איראן - שנתיים להסרת הסנקציות: תמונת מצב כלכלית - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על איראן - שנתיים להסרת הסנקציות: תמונת מצב כלכלית

איראן - שנתיים להסרת הסנקציות: תמונת מצב כלכלית

מבט על, גיליון 1005, 3 בינואר 2018

English
ניצן פלדמן
סימה שיין
נשיא איראן חסן רוחאני בחנוכת נמל בעיר צ'בהאר. 3 בדצמבר 2017

במלאות  שנתיים ליישום הסכם הגרעין ולהסרת הסנקציות הבינלאומיות מעל איראן, נראה שתקוותיו של נשיא איראן, חסן רוחאני, וחששות שנשמעו בישראל כי ההסכם יוביל לנחשול השקעות זרות שיזניקו את כלכלתה של איראן לשיאים חדשים, טרם התממשו. כלכלת איראן רשמה אומנם הישגים, בעיקר בהורדת האינפלציה ובעליה בשיעורי הצמיחה, אך העלייה בסחר ובהשקעות הזרות נמוכה משמעותית מהיעדים שאיראן הציבה לעצמה והאבטלה לא הצטמצמה. המשך הסנקציות האמריקאיות הפיננסיות, שאינן קשורות לגרעין, כמו גם חוסר הוודאות ביחס למדיניותו העתידית של ממשל טראמפ, נותרו המשתנים החשובים ביותר בעיצוב אופייה של האינטגרציה הכלכלית של איראן עם הכלכלה הגלובלית. בנוסף למשתנים הללו, קשיים מבניים ושחיתות עמוקה ממשיכים להציב בפני המשטר האיראני שורה של אתגרים כלכלים חריפים. היציאה של ציבורים ברחבי איראן לרחובות במחאה שבמוקדה סוגיות כלכליות, מצמצמת עוד יותר את מרחב התמרון של  ממשלת רוחאני והם צפויים להקשות על קבלת החלטות המתחייבות מהמצב הכלכלי.


תמונת מצב מאקרו כלכלית ואתגרים פנימיים מיידים

ההתקשרות המחודשת מול חברות ושווקים שהיו חסומים בפני איראן בתקופת הסנקציות יצרה זעזוע חיובי משמעותי, המתבטא במרבית המדדים הכלכליים. לאחר שבשנת 2015 התוצר האיראני התכווץ ב 1.6 אחוזים, כלכלת איראן צמחה ב-2016 בכ-12.5 אחוזים (הנתונים השנתיים מתייחסים לשנה הפיסקאלית האיראנית שמתחילה ב-21 במארס). יצוא הסחורות והשירותים עלה ביותר מ-25 אחוזים, מה שהוביל לעלייה של כ-80 אחוזים בעודף בחשבון השוטף. בנוסף, בשנת 2016 אף נרשם זינוק של כ-66 אחוזים בזרם ההשקעות הזרות הישירות הנכנסות.

חזרתה של איראן למשק האנרגיה העולמי הוא הגורם המרכזי שעומד מאחורי הנתונים המצרפיים, המעידים על צמיחה כה מרשימה. הפקת הנפט עלתה ב-2016 בעשרות אחוזים וחלה צמיחה של כ-62 אחוזים בסך התוצר הקשור לסקטור האנרגיה (real oil GDP growth). השיפור בסקטור האנרגיה נמשך גם ב-2017, ובחודשים האחרונים הפקת הנפט הגולמי התייצבה על כ-3.8 מיליון חביות ביום, מהן כ-2.5 מיליון חביות מופנות לייצוא, למעלה מכפול מהייצוא של מעט יותר ממיליון חביות בשנת 2014.

לעומת זאת, קצב צמיחת התוצר שאינו קשור לסקטור האנרגיה עמד ב-2016 על כ-3.3 אחוזים בלבד. אף שמדובר בשיא של חמש שנים, מדובר בקצב צמיחה מתון יחסית, בהתחשב בכך שנקודת הייחוס היא התוצר הנמוך של 2015. נתוני 2017 מלמדים אומנם כי חלה התאוששות נוספת בפעילות הכלכלית שאינה קשורה לסקטור האנרגיה, וקרן המטבע הבינלאומית צופה כי הצמיחה המצרפית תסתכם ב-2017 בקצב סביר של יותר מארבעה אחוזים. ואולם, הצמיחה עדיין אינה מתורגמת לבלימה משמעותית באבטלה, שדווקא טיפסה מעט ב 2016 ל-12.4 אחוזים.

