פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל: הצעד הנכון לחיזוק היחסים

פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל: הצעד הנכון לחיזוק היחסים

אחרי עשורים של שיתוף פעולה בין ישראל לאזרבייג'ן החליטה האחרונה על פתיחת שגרירות בתל אביב – דבר המתקן חוסר סימטריה, שכן זה שנים שלישראל ישנה שגרירות בבאקו. מדוע הוחלט רק כעת על הצעד הכה מתבקש, וכיצד הוא משפיע על מעמדה של ישראל באזור?

מבט על, גיליון 1665, 30 בנובמבר 2022

English
גליה לינדנשטראוס

החלטת אזרבייג'ן ב-26 בנובמבר לפתוח שגרירות בישראל מתקנת חוסר סימטריה שהתקיימה ביחסים בין המדינות – בעוד לישראל הייתה שגרירות בבאקו כבר מאז 1993, לא הייתה לבאקו שגרירות בישראל. זאת על אף מערכת היחסים הקרובה בין המדינות. את פתיחת השגרירות ניתן להבין על רקע תוצאות מלחמת נגורנו-קרבאך השנייה, שהתחוללה ב-2020, הסכמי אברהם וכן המתיחות הגוברת בין איראן ואזרבייג'ן. היחסים בין ישראל ואזרבייג'ן עמדו במבחנים רבים, כולל התדרדרות היחסים בין ישראל וטורקיה, שהינה בעלת ברית מרכזית של אזרבייג'ן. למרות זאת ועל אף האופי החילוני של אזרבייג'ן, אין לראות את יחסי ירושלים-באקו במנותק מהיחסים של ישראל עם יתר העולם המוסלמי. בשל כך, גם בבאקו רגישים להתפתחויות בזירה הפלסטינית ולצד פתיחת השגרירות בישראל הוחלט על פתיחת נציגות ברמאללה.


ב-26 בנובמבר אישרר נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, את החלטת הפרלמנט מה-18 לנובמבר לפתוח שגרירות בישראל. החלטה זו של אזרבייג'ן מתקנת מצב שלמרות היחסים הקרובים בין ישראל ואזרבייג'ן ועל אף קיום שגרירות ישראלית באזרבייג'ן מאז 1993, לא הייתה לבאקו שגרירות בישראל. יצוין כי לצד ההחלטה של אזרבייג'ן לפתוח שגרירות בישראל הוחלט בבאקו לפתוח במקביל גם נציגות של אזרבייג'ן ברמאללה.

ניתן למנות שלוש סיבות להחלטה של באקו:

הראשונה היא הניצחון של אזרבייג'ן במלחמת נגורנו-קרבאך השנייה נגד ארמניה ב-2020. במהלך המלחמה ועל פי הסיכומים שהביאו לסיומה שיחררה אזרבייג'ן שבעה מחוזות סמוכים לנגורנו-קרבאך שהיו בשליטה ארמנית מאז מלחמת נגורנו-קרבאך הראשונה, וכן קיבלה שליטה על חלקים מהחבל. אם בעבר היה בבאקו חשש שפתיחת שגרירות בישראל תעורר ביקורת בקרב ערבים ומוסלמים ותביא להצבעות נגד אזרבייג'ן בפורומים בינלאומיים, הרי שבמלחמת נגורנו-קרבאך השנייה השיגה באקו ניצחון מוחץ ולכן היא נזקקת פחות לתמיכה בזירה המדינית. יש לציין בהקשר זה שארמניה עצמה פתחה שגרירות בישראל ב-2020.

מניע חשוב נוסף הוא החתימה על הסכמי אברהם והנורמליזציה ביחסים בין טורקיה וישראל באוגוסט האחרון. התפתחויות אלה עושות קשרים דיפלומטיים מלאים בין מדינה מוסלמית לישראל שגרתיים הרבה יותר מאשר קודם לכן. כיום, יותר מתריסר מדינות מוסלמיות מקיימות עם ישראל יחסים דיפלומטים מלאים, חלקם בפרופיל פומבי גבוה. בהקשר של מדינות המפרץ הערביות, לאזרבייג'ן אף יש יחסים קרובים עם איחוד האמירויות.

