החברה הערבית בישראל בצל מגפת הקורונה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על החברה הערבית בישראל בצל מגפת הקורונה

החברה הערבית בישראל בצל מגפת הקורונה

מבט על, גיליון 1288, 29 במארס 2020

English
אפרים לביא
מאיר אלרן
ח'דר סואעד
מורסי אבו מוך
מייסלון דלאשה
אישה מתפללת בעיר העתיקה בירושלים בתקופםה התפשטות נגיף הקורורנה

עם הפצת מידע והנחיות להתמודדות עם מגפת הקורונה בשפה בערבית, גברה המודעות בקרב הציבור הערבי לחומרת המשבר וניכר בקרבו ובקרב מנהיגיו הפוליטיים, החברתיים והדתיים, קשב להנחיות ופעולה ליישומן. זאת, תוך התמודדות עם אתגרים חברתיים, דתיים וכלכליים לא מבוטלים. המשבר המחיש את שותפות הגורל של יהודים וערבים במדינה, שעה שצוותים רפואיים ערביים פועלים שכם אל שכם עם הצוותים היהודיים במאבק במגפה ובהצלת חיי אדם. על משרדי הממשלה להמשיך ולהקפיד על העברת מידע והנחיות בשפה הערבית בזמן, על שוויון במתן שירותים רפואיים וסיוע כלכלי לציבור הערבי, וכן על הנגשה שוויונית של שירותי חינוך ורווחה.


בישובים הערביים בישראל קיים שילוב תנאים, ביניהם בעיית שליטה בשפה העברית, המקשה על יישום הנחיות משרד הבריאות בנוגע להתמודדות עם מגפת הקורונה. כתוצאה מכך נוצר רושם כאילו החברה הערבית לא הפנימה את חומרת האירוע ואינה מתייחסת בכובד ראש להנחיות. ואולם, הנחיות משרד הבריאות החלו להתפרסם בשפה הערבית באיחור רב, יחסית. כך נוצרו פערים ניכרים ברמה ובהיקף המידע שהגיע לציבור הערבי. הצטרפות הציבור הערבי למאמצי בלימתה של המגפה החלה עם השבתת מערכת החינוך. עם זאת, הציבור הערבי ממעט יחסית לעשות שימוש בשירותים רפואיים מקוונים. בחלק מהישובים הערביים חסרות מרפאות, וכך נפוצה תופעה של הגעה פיזית לחדרי המיון בבתי החולים, המגבירה שם את העומס והחשיפה למחלות. בעיות אלו קיימות ביתר שאת ביישובי הבדואים בדרום.

עקב הרחבת הפצת המידע הנדרש בערבית צומצמו פערים וגברה המודעות בקרב הציבור הערבי לנדרש ממנו, לרבות מניעת התקהלויות, צמצום מספר המתפללים במסגדים וביטול תפילות יום השישי. המנהיגות הדתית והמועצה האסלאמית לפסקי הלכה מילאו בכך תפקיד חשוב. בנוסף, רופאים ואנשי צוות רפואי ערבים, וכן ארגוני חברה אזרחית, נרתמו להגברת המודעות בקהילה. גם התקשורת דוברת הערבית (ערוצי טלוויזיה ורדיו) החלה לעודד שמירה על כללי היגיינה והישארות בבית. מנגד, מרבית הרשויות המקומיות הערביות, כולל יישובי הבדואים בדרום, אינן ערוכות לתפקד במציאות של שעת חירום מתמשך.

