מהלומה לא פרופורציונאלית – תפיסת המענה לאור מלחמת לבנון השניה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מהלומה לא פרופורציונאלית – תפיסת המענה לאור מלחמת לבנון השניה

מהלומה לא פרופורציונאלית – תפיסת המענה לאור מלחמת לבנון השניה

מבט על, גיליון 74, 1 אוקטובר 2008

English
גבי סיבוני

לפני זמן מה צוטט מנהיג חזבאללה, חסן נסראללה באומרו כי: "…הציונים יחשבו עשרות אלפי פעמים לפני שיתקפו את לבנון". הדברים נאמרו ככל הנראה על רקע דברים שאמר ראש הממשלה אהוד אולמרט בביקור בפיקוד העורף ובהם הודיע שהמגבלות על צה"ל יפחתו בעימותים הבאים. אכן נראה שהלחץ בו נתון מנהיג חזבאללה נותן בו את אותותיו. נסראללה מתחיל להפנים, את מה שנראה לו, כשינוי מהותי בגישת המענה של ישראל לאיום מלבנון.


לפני זמן מה צוטט מנהיג חזבאללה, חסן נסראללה באומרו כי: "...הציונים יחשבו עשרות אלפי פעמים לפני שיתקפו את לבנון". הדברים נאמרו ככל הנראה על רקע דברים שאמר ראש הממשלה אהוד אולמרט בביקור בפיקוד העורף ובהם הודיע שהמגבלות על צה"ל יפחתו בעימותים הבאים. אכן נראה שהלחץ בו נתון מנהיג חזבאללה נותן בו את אותותיו. נסראללה מתחיל להפנים, את מה שנראה לו, כשינוי מהותי בגישת המענה של ישראל לאיום מלבנון.

במהלך הדרגתי, הולכת ומתגבשת תפיסה בטחונית מעודכנת במענה של מדינת ישראל למול איומי רקטות וטילים מסוריה, לבנון ורצועת עזה. עתה, יותר משנתיים לאחר מלחמת לבנון השניה, נראה כי תגובתה המיידית של ישראל במלחמה זו, השיגה הישגים משמעותיים בהעמקת הרתעת חזבאללה וסוריה מלפעול כנגד ישראל.

האתגר העומד כיום מול ישראל נוגע לשתי דילמות: כיצד למנוע היגררות לשגרת התשה בגבול הצפוני בדומה למה שהתרחש בעזה בשנים האחרונות. ומצד שני מה צריך להיות המענה של צה"ל לעימות מקיף בצפון ובעזה. לשתי הדילמות האלה יש מענה עקרוני אחד משותף: מאמץ עיקרי למהלומה לא פרופורציונאלית, הפוגעת בליבת התורפה של האויב כשהמאמץ לפגיעה ביכולות השיגור הנו משני. מיד עם פרוץ עימות יידרש צה"ל לפעול במהירות, בנחישות ובעוצמה חסרת פרופורציה לאיום ולפעולתו של האויב. זאת כדי לפגוע ולהעניש, בהיקפים שיחייבו תהליכי שיקום ארוכים ויקרים. פגיעה זו חייבת להתממש בזמן קצר ככל האפשר תוך העדפת פגיעה בנכסים על פני המרדף אחר כל משגר. הכתובת לענישה זו צריכה להתייחס לגורמים המחליטים ובעלי הכוח: בסוריה, הכתובת הזו ברורה – הצבא, המדינה והמשטר הסורי. בלבנון – יש לפגוע במרכיבי היכולת הצבאית של ארגון חזבאללה, אולם לצד זה גם לפגוע באינטרסים הכלכליים, ומוקדי הכוח האזרחיים עליהם מתבסס הארגון. יתרה מכך, ככל שתעמיק הזיקה בין ממשלת לבנון לחזבאללה, הרי שהדבר חושף לפגיעה גם חלק מתשתיות המדינה הלבנונית. מענה שכזה עתיד לשמר זכרון רב שנים אצל מקבלי ההחלטות בסוריה ובלבנון, שיעמיק את ההרתעה וידחה פעולה כנגד ישראל לשנים. כאשר במקביל, יחייב הדבר את סוריה, חיזבאללה ולבנון לתהליכי שיקום ארוכים וזוללי משאבים.

