כמה כיפות צריכה באר שבע? - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על כמה כיפות צריכה באר שבע?

כמה כיפות צריכה באר שבע?

מבט על, גיליון 277, 25 באוגוסט 2011.

English
יפתח שפיר
האירועים בגבול הדרום (19- 20 באוגוסט 2011) החזירו את מערכת כיפת ברזל לדיון הציבורי. ברצף שנמשך כמה ימים, פגעו בישראל מעל 100 רקטות קסאם וגראד. רקטות אלו כוונו לבאר שבע, אשדוד, אשקלון, שדרות, קרית גת, גדרה, קרית מלאכי ולישובים הסמוכים. כנגד מטחים אלו פעלו שתי סוללות "כיפת ברזל" שנפרסו לאחרונה – האחת בבאר שבע, והשנייה באשקלון. סוללות אלו הצליחו ליירט בהצלחה כ-18 רקטות שנורו לעבר באר שבע ואשקלון. אך לצד הצלחה זו, שראשי מערכת הביטחון ואנשי התעשיות הביטחוניות יכולים להתברך בה, באה גם תחושת האכזבה. למרות המאמצים – כמה רקטות גרמו נזק לרכוש ולנפש, ובפרט – הרוג אחד בבאר שבע, וכמה פצועים במקומות שונים.

האירועים בגבול הדרום (19- 20 באוגוסט 2011) החזירו את מערכת כיפת ברזל לדיון הציבורי. ברצף שנמשך כמה ימים, פגעו בישראל מעל 100 רקטות קסאם וגראד. רקטות אלו כוונו לבאר שבע, אשדוד, אשקלון, שדרות, קרית גת, גדרה, קרית מלאכי ולישובים הסמוכים. כנגד מטחים אלו פעלו שתי סוללות "כיפת ברזל" שנפרסו לאחרונה – האחת בבאר שבע, והשנייה באשקלון. סוללות אלו הצליחו ליירט בהצלחה כ-18 רקטות שנורו לעבר באר שבע ואשקלון. אך לצד הצלחה זו, שראשי מערכת הביטחון ואנשי התעשיות הביטחוניות יכולים להתברך בה, באה גם תחושת האכזבה. למרות המאמצים – כמה רקטות גרמו נזק לרכוש ולנפש, ובפרט – הרוג אחד בבאר שבע, וכמה פצועים במקומות שונים.

התגובות הראשונות היו צפויות. לצד הודעות על תחקירים ברמה הטכנית שיבוצעו בקרב היחידות הלוחמות עצמן ובשיתוף עם אנשי התעשייה הביטחונית, הדגישו ראשי מערכת הביטחון כי אין עדיין בידי ישראל מספיק סוללות. שר הביטחון ברק הזכיר כי שתי סוללות נוספות אמורות להצטרף למערך הלוחם כבר בחודשים הקרובים, והוסיף כי הורה על מאמץ לאומי שיביא לרכש נוסף – כאשר היעד הוא לפרוס 9 סוללות עד שנת 2013. אולם גם סד"כ זה קטן מן הדרוש לדעת מערכת הביטחון, הרוצה להגיע ל-15 סוללות.

מערכת כיפת ברזל נועדה ליירט רקטות ארטילריות קצרות טווח – בעלות טווחים שבין 5– 70 ק"מ. סוללה אחת של מערכת "כיפת ברזל" כוללת מכ"מ, מרכז בקרת אש ושלשה משגרים הנושאים כל אחד 20 מיירטי "תמיר". סוללה אחת אמורה להגן על שטח של עד 150 קמ"ר (שווה ערך למעגל שהרדיוס שלו כ-7 ק"מ). מערכת כיפת ברזל היא מערכת חדשה בשירות, חדישה וייחודית. אין מערכת דומה לה בעולם, לא בשירות מבצעי ולא בשלבי פיתוח. תהליך הפיתוח שלה היה קצר להפליא, ביחס למערכות נשק מתוחכמות אחרות בעולם. מערכת כזו לוקה ב"מחלות ילדות", והתחקירים הטכניים יסייעו לשפר אותה בהמשך מחזור החיים שלה. לשיפורים אלה תורמים הקשרים ההדוקים הקיימים בין היחידות המפעילות את המערכת, לבין מפתחי המערכת ויצרניה.

