תוכנית החומש הסינית: שאיפה לרפורמות ולפתיחות לצד חיזוק שליטת המפלגה - המכון למחקרי ביטחון לאומי
לך לחלק עליון לך לתוכן מרכזי לך לחלק תחתון לך לחיפוש
לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
המכון למחקרי ביטחון לאומי
לוגו אוניברסיטת תל אביב - מעבר לאתר חיצוני, נפתח בעמוד חדש
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
  • מחקר
    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
        • יחסי ישראל-ארצות הברית
        • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
        • רוסיה
        • אירופה
      • איראן והציר השיעי
        • איראן
        • לבנון וחזבאללה
        • סוריה
        • תימן והחות'ים
        • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
        • יחסי ישראל-פלסטינים
        • רצועת עזה וחמאס
        • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
        • סעודיה ומדינות המפרץ
        • טורקיה
        • מצרים
        • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
        • צבא ואסטרטגיה
        • חוסן חברתי והחברה הישראלית
        • יחסי יהודים-ערבים בישראל
        • אקלים, תשתיות ואנרגיה
        • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
        • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
        • משפט וביטחון לאומי
        • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
        • תודעה והשפעה זרה
        • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • -
      • כל הפרסומים
      • מבט על
      • ניירות מדיניות
      • פרסום מיוחד
      • עדכן אסטרטגי
      • במה טכנולוגית
      • מזכרים
      • פוסטים
      • ספרים
      • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • רדיו וטלוויזיה
      • מאמרים
      • ראיונות
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
חדש
חיפוש באתר
  • מחקר
    • נושאים
    • ישראל בזירה הגלובלית
    • יחסי ישראל-ארצות הברית
    • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
    • רוסיה
    • אירופה
    • איראן והציר השיעי
    • איראן
    • לבנון וחזבאללה
    • סוריה
    • תימן והחות'ים
    • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
    • מסכסוך להסדרים
    • יחסי ישראל-פלסטינים
    • רצועת עזה וחמאס
    • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
    • סעודיה ומדינות המפרץ
    • טורקיה
    • מצרים
    • ירדן
    • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
    • צבא ואסטרטגיה
    • חוסן חברתי והחברה הישראלית
    • יחסי יהודים-ערבים בישראל
    • אקלים, תשתיות ואנרגיה
    • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
    • המחקר העל-זירתי
    • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
    • משפט וביטחון לאומי
    • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
    • תודעה והשפעה זרה
    • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
    • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
    • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
    • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים
    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • נתונים
    • סקרים
    • זרקור
    • מפות
    • חרבות ברזל - תמונת מצב מתעדכנת
  • אירועים
  • צוות
  • אודות
    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה
    • תקשורת
      • מאמרים
      • ראיונות וציטוטים
      • רדיו וטלוויזיה
    • וידאו
    • הודעות לעיתונות
  • פודקאסט
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • English
  • תמכו בנו
bool(false)

פרסומים

דף הבית פרסומים מבט על תוכנית החומש הסינית: שאיפה לרפורמות ולפתיחות לצד חיזוק שליטת המפלגה

תוכנית החומש הסינית: שאיפה לרפורמות ולפתיחות לצד חיזוק שליטת המפלגה

מועצת צירי העם בבייג'ינג אישרה את תוכנית החומש של סין שכוללת, לכאורה, שני יעדי על סותרים: קידום רפורמות ושיתופי פעולה כלכליים בינלאומיים מחד, וחיזוק הההסתמכות העצמית ושליטת המפלגה מאידך. מהם החסרונות והיתרונות של התוכנית – והאם הממשל יצליח לעמוד ביעדיה?

מבט על, גיליון 1454, 11 באפריל 2021

English
ליאו ליידרמן
אייל פרופר

תוכנית החומש ה-14 של סין מתייחסת לאתגר המרכזי העומד בפני קובעי המדיניות  בבייג'ינג – המשך מודרניזציה וקריאה לחדשנות ולטיפול בבעיות מבניות. דחיית הטיפול בבעיות אלה עלולה להוות סיכון ליציבות המשטר. בהקשר הזה, על מקבלי ההחלטות להתמודד מול החרפת אי-השוויון הכלכלי והחברתי בין אזורים שונים ברחבי המדינה. בתוכנית בולט רצון המפלגה לאחוז במקל בשני קצותיו: להאיץ את הרפורמות המבניות ולקדם שיתופי פעולה בינלאומיים, לצד רצונו של המנהיג סי ג'ין-פינג לחזק את ההסתמכות העצמית תוך הגברתה של שליטת המפלגה על כל רכיבי הכלכלה והטכנולוגיה.


