רוסיה כגורם מרסן בעימות האיראני-ישראלי בסוריה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • מלחמת ישראל-איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • מלחמת ישראל-איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • תמונת מצב
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • קמפוס
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על רוסיה כגורם מרסן בעימות האיראני-ישראלי בסוריה

רוסיה כגורם מרסן בעימות האיראני-ישראלי בסוריה

מבט על, גיליון 1062, 27 במאי 2018

English
צבי מגן
ורה מיכלין שפיר
אודי דקל
ולדימיר פוטין ובשאר אל-אסד בפגישתם בסוצ'י, 17 במאי 2018.

בעקבות ההסלמה האחרונה בין איראן לישראל בסוריה והתפתחות עימות ישיר ביניהן, עולה במלוא עוצמתה שאלת העמדה הרוסית: האם רוסיה כלואה בין הגורמים הניצים ובלית ברירה עליה למצב עצמה כגורם המרסן, או שמא היא יכולה דווקא להפיק רווחים מעימות ישראלי-איראני, בעיקר בשלב שהוא עדיין נשלט ומוגבל? על רקע זה חותרת רוסיה לאתר מענה לכלל האתגרים הניצבים בפניה מול המערב, מול איראן ומול ישראל. וזאת, תוך ניצול המשברים הנוצרים בין השחקנים השונים וכאשר מטרותיה נותרו הגנה על שלטון אסד, ביסוס יכולתה לנצל מנופי השפעה, מעמדה הבכיר בכל הסדרה בסוריה, ושבירת בידודה הבינלאומי. בחירת צד בעימות האיראני-ישראלי אינה אינטרס רוסי. מצדה של ישראל קשה לראות הסכמה להצעת פשרה רוסית, שתכלול נוכחות של יכולות צבאיות איראניות בסוריה, המאיימות על ישראל ואינן נדרשות ללחימה של הקואליציה הפרו-אסדית נגד כוחות המורדים. עם זאת, מאחר שגם ישראל וגם איראן אינן מעוניינות בהסלמת העימות ביניהן למלחמה, הן יכולות להעניק לרוסיה תפקיד של גורם מתווך ומרסן כדי לשלוט במדרגות ההסלמה ולעצור את הצדדים הניצים, כאשר האירועים יוצאים משליטתם.


חודש מאי היה עד כה חגיגי עבור הנשיא פוטין: ב-7 בחודש הוא הושבע לכהונתו הרביעית, יומיים לאחר מכן, ב-9 במאי, נחגג יום הניצחון על גרמניה הנאצית, וב-15 במאי הוא חנך את הגשר המחבר בין רוסיה לחצי-האי קרים. עם זאת, המציאות מסובכת יותר עבור הקרמלין, הן בזירה הבינלאומית והן במזרח התיכון. בקרמלין ניכרת אכזבה מכך שהנשיא טראמפ אינו יכול לסייע בשיפור היחסים בין רוסיה לארצות הברית, והלחץ הבינלאומי עליה אף גובר. באפריל הושתו על רוסיה סנקציות אמריקאיות חמורות מאי פעם. כן מודאגים בקרמלין מחקירת מעורבותה של רוסיה בבחירות 2016 לנשיאות ארצות הברית, אשר עלולה להביא להגברת הלחץ. בנוסף, רוסיה נעדרה לדאבונה בחודשים האחרונים משני התהליכים המדיניים החשובים שנרשמו בזירה הבינלאומית – המשבר מול צפון קוריאה והשיח בין ארצות הברית לאירופה לגבי ביטול הסכם הגרעין עם איראן (הגם שבאחרונה רוסיה חוזרת למלא תפקיד בהקשר זה).