צודקים גם ראשי מערכת הביטחון בקביעה כי שתי סוללות אינן מספיקות כדי להגן על כל המטרות האזרחיות, ובוודאי שסוללה אחת אינה מספיקה להגן על עיר בגודלה של באר שבע, העיר השנייה בגודל שטחה במדינת ישראל – 117.5 קילומטרים רבועים. ברם, ה"כשל" אותו ראינו בבאר שבע – הוא יותר מאשר כשל כתוצאה מבעיות טכניות, או אי בשלות המערכת, והוא גם יותר מאשר מחסור במספר מספיק של סוללות, או של מיירטים. הוא כשל אינהרנטי שחשוב להבינו. הוא נובע מכך שאין ולא יכולה להיות מערכת המספקת הגנה של מאה אחוזים. למערכת כמו "כיפת ברזל" יש מגבלות במידת ההגנה שהיא מסוגלת לתת ויש גבול לשטח שהיא מסוגלת להגן עליו ("עקבה" או "טביעת הרגל" שלה). נתון כמו "הסוללה מסוגלת להגן על שטח בגודל של 150 קמ"ר" אינו אומר לנו מה צורתו של שטח זה (לאו דווקא מעגל), וגם אין בו כדי לומר שמידת ההגנה שווה בכל נקודה ונקודה. יכולת היירוט בכל נקודה בשטח זה תלויה במרכיבים כמו מהירות הרקטה המיורטת, גובהה וכיוון מעופה.

חשוב מכך, יכולת ההגנה מוגבלת במספר היירוטים שהמערכת מסוגלת לבצע ביחידת זמן. אם ישוגרו לאזור המוגן יותר רקטות מכפי שהסוללה המגנה יכולה להתמודד איתן – חלקן יחדרו, בהכרח. ודוק: שיפורים טכניים, או שיפורים באימון הצוותים או בתרגולות שלהם – עשוי לשנות נתון זה, אך לא ישנה את העיקרון: למערכת הגנה יש נקודת רוויה.

מה אם כן המשמעות הנגזרת מנתונים אלו? כאשר היעד להגנה הוא עיר, התועלת המבצעית בפריסת המערכת – קטנה יחסית. שכן, על אף שפריסת סוללה להגנת ישוב אזרחי בוודאי תקטין נזק לרכוש ולנפש, תושבי העיר המוגנת לא יחושו בהבדל: הם עדיין יצטרכו להיות קשובים להודעות פיקוד העורף, ועדיין יאלצו למצוא מסתור במרחבים המוגנים כשתשמע אזעקה, שכן – עדיין יפלו רקטות בשטח עירם. והניסיון המצטבר מוכיח שדי ברקטות ספורות כדי לגרום להפרעת החיים הסדירים.

לעומת זאת, יכולות סוללות "כיפת ברזל" ליצור הבדל מבצעי משמעותי הוא דווקא בהגנה על מטרות לא אזרחיות, ודווקא בעידן בו סוג האיום משתנה בהדרגה מרקטות לא מונחות ולא מדויקות – המהוות "נשק סטטיסטי", לרקטות וטילים מונחים, עם מידת דיוק גוברת והולכת. קיום רקטות כאלה בידי האויב עשוי להביא אותו לשנות טקטיקה. אין טעם לירות רקטות מדויקות (שהן כנראה גם יקרות יותר), על מנת לפזר אותן על שטח עיר. יש ויש טעם לירות אותן על מטרות אסטרטגיות מובחרות, ששטחן בדרך כלל קטן: בסיסי צבא, תחנות כוח, צמתי תחבורה, ומתקני תשתית אסטרטגית אחרים. דווקא על מטרות כאלה, משום שטחן הקטן, יהיה קל יותר להגן, ומשום חשיבותן – ההגנה עליהן עשויה ליצור הבדל מבצעי משמעותי.

