מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?

מינוי סגן יו"ר אש"פ והרפורמות ברשות הפלסטינית – מאחדים או מחדדים פערים?

מה הרקע למינוי חסין א-שיח' לסגנו של אבו מאזן ולרפורמות המתוכננות ברשות וכיצד הם מתקבלים בקרב הציבור וההנהגה הפלסטיניים?

מבט על, גיליון 1982, 14 במאי 2025

English
יוחנן צורף

במסגרת הרפורמות שעליהן הכריז אבו מאזן לאחרונה אישרה המועצה המרכזית של אש"פ את מינויו של חסין א-שיח' לסגן יו"ר הארגון – תפקיד שלא היה קיים עד כה. צעד זה הביא לידי ביטוי היענות מצד אבו מאזן ללחץ שהפעילו עליו מדינות ערב ובראשן ערב הסעודית וכן מדינות אחרות, ביניהן ארצות הברית, על רקע השלכותיה המורכבות של המלחמה ברצועת עזה וכן הזעם החריף שלו עצמו, לצד זה של מדינות ערב והתקשורת הערבית, כלפי חמאס. על כך נוסף ככל הנראה גם רצונו, בהתקרבו לגיל 90, למנוע כאוס ביום שאחריו. מוקדם עדיין לומר האם מינוי זה קובע למעשה את חסין א-שיח' כיורשו של אבו מאזן, אך נראה שהוא מציב אותו בעמדת זינוק נוחה מול מתמודדים אחרים. בה בעת, רבים מבין בכירי פת"ח אינם רואים בא-שיח' מועמד ראוי לנשיאות הרשות הפלסטינית ולהנהגת העם הפלסטיני. לכן, אם הרפורמות המתוכננות ברשות לא יאחדו מחדש את תנועת פת"ח ולא תיערכנה בשורותיה בחירות, מינוי א-שיח' עלול להוות דווקא מקור מחלוקת ולא בלם בפני כאוס. אומנם צפוי שא-שיח' יישען בנסיבות אלה על התמיכה הסעודית והבין-ערבית וגם  הבינלאומית, אך תפיסתו כ"מינוי ישראלי" עקב קשריו עם ישראל תכרסם בלגיטימציה וברלוונטיות שלו.


המועצה המרכזית של אש"פ אשרה את מינויו של חסין א-שיח' לסגן יו"ר אש"פ בהתכנסות שקיימה ב-26 באפריל ברמאללה. היה זה מהלך נוסף בשורת רפורמות שעליהן הכריז אבו מאזן בנאום שנשא בפסגה הערבית, שהתכנסה ב-4 במארס בקהיר ועסקה בהתמודדות עם אתגרי המלחמה נגד ישראל שחמאס פתחה ב-7 באוקטובר 2023. לאישור קדמה התכנסות בת יומיים של המועצה המרכזית של אש"פ, שבה דנו בסוגיית מינוי הסגן - תפקיד שלא היה קיים עד כה. בין שאר סעיפי הרפורמות  שעליהם הכריז אבו מאזן וכבר בוצעו בחלקם: קביעת מנגנון להחלפתו כיו"ר הרשות הפלסטינית אם ייקלע לנבצרות, וכן אפשרות ל"חנינה" לכל מי שסולק מתנועת פת"ח וקריאה לשוב למי שעזב אותה. זאת, במטרה לאחד מחדש את השורות, שהתפצלו לקבוצות רבות בשנים האחרונות, לפני וערב הבחירות שהיו אמורות להתקיים במאי 2021. ימים אחדים לאחר מכן מונה עזאם אל אחמד למחליף א-שיח' כמזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.

מספר שנים קודם לכן מינה אבו מאזן את מחמוד אל-עלול הוותיק לסגנו כיו"ר פת"ח. אך עם מינוי א-שיח' פיצל למעשה אבו מאזן את שלוש העמדות שבהן הוא שולט - יו"ר אש"פ, יו"ר הרשות הפלסטינית ויו"ר פת"ח - לשלוש משרות נפרדות. מדובר בשינוי מהותי בהשוואה למציאות מאז החתימה על הסכמי אוסלו, אז אחזו ערפאת ואבו מאזן בשלושתן ונהנו משליטה מוחלטת בכל התנהלות בזירה הפלסטינית. השליטה ברשות הפלסטינית, המהווה מוקד כוח המחליש מאז הסכמי אוסלו את ארגון הגג אש"פ, נשארת, לעת עתה, בידי אבו מאזן. הוא קבע כאן  מנגנון (ולא מינה איש), המטיל על יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) את האחריות לבחור  מחליף  בתוך 90 יום ביום שאחריו ולשמש עד אז כראש הרשות.