המושב השנתי של מועצת צירי העם בבייג'ינג (מארס 2021) אישר את תוכנית החומש ה-14, שהוגדרה על ידי ראשי הממשל כ"ראשונה בשלב חדש שנועד להוביל את סין להפוך למדינה סוציאליסטית מודרנית עד 2049", שנת המאה להקמת הרפובליקה העממית. אלא שלמעשה, מדובר בהמשך לתוכנית הקודמת, הראשונה בתקופת מנהיגותו של סי ג'ין-פינג ואשר סימנה את הכיוון שאליו חותרת המפלגה – קידום תפיסת ההסתמכות העצמית – תוך התמקדות במודרניזציה של הכלכלה והתעשייה ופיתוח מואץ של המדע והטכנולוגיה.

התוכנית הנוכחית מסתירה את המונח 2025 Made in China בו השתמשו הסינים בפעם הקודמת, לאור הביקורת הנוקבת מחוץ לסין, ובעיקר הממשל האמריקאי, שזיהה כוונה מוצהרת ובוטה להעביר טכנולוגיות מתקדמות ממדינות המערב לסין. התוכנית הנוכחית מציגה את כוונת סין לקדם שני יעדים, לכאורה מנוגדים, בהתאם למינוח "סירקולציה כפולה" (Dual circulation): מחד גיסא, התמקדות פנימה באמצעות הרחבת מעגלי הסחר והשירותים בכל רחבי המדינה. מאידך גיסא, הצהרת כוונה להרחיב שיתופי פעולה, תוך קידום אזורי סחר חופשי באזור אסיה בפרט ובעולם בכלל.

כתבה על תוכנית החומש החדשה של סין, הערוץ הסיני CGTN, 15 במארס 2021

תוכנית החומש, כמו גם עיקרי הדוח השנתי של ראש הממשלה שהוצג למועצת צירי העם, סימנו את הבעיות הפנימיות המרכזיות שעמן תתמודד סין בשנים הקרובות:

  • פיתוח כלכלי לא מאוזן והתרחבות פערים כלכליים וחברתיים, בעיקר בין הערים לאזורים הכפריים. לצד זאת, הצטמצמות הקרקע הניתנת לעיבוד בשל האורבניזציה המואצת.
  • השאיפה להגיע לרמת חדשנות מדעית וטכנולוגית גבוהה עדיין רחוקה ממימוש.
  • פער בין הצהרות ותוצאות בניסיונות לצמצם את הבעיות האקולוגיות והזיהום הסביבתי.
  • חולשה בקידום תכניות ממשלתיות בתחומים חברתיים וסוציאליים.

יעדי תוכנית החומש

כחלק מהרצון לפתור בעיות אלו, תוכנית החומש כוללת את המרכיבים הבאים:

