אחרי מבצע ''סופה נחרצת'' ולפני עסקת גרעין עם איראן: הגבול לתיאום ישראלי-סעודי - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על אחרי מבצע ''סופה נחרצת'' ולפני עסקת גרעין עם איראן: הגבול לתיאום ישראלי-סעודי

אחרי מבצע ''סופה נחרצת'' ולפני עסקת גרעין עם איראן: הגבול לתיאום ישראלי-סעודי

מבט על, גיליון 696, 10 במאי 2015

English
מרק הלר
בהחלט ייתכן, כי הערכות איום דומות אכן מסייעות לייצר מגעים חשאיים כאלה ואחרים בין דרגים ביטחוניים של ישראל ושל חלק מהמדינות הערביות, המודאגות מהצל שמעיבה השליטה האיראנית, וכי נוצר פוטנציאל להרחבת הקשרים בינן לבין ישראל. אולם, הערך המוסף לישראל של קשרים חזקים ו/או גלויים יותר עם מדינות המפרץ אינו מובן מאליו, ויש יסוד סביר להאמין שהיתרונות הטמונים בהם יהיו מעטים מכדי להצדיק את חשבון הנפש והמתחים הפוליטיים הפנימיים שהגישה האזורית עתידה לעורר בזירה הפנים-ישראלית. יתר על כן, יהא אשר יהא הפוטנציאל של הגישה האזורית, יתרונותיה לא יוכלו להתממש ללא התקדמות ברורה בשאלה הפלסטינית, או אם זו אינה אפשרית – וזה לא תלוי בישראל בלבד – ללא לפחות ראיה משכנעת יותר לכך שהמכשול העיקרי אינו בצד הישראלי. אולם, הצגת ראיות כגון אלה תהיה כרוכה בשינויי מדיניות, שממשלת ישראל הנכנסת מראה כוונות מועטות בלבד לאמצם.

בערב הסעודית גוברת הדאגה מאיראן, ועמה מתעצם הפקפוק ביכולתו או במוכנותו של ממשל אובמה לבלום את שאיפותיה ההגמוניות של איראן. במקביל, מתחזקת הנטייה הסעודית להתעמת עצמאית מול איראן – עם או בלי אישור אמריקאי – גם אם עימות זה יהיה כרוך בשימוש בכוח צבאי. הביטוי הגלוי ביותר לעמדה זו הוא המערכה האווירית, שמובילה ערב הסעודית בתימן, אשר זכתה לכינוי "מבצע סופה נחרצת" (Decisive Storm) ושהחלה בסוף מארס במטרה לעצור את התקדמות המורדים החות'ים, הנהנים מגיבוי איראני. ארצות הברית, בעלת-בריתה הקרובה ביותר של ערב הסעודית, לא יודעה מראש לגבי מבצע זה, כפי שראש פיקוד המרכז נאלץ להודות בפני ועדת השירותים המזויינים של הסנאט. למעשה, האמריקאים שמעו על המבצע רק שלוש שעות לפני שהחל, לאחר שהנספח הצבאי האמריקאי נקרא לתדרוך מקדים.