השיח הנשמע לאחרונה על "נצחון" ו"הפסד" במלחמה עתידית מול חזבאללה, מציף גישה פשטנית מדי. יש להסביר מראש לציבור בישראל שהמשך שיגור הרקטות לעבר ישראל בסוף המלחמה אינו מהווה מדד לקביעת ההישג הכולל. צה"ל יעשה מאמץ כדי לצמצם שיגורים אלה ככל הניתן, אולם עיקר המאמץ יהיה מכוון לקיצור משך הלחימה תוך פגיעה קשה בנכסי האויב.

הידרדרות למלחמת התשה עם החזבאללה אינה מחויבת המציאות. מבחנה של מדינת ישראל יהיה בעצמת/איכות התגובה לאירוע בגבול הלבנוני או לארוע טרור בו יהיו מעורבים חזבאללה בצפון או חמאס בדרום. גם כאן, לכאורה כתוצאה מאירוע טרור מבודד, לא תוכל ישראל להבליג ותהייה חייבת להגיב באופן לא פרופורציונאלי לאירוע כדי להבהיר שמדינת ישראל לא תסבול כל נסיון לפגוע בשקט הקיים לאורך הגבולות. על ישראל להיות מוכנה להידרדרות ולהסלמה ואף לעימות בהיקף מלא. מוכנות זו היא מחויבת המציאות אם ברצוננו להימנע מהתשה ארוכת שנים. על העורף הישראלי להיות מוכן לספוג אש, אף בעוצמה רבה ולזמן ממושך, זאת מתוך ההבנה שצה"ל פועל כדי לצמצם את משך הלחימה ככל שניתן וכדי לייצר משוואת הרתעה אפקטיבית.

אימוץ גישה זו תקף גם לאיום בעזה, שם יידרש צה"ל להכות מכה קשה בחמאס ולהמנע ממשחקי חתול ועכבר עם משגרי קסאם. אין לצפות מצה"ל להפסיק את הירי על העורף הישראלי באמצעות פגיעה פיזית במשגרים, הירי יופסק בעקבות הפסקת אש. תיאום הציפיות עם אזרחי המדינה בדבר המענה של צה"ל יאפשר לשפר את המוכנות והחוסן האזרחי. אולם המטרה העליונה של צה"ל הנה להגיע להפסקת אש במטרה להעמיק את ההרתעה לשנים למנוע מלחמת התשה ולהותיר את האויב מתבוסס בתהליכי שיקום יקרים וארוכים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםמלחמת לבנון השנייה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
תמרון יבשתי בחזית הצפון - משמעויות והשלכות
בהנחה שהכרעה צבאית מוחלטת של חיזבאללה ושל "ציר ההתנגדות" אינה אפשרית בטווח המיידי, ומתוך הכרה בכך שהישארות ארוכת טווח בשטח לבנון תזיק לצה"ל וללגיטימציה הבינלאומית והפנימית בישראל לשהיה זו, יש לחתור להסדרה מדינית מול ארצות הברית ומדינות העולם ואולי אף מול מדינת לבנון, על בסיס עמדת העוצמה הישראלית הנוכחית, במטרה ליצור תנאים להשבת תושבי הצפון לבתיהם בבטחה. זוהי האופציה המועדפת לישראל. אם הסדרה זו לא תהיה אפשרית בטווח הקצר והמערכה באש נגד חיזבאללה, שהשיגה הישגים יוצאי דופן עד כה, תאבד מיעילותה, תישקל אופציית התמרון הקרקעי אל מול מטרת הלחימה המוצהרת – השבתם של תושבי הצפון בבטחה לבתיהם. במסמך זה נדונים הישגים אפשריים של תמרון יבשתי בשטח לבנון ומנותחות חלופות להפעלתו. הניתוח ההשוואתי בין החלופות מסוכם בהצגת דרך הפעולה המועדפת: טיהור השטחים השולטים על קו הגבול ליצירת מרחב אבטחה לישובים הישראליים שמדרום לו, למניעת ירי ישיר מכל סוג ולסיכול אפשרות פשיטה של כוח רדואן עליהם. זאת לטווח זמן מוגבל, ללא יצירת "רצועת ביטחון" קבועה וכדרך להשיב את הביטחון, ובה בעת לייצר לחץ להסדרה שהתנאים ההכרחיים לקבלתה מפורטים גם הם.
30/09/24
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.