חסין א-שיח' (65) הוא איש פת"ח ותיק, בן הדור שצמח בגדה המערבית בשנות האנתיפאדה הראשונה ואשר התקרב לאבו מאזן בשני העשורים האחרונים והיה לאיש אמונו. הוא מלווה אותו בכל פעילות - מה שאפשר לו לפתח היכרות עמוקה עם גורמים רשמיים בישראל ובעולם. א-שייח', הנחשב ממשיך דרכו של אבו מאזן, דבק בתיאום הביטחוני עם ישראל ומאמין בניהול היחסים עימה בערוץ המדיני. כאיש פת"ח הוא עבר את המסלול שמרבית בכירי התנועה עברו, ובכלל זאת ישיבה  בכלא הישראלי (נשפט ל-11 שנה בגין חברות בתא טרור וריצה בפועל שנתיים), הגם שלא נחשב בעיני גורמי ביטחון ישראליים כמחולל טרור. גם מעורבות בטרור שיוחסה לו בזמן האנתיפאדה השנייה לא הוכחה במלואה. בעשורים האחרונים מילא א-שייח' שורת תפקידים, ביניהם: יו"ר הוועדה לעניינים אזרחים - תפקיד במעמד שר, המחייב קשר הדוק עם הצד הישראלי והבינלאומי; חבר הוועד הפועל של אש"פ, גם מזכ"ל הוועד האחראי על תיק המשא ומתן עם ישראל אחרי מות צאא'ב עריקאת; חבר הוועד המרכזי של פת"ח מאז 2007; קצין בכיר בביטחון המסכל. בה בעת, יוחסו לו האשמות רבות הקשורות בשחיתות, טוהר מידות והטרדות מיניות - מה שפוגע בתדמיתו ובכשירותו להיות מספר אחד בהנהגה הפלסטינית. גם ההון הרב שצבר ועושר משפחתו, מוסיפים לתדמיתו השלילית.

ברקע למינוי א-שייח' ולרפורמות שהנהיג אבו מאזן היו לחצים מתמשכים לרפורמות ברשות הפלסטינית אשר הופעלו עליו על ידי ערב הסעודית, הקושרת ביניהן לבין קידום יחסיה עם ממשל טראמפ, וכן על ידי מדינות ערב התורמות האחרות, ארצות הברית, גרמניה ובריטניה. לחצים אלה לא נענו אלא באחרונה, כשגברו בעקבות המלחמה והאסון שהמיטה על הפלסטינים וההקפאה שכפתה המלחמה על קידום הנורמליזציה האזורית עם ישראל. הזעם הרב שחש אבו מאזן כלפי חמאס וכן הביקורת הקשה המוטחת בחמאס מכל עבר נוכח החורבן הרב שגרם עקב מתקפת ה-7 באוקטובר שחררה אותו מלבטי העבר. אם יצליח אבו מאזן לאחד את שורות פת"ח יקל עליו או על מי שיחליף אותו לשנות את מאזן הכוחות בין פת"ח לחמאס בהקשר המאבק בישראל ולתת משקל יתר להעדפת המאבק הדיפלומטי-משפטי הבינלאומי על פני ההתנגדות האלימה. מבחינת אבו מאזן, המלחמה הבהירה שחמאס אבד רלוונטיות למציאות הנוכחית, הוא אינו כשיר להתמודד עם מורכבות הסכסוך עם ישראל וחסר הבנה לגבי מאזני הכוח האזורי והבינלאומי. נראה שגם גילו המתקדם של אבו מאזן הווה שיקול ומינוי א-שייח' מסמן את רצונו למצוא ממשיך דרך המכיר את המציאות הפלסטינית ואת סביבתה האסטרטגית.

