משמעויות צו המעצר נגד נשיא רוסיה פוטין – ולמה ישראל צריכה לשים לב? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים משמעויות צו המעצר נגד נשיא רוסיה פוטין – ולמה ישראל צריכה לשים לב?

משמעויות צו המעצר נגד נשיא רוסיה פוטין – ולמה ישראל צריכה לשים לב?
ארקדי מיל-מן, גאורגי פורוסקון 19 במרץ, 2023
קרא ב

ב-17 במרץ הוציא בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונציבת זכויות הילדים הרוסית, מריה לבובה-בלובה, בשל האשמה בדבר העברה בלתי חוקית (deportation) של ילדים אוקראינים מהשטחים שנכבשו במהלך המלחמה לתוך רוסיה. מדובר בצעד תקדימי: עד עתה, מנהיגי המדינות היחידים שהוצא נגדם צו כזה ייצגו מדינות אפריקה, לא מהמובילות. לא כך המקרה הנוכחי שבו הצו מנחה לעצור מנהיג מכהן של חברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם, מעצמה גרעינית אשר מנהלת מאבק מזוין מול מדינה הנתמכת על ידי כל הגוש המערבי.

משפטית, רוסיה (כמו גם ארה"ב, סין, ישראל ונוספות) לא חתומה על אמנת רומא (1998) המגדירה את סמכויות ביה"ד הפלילי הבינלאומי ולכן לא רואה עצמה מחויבת להחלטותיו, מה שלא מונע מבית הדין להוציא את הצו, משום שמדובר בחשד לביצוע פשע נגד האנושות (העברה כפויה של אוכלוסייה). בשונה מסעיפים אחרים הקשורים לפשעי רוסיה באוקראינה, הצד הרוסי (ובפרט הנציבה לזכויות הילדים, אשר אימצה בעצמה ילד אוקראיני בן 15) הודה בפומבי בהגליית הילדים, אותה הציג כמבצע הצלתם. הילדים הועברו למחנות ברוסיה, בתי יתומים או אומצו על ידי משפחות רוסיות, תוך ניפוק אזרחות רוסית. לפחות חלקם עברו תהליך אינטנסיבי של אינדוקטרינציה פרו-רוסית (חוקרי אוניברסיטת ייל הגיעו למספר מינימאלי של כששת אלפים של ילדים).

יצוין, כי יומיים לפני הוצאת הצו פרסמה ועדה מיוחדת של האו״ם (גוף אשר אינו קשור לביה"ד הפלילי בהאג) דו״ח הקובע כי קיימות הוכחות להעברה בלתי חוקית של ילדים אוקראיניים לשטחה של רוסיה. כמו כן בדו״ח נטען כי צבא רוסיה ביצע פשעי מלחמה אחרים (הפצצת בתי חולים, עינויים, רציחות בכוונת תחילה, מעשי אונס).

תגובות רוסיות עד כה התמקדו בגימוד ופסילת המשמעות המשפטית של הצו, על אף העובדה שהוא פוגע במעמדו של הנשיא הרוסי ובלגיטימיות הבינלאומית שלו. במערב המהלך הזה זכה לתמיכה, לרבות בארה"ב. משמעויות מיידיות של הצו הינן סמליות בעיקר, אם כי מדינות החתומות על האמנה מחויבות משפטית לממש את הצו ולעצור את הנאשם במידה והוא נמצא בשטחם – כך שתיאורטית, פוטין לא יוכל מעתה לנסוע ל-123 המדינות שהצטרפו לאמנה. בפועל, מוכרים תקדימים בהם המדינות לא צייתו לצו.

כך או כך, מדובר במהלך דרמטי אשר משקף כי מוסדות בינלאומיים דבקים בעקרונות ההליכים ללא התחשבות בשיקולים פוליטיים. יש לקחת בחשבון שגם מול ישראל מתנהלים הליכים משפטיים בהאג – עד עכשיו מערכת המשפט הישראלית העצמאית היוותה מסננת משפטית שסייעה להתחסן מפוטנציאל רדיפה שכזה. ניתן לקבוע כי האירועים האחרונים ממחישים כי לא לעולם חוסן.

נושאים: רוסיה, מלחמת אוקראינה-רוסיה
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
ביקור שר החוץ האיראני בביירות: ניסיון לשמר השפעה לנוכח שחיקה באחיזה האזורית
5 ביוני, 2025
פסגה משולשת היסטורית במלזיה
4 ביוני, 2025
הבחירות בפולין: הקיטוב מתעצם
4 ביוני, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.