הסכמת חמאס (כביכול) לעסקת חטופים והמבצע ברפיח: תובנות והמלצות - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פוסטים

דף הבית פוסטים הסכמת חמאס (כביכול) לעסקת חטופים והמבצע ברפיח: תובנות והמלצות

הסכמת חמאס (כביכול) לעסקת חטופים והמבצע ברפיח: תובנות והמלצות
תמיר הימן
7 במאי, 2024

ברצוני לעשות סדר במה שנראה כדברים סותרים, עיכוב מיותר, ולמען האמת מבטאים לראשונה מזה חודש יוזמה ישראלית שאולי מובילה אותנו לסיום המלחמה.

עסקת החטופים

חמאס לכאורה הסכים להצעה. בפועל, מדובר בהצעה שונה מהותית מזו שלה הסכימה ישראל. ישנן שתי נקודות מחלוקת מרכזיות: הפסקת המלחמה וזהות אסירי העולם שישוחררו בעסקה. בסוגיה הראשונה, הצעת המתווכות מקובלת על ישראל, מכיוון שלא מוזכר הביטוי "הפסקת המלחמה". הביטוי המוצע עמום יותר, ״הפסקת הפעילות״, והוא מאפשר גמישות לחידוש המלחמה בעתיד, אם ישראל תבחר. בסוגיה השנייה טמון המלכוד שאינו מאפשר לישראל לקבל את העסקה. ישראל מוותרת על זכות הווטו בנושא ההחלטה על האסירים הפלסטינים שישוחררו - מדובר בעניין מהותי.

מתוך הפרסומים הגלויים של מתווה העסקה, בשלב הראשון של העסקה, עבור שחרור של כל חיילת ישראלית חטופה, ישוחררו 50 אסירים - מהם 30 אסירי עולם. כלומר בסה״כ בסיום החלק הראשון ישוחררו 150 אסירי עולם לפי דרישת חמאס, כאשר ישראל לא רשאית להתערב בכך. אם זה אכן יקרה ישראל למעשה משחררת את כל אסירי העולם המשויכים לחמאס, ומשחררת את כל האסירים הכבדים, מה שלא ישאיר בידיה קלפי מיקוח לשלב השני. כמו כן, ישראל בעצם משחררת את כל מי שבאמת חשוב לחמאס ולא מקבלת את כל החטופים בחזרה. ברור כי במצב זה ישראל ניגשת למו״מ על השלב השני כאשר ידה על התחתונה. חמאס משיג את כל דרישותיו בשלב הראשון, למעט התחייבות ישראלית להפסקה מוחלטת של המלחמה.

המבצע ברפיח

למבצע ברפיח ארבע מטרות:
1. הגברת הלחץ המבצעי על חמאס כדי לשפר את הסיכויים לעסקה טובה יותר.
2. חסימת הגבול בין מצרים לרפיח כדי למנוע הברחה עתידית של אמל"ח לחמאס.
3. נטילת השליטה של חמאס ממעבר רפיח כביטוי לאובדן הריבונות של חמאס.
4. פירוק ארבעה גדודי חטיבת רפיח: השמדת פעילים ומפקדים, ניטרול המנהרות התת קרקעיות.

בהיעדר הסכמה או התפשרות של חמאס, המשך המצב הסטטי בו היינו מצויים הוא רע לישראל, וטוב שנכנסה אנרגיה חדשה למערכה. למרות הוויכוח אודות תועלת הלחץ הצבאי בהשפעה על שחרור חטופים, מה שלא הושג עד כה, ברור לכל כי היעדר לחץ מבצעי אינו מועיל ולא משפר את מצבנו לקראת עסקה. גבול הרצועה ומעבר רפיח הם הישג חשוב ביותר, המשך פירוק הגדודים משני לו. זאת משום שגם לאחר פירוקם, ולאחר השמדת חמאס שם, אם לא נחליט על הסמכות השלטונית שמחליפה את צה״ל שם, אז אנו צפויים לעוד אכזבה לאחר נסיגתנו וחזרת חמאס לשליטה שם. כיבוש רפיח המוחלט, לא מבטיח ניצחון מוחלט. יצירת ציפיות מוגזמות בנושא אינה מועילה.

המלצות

1. עסקאות חטופים מדורגות אינן עובדות. יש לעבור לתפיסה אחרת של עסקה אחת בה ישראל מציעה את ההפסקה המוחלטת של המלחמה תמורת כל החטופים. ומה יקרה אחר כך? האם לעולם לא נפעל בעזה? האם נותיר את חמאס על כנו ונכיל את בניין הכוח שלו? לתחושתי, לאחר ה -7/10 - לא!

2. המבצע ברפיח רק החל, ולא כדאי להצהיר על היקף המבצע. מדובר במבצע מתפתח, אסור לייצר ודאות לאויב. צה״ל התחיל ויעמיק ככל שידרש על מנת להשיג את המטרות שהוצגו לעיל על פי סדר העדיפות שהוצג.

נושאים: יחסי ישראל-פלסטינים, רצועת עזה וחמאס, מלחמת חרבות ברזל
פוסטים אחרונים
לכל הפוסטים
ביקור שר החוץ האיראני בביירות: ניסיון לשמר השפעה לנוכח שחיקה באחיזה האזורית
5 ביוני, 2025
פסגה משולשת היסטורית במלזיה
4 ביוני, 2025
הבחירות בפולין: הקיטוב מתעצם
4 ביוני, 2025

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.