אלא שמהלכים אלה של אבו מאזן אינם מתקבלים כמובנים מאליהם בשורות פת"ח ובזירה הפלסטינית בכלל. הביקורת מתמקדת פחות במינוי א-שייח' ויותר בהליך עצמו, בחוקיותו  ובמשמעויות של ההתכנסות של המועצה המרכזית תוך אי-התייחסות לבעיות הבוערות העומדות על הפרק. מבקרים שייכים לפת"ח ולארגונים אחרים החברים באש"פ תוהים כיצד מינוי א-שייח' תורם לאחדות הפלסטינית או מעמיק את הפיצול הפנים-פלסטיני, וכיצד אפשר להתכנס, בחלוף 18 חודשי מלחמה, בלי לדון בהפסקתה ובצרכי הפלסטינים ברצועת עזה. בנוסף, המבקרים רואים בחסין א-שיח' "איש של ישראל" באש"פ, בעוד השליטה המוחלטת של אבו מאזן במועצה הלאומית הפלסטינית והאופן בו נקבע המינוי מעניקים לו מעמד מוחלש מראש. המבקרים מדגישים עוד כי מינוי הסגן הוא חלק קטן מהרפורמה וכי יש צורך לבחור מועצה לאומית חדשה, וכן מועצה מחוקקת חדשה במקום זו שזה מכבר פוזרה. חמאס מצידו פרסם הודעה מתפלמסת נוכח קללה שביטא נגדו אבו מאזן בנאומו, גינה את המינוי והאשים את אבו מאזן בניצול המלחמה כדי להעמיק את הפיצול הבין-ארגוני. רבים מארגוני השמאל הפלסטינים נטשו במחאה את הדיון שבמהלכו הוכרז המנוי, עוד בטרם התקבלה החלטה בעניין זה.

חברים בפת"ח ואלה שנטשו את התנועה או גורשו משורותיה רואים אמנם ברפורמות שהנהיג אבו מאזן מהלך חיובי, והם גם ראו בחיוב את דבריו בגנות חמאס ותביעתו מחמאס לשחרר את החטופים הישראלים ולהביא לסיום המלחמה, אך רבים מהם סבורים כי לב הבעיה הוא המשך אחיזתו של אבו-מאזן בעמדת הנשיאות ובסמכויותיו הרבות. קריאתו למתן חנינה ולחזרת המגורשים והנוטשים לשורות פת"ח איננה זוכה עד כה להיענות ממשית, על שום הדרישה הנתפסת כמשפילה כי המבקשים לשוב יגישו בקשה אישית ויתחייבו לא לפגוע בתנועה. זאת, כשאישים אלה לא רואים את עצמם כלא שייכים לפת"ח, אלא ככאלה שהורחקו מהתנועה או עזבו אותה על רקע האשמתם את ההנהגה בהסתאבות או סטייה מדרך המאבק המסורתית. המאורגנים שביניהם במסגרת סיעה או קבוצה, דוגמת מחנה הרפורמה של מחמד דח'לאן, רוצים לשוב כקבוצה ולא כבודדים. לכן, טרם ברור האם הרפורמות  וגם המינוי של א-שיח' יתרמו לאחדות השורות בפת"ח.