מעבר לכך נמשך התהליך של יישום המדיניות הרוסית בסוריה (ב- 15 במאי נערך מפגש נוסף באסטנה שנועד לבסס את הפיקוח על אזורי אי-הסלמה), וזאת לצד תחושה גוברת שרוסיה לא מצליחה להיחלץ מהזירה הסורית בטווח הזמן לו ייחלה. למרות הצלחותיה בייצוב שלטונו של אסד, לא עלה בידי רוסיה לחולל תהליך הסדרה מדינית שתשים קץ למלחמת האזרחים, ואשר יעניק לה תמורות עבור חלקה בקידום הפתרון לסכסוך, ובראשן המחשת חזרתה לזירה הבינלאומית ובתמורה הסרת הסנקציות המוטלות עליה. המנוף להסרת הסנקציות נשחק בשל העדר מוצא מהסבך הסורי, ובפרט עקב הצורך בסיוע של המערכת הבינלאומית, ובעיקר ארצות הברית ומדינות אירופה, בניסיון לגבש מתווה להסדרה בסוריה אשר יהיה המוסכם על כלל הגורמים המעורבים. בהעדר תהליך הסדרה אפקטיבי, נדרשת רוסיה להמשיך לסייע לכוחות אסד בכיבוש שטחים משליטת המורדים ולנייד אוכלוסייה סונית מאזורים בעלי אינטרס למשטר אסד, בעיקר לצפון לאזור אדליב ולהביא לשליטת משטר אסד על מרבית השטחים המיושבים בסוריה. בתוך כך, באחרונה גובר המתח ביחסי רוסיה-איראן אשר לעיצובו של הסדר עתידי בסוריה, עקב מדיניותה העצמאית של איראן שם. איראן מצדה פועלת לקידום האינטרסים שלה בסוריה, גם על חשבון אינטרסים רוסיים, מחזקת את התבססותה הצבאית גם באמצעות שלוחיה, ומתנהלת בדרך העלולה לחולל הסלמה עם ישראל. פעילותה של איראן עשויה לפגוע ב"פרויקט" הרוסי המתמקד בשימור משטר אסד ואכיפת הסדר מדיני – שהרוסים מכנים אותו 'מבנה לא-ריכוזי' – המתחשב גם במצב וביחסי הכוחות בשטח, הסדר שאיראן אינה שלמה עמו, שכן היא חותרת לשלטון מרכזי חזק הנתון להשפעתה.

ועם זאת, באחרונה נראה שדווקא בזירת סוריה וסביב המתח בין ישראל לאיראן מוצאת רוסיה פתח להתנעת תהליכים מדיניים בהובלתה. בעקבות ההסלמה האחרונה בין איראן לישראל בסוריה והתפתחות עימות ישיר ביניהן, עולה במלוא עוצמתה שאלת העמדה הרוסית: האם רוסיה כלואה בין הגורמים הניצים ובלית ברירה עליה למצב עצמה כגורם המרסן, או שמא היא יכולה דווקא להפיק רווחים מעימות ישראלי-איראני, בעיקר בשלב שהוא עדיין נשלט ומוגבל? על רקע זה חותרת רוסיה לאתר מענה לכלל האתגרים הניצבים בפניה מול המערב, מול איראן ומול ישראל. וזאת, תוך ניצול המשברים הנוצרים בין השחקנים השונים וכאשר מטרותיה נותרו הגנה על שלטון אסד, ביסוס יכולתה לנצל מנופי השפעה, מעמדה הבכיר בכל הסדרה בסוריה, ושבירת בידודה הבינלאומי. יודגש בהקשר זה היתרון הרוסי, הבולט עתה, של יכולת הדברות עם כל הצדדים המעורבים ויכולתה להוות מנגנון למניעת הסלמה למלחמה - אינטרס המשותף לאיראן ולישראל.

בחירת צד בעימות האיראני-ישראלי אינה אינטרס רוסי. רוסיה זקוקה לאיראן בטווח הזמן הקצר, וגם, חרף המחלוקת עם טהרן בשאלת עתידה של סוריה, בעקבות תפקידה המרכזי של איראן בלחימה בקרקע במסגרת הקואליציה הפרו-אסדית. בנוסף, איראן נותרת בעלת בריתה של רוסיה במחנה האנטי-מערבי בזירה הגלובלית. בד בבד, אין זה מעניינה של רוסיה להתעמת עם ישראל, בוודאי נוכח כוח ההיזק של ישראל למשטר אסד, אם לא תצליח לסכל את השאיפה האיראנית להתבסס צבאית בסוריה וליצור איום ישיר על ישראל.