הממשל האיראני מודע לבעיה החמורה שיוצרת האבטלה, שביטוייה כבר ניכרים בהפגנות האחרונות, ולכן חוזר ומצהיר על נחישותו לצמצם את האבטלה ולהגדיל את הפריון באמצעות מדיניות שתגדיל את ההשקעה המקומית בסקטורים שונים. אולם, בפועל, חלה בשנתיים האחרונות ירידה בסך השקעה המקומית, והוצאות הממשלתיות המיועדות לתוכניות פיתוח ירדו השנה בחדות. הקושי לפעול עתה להגדלת ההשקעה המקומית נובע מהחשש מפני הגדלת הגירעון ומשחיקת הישגי ממשל רוחאני בהורדת האינפלציה.

האינפלציה עמדה בשנת 2016 על כ-9 אחוזים, והיא צפויה להגיע לכ-9.9 אחוזים בשנת 2017, זאת לעומת שיא של 34.7 אחוזים שנרשם ב-2013. חלק נכבד מהאינפלציה נובע מהמדיניות שהנהיג משטר מחמוד אחמדיני'גד, שאופיינה בהגדלת ההוצאות הממשלתיות ומימונן באמצעות הלוואת מהבנק המרכזי. כדי לאזן את התקציב ולבלום את האינפלציה הוביל רוחאני מדיניות מרסנת, שגררה ירידה בהשקעה הממשלתית. הריבית הגבוהה שהבנק המרכזי מנהיג כדי להיאבק באינפלציה פוגעת אף היא בהיקף ההשקעה המקומית, והיא מקשה על הניסיונות להרחיב את המחזורים בבורסה האיראנית. למרות הירידה באינפלציה, הבנק המרכזי עדיין חושש שהורדת ריבית מהירה מידי תגרום להתפרצות אינפלציונית מחודשת, וכן לפיחות נוסף בערך המטבע המקומי, שממשיך במגמת ההיחלשות שהחלה לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית.

המתח שנוצר בין ההכרה בצורך להגדיל את ההוצאות המיועדות לפיתוח וליצירת מקומות עבודה מצד אחד, והחשש מפני נסיגה מהירה מידי של המדיניות המרסנת מצד שני, הובילו את הממשל האיראני לכלול בהצעת התקציב ל-2018 סעיפים שנועדו להגדיל את הכנסות הממשלה ממסים שונים. הממשל אף שואף להקטין משמעותית את שיעור הזכאים לתשלומי ההעברה הישירים, שהונהגו ב-2010 (בניסיון לפצות את האזרחים עקב צמצום הסובסידיות על מוצרי אנרגיה ומזון). הואיל והצעדים הללו מלווים בביקורת ציבורית נוקבת, מוגבל מרחב התמרון הפוליטי שהם מעניקים בהגדלת המקורות התקציביים.

מצבה של מערכת הבנקאות הוא אחד האתגרים הדחופים ביותר הניצבים בפני ההנהגה הכלכלית. הקצאת אשראי לפרויקטים לא כדאיים, שאותה הובילו הממשלים הקודמים, הותירה את מאזני הבנקים עם היקף גבוה של הלוואת לא מתפקדות (Non-Performing Loans). להערכת קרן המטבע הבינלאומית, שיעורן הממוצע של ההלוואות הלא מתפקדות במערכת הבנקאית עומד על כ-12 אחוזים, כאשר מספר מוסדות פיננסים חשובים כוללים במאזניהם שיעור גבוה בהרבה של הלוואת כאלו.