  • הרחבת הסחר, תוך מתן עדיפות ברורה לשיפור מעגלי הסחר והשירותים בתוך סין, באמצעות בניית שוק מקומי חזק עם סטנדרטים גבוהים.
  • השקעה ממשלתית בפיתוח מדעי וטכנולוגי, כולל מחקר בסיסי, תוך הגדלת התקציב ב-7 אחוזים בשנה. נושאי המיקוד יהיו מידע קוונטי, פוטוניקה, ננו-אלקטרוניקה, רשתות תקשורת (5G, 6G), AI, ביו-מד, ותשתיות אנרגיה מודרנית. תגדל ההשקעה בפיתוח מעבדות לאומיות, כאשר שיעור ההשקעה המוערך לקידום יעדי פיתוח תעשייה מתקדמת הינם לפחות 17 אחוז מהתמ"ג.
  • האצת תהליך האורבניזציה, תוך הענקת תעודות תושב למיליוני מהגרים שעברו מהכפרים והגדלת תושבי העיר הקבועים ל-65 אחוזים מכלל האוכלוסייה.
  • חיזוק הפעולות המיועדות לשמר את הישגי הממשל בקרב האוכלוסייה הכפרית, בהמשך להכרזה כי סין בראשות סי ג'ין-פינג עמדה בשנת 2020 ביעדי מיגור העוני.
  • טיפול בסוגיית הזדקנות האוכלוסייה לאור העלייה בתוחלת החיים לצד אחוזי ילודה נמוכים, שנובעים חלקית מ"מדיניות הילד האחד" שבוטלה בתוכנית החומש הקודמת. התוכנית החדשה לא מתמודדת עם חוסר רצונם של בוגרי דור הילד היחיד להרחיב את משפחותיהם ליותר מילד אחד.
  • המאבק בשינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, בהמשך להצהרת הנשיא סי בעצרת האו"ם בספטמבר 2020 כי סין תגיע לאיזון בפליטות הפחמן שלה לפני 2060. התוכנית קוראת, בין היתר, להרחבת בנייתם של כורים גרעיניים ולהגדלת השימוש באנרגיה נקייה עד לרמה של כ- 20 אחוזים מכלל השימוש האנרגטי.
  • שותפויות בינלאומיות בתחום הכלכלי. בין היתר מוזכרת, במשפטים כללים, יוזמת "החגורה והדרך" (BRI), לצד השאיפה להשתתף באופן פעיל ברפורמות המתוכננות בארגון הסחר העולמי ולתמוך בשינויים במערכת הפיננסית הבינלאומית. במיוחד מודגש הצורך בהרחבת מערכת אזורי סחר חופשי, תוך האצת המשא ומתן עם דרום קוריאה ויפן, יישום הסכם הסחר החופשי עם אסיא"ן (RCEP) וקידום הצטרפותה של סין להסכם אזור סחר חופשי באסיה-פאסיפיק (CPTPP) שהוקם לאחר שממשל הנשיא טראמפ הודיע על נסיגתו ממנו. כן נכתב שסין תשאף "לחזק שיתופי פעולה מעשיים" באזור הארקטי ולבנות את דרך המשי הארקטית. לא מוזכרים הסכמי סחר חופשי שנמצאים במשא ומתן עם מדינות נוספות, ביניהן ישראל.

יעדים מול מציאות

אחת הביקורות נגד תוכנית החומש הינה שמדובר בהצהרות, מלוות בסיסמאות מפלגתיות, בעוד ההתייחסות ליעדים כמותיים זהירה ולא שאפתנית, תוך היעדר תוכנית עבודה מחוייבת ללוחות זמנים לביצוע. לדוגמה, לאחר שנת המאבק בקורונה, שבמהלכה הממשלה לא הגדירה יעד לצמיחת התמ"ג, הוגדר יעד, לא שאפתני, של צמיחה מעל 6 אחוזים בשנת 2021. בניגוד לעבר, לא הוגדרו יעדים כמותיים לארבע השנים הנוספות, שינוי שאפשר ומבטא רצון לעבור להדגשת יעדים איכותיים במקום כמותיים. בעבר, השגת יעדי צמיחה היוו תמריץ חשוב לשלטונות המקומיים, ומנהיגים קודמו לאחר שהציגו צמיחה כלכלית. עתה עומדים נציגי המפלגה למבחן שונה, לעתים סותר ובעייתי, שעיקרו המשך צמיחה לצד הקטנת הפערים, ביניהם שימור "הישגי המנהיג" במיגור העוני ועמידה ביעדי המאבק בזיהום האוויר.

הסבר על תוכנית החומש של סין, סוכנות הידיעות 'שינחואה', 11 במארס 2021

עמידה ביעדים איכותיים אלו דורשת תוספת תקציבית מטעם השלטון המרכזי, אולם הנתונים הכלכליים של סין לא יאפשרו לפזר תקציבי פיתוח נרחבים. מקבלי ההחלטות מודאגים מהצבר החובות במדינה בכל הרמות: משקי בית, מגזר עסקי, והסקטור הציבורי. יחס החוב לתמ"ג הגיע לאחרונה ל-280 אחוזים ונקבע יעד של גרעון בתקציב הממשלה שלא יעלה השנה על 3.2 אחוזים מהתוצר, בהשוואה ל-3.6 אחוזים בשנה שעברה. בנוסף, הוקטנו המכסות עבור הנפקת אג"ח למטרות מיוחדות על ידי הפרובינציות והשלטון המקומי.