מעבר למעמדה של ישראל כמעצמה צבאית אזורית מובילה, שבכוחה לשבש כל פעילות עוינת במרחב, רוסיה רואה בישראל גם גשר אפשרי בין מוסקבה לוושינגטון לאור היחסים המיוחדים שלה עם שני הצדדים. באותו השבוע שנחנכה השגרירות האמריקאית בירושלים, השתתף ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, לצד הנשיא ולדימיר פוטין, בטקס שנערך במוסקבה לציון הניצחון על גרמניה הנאצית. במוסקבה נשמעה גם ביקורת על עמידת נתניהו לצד פוטין במצעד הניצחון ועל השמעת המנון התקווה בכיכר האדומה, מצד גורמי חוץ וביטחון ברוסיה, התומכים באיראן, שאינם אוהדים את ישראל ועוינים למערב. אולם, הנשיא פוטין בהפגנת הידידות לישראל מאותת לאיראן, כי הקשרים בין מוסקבה לטהרן אין משמעותם בחירת צד מובהקת. השאלה היא, עד מתי תצליח רוסיה לתמרן בין איראן לבין ישראל ולשלוט באירועים כך שלא ייצאו משליטה? והתשובה - כל עוד נמשכת מלחמת האזרחים והשלוחים בסוריה, לרוסיה תהיינה כנראה דרגות חופש וגמישות לתמרן בין השתיים.

המדיניות הרוסית באה לביטוי בתוצאות פגישת פוטין-נתניהו, בעת ציון הניצחון על גרמניה הנאצית. ראשית, בנושא חופש הפעולה הישראלי בשמי סוריה, ישראל תמשיך ככל הנראה לזכות בהבנה ובהמשך פעולת מנגנון התיאום האווירי עם רוסיה. למכלול זה קשורה גם הבקשה הישראלית לא להעביר מערכות טילי 300- S לסורים, שלעת עתה נענתה בחיוב. אשר לסוגיה הרגישה ביותר של הנוכחות האיראנית בסוריה, מוסקבה שואפת לפשרה בתיווכה בין הצדדים. בכוונתה לרסן את איראן ולהרגיע את ישראל, בשל חשש מהתלקחות העימות והאיום הישראלי בפגיעה אפשרית באסד ובמיצובה של רוסיה כמתווך בינלאומי. הפשרה אליה חותרים הרוסים כוללת מגבלות על פריסת כוחות איראן ושלוחיה בסוריה, בעיקר הרחקתם מהגבול בין סוריה לישראל לטווחים שאינם מאיימים ישירות על ישראל. (לא ברור אם ההצעה הרוסית מתייחסת גם להצבת מערכות נשק איראניות בסוריה, בעיקר טילי קרקע-קרקע ומערכות הגנה אווירית). כנדבך נוסף בהתייחס לעתיד, בעת ביקורו האחרון של הנשיא אסד בסוצ'י (17 מאי), הדגיש מארחו הנשיא פוטין את הצורך בהוצאת הכוחות הזרים מסוריה, ולמחרת הפגישה הבהיר שליחו של הנשיא פוטין כי הכוונה לכל הכוחות הזרים בסוריה, ובהם גם כוחות איראן, חזבאללה, טורקיה וארצות הברית (אמירה נוסחה במקור בוועידת סוצ'י, שנערכה בתחילת 2018 ובראייה הרוסית אינה כוללת את הכוחות הרוסים, אשר נפרסו בהזמנת השלטון הלגיטימי בסוריה, וחכרו את הבסיסים שלהם כדין).

סוגיית הנוכחות האיראנית בסוריה הודגשה גם בנאום שנשא מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ב- 21 במאי. ובו נקראה איראן להוציא את כוחותיה מהמדינה. מעבר לכך, פומפאו איים כי ארצות הברית "תרסק" את שלוחיה של איראן והוסיף כי "לאיראן לעולם לא תהיה עוד שליטה רחבה במזרח התיכון". בפועל, ממשל טראמפ מעניק לישראל גיבוי רחב לפעילות שתכליתה למנוע את התבססות איראן בסוריה, אך אין משמעות הדבר שהוא יפעל להשגת מטרה זו במקום ישראל. במצב עניינים זה, ולאחר התקיפה הישראלית הנרחבת על אתרים ומתקנים המשרתים את כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה, בתגובה לשיגור רקטות לרמת הגולן, קשה לראות הסכמה ישראלית להצעת פשרה רוסית, שתכלול נוכחות של יכולות צבאיות איראניות בסוריה, המאיימות על ישראל ושאינן נדרשות ללחימה של הקואליציה הפרו-אסדית נגד כוחות המורדים. עם זאת, מאחר שגם ישראל וגם איראן אינן מעוניינות בהסלמת העימות ביניהן למלחמה, הן יכולות להעניק לרוסיה תפקיד של גורם מתווך ומרסן כדי לשלוט במדרגות ההסלמה ולעצור את הצדדים הניצים, כאשר האירועים יוצאים משליטתם.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןלבנון וחזבאללהסוריהרוסיה
English