הצורך הדחוף של הבנקים במקורות מיידים גוררת את המערכת הפיננסית המקומית לתחרות על הפקדות, שבמסגרתה הבנקים מנסים לפתות את המפקידים באמצעות שיעורי ריבית גבוהים מאוד. בניסיון להילחם בתופעה הנהיג לאחרונה הבנק המרכזי הוראה המגבילה את גובה הריבית שהבנקים יכולים להעניק להפקדות. ואולם, בדומה למרבית הסקטורים בכלכלה האיראנית, גם סקטור הבנקאות מתאפיין במעורבות גבוהה של משמרות המהפכה, כך שקיים ספק אשר למידת הציות של לפחות חלק מהמוסדות הפיננסים להוראות הבנק המרכזי. סביר להניח כי ההשלכות החמורות שגוררים הנכסים הרעילים במאזני הבנקים יחייבו את הממשלה להוביל בקרוב מהלך משמעותי של הסדרי חוב, מה שצפוי להסב לה עלויות תקציביות לא מבוטלות.

השקעות זרות וסחר בינלאומי

על רקע הקשיים המתוארים בהגדלת ההשקעה המקומית ועקב מצבן העגום של התשתיות במרבית הסקטורים היצרניים וכן בסקטור האנרגיה, מתחדד הצורך של איראן בהשקעות זרות ישירות. איראן מקווה כי במהלך חמש השנים הבאות היא תצליח למשוך השקעות זרות ישירות בהיקף שנתי של 15 מיליארד דולר, בנוסף להשקעות בהיקף שנתי של 20 מיליארד דולר שיוזרמו במסגרת יוזמות משותפות בין חברות איראניות לחברות זרות. מדובר ביעד שאפתני מאוד, שמימושו תלוי בגורמים כלכלים מהותיים וביכולתו של המשטר להוביל רפורמות, שהיתכנותן הפוליטית מוטלת בספק.

בעקבות הסרת הסנקציות והסכם הגרעין נסגרו עסקאות חשובות, ונחתמו עשרות הסכמי הבנות מול חברות רב לאומיות, והתממשותם של אלה טומנת בחובה משמעויות אסטרטגיות לסקטור הנפט, הגז, הזיקוק, התחבורה, התשתיות והיצור במדינה. אולם, סימני השאלה ביחס למדיניות ארצות הברית וכן החשש מהחזרת הסנקציות בעקבות איומיו של הנשיא טראמפ שלא לאפשר את המשך השעייתן, מרתיעה את החברות והמוסדות הפיננסיים. חשש זה מציב קשיי מימון בפני החברות הזרות שמעוניינות להשקיע באיראן. חברות גדולות - דוגמת טוטאל הצרפתית, שאמורה להוביל את פיתוח שלב 11 בשדה הגז South Pars - יכולות אומנם להתבסס על ההון העצמי שלהן. אך אין זו אפשרות המימון המועדפת עליהן. הקושי להתקשר עם בנקים גדולים אף מעיב על הניסיונות של איראן להרחיב את יצוא המוצרים שאינם נפט. חידוש ההתקשרות עם מערכת ה- SWIFTהקלה משמעותית את הסליקה של תשלומים בינלאומיים בעסקאות הסחר. בשנה האחרונה אף חלה עלייה במספר ההתקשרויות עם בנקים בינלאומיים (Correspondent Banking) ובנכונותם לפתוח מכתבי אשראי. אך גם ההתקשרויות אינה כוללת בנקים מסדר גודל ראשון, ומספר ההתקשרויות שעמד בתחילת השנה על 238, עדיין נותר נמוך לעומת 633 התקשרויות בשנת 2006.

לסיכום - התרומה החיובית שהסרת הסנקציות הבינלאומיות העניקה לכלכלת איראן עדיין נותנת אותותיה בפעילות הכלכלית ומרבית התחזיות צופות שכלכלת איראן תצמח בקצב סביר בשנתיים הקרובות. אולם, היכולת לבסס צמיחה בת קיימא, ואף למנוע התדרדרות מהירה במצב המאקרו כלכלי, מציבים בפני המשטר צורך לקבל החלטות מורכבות, חלקן בלתי-פופולריות ובעלות השלכות פוליטיות פנימיות. אלה באות לידי ביטוי בתקציב החדש שהגישה הממשלה, הכולל כוונה לקיצוץ גדול במספר מקבלי הסובסידיות (כ-20 מיליון איש), וקיצוץ הסבסוד ללחם. זאת, לצד עלייה של למעלה מ-30 אחוזים בתקציב משמרות המהפכה, מהלך המשקף את ההוצאות הגוברות של הארגון נוכח פעילותו בסוריה, בעיראק ובתימן. אין זה מפתיע, לכן, שבמחאות העממיות המתקיימות באיראן בימים אלה, הושמעו גם סיסמאות נגד השקעת משאבים בזירות שמחוץ לאיראן.