עם זאת, מינוי חוסיין א-שיח' לסגן יו"ר אש"פ מציב אותו בעמדת נוחה יחסית להתמודדות על החלפת אבו מאזן לאחר לכתו. הוא נהנה מקשר טוב עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים, שחרף חולשתה המתמשכת של הרשות הפלסטינית נותרו נאמנים לה. אולם המסורת בפת"ח, לפחות זו שהתקבעה מאז החתימה על הסכמי אוסלו, מחייבת הסכמה של התנועה למינוי המנהיג. ערפאת ואבו מאזן נהנו מקונצנזוס מלא של התנועה ועברו הליך בחירות שנתן לבחירתם תוקף חוקי והעניק להם גם לגיטימציה עממית רחבה. ואולם, במקרה א-שייח' מדובר לא רק בהיעדר קונצנזוס אלא גם בעידן חדש, אחרי דור המייסדים, המתאפיין בתחרות בקרב הדור הצעיר, שצמח בשטחי הרשות לאחר הסכמי אוסלו, שבעקבותיהם חדל אש"פ להיות למעשה "הנהגת החוץ". מינויו א-שייח', המוכר על ידי ערב הסעודית ומקובל עליה, וכן מוכר במדינות ערב ובקהילה הבינלאומית, מעיד על הבנת אבן-מאזן וסביבתו את התלות הגוברת אחרי ה-7 באוקטובר 2023 של אש"פ והרשות הפלסטינית בקהילה הבינלאומית והבין-ערבית, וכן בישראל. העובדה שא-שייח' מקובל בחוגים אלה עשויה אולי להוות לו משענת לפרק זמן מסוים. אלא שבה בעת, אפשר שעקב המינוי מותיר אבו מאזן אחריו דווקא חזית פתוחה ופילוג בפת"ח. קריאת תיגר מתמדת עלולה להישמע נגד מועמדותו של חסין א-שיח', אשר  תשקף העמקה של המחלוקות בשורות פת"ח ותדרבן התחזקות של גורמים קיצוניים, שאין להם כל מחויבות להסכמים שנחתמו עם ישראל.

עידוד האחדות בפת"ח, עריכת בחירות פנימיות במוסדות הארגון וייצובו כמוביל המחויב להסכמים עם ישראל, הוא אינטרס חיוני גם עבור ממשלה בישראל, המבקשת לנהל את הסכסוך תוך הימנעות מתהליך מדיני שתכליתו לקדם הסדר. לכן, על ישראל לטפח מגעים מתבקשים עם חסין א-שיח' וראשי פת"ח האחרים, הרואים בקשר עמה הכרח קיומי, ולנסות לרקום עימם בסיס לעתיד טוב יותר מזה ששני העמים, הישראלי והפלסטיני, חווים בשנים אלה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
יוחנן צורף
יוחנן צורף הוא חוקר בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי. תחומי המחקר שלו הם יחסי ישראל-פלסטינים, החברה הפלסטינית, זיקתה לישראל ולהתנחלויות וכן המערכת הבינארגונית הפלסטינית. צורף הצטרף למכון בסוף שנת 2019 לאחר קריירות ממושכות בתחומים הצבאי והאזרחי.

סוג הפרסום מבט על
נושאיםיחסי ישראל-פלסטינים
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
רמדאן 2025: עלייה במספר המתפללים לצד ירידה באלימות
11/05/25
REUTERS/Amir Cohen
הדיון שלא מתקיים: "מרכבות גדעון" מול התוכנית המצרית
השוואה מקיפה בין התוכנית לכיבוש עזה לבין ההצעה המצרית להפסקת אש, שחרור החטופים והקמת ממשל חלופי ברצועה
11/05/25
חלופות אסטרטגיות לרצועת עזה
בחלוף כשנה וחצי של מלחמה ברצועת עזה, ישראל ניצבת בצומת דרכים ונדרשת לגבש אסטרטגיה רלוונטית ביחס לעתיד הרצועה. לפניה מנעד עגום למדי של חלופות, כולן בעייתיות במשמעויותיהן ובמידת התכנותן: עידוד "הגירה מרצון" – חלופה שהשלכותיה האסטרטגיות לא נבחנו לעומק בישראל ומידת האפשרות למימושה נמוכה; כיבוש הרצועה והטלת ממשל צבאי מתמשך – שעשויים להסב פגיעה קשה בחמאס, אך ללא יכולת להבטיח את מיגורו, ובמחיר סיכון החטופים הישראליים שבידיו ומחירים נוספים כבדי משקל וארוכי טווח לישראל; הקמת שלטון פלסטיני מתון ברצועה בסיוע בינלאומי וערבי, חלופה שמחיריה מבחינת ישראל נמוכים, אך לעת עתה אינה מציגה מנגנון אפקטיבי לפירוז הרצועה ולפירוק נשקו של חמאס; ולבסוף, אפשרות שיוזמות מדיניות וצבאיות לייצוב הרצועה ייכשלו, ויותירו את חמאס בשלטון.
09/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.