אירועים

לכל האירועים
איראן באפריקה: ההקשר האזורי, הגלובלי וההשלכות על ישראל
26 באוקטובר, 2025
17:00 - 14:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
csis.org
טילי שיוט איראניים
טילי שיוט (Cruise Missiles – CM) הם כלי טיס לא מאוישים, לרוב מוּנעים באמצעות מנועי סילון, שמסוגלים להוביל ראש קרבי (רש"ק) כבד יחסית לטווחים ארוכים (עשרות, מאות ואף אלפי קילומטרים) ולפוצץ אותו במטרה. במתקפת הטילים הראשונה של איראן על ישראל ב-14 באפריל 2024 שוגרו, בין השאר, עשרות טילי שיוט לעבר ישראל, שיורטו כולם. הסקירה מתמקדת בארסנל טילי השיוט של איראן.
25/11/25
״המלחמה הכפויה השנייה״: מלחמת ׳עם כלביא׳ והשלכותיה על הביטחון הלאומי באיראן
מלחמת 12 הימים בין איראן לישראל ביוני 2025 הייתה העימות הישיר הראשון בהיקף מלא בין שתי המדינות. חרף מִשכה הקצר יחסית היא נחשבת לאירוע מטלטל במיוחד ברפובליקה האסלאמית, בעיקר לנוכח מהלומת הפתיחה של ישראל, הצטרפות ארצות הברית למערכה והיקף הנזק למערכי הגרעין והטילים האיראניים. מאז תום המלחמה מצויה איראן בתהליך מתמשך של הפקת לקחים בעקבות הפערים הניכרים שנחשפו ביכולות ההרתעה וההגנה שלה. הצורך בשיפורים ובהתאמות בתפיסת הביטחון הלאומי אינו נעלם מעיני ההנהגה האיראנית, אך נראה כי לעת עתה אין בכך כדי לחולל שינוי מהותי באסטרטגיה הכוללת. נראה כי איראן מעדיפה לבצע התאמות מסוימות במדיניותה במסגרת התפיסה הקיימת, תוך מציאת פתרונות אפשריים לפערים שנתגלו, ולא לחולל תמורות משמעותיות בסוגיות הליבה האסטרטגיות. מכל מקום, המציאות החדשה שנוצרה בעקבות המלחמה מתאפיינת בחוסר יציבות, וספק אם הסטטוס קוו הנוכחי יכול להימשך לאורך זמן, בייחוד לנוכח האפשרות הגוברת למיסקלקולציה בין איראן לישראל ולקבלת החלטות עתירות סיכון מצד איראן, בעיקר בתחום הגרעין. מזכר זה נועד לבחון מהם הלקחים שאיראן מסיקה מהמלחמה ואת השלכותיה בארבעה תחומים מרכזיים: הגרעין, המערכים הצבאיים האסטרטגיים, הזירה האזורית והזירה הפנימית, וכיצד היא השפיעה על תפיסת הביטחון הלאומי האיראנית. נוסף על כך הוא כולל שורת המלצות למדיניות שנועדו לבלום, או לכל הפחות לעכב את מאמציה של איראן לשיקום יכולותיה האסטרטגיות ובראשן תוכנית הגרעין, ואת הציר הפרו-איראני באזור, ולצמצם ככל האפשר את הסיכון לחידוש הלחימה.
19/11/25
Morteza Nikoubazl/NurPhoto via REUTERS
מרפובליקה אסלאמית לרפובליקה איראנית
הצעירים חוגגים "האלווין", המשטר מציב פסל של מלך פרסי קדום: מהן הסיבות למגמות אלה, שאינן מתיישבות עם זהותה האסלאמית של איראן, וכיצד הן משליכות על עתידה של הרפובליקה האסלאמית?
16/11/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • מלחמת ישראל-איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
    • מדיניות פרטיות ותנאי שימוש
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
הצהרת נגישות
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.