הבעיות הכלכליות של איראן יוחרפו אם יחליט הנשיא טראמפ, כפי שאיים, להחזיר את הסנקציות האמריקאיות שהוסרו בגין הסכם הגרעין, אם אף יחליט, כפי שרמז בימים האחרונים, להטיל סנקציות אם המשטר יפגע קשות בזכויות המפגינים, ובעיקר אם יחליט לאכוף את הסנקציות השניוניות על חברות זרות שפועלות באיראן. אם כך יקרה, יוקפאו חלק מהמיזמים שכבר נחתמו ומשקיעים פוטנציאליים יירתעו מכניסה לשוק האיראני.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםאיראןכלכלה וביטחון לאומי
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Iranian Leader Press Office/Handout / Anadolu
יחסי ערב הסעודית ואיראן: גידור סיכונים הכרחי
ברקע ביקור טראמפ במזרח התיכון: תמונת מצב של ה"דטאנט" ביחסי טהראן-ריאד – והמשמעויות לישראל
13/05/25
בין הסדרה גרעינית לתקיפה צבאית באיראן – לקראת הכרעה
השיחות שהחלו באפריל 2025 בתיווך עומאני בין שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, והשליח המיוחד של הנשיא האמריקאי, סטיב וויטקוף, מקרבות את איראן, ארצות הברית וישראל לרגעי ההכרעה בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. תוצאות המשא ומתן יקבעו במידה רבה האם פנינו להסדרה מדינית בסוגיית הגרעין או לתקיפה צבאית (ישראלית, אמריקאית או משולבת) על מתקני הגרעין. בשלב זה ניכר כי הן ההנהגה האיראנית בראשות המנהיג העליון עלי ח'אמנהאי והן הממשל האמריקני בהנהגת הנשיא דונלד טראמפ מבכרים פתרון מדיני-דיפלומטי לסוגיית הגרעין על פני עימות צבאי, שאת תוצאותיו והשלכותיו קשה להעריך מראש. עם זאת, בהיעדר יכולת להגיע להסדרה שתחסום את דרכה של איראן לנשק גרעיני ובהינתן החלטה לפנות לאופציה צבאית, על ישראל לתאם זאת עם ארצות הברית – גם אם אין בכך כדי להבטיח השתתפות אמריקאית פעילה בתקיפה. התיאום ושיתוף הפעולה עם ארצות הברית דרושים לישראל להגנה מפני תגובה איראנית, לשימור ההישג לאחר תקיפה ולתמיכה אמריקאית במאמצים למנוע את מאמצי השיקום של תוכנית הגרעין, בין אם באמצעים צבאיים קינטיים, חשאיים או מדיניים. בכל מקרה, יש להדגיש את הצורך במערכה כוללת נגד איראן ולא רק נגד תוכנית הגרעין. תקיפה אמריקאית-ישראלית יכולה לספק פתרון מיטבי לאתגר, ובתנאי שתהיה חלק ממערכה רחבה מול הרפובליקה האסלאמית, וכך צריך לתכננה. בסופה של מערכה זו נדרש להוביל מהלך מדיני משלים, שיוודא את מימוש כלל היעדים האסטרטגיים אל מול איראן, ובכלל זה חסימת דרכה לנשק גרעיני, פירוק הציר הפרו-איראני ומגבלות על פרויקט הטילים.
06/05/25
Shutterstock
שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן - סיכויי ההבשלה להסכם ומשמעויות לישראל
הפערים בין טהראן ו-וושינגטון עדיין לא הצטמצמו בצורה משמעותית, אך נראה ששני הצדדים נחושים להגיע להסכם ולמנוע הידרדרות להסלמה צבאית. כיצד על ישראל, הנמצאת בשולי השיחות, לפעול במצב זה?
04/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.