האתגרים שבפני גיוס הציבור הערבי להיענות להנחיות

  • חוסר אמון כלפי הממשלה - בקרב הציבור הערבי התרחבו בעשור האחרון תחושות ניכור וחוסר אמון כלפי הממשלה על רקע מדיניותה והצהרותיה המדירות אותו. ניתן להניח שהן השפיעו, לפחות בתחילה, על מידת הקשב להנחיותיה בנוגע להתמודדות עם מגפת הקורונה.
  • היבטים חברתיים - הצפיפות המאפיינת את היישובים הערבים וההרכב החברתי (משפחות גדולות, חמולות, שבטים), מקשים על שמירת מרחק ומניעת מגע פיזי בין האנשים. הדיור בצוותא של משפחות עושה אותן קבוצת סיכון. מרכזי קניות משפחתיים ושבטיים, בתי קפה/נרגילות, מסיבות חברתיות מסורתיות מרובות משתתפים הם מוקדי התקהלות. ובנוסף, ברוב הישובים קיימים בתי-קשישים שבהם מרוכזים אזרחים ותיקים רבים ללא הגנה ובידוד. במציאות זו, החברה הערבית חשופה יותר מכלל הציבור להדבקה ולתחלואה.
  • היבטים דתיים – 85 אחוזים מכלל הציבור הערבי הם מוסלמים. חלקם, ורוב אלה שבקבוצת הסיכון של בני 65 ומעלה, נוהגים להתפלל במסגדים לפחות בחלק מחמש התפילות ביום. במחצית השנייה של חודש מארס, לאחר שהתבררה חומרת המגפה, החלה הנוכחות במסגדים להצטמצם, ותפילות יום השישי התבטלו לאחר פרסום גושפנקה לכך בפסקי הלכה בארץ ובעולם. המהלך התאפשר בזכות שיתוף פעולה בין הרשויות המקומיות והאימאמים. מהלך דומה התרחש בקרב הקהילה הנוצרית בארץ, שנמצאת בתקופת הצום והתפילות לקראת חג הפסחא הקרב. נכון לעכשיו, המשמעת ביחס להנחיות היא גבוהה. לקראת סוף אפריל, עם תחילת חודש הרמדאן שבמהלכו נהוגות מדי ערב תפילות המוניות במסגדים, צפויה ההיענות לעמוד למבחן נוסף.
  • פערי השפה – בראשית התפשטות המגפה, מרבית ההודעות הממשלתיות לציבור לא הועברו בשפה הערבית. גם בהמשך, מידע רב הופץ בערבית באיחור. חלק לא מבוטל באוכלוסייה הערבית, בעיקר מבוגרים, אינו חשופים למידע מקוון. מנגד, רופאים ערבים החלו לאחרונה לתרגם ביוזמתם את המידע עבור קהילתם כדי לצמצם בלבול ודאגה.
  • הבדואים בנגב - ההיבטים החברתיים והדתיים ופערי השפה מועצמים מאוד בקרב הבדואים בדרום הארץ. כך למשל, רוב החתונות מתקיימות בימי שישי במהלך עונת החתונות מראשית חודש מארס עד סוף ספטמבר. לעיתים מתקיימות ביום שישי אחד עשרות חתונות במקביל. בנוסף, היישובים הבדואים בדרום, בעיקר הבלתי מוכרים, סובלים מהיעדר תשתיות מים וחשמל. המודעות לנזקי הקורונה ולגבי חשיבות השמירה על כללי היגיינה נמוכה יחסית. בכפרים הבדואים הלא מוכרים אין גישה לאינטרנט, מה שמקשה על השגת מידע ומונע אפשרות ללמידה מרחוק ובידור עבור הילדים שנשארים בבית.

(בווידאו: תשדיר של משרד הבריאות בנושא המאבק בקורונה בשפה הערבית)

הזדמנויות

המשבר מציב בפני כלל הציבור הישראלי, יהודים וערבים כאחד, מטרה עליונה משותפת: להדביר את המגפה ולהציל חיים. מצב החירום מדגיש כי אין מקום לגזענות ולהדרה, אלא לסולידריות. ללא אנשי הרפואה והבריאות מקרב החברה הערבית וללא שיתוף-פעולה בינם לבין החברה וצוותי הרפואה היהודים, מאמצים להצלת חיים בישראל היו סופגים מכה אנושה. ריבוי רופאים ערבים, אחיות, רוקחים ואנשי סיעוד במערכת הבריאות תורם להגברת המודעות והחשיבות בציבור הערבי לגבי הצורך בהקפדה על הנחיות משרד הבריאות. צוותי הרפואה הערביים המשרתים במקצועיות ובנאמנות את כלל הציבור, עשויים לחזק את האמון ואת שיתוף הפעולה של הציבור היהודי כלפי הציבור הערבי, הגם שמנגד הוא נחשף לאמירות חוזרות ונשנות בזירה הפוליטית לגבי הדרת נציגיו הנבחרים משותפות שלטונית.