פגישת נתניהו ונשיא אוזבקיסטן, 2016

וברקע, כשמדובר בסיבה נוספת להחלטה לפתוח שגרירות בישראל, קיימת המתיחות הגוברת בין אזרבייג'ן לאיראן. בשלושת העשורים האחרונים, בגלל קיומה של אוכלוסייה אזרית משמעותית באיראן (בין 15 ל-20 אחוזים מאוכלוסיית המדינה על פי הערכות שונות), וכן החשש באיראן משאיפות בדלניות בקרב המיעוט האזרי,  תמכה טהראן בארמניה בסכסוך בינה לבין אזרבייג'ן, אף כי רשמית הצהירה על ניטראליות. זאת ועוד, איראן תומכת בחשאי בארגון 'גדודי חוסיניון'  המתנגדים למשטר הקיים בבאקו, אף שהיא מקפידה לקיים יחסים הדוקים גם עם המשטר. טהראן מצידה רואה באופן שלילי את שיתוף הפעולה של באקו עם ירושלים ועם וושינגטון ונתנה לכך ביטוי מוצהר, מפורש וברור.

בראיית איראן, היחסים המתהדקים בין ישראל לאזרבייג'ן מספקים לישראל הזדמנות להעמיק את נוכחותה והשפעתה בתחומי הביטחון והמודיעין, לרבות שימוש בשטחה של אזרבייג'ן לפעילות ישראלית נגד יעדים באיראן. למעשה, תוצאות מלחמת נגורנו-קרבאך השנייה החריפו את המתיחות בין איראן לאזרבייג'ן משום שהאריכו את הגבול המשותף ביניהן. גם לבאקו יש השגות לגבי המדיניות האיראנית. בפרט עקב פתיחת הקונסוליה האיראנית באוקטובר השנה בעיר קפאן, אשר ממוקמת במחוז הדרומי ביותר של ארמניה. מיקום הקונסוליה החדשה נתפס כבעייתי כיוון שמדובר באזור שאזרבייג'ן שואפת להגיע עם ארמניה להסכם שלפיו יעבור בו מסדרון תחבורתי מאזרבייג'ן, 'מסדרון זנזגזור', למובלעת של נחצי'באן, אשר הינה חלק מאזרבייג'ן. בנוסף, התרגיל הצבאי שערכה איראן לאחרונה בגבול עם אזרבייג'ן נתפס כמשדר מסר מאיים כלפי באקו. תרגיל זה מתווסף לזה שנערך בשנה שעברה, שהיה הפעם הראשונה מאז עצמאות אזרבייג'ן שאיראן ערכה תרגיל בגבול בין המדינות. בנובמבר אף נתפסה באזרבייג'ן רשת ריגול איראנית. זאת לאחר שבעבר כבר היו מקרים דומים של חתרנות איראנית, כמו גם ניסיון לפגוע בגורמים ישראלים ויהודים במדינה. אלא שלמרות כל פעולות חתרניות אלו, לא הצליחה טהראן למנוע את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל ואזרבייג'ן ואת פתיחת השגרירות של אזרבייג'ן בישראל.

לאורך השנים, המרכיבים הבולטים במערכת היחסים בין ישראל ואזרבייג'ן היו יבוא הנפט מאזרביייג'ן (כ-40 אחוזים מיבוא הנפט לישראל) ויצוא של התעשיות הביטחוניות של ישראל לאזרבייג'ן, כמו גם שיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות. בעת האחרונה ובעקבות המלחמה באוקראינה, נוסף יצוא תבואה מאזרבייג'ן לישראל, כמו גם מעורבות של חברה ישראלית במתקן התפלת מים בים הכספי. מעבר לכך, לפני פרוץ מגפת הקורונה כ-50,000 תיירים ישראלים נסעו בשנה לאזרבייג'ן ובאקו מקווה שהיקף תיירות זה אך יגדל. יש לציין, כשכצעד מקדים לפתיחת השגרירות של אזרבייג'ן בישראל פתחה באקו ב-2021 משרד סחר בישראל, כך שיש כוונה גם להרחיב את שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות. ב-2020 היה היקף הסחר האזרחי בין המדינות (ללא נפט) כ-200 מיליון דולר. אזרבייג'ן אף מתגאה שבתחומה קיימת אחת הקהילות היהודיות הגדולות כיום במדינה מוסלמית, אם כי היא עדיין קטנה יחסית ביחס לקהילות יהודיות במדינות מחוץ לעולם המוסלמי (הערכות נעות בין 15 ל-30 אלף איש). באקו אף מתגאה בכך שלאורך השנים שררה סובלנות דתית במדינה. גם קהילת יוצאי אזרבייג'ן בישראל, שמוערך שהיא כוללת כ-70,000-50,000 נפש, הינה גשר חשוב בין המדינות.