אולם מערכת "כיפת ברזל" היא קודם כל מערכת פוליטית. ראשי צה"ל לא הבינו זאת כשהתנגדו במשך שנים רבות לפיתוחה. הם הכירו את החישובים המבצעיים. אבל הם לא הבינו שמנהיג פוליטי במדינה דמוקרטית יתקשה מאוד לומר לאזרחי המדינה "יש יכולת טכנית להגן עליכם, אבל החלטנו לא לעשות זאת". ושוב, כשהגיעה המערכת לידי צה"ל, הוא דרש לא לפרוס אותה להגנה על ערים אלא להציבה להגנה על נקודות, על פי צורך השעה. רק הנחיה של הדרג המדיני אילצה אותו לשנות את עמדתו. דומה כי אין דבר המדגים זאת יותר טוב ממספר התביעות שהוגשו על ידי ראשי ישובים לבית המשפט הגבוה לצדק בנושא פריסת המערכת.

כך גם הדרישה לרכוש עוד 9, או 15 מערכות "כיפת ברזל" וכך הדבר גם עם מערכת "קלע דוד" הנמצאת עדיין בפיתוח. אלו מערכות שהסיבות לפיתוחן הן קודם כל פוליטיות, ואחר כך מבצעיות. שיקולים כאלה הם שיקבעו כמה מערכות יפרסו, והיכן הן יפרסו. במערכת השיקולים של הגנת העורף האזרחי – זהו שיקול חשוב, וכנראה שכך גם צריך להיות.
הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםצבא ואסטרטגיה
English

אירועים

לכל האירועים
השפעות גאו-אסטרטגיות על ביטחון המזון בישראל
5 ביוני, 2025
12:30 - 09:00

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
השגת מטרות המלחמה ושיפור מצבה הביטחוני של ישראל לאורך זמן: מדיניות מומלצת לסיום המלחמה בניצחון
בנייר מדיניות זה מפורטת האסטרטגיה המומלצת לסיום המלחמה ברצועת עזה תוך השגת כלל מטרות המלחמה ושיפור מצבה האסטרטגי של ישראל. חלק ניכר מהעקרונות ודרך הפעולה המומלצים במסמך זה מצויים בהצעה הערבית-מצרית לסיום המלחמה, שהוצגה באפריל 2025, ואשר לא נדונה כלל על ידי ממשלת ישראל. מוצע לאמץ את עקרונות ההצעה הזו כבסיס למשא ומתן. במסגרתו, יש להוסיף את הדרישות לפירוק חמאס מנשקו ולהבטיח כי לא תתאפשר התעצמותו הצבאית. בעיקר יש למנוע את שילובו בעתיד של הארגון במערכת הממשל הפלסטיני.
08/06/25
Shutterstock
"צבא הפרשים" הופך "לצבא ההייטק"
המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר 2023 הראתה בעליל ש"צבא הפרשים" הופך לחלק מהותי ועיקרי של "צבא ההייטק"
03/06/25
ELDAN DAVID – GPO / Anadolu via Reuters (modified by INSS)
בין מרות, סמכות ואחריות: הצעה לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקיד שר הביטחון
במלחמת חרבות ברזל ניכרים ביתר שאת כשלים בתהליכי קבלת ההחלטות, הנובעים מהסדרה לקויה ומתרבות שיח בעייתית בין גורמים שונים בדרג המדיני בישראל וביניהם לבין הצבא, והרמטכ"ל בראשו. לנוכח התמשכות מצב הלחימה, האופי הרב-זירתי של העימות והצורך לקבל החלטות מורכבות מאשר בעבר, גובר גם הצורך להסדיר מערכות יחסים אלה ולמסד שיח ראוי ופורה בין הדרגים. מחקר זה מתמקד בתפקיד שר הביטחון, שעל פי חוק הוא השר הממונה מטעם הממשלה על הצבא, ואולם בפועל סמכויותיו אל מול הדרג הצבאי, אחריותו לפעולת הצבא ומעמדו אל מול ראש הממשלה והקבינט אינם ברורים. באמצעות חקירה של מקרי עבר בולטים, ניתוח של ההגדרות החוקיות הנוכחיות, שיחות עם ממלאי תפקידים בכירים בעבר והשוואה למערכות דומות בעולם, עוצבה הצעה מקיפה ומפורטת לרפורמה במשרד הביטחון ובתפקידו של השר העומד בראשו, שעיקרה חיזוק היכולות של "הרגל האזרחית" ויצירת איזון ראוי, על מנת להיטיב את השיח ואת קבלת ההחלטות בבניין הכוח ובהפעלתו.
19/05/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • תקשורת
    • וידאו
    • פודקאסט
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.