המלצות למדיניות

  1.  יש להכיר בכך - ולהפגין זאת בציבור ובפומבי - שהצוותים הרפואיים היהודיים והערביים הם "חיילים במערכה" המשותפת במגפה. יש להתייחס לכלל האוכלוסייה הערבית כשווה וכשותפה מלאה בהתמודדות עם הסכנה ולהעניק לה תחושה שמתייחסים אליה ולבריאותה בכבוד וברצינות מלאה. הזנחת קבוצות אוכלוסייה (כמו הבדואים בנגב או מחנה פליטים שועפאט) במסגרת ההתמודדות עם המגפה עלולה להעצים את הסכנה להתפרצותה באזורי מגוריהם ולהפצתה ברחבי מדינה.
  2.  בהקשר הרחב של יחסי יהודים וערבים, נכון לראות בשותפות הגורל שנוצרה כשעת כושר שאין להחמיצה, כדי ליצור בסיס חדש וחיובי לאינטגרציה מלאה של הערבים במרקם חברתי הישראלי. ראוי לחדול משיח מדיר וגזעני ומהתבטאויות שיש בהן משום הטלת ספק בנאמנות הערבים למדינה, ותחת זאת לכבד את שאיפתם להשתלב במוקדי השלטון במדינה ולהכיר בלגיטימיות של שילוב נציגיהם בתהליכי קבלת ההחלטות.
  3.   על בסיס זה מומלץ לנקוט את הצעדים הבאים:

    • להנגיש לציבור הערבי מידע והנחיות של משרדי הממשלה, תוך הקפדה על שפה ערבית תקינה ואמינה, לא רק באינטרנט, במקביל להפצתם לציבור היהודי. ראוי להקים מוקדים טלפוניים נגישים בשפה הערבית.
    • לייצר שוויון בשירותים הרפואיים: יש להקים מרכז בדיקות ארצי ("היבדק וסע") באחד הישובים הערביים המרכזיים (נצרת, שפרעם), ובו בזמן להעניק ייצוג הולם ומופגן לערבים בדרגי קבלת ההחלטות במשרד הבריאות וביתר משרדי הממשלה הרלוונטיים להתמודדות במגפה. כן נכון למנות דובר ערבי בכיר מטעם משרד הבריאות, שיופיע מול הציבור הערבי כסמכות מקצועית בכירה ואמינה, ולעודד הופעה של רופאים ומומחי בריאות הציבור ערבים בערוצי התקשורת המרכזיים – גם בעברית.
    • להשיק קמפיין הסברה ציבורי בשפה הערבית להדרכה ולחינוך בנוגע להתמודדות עם הנגיף. ההסברה צריכה להתבצע על-ידי מובילי דעה ומנהיגי דת ולהתייחס לכל קהילה על פי מנהגיה, תרבותה וצרכיה. לפזורה הבדואית נדרשת הסברה פרטנית, רצוי בעל-פה, באמצעות אנשי הדת ומנהיגי הקהילה עצמם, וכן רופאים מקרב כל השבטים והמשפחות, הנחשבים בעיני האוכלוסייה מודל לחיקוי.
    • בנושא האיכון הדיגיטלי, יש לרכך את חששות הציבור – יהודי וערבי כאחד - משימוש חורג במידע ולהבטיח כי המידע ינוצל אך ורק לאיתור אנשים בקרבת חולים שנדבקו.

  4.  נדרש להקצות משאבים כלכליים ייעודיים לחברה הערבית ובכללם לאוכלוסייה הבדואית בדרום, הנשענת על תיירות. כ-60 אחוזים מקרב העובדים הערבים הם שכירים העובדים מחוץ ליישוביהם וחלק גדול מהם כבר מובטל. עסקים קטנים בישובים הערביים צפויים לסבול מהתמוטטות ויש להבטיח תמיכה כספית עבורם; נדרש להקים מנגנון מהיר לסיום תהליכים מול הביטוח הלאומי עבור העובדים שהוצאו לחל"ת. אבטלה גבוהה ומשבר כלכלי עלולים להעמיק את העוני ולהגביר תופעות של אלימות והפשיעה.
    הסבר לציבור הערבי על תסמיני מחלת הקורונה
    הסבר לציבור הערבי על תסמיני מחלת הקורונה. צילום: אתר משרד הבריאות
  5.  אכיפה משטרתית מול התקהלויות והפרת הצווים לריחוק חברתי צריכה להיות מיושמת באופן שוויוני ולהתבצע בשותפות ובתיאום עם המנהיגות המקומית ואנשי הדת. זאת, על מנת להבטיח לגיטימציה לאי-השתתפות בלוויות וחתונות, אי-הקמת סוכות אבלים והימנעות משהייה בבתי קפה.
  6.  חינוך ורווחה - נדרשת הנגשה שוויונית של שירותים הן לתלמידים, באמצעות לימוד מרחוק, והן לתמיכה באוכלוסיות מוחלשות, בפרט קשישים וגם נשים, העלולות להיות חשופות לאלימות במשפחה עקב סגר ממושך. בכל אלה ראוי לשתף פעולה עם ארגוני החברה האזרחית וגופי ההנהגה, למשל ועדת המעקב העליונה וועד ראשי הרשויות המקומיות.
  7.  נדרש להכין את הרשויות המקומיות הערביות, ובמיוחד הרשויות הבדואיות בדרום, לתפקד במציאות של התפשטות המגפה: לבצע הדרכות לקב"טים ולראשי רשויות ולספק ציוד חיוני.
  8.  מן הראוי לעצור בשלב זה את הריסת הבנייה הבלתי חוקית בישובים הערביים.