יותר מכך, המיקוד של מקבלי ההחלטות בסין בטווח הקצר נועד להגביר את הפיקוח והרגולציה על שווקי האשראי וההון, ובאותה מידה על כלל החברות, הציבוריות והפרטיות, וגורמים רשמיים הדגישו צורך להבטיח יציבות פיננסית ולמנוע היווצרות של בועות אשראי ונדל"ן. זאת, לאחר שבשנים האחרונות חלה עלייה מהירה מאד, ולא מפוקחת, בערוצי האשראי האינטרנטי, ובעיקר חברות תשלומים כגון Alipay ו-WeChatpay, אשר הגדילו את עוצמתן והביאו לחשש במפלגה מאובדן שליטה כלכלי ופוליטי. בתחום המטבע, הבנק המרכזי הסיני משיק ארנק דיגיטלי, שאחת ממטרותיו היא לצמצם את מידת השימוש של ארנקים דומים מ-Alipay ו  ,WeChatpay–תוך גישה למידע פיננסי על עסקאות הציבור שעד עתה לא עמד לרשות הממשלה. הקשחת הגישה של קובעי המדיניות הובילה לביטול ההנפקה שתוכננה על ידי קבוצת Ant, הענק הפיננסי בבעלות ג'ק מא, שתוכננה לנובמבר 2020 בסכום של 37 מיליארד דולר - ההנפקה הראשונית הגדולה בהיסטורית העולם הפיננסי.

ובנוסף, אחד האתגרים בהאצת הפיתוח, שעמו התמודדה המפלגה בעשורים האחרונים, היה צמצום מגזר החברות הממשלתיות (State owned enterprises). בהנהגת סי ג'ין-פינג הופסקה ההפרטה ובתוכנית החומש הנוכחית אין התייחסות לנושא מבני חשוב זה.

בסוגית המאבק לשיפור איכות הסביבה, מציגים הסינים את תוכניותיהם כשאפתניות ומקבלי ההחלטות קבעו, לכאורה, יעדים לצמצום זיהום האוויר והרחבת השימוש באנרגיה נקייה, אך לא נקבעו מגבלות על צריכת אנרגיה "מזהמת" ואף נותר פתח להגדלת תפוקת הפחם. תוכנית החומש לא מפרטת מהי התוכנית הלאומית הסינית, בהתאם למחויבותה הכללית בהסכמי פאריס, ובפרט צעדים ספציפיים לצמצום הזיהום מעתה ועד 2030. זאת, בניגוד לאיחוד האירופי, בריטניה, יפן, ועוד כ-70 מדינות שהגדירו כבר את צעדיהן המתוכננים.

סיכום ומסקנות

המפלגה מציגה בתוכנית את עוצמתה וחולשתה: יכולתה לכוון רפורמות ויעדים ארוכי טווח, אולם תוך רצון לשלוט בכל רכיבי הכלכלה והתעשייה, ובכלל זה בפעילות המחקר והפיתוח. כחלק מכך, השאיפה להשיג יכולות ייצור עצמאיות של טכנולוגיה מתקדמות עדיין רחוקה ממימוש. ב- 2015, תוכנית ה-Made in China 2025 קבעה יעד של ייצור מקומי של כ-70 אחוזים מצריכת השבבים השנתית, אולם עד 2020 הושג יעד של 6  אחוזים בלבד.

תוכנית החומש מדגישה את הבנת הממשל לגבי הבעיות המבניות במשק ובמיוחד החרפת אי-השוויון הכלכלי והחברתי ברחבי המדינה, בין היתר בשל העיור המואץ, הזדקנות האוכלוסייה ואחוזי ילודה נמוכים. התוכנית איננה נותנת מענה לבעיות אלו, הצפויות להימשך ואף להחריף, ולחייב את הממשל לקדם צעדים חדשים, כמו העלאת גיל הפנסיה, ומתן הטבות לזוגות עירוניים שיביאו לעולם יותר מילד אחד.

סין עסוקה בבעיות פנים מורכבות, ובשנים הקרובות חלקן יחריף וייאלץ את הממשל להשקיע משאבים כספיים ופוליטיים רבים בניסיון לשמר את היציבות הפנימית. שאיפתו של המנהיג סי ג'ין-פינג להגביר את שליטת המפלגה על כלל רכיבי הכלכלה והטכנולוגיה עשויה להגביל את קידום רוח החדשנות ולהקשות על ההנהגה לאזן בין חיזוק ההסתמכות העצמית לבין המשך שיתופי פעולה עם ארגונים ומדינות בזירה הבינלאומית.