כתבה על יחסיהם של היהודים והמוסלמים באזרבייג'ן, כאן 11

ליחסים עם אזרבייג'ן יש משמעות גם בהקשר של יחסי ישראל-טורקיה. ארצות הברית לאורך השנים אף עודדה את שלושת המדינות לשתף פעולה, ובין היתר יצוא הנפט מאזרבייג'ן לישראל עובר דרך טורקיה. העובדה שהן אנקרה והן ירושלים נתפסות כבעלות ברית מרכזיות של באקו וההצלחה של אזרבייג'ן  במלחמת נגורנו-קרבאך השנייה נזקפת בין היתר לסיוע משתי מדינות אלו, היו בין הגורמים להתחממות היחסים בין טורקיה לישראל בשנה האחרונה. נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, ניסה לתווך בין ירושלים ואנקרה על מנת שאלו ינרמלו את היחסים אחרי המשבר ביניהן ב-2018. יש לציין שלמרות המתיחות בעשור האחרון בין ישראל וטורקיה, באקו לא ציננה את יחסיה עם ישראל - להיפך, היחסים בין המדינות העמיקו. עם זאת, במשולש היחסים ישראל-טורקיה-אזרבייג'ן יש גם פוטנציאל לתחרות: התעשיות הביטחוניות הישראליות והטורקיות מתחרות ביניהן, והתחרות רק עשויה להחריף ככל שטורקיה תתקדם עוד בפיתוחים של התעשיה הביטחונית שלה.

יודגש שהתמיכה ביחסים בין ישראל ואזרבייג'ן חוצת מפלגות בישראל. בנימין נתניהו, שצפוי להיכנס בקרוב לתפקיד ראש הממשלה, ביקר פעמיים באזרבייג'ן כאשר כיהן כראש ממשלה – ב-1997 וב-2016. במיוחד זכור ביקורו ב-2016, שבמהלכו אמר הנשיא אלייב כי אזרבייג'ן רכשה מישראל עד אז מערכות צבאיות בהיקף של חמישה מיליארד דולר. בביקור זה אמר נתניהו, כי רואים שינוי בחלקים רבים בעולם המוסלמי ובפרט במדינות ערב, "אך אם רוצים לראות מה העתיד יכול להיות, צריך לבוא לאזרבייג'ן ולראות את החברות והשותפות בין ישראל לאזרבייג'ן. דברים אלה נקשרים לכך שפתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל הוחלטה גם כחלק מהשלכות הסכמי אברהם.

אזרבייג'ן הייתה שותפה חשובה לישראל בעשורים האחרונים הן מבחינת היותה ספקית אנרגיה אמינה והן מבחינה ביטחונית. פתיחת השגרירות בישראל הינה צעד מבורך מבחינת ירושלים, המשקף את הפוטנציאל בהרחבת היחסים לתחומים נוספים. יחד עם זאת, אזרבייג'ן, כמו מדינות אחרות בעלות רוב מוסלמי, רגישה לנושא הפלסטיני ולכן אין זה פלא שהצעד מול ירושלים לווה גם בצעד מול רמאללה. גם לטורקיה חשיבות בהקשר של פיתוח היחסים בין באקו וירושלים והתפתחויות ביחסים בין אנקרה וירושלים עשויות להשפיע על קבלת ההחלטות בבאקו, אף שכפי שניתן היה לראות בעשור האחרון, הן אינן בעלות השפעה מכרעת. משום כך, על אף שליחסים בין ירושלים ובאקו יש חוזקות משל עצמם, ועל אף האופי החילוני של אזרבייג'ן, אין לראותם במנותק מהיחסים של ישראל עם יתר העולם המוסלמי.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםטורקיה
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
REUTERS
הניחו את הנשק! קריאתו הדרמטית של מנהיג המחתרת הכורדית והסיכויים להתממשותה
מה עומד מאחורי הקריאה ההיסטורית של עבדוללה אג'לאן לסיום המערכה החמושה של הארגון – וכיצד היא תשפיע על המיעוט הכורדי ועל האזור כולו?
13/03/25
REUTERS/Orhan Qereman
הדילמות הכורדיות של ישראל
הממשל האוטונומי בצפון סוריה, שבו דומיננטיות לכורדים, חווה טלטלה בעקבות נפילת שלטון אסד, ובאנקרה רוצים לנצל את ההזדמנות ולהנחית מכה קשה שתפגע ביכולות הצבאיות של הכורדים. כיצד על ישראל לנהל את מדיניותה מול הכורדים בתקופה רגישה זו?
26/12/24
Rami Alsayed/NurPhoto
מתקפת המורדים בסוריה - תפנית אסטרטגית או אירוע חולף?
מהן המשמעויות של מתקפת הפתע של המורדים הסורים נגד שלטון אסד, מיהם השחקנים המעורבים – ומהן ההשלכות על ישראל?
02/12/24

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.