוסים לאיראן בשווי 20 מיליארד דולר. אלה דוגמאות בלבד לעסקאות שבוטלו בין חברות ענק לבין איראן ואשר פגעו לא רק באיראן אלא גם בחברות הללו עצמן, שתכננו כניסה לשוק חדש וגדול שיכול היה לקצור להן הכנסות הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. לא רק חברות פרטיות מושפעות מהסנקציות האמריקאיות אלא גם מדינות ובראשן עיראק, מדינה שארצות הברית עוסקת רבות בשיקומה.

מרגע נפילתו של סדאם חוסיין באפריל 2003 שקעה עיראק בחוסר יציבות. בשנת 2011 עזבו החיילים האמריקאים את המדינה וב-2014 התלקחה שוב מלחמת אזרחים, בין המשטר למורדים הסונים שהפעם פעלו במסגרת המדינה האסלאמית (דאע"ש). בדצמבר 2017, שלוש שנים לאחר פתיחת המלחמה, הכריז ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, על סיומה ותבוסת המיליציות. תחת שרביטו של אל-עבאדי המדינה משתקמת לאיטה ונהנית מיציבות יחסית, שבאה לידי ביטוי מרבי בשובם של פליטים עיראקיים לביתם. בתקופה זו, עיראק מקיימת יחסים ביטחוניים חשובים עם ארצות הברית, אך גם ההשפעה האיראנית בעיראק משמעותית וניכרת אף בכלכלה. היחסים הכלכליים בין שתי המדינות הולכים ומתהדקים בשלושה נתיבים מרכזיים:

א. יבוא - היקף הסחר בין המדינות עולה משמעותית משנה לשנה ובעקבות חיסול המאחז הטריטוריאלי של דאע"ש מעיראק הגיע להיקף שיא של שישה מיליארד דולר בשנה האחרונה, עד מארס 2018. יבוא זה, המהווה 15 אחוזים מכלל הייבוא לעיראק בתקופה זו, מתבסס על מוצרי מזון, מוצרים לחקלאות, חומרי יסוד לבנייה, מזגנים וחלקי חילוף לרכב. קווי שילוח קלים ומחירים נמוכים עושים את הסחר עם איראן אטרקטיבי עבור עיראק.

ב. תיירות - ענף התיירות תורם חמישה מיליארד דולר לכלכלה העיראקית מדי שנה, והדת השיעית היא הסיבה המרכזית להגעת תיירים לערי עיראק השונות. התיירים מגיעים בעיקר לנג'ף וכרבלא עקב חשיבותן בהיסטוריה השיעית. כ-85 אחוזים מהתיירים בערים אלו בשנה האחרונה הגיעו מאיראן.

ג. קשרים פיננסים - מחשש לחוסר היציבות בעיראק, אזרחים רבים הוציאו את כספם מהמדינה בניסיון לשמור על ערך הכסף. בשנת 2015 השוק העיראקי קרס עקב ההצלחות של דעא"ש, ובמקביל בעקבות הסכם הגרעין, השוק האיראני החל לצמוח. בנקים באיראן הציעו ריבית של 20 אחוזים בשנה, בזמן שכל השקעה בעיראק סבלה מאי-ודאות. על כן, אזרחים עיראקיים רבים הוציאו את כספם ונהרו בהמוניהם לבנקים באיראן.

פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין והפעלת הסבב הראשון בסנקציות כבר פגעו באופן משמעותי בתיירות לעיראק ובהשקעות בבנקים האיראניים. מאז אפריל בשנה זו איבד הריאל האיראני חצי משוויו מול הדולר ואזרחים איראניים רבים ביטלו עקב זאת את טיולי הדת המתוכננים בעיראק. שדה התעופה של נג'ף, שלפני מספר חודשים הפעיל 35 טיסות בין שתי המדינות, מפעיל היום 12 טיסות בלבד. 300 בתי המלון בעיר מציעים חדרים ב-50 אחוזים הנחה, רק כדי להחזיר את התיירים האיראניים הממאנים לשוב. למעלה מחצי מיליון עיראקיים מועסקים בענף התיירות והחשש הגדול הוא שהמשך הסנקציות יוביל לפיטורים המוניים. בנוסף על הפגיעה בענף התיירות, אזרחים עיראקיים רבים מודאגים מהשקעותיהם באיראן שיורדות לטמיון. ההשקעות בבנקים האיראניים הומרו מידית לריאל, ועם צניחתו של המטבע נפגעו גם ההשקעות העיראקיות. כיום, הבנקים האיראניים מגבילים את המשיכות בבנקים ברחבי המדינה לסכום השווה ל-200 דולר ביום, ובכך גם מונעים העברה של הכספים שנשארו חזרה לעיראק.

הפגיעה בתיירות ובהשקעות של אזרחים עיראקיים בעקבות הסנקציות על איראן מעוררת חשש כבד בעיראק מפני אי-יציבות כלכלית. באחרונה, ראש ממשלת עיראק, אל-עבאדי, הצהיר כי משלחת עיראקית תצא בקרוב לוושינגטון כדי להגיע להבנות עם הממשל האמריקאי בנוגע להמשך הסחר העיראקי עם איראן. אל-עבאדי כבר הודיע כי עיראק לא תכבד את כל הסנקציות על איראן ותמשיך לקיים עמה מסחר במטבעות אחרים ולא בדולרים. בעיראק חוששים שמחסור במוצרי יסוד מיובאים מאיראן יוביל לחוסר יציבות. ארצות הברית מצדה צריכה לחשוב על מענה לאתגר הכלכלי הניצב בפני עיראק, אך גם לא לזנוח את האתגר הפוליטי הקשור במדינה זו. לאיראן יש אינטרס מובהק בשמירת הקשרים הכלכליים עם עיראק ולכן צפוי שתנסה למנוע ממנה לשתף פעולה עם הסנקציות. משום שלאיראן כלים רבים שביכולתם לערער את היציבות הפנימית בעיראק, ארצות הברית תצטרך להתמודד גם עם האתגר הזה - מעבר לאתגר הכלכלי.

אחרי שארצות הברית סייעה רבות לביטחון עיראק וליציבותה הפוליטית היחסית בתקופה זאת, עליה לחשוב על היציבות הכלכלית כבלם בפני התדרדרות לאי-יציבות. לכן, אל לה להקל ראש בנזק האגבי לעיראק, שיצרו הסנקציות המוטלות על איראן. עיראק סבלה מחוסר יציבות מתמדת עד לא מכבר והנהגתה חוששת בצדק ממשבר כלכלי, שיוסיף לאי-היציבות הפוליטית. מעבר לכך, גם ציות של עיראק הרשמית למשטר הסנקציות לא מבטיח שלא תהיינה הברחות בחסות גורמים פרו-איראניים בעיראק. מצד שני, אין זה אומר שעל ארצות הברית לאשר את עקיפת הסנקציות מצד עיראק, משום שכך יחוזקו עוד הקשרים בין טהראן לבגדאד, החזקים היום יותר מאשר בין בגדאד לארצות הברית. משום שארצות הברית צריכה להישאר נאמנה לדרכה כלפי כל מי שיקיים יחסים כלכליים עם איראן, התמונה האסטרטגית הרחבה יותר מציגה סבב נוסף במאבק בין ארצות הברית לאיראן על ההשפעה בעיראק. אם ארצות הברית מנהלת מערכה מול איראן, היא אינה יכולה לאפשר לגבול בין איראן לעיראק להפוך לנתיב עוקף סנקציות. מכאן שהיעדר אלטרנטיבה לסחר עם איראן ובעיות כלכליות בעיראק בעקבות הסנקציות על איראן עלולות להחזיר את חוסר היציבות הפוליטית לעיראק ולדחוף אותה לזרועות האיראנים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןיחסי ישראל-ארצות הבריתכלכלה וביטחון לאומיעיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.