________

* ליאו ליידרמן הוא פרופסור אמריטוס בביה"ס לכלכלה ע"ש ברגלס ופרופסור אורח בפקולטה לניהול ע"ש קולר, אוניברסיטת תל-אביב, והיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים.

הדעות המובעות בפרסומי המכון למחקרי ביטחון לאומי הן של המחברים בלבד.
סוג הפרסום מבט על
נושאיםהמרכז למדיניות ישראל-סין ע"ש דיאן וגילפורד גלייזר
English

אירועים

לכל האירועים
הכנס השנתי הבינלאומי ה-18
25 בפברואר, 2025
16:00 - 08:15

פרסומים נוספים בנושא

לכל הפרסומים
Shutterstock
ענני תחרות – עלייתה של סין בשוק הענן במזרח התיכון
הנוכחות הטכנולוגית של סין במזה"ת הולכת ומתרחבת – והשתלבותה בשוק הענן האזורי היא דוגמה אחת מני רבות. אילו אתגרים מציבים צעדים אלה בפני ישראל?
26/05/25
Shutterstock
מגמות בסחר ישראל-סין בשנת 2024
ברקע מלחמת חרבות ברזל ומלחמת הסחר: כיצד נראה הסחר בין ישראל וסין בשנה שעברה - ומהם האתגרים העתידיים הגדולים?
19/05/25
משדרים לציבור: מאמצי ההשפעה של סין על דעת הקהל הישראלית
כיצד פועלת סין כדי להשפיע על דעת הקהל הישראלית – ומה ניתן לעשות בנדון?
02/04/25

הישארו מעודכנים

ההרשמה התקבלה בהצלחה! תודה.
  • מחקר

    • נושאים
      • ישראל בזירה הגלובלית
      • יחסי ישראל-ארה"ב
      • מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין
      • רוסיה
      • אירופה
      • איראן והציר השיעי
      • איראן
      • לבנון וחזבאללה
      • סוריה
      • תימן והחות'ים
      • עיראק והמיליציות השיעיות העיראקיות
      • מסכסוך להסדרים
      • יחסי ישראל-פלסטינים
      • רצועת עזה וחמאס
      • הסכמי שלום ונורמליזציה במזרח התיכון
      • סעודיה ומדינות המפרץ
      • טורקיה
      • מצרים
      • ירדן
      • מדיניות הביטחון הלאומי של ישראל
      • צבא ואסטרטגיה
      • חוסן חברתי והחברה הישראלית
      • יחסי יהודים-ערבים בישראל
      • אקלים, תשתיות ואנרגיה
      • טרור ולוחמה בעצימות נמוכה
      • המחקר העל-זירתי
      • המרכז לאיסוף וניתוח נתונים
      • משפט וביטחון לאומי
      • טכנולוגיות מתקדמות וביטחון לאומי
      • תודעה והשפעה זרה
      • כלכלה וביטחון לאומי
    • פרויקטים
      • מניעת הגלישה למציאות של מדינה אחת
      • אנטישמיות בת-זמננו בארצות הברית
      • תפיסות ביחס ליהודים ולישראל במרחב הערבי-מוסלמי והשפעותיהן על המערב
  • פרסומים

    • כל הפרסומים
    • מבט על
    • ניירות מדיניות
    • פרסום מיוחד
    • עדכן אסטרטגי
    • במה טכנולוגית
    • מזכרים
    • נתונים
    • פוסטים
    • ספרים
    • ארכיון
  • אודות

    • חזון וייעוד
    • קורות המכון
    • המחקר
    • הדירקטוריון
    • הדרכה ולמידה
    • התמחות במכון
    • מלגות ופרסים
    • דיווח לרשות התאגידים
  • מדיה

    • כתבות תקשורת
    • רדיו וטלויזיה
    • מאמרים
    • ראיונות
    • וידאו
    • פודקאסטרטגי
    • הודעות לעיתונות
  • דף הבית

  • אירועים

  • נתונים

  • צוות

  • צור קשר

  • ניוזלטר

  • English

לוגו INSS המכון למחקרי ביטחון לאומי, מחקר אסטרטגי, חדשני ומכוון מדיניות- מעבר לדף הבית
רחוב חיים לבנון 40 תל אביב 6997556 | טל 03-640-0400 | פקס 03-774-7590 | דוא"ל לפניות הציבור info@inss.org.il
פותח על ידי דעת מקבוצת רילקומרס.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.