אסרטיביות סעודית עצמאית כזו כלפי שחקניות אזוריות, שנחשדות כנהנות מתמיכה איראנית, או לפחות מול כאלה שתורמות אובייקטיבית להשפעה איראנית במזרח התיכון, אינה חסרת תקדים לחלוטין. לשם דוגמה, כוחות סעודים (ושל איחוד האמירויות) שוגרו לבחריין במארס 2011, בשיא ההתקוממות של הרוב השיעי נגד המלוכה הסונית. אולם, כוחות אלה לא נכנסו לקרב ישיר ולא נטלו חלק מרכזי בדיכוי פיזי של המורדים. לכן, ההתערבות בתימן מהווה התפתחות באקטיביזם הסעודי, שגם אם אינה חדשה היא ללא ספק דרמטית. חלק מהפרשנים מייחסים שינוי זה למותו של המלך עבדאללה בינואר ולהחלטה של יורשו, המלך סלמאן, לקדם נושאי משרה בעלי זיקה ביטחונית. בין אלה נמנים גם בני הדור הבא של הנסיכים (נכדיו של המלך סעוד), ששניים מהם זכו להימנות 'יורש העצר' ו'סגן יורש העצר'. אולם, בעוד שלא ניתן לשלול פוליטיקה של ירושה כגורם בהחלטותיהם של קובעי המדיניות, ההסבר הסביר יותר להגברת המעורבות הסעודית היא ההשתכנעות העמוקה, המעוגנת באופי השיחות המתנהלות עם איראן בנושא הגרעין, כי ארצות הברית נחושה להגיע להסדר רחב יריעה עם איראן (שכפי הנראה יכלול גם התייחסות לסוגיות אזוריות נוספות). התפכחותן של מדינות המפרץ וערב הסעודית מהביטחון בנחישותה של ארצות הברית לפעול באורח התואם את האינטרסים שלהן הגיעה לנקודה, שהן מאותתות על הכוונה לספק תמיכה משמעותית יותר לכוחות האסלאמיסטים המתעמתים עם בשאר אל-אסד (ואיראן) בסוריה -  אותם כוחות שארצות הברית נשבעה "להכיל ובסופו של דבר להביס". החשש האמריקאי לגבי התרחקות ערב הסעודית ומדינת המפרץ הביא את הנשיא אובמה לכנס ועידת פסגה עם מנהיגי מדינות המפרץ ב-13 במאי, שמטרתה לסכל אופוזיציה ערבית להסכם הגרעין המתגבש עם איראן – התפתחות שרק תחזק את הביקורת שהוא סופג בזירה הביתית.
כמו ערב הסעודית ושאר מדינות המפרץ, גם ישראל רואה באיראן את האויב המסוכן ביותר שלה וגם לה יש ספקות כבדים אשר לשאלה האם ארצות הברית, תחת ממשל אובמה, עדיין מהווה משענת אמינה. כשהם מצוידים בהשקפה זו, חוגים מסוימים בישראל נוטים להאמין כי תיאום אסטרטגי וחיזוק הקשרים עם ערב הסעודית ועם מדינות נוספות הקרובות לה, הופכים יעד מדיניות חשוב. עם זאת, בנסיבות הקיימות, תקווה כזו מתעלמת מהעובדה שלמרות שרוב מדינות ערב הסוניות חוששות מאיראן ומתעבות אותה, הרי שהן מתעבות את ישראל לא פחות - גם אם הן פחות חוששות ממנה. זאת, בשל הסולידריות הערבית עם הפלסטינים. לכן, אפילו קשרים דיפלומטים שגרתיים, שמרבית מדינות ערב עדיין מקיימות עם איראן, הם דבר שלא ייעשה כשמדובר בישראל. עדיין, ישראלים שרואים עצמם כריאליסטים, בייחוד מחוגי הימין הפוליטי, מעדיפים להתעלם (בצורה מובנת מבחינתם) מ'הפיל הפלסטיני' שבחדר יחסי ישראל-ערב, משום העובדה שהם האחרונים שמוכנים לשקול שינוי מהותי כלשהו בעמדה הנוכחית של ישראל בסוגיה הפלסטינית.
בהחלט ייתכן, כי הערכות איום דומות אכן מסייעות לייצר מגעים חשאיים כאלה ואחרים בין דרגים ביטחוניים של ישראל ושל חלק מהמדינות הערביות, המודאגות מהצל שמעיבה השליטה האיראנית, וכי נוצר פוטנציאל להרחבת הקשרים בינן לבין ישראל. אולם, הערך המוסף לישראל של קשרים חזקים ו/או גלויים יותר עם מדינות המפרץ אינו מובן מאליו, ויש יסוד סביר להאמין שהיתרונות הטמונים בהם יהיו מעטים מכדי להצדיק את חשבון הנפש והמתחים הפוליטיים הפנימיים שהגישה האזורית עתידה לעורר בזירה הפנים-ישראלית.
יתר על כן, יהא אשר יהא הפוטנציאל של הגישה האזורית, יתרונותיה לא יוכלו להתממש ללא התקדמות ברורה בשאלה הפלסטינית, או אם זו אינה אפשרית – וזה לא תלוי בישראל בלבד – ללא לפחות ראיה משכנעת יותר לכך שהמכשול העיקרי אינו בצד הישראלי, כמו, לדוגמה, הצהרה החוזרת על המחויבות הישראלית לפתרון שתי המדינות, אימוץ העיקרון של יוזמת השלום הערבית, והגבלת הבנייה בהתנחלויות. אולם, הצגת ראיות כגון אלה תהיה כרוכה בשינויי מדיניות, שממשלת ישראל הנכנסת מראה כוונות מועטות בלבד לאמצם. אלה המתגאים בעמדתם הריאליסטית רשאים בהחלט לטעון שה"מחיר הפלסטיני" אינו שווה את ה"תועלת האזורית", אך ראוי שיימנעו מלשקוע לפנטזיה, שלפיה מעורבות ישראלית בתגובה אזורית לאיומים שמונחים גם לפתחה של ישראל – דהיינו האתגר האיראני, האסלאם הקיצוני, החולשה האמריקנית וכל איום אזורי נוסף – תוכל להיות תחליף להתקדמות בסוגיה הפלסטינית, ולא תוצאה שלה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהסכם הגרעין עם איראןיחסי ישראל-פלסטיניםסעודיה ומדינות המפרץ
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS/Caren Firouz
דאגה גוברת מתוכנית הגרעין האיראנית
בזמן שישראל נלחמת בדרום ובצפון, איראן ממשיכה להתקדם באופן מדאיג וחסר תקדים לעבר גרעין צבאי. היכן עומדים המאמצים האיראניים – והאם עוד ניתן לעצור את שעון החול?
17/06/24
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
European Commission EbS - EEAS/Handout via REUTERS
קשיים במשא ומתן על חידוש הסכם הגרעין - משמעויות לישראל
בזמן שהדיונים בווינה הגיעו למבוי סתום והאפשרות להסכם מתרחקת, איראן ממשיכה להאיץ את תוכנית הגרעין, ולפי אחת ההערכות היא תוכל תוך חודש להעשיר לרמה צבאית כמות מספיקה של אורניום לשלוש פצצות. נוכח המצב הסבוך, על ישראל לגבש באופן מידי אסטרטגיה חדשה מול איראן – תוך שיתוף פעולה מלא עם ארה"ב
11/09/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.