נקיטת המדיניות המומלצת אינה רק מחובתה של המדינה כלפי כל אזרחיה בעת משבר מחריף וממושך, אלא היא עשויה לחזק מאד את המגמה הגוברת בקרב מרבית האזרחים הערביים ביחס לשילובם במדינה, בכל התחומים. התנהלות שוויונית בהצהרות ובפועל מול האזרחים הערביים יכולה לסייע להם בהתמודדותם עם המגפה, ואף לעודדם לראות במדינה כשלהם ולמענם. זו הזדמנות היסטורית חשובה.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםנגיף הקורונהיחסי יהודים-ערבים בישראל
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15
Photo: Ronen Topelberg

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
הערכה אסטרטגית לישראל 2023
קראו את ההערכה האסטרטגית לשנת 2023 של המכון למחקרי ביטחון לאומי
23/01/23
Shutterstock
המערכת הבינלאומית: שתי תפיסות ומחנאות גוברת
המערכת הבינלאומית מצויה בטלטלה מרובת משברים ואתגרים, כשבמוקד נמשכים מאמצי ההתאוששות הכלכלית ממשבר הקורונה לצד ההתמודדות עם המגפה עצמה; התחרות בין ארצות הברית לסין מחריפה את המחנאות הגוברת בדינמיקה הבינלאומית; ומנגד משבר האקלים מהווה רקע לבחינת היכולת לשתף פעולה על אף המחלוקות. הממשל האמריקאי מצמצם את הקשב שלו למזרח התיכון ולאתגריו ומציב מחדש שיקולי זכויות אדם במקום מרכזי במדיניותו, כשברקע בחירות האמצע וקיטוב פוליטי חד בארצות הברית. כל אלה מדגישים את הצורך בעדכון המדיניות הישראלית כלפי הזירה הבינלאומית, ובייחוד הגברת התיאום עם הממשל האמריקאי ועם שחקני המפתח בקהילה הבינלאומית ורתימתם לקידום יעדיה של ישראל, ובראשם מניעת התגרענותה של איראן. זאת במקביל למיצוי יתרונותיה היחסיים של ישראל, בעיקר בתחומי המדע והטכנולוגיה, לקידום יוזמות שיסייעו לייצוב המזרח התיכון ולהתמודדות עם משבר האקלים העולמי.
23/01/22
הערכה אסטרטגית לישראל 2022
ההערכה האסטרטגית לשנת 2021 מתאפיינת באי-ודאות ניכרת בשלושה נושאים עיקריים: מידת ההצלחה בהתמודדות עם הקורונה; האופן שבו יפעל הממשל החדש בארצות הברית; וההתפתחויות הפוליטיות בישראל. ההערכה הנוכחית מבוססת על תפיסה רחבה יותר של הביטחון הלאומי, שנותנת משקל רב מבעבר לזירה הפנימית ולאיומים על היציבות, על הלכידות החברתית, על הערכים ועל דפוסי החיים. זאת, כמובן, מבלי להמעיט בעוצמתם של האיומים הביטחוניים, שנותרו משמעותיים. למול אי-הוודאות הזאת תצטרך ישראל לתת עדיפות לטיפול במשבר הפנימי; להתאים עצמה לתחרות בין המעצמות, המושפעת מהקורונה; להסתגל לממשל ביידן ולהיות מתואמת איתו בעניין האיראני ובעניינים נוספים; להרחיב את מערכת הבריתות שלה ואת הסכמי הנורמליזציה עם מדינות האזור; ולהיות מוכנה להסלמה ביטחונית בצפון ומול עזה, שיכולה להתרחש למרות שכל הגורמים המעורבים מעדיפים להימנע ממנה.
23/01/22

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.